Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: pberg på søndag 22. mars 2020, klokken 19:21
Jeg hadde fått en litt rar klunking foran når jeg vred på rattet, en slags sploing-klikk-lyd.. :-)
Med litt mer etterforskning så viste det seg at fjæra hoppet litt i fjærskåla ved svinging, altså styrelageret fulgte ikke helt med. Bestilte nye styrelagere, som forøvrig viste seg å koste under 500.- pr stk. hos koed.no
Jeg bestilte også nye belger - som også er øvre fjærgummi, og alle bolter og muttere nye.
Og i dag var det på tide å gjøre noe med dette.
(https://thumbs2.imgbox.com/c7/35/M5sXBe5z_t.jpg) (http://imgbox.com/M5sXBe5z)
Slik ser dette ut på bilen, styrelageret henger bare i tre skruer oppe. Det sies at disse lett knekker når du skal ha de ut, men det hadde ikke jeg noen problemer med.
(https://thumbs2.imgbox.com/e6/b0/hNDGC1I6_t.jpg) (http://imgbox.com/hNDGC1I6)
En må vide ut navet for å få løsnet demperen nede. Det er kun en skrue som holder demperen fast. I tillegg må du løsne linken til krengestaget. Så totalt må du ut med fire skruer og to muttere for å få ut hele fjærbeinet.
(https://thumbs2.imgbox.com/f3/07/k3cYbSrf_t.jpg) (http://imgbox.com/k3cYbSrf)
Enkelt og greit å vippe hele dempere ut.
(https://thumbs2.imgbox.com/c6/ed/wwn0bEBc_t.jpg) (http://imgbox.com/wwn0bEBc)
Styrelageret ser nokså guffent ut.
(https://thumbs2.imgbox.com/89/39/TYxG29pn_t.jpg) (http://imgbox.com/TYxG29pn)
(https://thumbs2.imgbox.com/48/2d/rBkLAdCr_t.jpg) (http://imgbox.com/rBkLAdCr)
Masse irr inni.
(https://thumbs2.imgbox.com/36/e2/J4Kpyqy5_t.jpg) (http://imgbox.com/J4Kpyqy5)
Litt utfordring å klemme fjæra nok sammen, siden den er konisk.
(https://thumbs2.imgbox.com/83/83/cOAsMvgL_t.jpg) (http://imgbox.com/cOAsMvgL)
De nye ser nokså mye bedre ut.
(https://thumbs2.imgbox.com/f7/be/vhOOwRBu_t.jpg) (http://imgbox.com/vhOOwRBu)
(https://thumbs2.imgbox.com/38/11/5omftBqL_t.jpg) (http://imgbox.com/5omftBqL)
Det har samlet seg en hel masse salt (tror jeg, smakte ikke på det.. ) inni festet i ramma/drivemodulen til bilen. Jeg skrapte dette ut og kostet så rent jeg fikk det.
Jeg fikk byttet mine styrelagere på garanti for drøye to år siden ifm service, og når mekaniker ble med i bilen for å verifisere kunne han bekrefte at det var saltinga som tok knekken på dem :(
Jeg mente jeg hørte en ulyd i lageret igjen i fjor rett før service, og da tilbød Bavaria Kr.sand å bytte dem igjen pga at det var under 2 år siden sist de var byttet. De sa det var 2 års delegaranti :+1:
I tillegg måtte jeg bytte utløser for ladepistol, og det var ikke innenfor garanti og kostet noen lapper :o
Har en mistanke om at dette er gjengangere på denne bilen :-\
pberg:
Interessant. Benyttet du sjansen til å gi styrelager og feste i bilen oppe et skikkelig lag med beskyttende belegg/maling e.l. for å hindre salttæring/korrosjon ?
Nei, men det burde jeg sikkert. Festet i bilen ser ut til å være pulverlakkert eller noe slikt, så det så ikke ut til å være tært på i det hele tatt. Det er kun selve styrelageret som ser guffent ut.
Hvis jeg skulle gjette hva som skjer, så tipper jeg at saltsprut fra dekkene trenger seg inn mellom lageret og festet, og så tørker det der. Dermed bygger det seg opp salt over tid. Hvis det da er salt. :)
Er det dette som sitter på toppen av demperen? Det har vært diskutert tidligere et sted på BMW-forumet her. Det korroderer rimelig heftig, ja. Saltes litt her også men ikke så mye som rundt de større byene i Norge. Har ikke oppdaget noe ulyd i forbindelse med ratting enda her etter 6 år..
Ja, stemmer det. Demperen er skrudd fast i denne, og fjæra ligger i en fjærskål med lager under, slik at den kan snurre fritt rundt.
En ting som også slo meg akkurat nå er at på i3 så står dempestaget i ro, mens fjæra og demperkroppen svinger med rattutslaget. Vanligvis så pleier også demperen å svinge sammen med alt det andre. Har ikke sett det før.
På min forrige i3 (des.2014), så jeg ganske mye tæring på dette aluminiumsfeste, særlig nær boltene. Har sikkert sammenheng med krypstrømmer og salt.
