Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2020.8.1 - Problemer med lagring til minnepinne

Startet av tibber73, tirsdag 10. mars 2020, klokken 22:51

« forrige - neste »

tibber73

Min 2017 TMS har AP2.5 og MCU1. Lagring av video til minnepinne har fungert helt utmerket i over ett år. Jeg tømmer minnepinnen ca hver uke og passer på å ta den ut før jeg legger inn nye oppdateringer.

6. mars fikk jeg 2020.8.1 og etter det det har jeg hatt store problemer med lagring av video til min minnepinne. Jeg får det berømte krysset og melding om at disken er full. Når jeg ser på innholdet er det 99% ledig kapasitet på minnepinnen.
Minnepinnen er FAT32, men jeg så noe om at 2020.8.1 støtter exFAT og prøvde det. Men da fungerer absolutt ingenting.

Er det flere med samme erfaring?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

cra

Minnepinner er langt fra like robuste som harddisker når det gjelder antall skrivinger. Kan det rett og slett være at den er utslitt?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tibber73

Jeg er klar over det, men det er ingen indikasjoner på det når jeg tester fra pc'en.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

z4rd

#3
Høres ut som partisjonstabellen(e) har fått seg en smell.

Er du komfortabel med å bruke cmd? Kjent med diskpart?

Kjør cmd som admin.

Skriv deretter følgende kommandoer med minnepinnen din i maskina:

1. diskpart

2. list disk

3. select disk X (i stedet for X skriv tallet til riktig minnepinne. NB: veldig viktig at du velger korrekt her ellers kan du ende opp med å slette feil disk)

eksempelvis: select disk 1

4. clean

Nå er minnepinnen helt slettet med ingen partisjoner. Nå må dette etableres og disken må formateres.

5. skriv list disk igjen for å bekrefte hvilken disk som er valgt med *

6. create partition primary

7. select partition 1

8. active

9. format fs=exfat label=Tesla quick

10. exit

Nå skal disken vises som "Tesla" og du kan opprette mappen "TeslaCam" i roten.

Det er for øvrig bare spørsmål om tid før den fusker igjen og gir seg.
Anbefaler deg eksempelvis denne leseren (https://www.elkjop.no/product/data/minnekort-og-usb-minne/32251/sandisk-mobilemate-usb-3-0-minnekortleser) + et raskt microSD-kort som f.eks denne (https://www.elkjop.no/product/data/minnekort-og-usb-minne/29955/sandisk-microsdxc-endurance-128-gb-minnekort-med-sd-adapter).
Dette kan du stole på over tid...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tibber73

Problemet oppsto med en gang etter jeg installerte 2020.8.1.
Dere som svarer: Har dere AP2.5, MCU1 og 2020.8.1?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

z4rd

Nei, ikke på 2020.8 enda. Kjører x.4.
Tror de justerte på exFAT-støtten på denne versjonen 2020.8.x, da den viste seg å være buggy. exFAT kom med 2020.8.
Jeg kjører det fortsatt med FAT32, fungerer fint på TMX og TM3.
Prøv FAT32, du.

Kommer trolig fiks på fiksen :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tibber73

Sitat fra: z4rd på onsdag 11. mars 2020, klokken 14:10
Nei, ikke på 2020.8 enda. Kjører x.4.
Tror de justerte på exFAT-støtten på denne versjonen 2020.8.x, da den viste seg å være buggy. exFAT kom med 2020.8.
Jeg kjører det fortsatt med FAT32, fungerer fint på TMX og TM3.
Prøv FAT32, du.

Kommer trolig fiks på fiksen :)
Jeg har prøvd exFAT og tilbake til FAT32 igjen. Lagring når jeg kjører fungerer fint. Det er lagring av sentry-klipp som gir meg denne flotte feilmeldingen.

Trasig med disse buggy oppdateringene som ødelegger mer enn de fikser..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

z4rd

Hvis du har på Advanced på SW-updates, så er vel dette en del av leken :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tibber73

Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

tibber73

Sitat fra: z4rd på onsdag 11. mars 2020, klokken 13:24
Høres ut som partisjonstabellen(e) har fått seg en smell.

Er du komfortabel med å bruke cmd? Kjent med diskpart?

...

Heisann. Diskpart har jeg ikke brukt, men cmd er kjent stoff.
Ser du har en TMX fra 2017. Funker dette på den?

Jeg testet med exFAT, men da skjer det ikke noe. Får ikke opp symbolet jeg skal ha i bilen. Får teste FAT32 igjen nå etter å ha kjørt diskpart.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

tibber73

Ok, ny test.
FAT32, 128GB minnepinne.

Under kjøring funker alt. Jeg lagret 2 ganger og de klippene ligger under SavedClips. 17-åringen ville kjøre hjem, og da måtte jeg ut av bilen. Da vi startet turen, kom det berømte krysset opp igjen og melding om at den tomme disken er full.
Den hadde da lagret 96 filer, 2.4GB uten feil. Samme skjedde sist jeg testet. Alt funker før jeg stopper bilen og går ut.
Alle filene ble opprettet i Fremont-tidssone, mens filnavnet stemmer med norsk tidssone.

Hvor sender en egentlig feilmelding om dette til Tesla? SC har bare blåruss og bilmekanikere, så de skal få gjøre det de kan..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

z4rd

#12
Du kontakter Tesla Support på telefon. Nummeret er i bilens display. 800 11 093. Velg teknisk støtte eller support for bilens funksjoner, og meld fra om feilen.

Ikke usannsynlig at dette er en ny bug.
Evt en spesiell kombo med din enhet.

De må uansett bare logge det og sende saken videre.

Trolig må du bare vente på ny SW-versjon.

Jepp, funker på min X, switcher mellom 2 stk 32gb microsd, da jeg hadde dette liggende fra før, mens jeg bruker en større disk til 3'ern. Man må bruke tredjepartsprogramvare for å få fat32 på disker større enn 32GB i nyere versjon av Windows. Er blitt diskutert i en annen tråd før hva folk brukte, da det er ulike alternativer. Jeg bruker noe som heter Rufus.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tibber73

Forstår ikke alt styret folk har drevet med siden 99% av alle minnebrikker er levert med FAT32 filsystem. Jeg har forresten kjørt med 128GB i lang tid. Den er USB3.0 og av en veldig rask type.

@z4rd: Har du testa med exFAT på din bil?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

z4rd

Nei, bruker bare FAT32, inntil videre, da det virker helt stabilt. Ikke prøvd exFAT foreløpig.

De gangene jeg har opplevd ustabilitet og feilmeldinger er ifm minnepenner, og 1 gang ifm SW-update. Da var feilen kjent hos Tesla iaff og ble fikset i neste versjon. 
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA