Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 2020.12  (Lest 18104 ganger)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4082
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #15 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 12:57 »
.
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Firmware: 2021.4.18.2


__________________________________________________________________________________________________

ladov

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1362
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #16 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 13:13 »
Første gang jeg har sett at den leser skilt, men dessverre bare stoppskilt. Er patentet så nøye beskrevet at det unntar dette skiltet?
I følge en kamerat er det ikke et patent men en avtale som Tesla i sin tid inngikk med mobileye som spesifikt forbyr Tesla å kjøpe, bruke eller utvikle programvare for skiltgjenkjenning fra noen andre enn mobileye neste 20 år..

Høres rimelig sprøtt ut men det passer i det minste med hva vi kan observere fra utsiden..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4082
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #17 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 13:15 »
Første gang jeg har sett at den leser skilt, men dessverre bare stoppskilt. Er patentet så nøye beskrevet at det unntar dette skiltet?
I følge en kamerat er det ikke et patent men en avtale som Tesla i sin tid inngikk med mobileye som spesifikt forbyr Tesla å kjøpe, bruke eller utvikle programvare for skiltgjenkjenning fra noen andre enn mobileye neste 20 år..

Høres rimelig sprøtt ut men det passer i det minste med hva vi kan observere fra utsiden..
Men hvorfor viser den da stoppskilt?

« Siste redigering: Torsdag 02. April 2020, klokken 13:21 av Motorwatt »
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Firmware: 2021.4.18.2


__________________________________________________________________________________________________

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1730
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #18 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 13:30 »
Tesla har jo i hvert fall sagt at man nå skal se trafikklys og stoppskilt, så det er jo as-designed.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4082
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #19 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 13:40 »
Tesla har jo i hvert fall sagt at man nå skal se trafikklys og stoppskilt, så det er jo as-designed.
Enig i det, men det de fleste ønsker er vel fartsskilt. Derfor spørsmålet om hva i patentet er det som tillater stoppskilt og ikke fartsskilt. Sikker på at det ikke står på teknikken Tesla benytter.
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Firmware: 2021.4.18.2


__________________________________________________________________________________________________

OlaM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1177
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #20 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 14:14 »
Tesla har jo i hvert fall sagt at man nå skal se trafikklys og stoppskilt, så det er jo as-designed.
Enig i det, men det de fleste ønsker er vel fartsskilt. Derfor spørsmålet om hva i patentet er det som tillater stoppskilt og ikke fartsskilt. Sikker på at det ikke står på teknikken Tesla benytter.

Mulig unntaket ligger i amerikansk trafikkmønster. Der brukes stoppskilt som regulering i kryss der det ikke er lys. https://en.wikipedia.org/wiki/All-way_stop

Så hvis denne avtalen spesifikt unntar trafikkregulering inn i kryss så kan det forklare hvorfor stoppskilt er unntatt. At de antar amerikanske regler gjelder globalt passer jo bra inn i et allerede godt etablert mønster.

ladov

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1362
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #21 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 14:14 »
Første gang jeg har sett at den leser skilt, men dessverre bare stoppskilt. Er patentet så nøye beskrevet at det unntar dette skiltet?
I følge en kamerat er det ikke et patent men en avtale som Tesla i sin tid inngikk med mobileye som spesifikt forbyr Tesla å kjøpe, bruke eller utvikle programvare for skiltgjenkjenning fra noen andre enn mobileye neste 20 år..

Høres rimelig sprøtt ut men det passer i det minste med hva vi kan observere fra utsiden..
Men hvorfor viser den da stoppskilt?
Kanskje avtalen spesifikt nevner fartsgrenser?

Spekulativt, I know.. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7892
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #22 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 14:29 »
I følge en kamerat er det ikke et patent men en avtale som Tesla i sin tid inngikk med mobileye som spesifikt forbyr Tesla å kjøpe, bruke eller utvikle programvare for skiltgjenkjenning fra noen andre enn mobileye neste 20 år..