Klok av skade sprutet jeg først penetrerende Biltema rustbeskyttelse på disse. Etter et par måneder noen nye lag med "asfalt" stoff. Så får tiden vise om det hjelper. Det irriterte meg å se mer og mer korrosjon ved hvert hjulbytte...
Verksted skulle ha 10k for å fikse dette, er det innenfor?
Som sagt for en amatør kan du komme ned i 1000.- for deler, og ca 3 timers arbeide...
Men originaldeler er jo mye dyrere, styrelagere koster sikkert 1500 pr stk. for originaldeler. Så da tar der 3k i deler, og 7k i arbeide.
Så må du nesten vurdere om det er innafor.
Det først jeg gjorde når jeg kom hjem med min nye i3 var å jekke opp bilen, ta av hjula, gjøre rent for litt bøss og smøre inn alt av metall med rustbeskyttelse. Så ikke stort til korrosjon de 4 åra jeg hadde bilen. Har først korrosjonen kommet i gang har du tapt.
La dog merk til at vindusvisker motoren ruster ! Det har jeg aldri sett før og mistenker at karbonet i karosseriet i kombinasjon med andre metaller og saltvann får til mye rart i denne bilen. Trodde bilen skulle være rustfri men det ser det ikke ut til at den er...
Faen ta alt saltet. Kan vi ikke gjøre som i dag og sette de som ikke kan kjøre bil om vinteren i karantene slik at vi slipper dette :)
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 03. april 2020, klokken 20:18
Faen ta alt saltet. Kan vi ikke gjøre som i dag og sette de som ikke kan kjøre bil om vinteren i karantene slik at vi slipper dette :)
99% av bilistene i karantene?
Da stopper ihvertfall Norge.
Blir litt bekymret av å lese om korrosjon på bilen som jeg trodde var rustfri.
Vet dere om det er gjort endringer på nyeste modell som forhindrer eller reduserer problemet. Eller bør man selv behandle utsatte deler dersom man ønsker å ta godt vare på bilen ?
ts snakker vel om fjærbeinslager, og ikke styrelager som etter hva jeg vet sitter på en sykkel.
Fjærbeinslageret sitter på toppen av støtdemperen, og blir brukt for å gi et dreiepunkt, og som et festepunkt for støtdemperen.
Hvorfor tåler ikke tårnlageret/fjærbeinslageret litt kjøring og ute-bruk ?
Har flere meldinger på at dette lageret må byttes ut etter knappe 5 år kjøring.
* min over 50 år gamle BMW , kun ca 300'km kjørt og 97 modell Audi med knappe 400' , har fortsatt ikke hatt behov for bytte. Begge bilene går mykt og fint over hullete vei uten å avgi en eneste klakke/knirke lyd.
Det kan jo virke som om konstruksjonen her er mer utsatt enn gamle variander, der som oftes fjørskåla ikke var en del av styre/fjærbenslageret. Og så var de som oftest laget av tykt stål, ikke aluminium.
Det er kun lagerholderen som korroderer, aluminiumen i chassiset ser ut til å være dekket av tykk pulverlakkering, og så helt fint ut på min bil i hvert fall.
Kunne sikkert vært lurt å male over lageret med et eller annet, og sikkert også lurt å bruke Duralac el.l. på alle kontaktflater mellom aluminium og stål.
Er i prinsippet samme konstruksjon , McPherson oppheng, lager i fjørbenet en del av øvre 'del av fjørbenet.
Audin på 1.8 tonn oppfører seg som en fjellgeit og skriver 8 tall hver vinter og knapt hatt en ukontrollert sleng på bilen, men min i3 blinket som et juletre på snødekte veier.
En så lett bil , som i3 burde lagrene vare minst 300'km, det hadde isåfall jeg forventet.
'
Godt du kvittet deg med den da. ;) ;) ;)
Leichtbau har sine ulemper.
Audi har jo etterhvert over hundre års erfaring i å lage tragisk understyrte biler, så det er ikke rart det er noe de kan.......
Edit: Ett hederlig unntak, Auto Union Type C og D som var ekstremt overstyrte. :D :D
Men det var før krigen, så kanskje ikke så mye å bry seg om.
Vi har fortsatt i3 60ah Familen. Av erfarne produsenter som BMW, Audi ,vw , ville jeg ha de samme forventinger. Ved å kutte på kvalitet , gjør det enklere for nye uerfarne produsenter å komme på banen.
Sitat fra: TM på lørdag 04. april 2020, klokken 05:58
Blir litt bekymret av å lese om korrosjon på bilen som jeg trodde var rustfri.
Vet dere om det er gjort endringer på nyeste modell som forhindrer eller reduserer problemet. Eller bør man selv behandle utsatte deler dersom man ønsker å ta godt vare på bilen ?
