Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 2021.4.15  (Lest 2891 ganger)

THE

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2003
    • Vis profil
Sv: 2021.4.15
« Svar #15 på: Onsdag 21. April 2021, klokken 11:40 »
Guttungen kjøpte en 2006 Saab 9-3 i helga, og jeg må si det var himmelsk med dum enkel CC
Kjøp en 2013 Tesla model S, så får du det, og likevel en mer moderne bil enn Saab 9-3.

Klar over det. Guttungen skal begynne å øvelseskjøre, og skal absolutt ta førerkort med manuelt gir. Prisnivået på en 2013/14 TMS er også høyere enn det han ville kjøpe bil for. Ellers må jeg si det var godt å kjøre Saab igjen. Byttet en 9-5 i en Zoe i 2015, og i 2017 gikk 9-3'en og Zoe'n ut av gårdsplassen til fordel for TMX. Saab 9-3 har forøvrig fungerende regnsensor i tillegg til fungerende CC. Lyden i original stereo med original sub er også på nivå med premium sound i Tesla. Jeg ser også instrumentpanelet gjennom rattet i Saab'en, og får justert rattet riktig i forhold til sitteposisjon, noe som ikke går i Tesla da jeg ikke ser instrumentpanelet. Hjulstøy og vindstøy er også merkbart lavere i den gamle Saaben

Det jeg virkelig savner fra Tesla er førerprofiler knyttet til nøkkel, regenerering, ingen lyd fra motor og eksos (selv om lyden fra en 2 liter benisnturbo med Hirsch-tuning er til å leve med), ingen tenningsnøkkel og det at døra lukker seg når jeg tråkker på bremsepedalen for å starte bilen, nøkkelfri adgang, panoramafrontruta, det store og gode ryggekameraet i Tesla, innebygd Spotify og TuneIn. Ingen behov for å reise innom bensinstasjonen for å fylle på energi, og slipper å tenke på at det er to kroner pr liter å spare på å fylle på bestemte dager.

Vel, stort mer off topic er det vel ikke mulig å komme, så skal gi meg nå... Har ikke noe fornuftig å si om 2021.4.15 heller siden bilen min har 2020.48.37
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

o.b.lix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2615
    • Vis profil
Sv: 2021.4.15
« Svar #16 på: Fredag 23. April 2021, klokken 09:31 »
Siden vi klager over fantombremsing; gresset er ikke grønnere på andre siden på gjerdet...

https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0 HW3 - MCU1 MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Grosor

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 59
    • Vis profil
Sv: 2021.4.15
« Svar #17 på: Fredag 23. April 2021, klokken 09:36 »
Siden vi klager over fantombremsing; gresset er ikke grønnere på andre siden på gjerdet...

https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Forskjellen er at i disse bilene kan du slå av enkeltfunksjonene som fører til disse nedbremsingene og fortsatt ha adaptiv cruise med styreassistanse.

Apache

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 310
    • Vis profil
Sv: 2021.4.15
« Svar #18 på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 10:27 »
Kom det ikke en funksjon på ACC som satt en fast hastighet? Man måtte dra i den spaken flere ganger eller noe (TMS og TMX).
Det var en funksjon som jeg aldri skjønte hvordan den fungerte/aktiverte