Høres rimelig sprøtt ut men det passer i det minste med hva vi kan observere fra utsiden..
Patentet:
https://patentimages.storage.googleapis.com/3b/34/b0/78bbf6df59bfb3/US20080137908A1.pdf

Fra: https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1752
  • DagfinnN
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #23 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 14:50 »
Enig i det, men det de fleste ønsker er vel fartsskilt. Derfor spørsmålet om hva i patentet er det som tillater stoppskilt og ikke fartsskilt. Sikker på at det ikke står på teknikken Tesla benytter.
Ser jo selv nå at Tesla klarer å lese trafikklys og viser rødt og grønt nesten i sanntid. Dette "beviser" at manglende fartgrenselesning ikke har med teknologi å gjøre. Det er vanskeligere å detektere trafikklys enn skilt pga mye større variasjon i utformingen.
Teknologisk er det også mye enklere å lese fartskilt enn å detektere regndråper på ruta. Siste oppgraderinger av regnsensor fungerer veldig bra synes jeg. Denne har lært av over en million bilder.
Det er ikke så mange forskjellige utforminger av fartskilt. Hvor mange bilder av fartskilt trenger man i Norge for å vise de forskjellige fartsgrensene, 10? - som er ingenting. Øker man tallet til 100 er det fortsatt ingenting i forhold til regnsensor.

Men nekter å tro at en avtale som forbyr dette i 20 år finnes. Da vil jo ikke Tesla kunne lese fartskilt før rundt 2030. Så lenge kan ikke Tesla vente. Ikke mulig å ha FSD uten korrekt fartsgrenselesing.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4082
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #24 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 14:58 »
Sammen med 2020.12.x vil det også visstnok komme en ny Nav-database. Kanskje vil denne ha oppgraderte informasjoner om plassering av fartsskilt. Flere andre kart-databaser har slike som har høyere treffprosent enn det Tesla har. OSM (Open Streets Maps) og Google maps som eksempler.

Fatter ikke at Tesla ikke kommer ut med informasjoner om hvorfor de ikke ordner opp i dette. I trafikksikkerhetens tegn! Har tidligere skrevet om Statens Vegvesen sin API som er gratis tilgjengelig for alle, og har alle skilter plottet inn med nærmest millimeter-presisjon.
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Firmware: 2021.4.18.2


__________________________________________________________________________________________________

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7892
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #25 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 15:07 »
Patentet går ut i 2030 i USA (se link i innlegg lenger oppe), 2027 i Europa: https://patents.google.com/patent/EP1930863B1/en

Tesla kan, men bør ikke vente til 2030 nei, de bør finne et smutthull eller kjøpe seg ut av det lenge før den tid. Mulig Mobileye kan betale for å få rettigheten forlenget også?

o.b.lix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2615
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #26 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 16:32 »
Autosteer og AP. For en drøm. Dønn stabil og sentrert i kjørefeltet. Filskifte veldig behagelig utført. Synes den demper farten for tidlig når man tar igjen en bil foran, men slik har den vel alltid vært?

Er vel HW (AP2.5 vs HW3) og ikke SW (20.8 vs 20.12) som gjør forbedringer ?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0 HW3 - MCU1 MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4082
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #27 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 16:37 »
Autosteer og AP. For en drøm. Dønn stabil og sentrert i kjørefeltet. Filskifte veldig behagelig utført. Synes den demper farten for tidlig når man tar igjen en bil foran, men slik har den vel alltid vært?

Er vel HW (AP2.5 vs HW3) og ikke SW (20.8 vs 20.12) som gjør forbedringer ?
Aner ikke.  :-\
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Firmware: 2021.4.18.2


__________________________________________________________________________________________________

Baldrian

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 110
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #28 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 16:45 »
Første gang jeg har sett at den leser skilt, men dessverre bare stoppskilt. Er patentet så nøye beskrevet at det unntar dette skiltet?
Nei, det står "Traffic sign" i patentbeskrivelsen, så kanskje dette er begynnelsen til at problemet blir løst.
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
De må vel skrive litt kode først for å få bilen til å reagere på skiltene, enten det er stopp- eller fartsskilt.

HKS

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 706
    • Vis profil
Sv: 2020.12
« Svar #29 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 17:54 »
Patentet går ut i 2030 i USA (se link i innlegg lenger oppe), 2027 i Europa: https://patents.google.com/patent/EP1930863B1/en

Tesla kan, men bør ikke vente til 2030 nei, de bør finne et smutthull eller kjøpe seg ut av det lenge før den tid. Mulig Mobileye kan betale for å få rettigheten forlenget også?
Patentet er som patenter flest, veldig generisk, og definerer "traffic sign" som inkluderer både hastighet og stopp. Så, det er ikke noe forskjell på å detektere fartskilt eller stopskilt. Begge deler er dekket av dette patentet.

Har Tesla noen gang bekreftet at dette er et problem, eller er det bare noe noen bloggere har sagt, også tar alle dette som en opplest og vedtatt sannhet?

MobileEye er uansett eid av Intel, og jeg tviler veldig sterkt på at det er noe problem for Tesla å lisensiere det patentet. Tesla er uansett en god Intel-kunde (MCU2 har Intel Atom SoC).
Tesla Model S 90D