Har stusset litt på det der selv. Hvis man skuler til spenningsrekken for edle og udle metaller ser man at grafitt (karbon) ligger på 0,2 - 0,4 mens aluminium er på -0,78 til -1,0. Det vil si at aluminium i teorien kan være offeranode for karbonchassiet, men karbonet i chassiet er innbakt i "epoxy" kanskje med unntak der det er tatt hull igjennom chassiet. Kan dette være en mulig årsak til at aluminiumet brukt i chassiet korroderer når man senker bilen ned i saltlaken av magnesiumsulfat som veg(u)vesenet dynkker veiene med om vinteren?
Jeg spekulerer, og håper virkelig de tyske ingentingjørerene har tenkt på det...
Som sagt så var det null korrosjon på aluminumet i chassiset, kun på fjærbeinslagerene. Chassiset ser ut til å være pulverlakkert med et tykt lag lakk, mens lagerene er helt ubehandlet.
Ser ut til at min bil må inn for å greie ut «ploing» lyder når jeg vrir på rattet fra nullpunktet og til begge sider. Er fjærbenlager noe som byttes generelt på garanti?
Hvis bilen er under garanti, så vil jeg helt klart si det.
Det er enkelt å sjekke, få noen til å vri sakte på rattet når bilen står i ro, mens du kikker inn på fjæra. Du ser (og hører) umiddelbart om den hopper.
Fint at du deler :+1: I flg. bildene ser det jo ut som det er en overkommelig DIY jobb. Sitter altså hele fjærbeinet i 3 skruer oppe og kun klemme rundt demperen nede?
Det er vel forsatt noe som heter camber og forstillings justering, eller brukes det bolter uten slakk og justerings muligheter ?
Betimelig spørsmål om justeringen av forstilling blir påvirket ved skifte av tårnlager ???
Skiftet til sommerhjul i forrige uke og så da at framhjulene var litt mer slitte på skuldrene enn de bak😲
Kan legge til at jeg har kjørt med 2,8 bar foran og 3 bar bak, så det kan jo ikke skyldes for lavt lufttrykk slik jeg kan se?!
Har sendt mail til Bavaria angående dette, så får vi se hva de svarer?
Sitat fra: PionerThink på onsdag 22. april 2020, klokken 10:51
Skiftet til sommerhjul i forrige uke og så da at framhjulene var litt mer slitte på skuldrene enn de bak😲
Hvis du kjører et sted med rundkjøringer og/eller svinger, er vel det naturlig?
Og du skal ikke kjøre veldig aggressivt i svinger før du ser det på dekkene...
Har egentlig veldig rett fram vei til jobb med kun en rundkjøring(men noen rundkjøringer blir det jo uansett ellers), så jeg tror ikke det er grunnen ???
Bavaria mente for øvrig at det ikke skulle ha noen sammenheng med bytte av tårnlagrene, så jeg tror jeg tar en sjekk av forstilling i.f.m EU-kontrollen jeg snart skal ha :)
Bilen er jo gått 83000 km, så ikke uvanlig å ta en forstillingskontroll etter en slik kjørelengde vil jeg tro?
Ja,
Fjærbenet sitter i tre skruer oppe og en klemme nede. Og så er det bremseslange og abs-kabel og slikt, men det er det bare å skli ut av holderen.
Det er ingen justering noe sted bortsett fra spissing på endeleddene, og så lenge du ikke løsner på boltene som holder navet/lagerholderen, så kan ikke noe flytte seg.
Sitat fra: pberg på lørdag 25. april 2020, klokken 22:44
Ja,
Fjærbenet sitter i tre skruer oppe og en klemme nede. Og så er det bremseslange og abs-kabel og slikt, men det er det bare å skli ut av holderen.
Det er ingen justering noe sted bortsett fra spissing på endeleddene, og så lenge du ikke løsner på boltene som holder navet/lagerholderen, så kan ikke noe flytte seg.
:+1:
i3 er litt spesiell, det er et vanlig MacPherson oppheng men fjørene på i3 har lite vandring og fjørene er såvidt komprimert og kan vandre litt sideveis, en kan da tro dette er lagerfeil. Med det i tanken så vandrer fjøren litt mer enn på vanlige biler og kan gi gnissing i toppen. Jeg selv har klunkelyder på en nesten ny i3 og det er et vanlig problem på i3. Med stivt oppsett som dette samt salting og korrosjon så får tårnlageret mye juling. Jeg skal reklamere mitt, lyden var allerede der ved 7000km etter et år fra ny og mange klager på dette. Det er en ganske enkel jobb. Anbefaler bruk av korrekt verktøy for fjørkomprimering og ikke det biltema greiene der. De er farlige og skader lett lakken på fjøren. Husk å bytte bolter i topp. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/i01-i3-94-hat/repair-manuals/31-front-axle-front-suspension/31-31-spring-struts/1VnXnypWyD
Hva mener du at fjærene kan vandre sideveis?
På min var det ikke klunkelyd, mer en slags spjoing-lyd, som var ekstremt enkelt å diagnostisere med å kikke inn i hjulbuen mens noen vred på rattet.
Når det gjelder fjærklemmene, man tager det man haver.. ;)
Kommer man ikke til fra oversiden til å spraye penetrerende olje? Tåpelig dårlig konstruksjon...