Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor stor andel av produksjonen til Norge

Startet av Vollis47, tirsdag 10. mars 2020, klokken 09:50

« forrige - neste »

Vollis47

Salget av Audi eTron i Norge er jo helt fantastisk bra. Men hvor mange selger de i andre land? Eller hvor mange % av produksjonen selges i Norge? Er det noen som vet noe om dette?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Orbit

Nå varierer dette mye fra måned til måned, og tallene kommer ut litt i etterkant. EV sales lager fortløpende oversikt, og i f.eks. januar tok Norge unna snaut 30% av bilene, sannsynligvis noe høyt pga oppdemmet behov,.

EU-EVs samler statistikk fra de land hvor registreringsdata kan hentes over nett (dvs Norge, Nederland og Spania), og der ser en tydelig at leveransene til Nederland, spesielt e50, ble prioritert før de fikk nye bilavgifter fra sist nyttår. (XBM1JQ1 er samme som e55, en intern kode som ble brukt i starten). Så kan en tro hva en vil om at e50 ble forsinket til Norge kun pga typegodkjenning...... Uheldigvis så skiller ikke vegvesenet på e50/e55 som modellnavn i sine systemer.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

#2
Årsrapporten for 2019 er ute. Frem til nyttår, hadde de produsert 43376 biler, solgt ca 32000, hvorav ca 5600 i Norge (det siste ut fra norske statistikker).

Det er også en geografisk fordeling av salg spesifikt for e-tron i rapporten, med Europa (43.5%), Nordamerika (14.7%), Asia/Pacific (40.9%) og Søramerika (0.9%). Ut fra tallene over, står Norge for ca 18%, dvs snaut halvparten av det europeiske salget. Personlig litt overrasket over at så mye har gått til Asia/Pacific, har ikke sett det reflektert i nyhetsdekningen.
Edit: Den fordelingen gjaldt alle Audis modeller (selv om den stod sammen med et illustrasjonsbilde av e-tron).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trekkoppbil

Ja, det var en del tall i årsrapporten, uten at det er så lett å forstå hva som telles opp.

Det første jeg lurer på, er hvilke biltyper som omfattes av e-tron begrepet.

I Asia er det en bil som heter Q2L e-tron.
I Europa har vi en e-tron Quattro.

I Europa brukte man vel celler fra en Europeisk LG-fabrikk med svært liten kapasitet, og bilproduksjonen var lenge svært låg, så det overrasker meg at det plutselig er snakk om så mange biler.
I Europa trur jeg bilfabrikantene hadde vesentlig mer å tjene på å selge nullutslippsbiler i 2020, enn i 2019, for å få ned utslippstallene nå.

Når det gjelder salgstall, så kan det gjelde forhåndsbestillinger eller biler i enkelte sammenhenger, og registrerte biler i andre sammenhenger, og det er nok mange måter å telle salg og leveranser.

Sitat fra: Wikipedia link=https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_e-tron_(2018)
Deliveries to American customers started no later than in June 2019. There were 3,540 e-trons registered in the United States during the first three quarters of 2019,[59] ahead of Germany (2,997 units),[60] though still less than in Norway (3,824 units).[61]

JorEl

Trådtittelen også kunne vært; Hvor mange biler ender opp i Norge?

Når en` elbil blir solgt til en Tysk STORkunde som videreselger til Norge, da har vi sikkert en` elbil mer i Tyskland og en` mer i Norge.. ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA