Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service kostnader i-MiEV

Startet av Bergen espen, torsdag 05. mars 2020, klokken 18:29

« forrige - neste »

Bergen espen

Hei
Hva er normal servicekostnader på 1 år og 2 års service?

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

#2
Siden du tydeligvis bekymrer deg over kostnaden se gjerne denne videoen som tar for seg service punktene på I-miev.

https://youtu.be/B3y8b1WxGL4

Husk at første delen, nemlig sikkerhetssjekken er en del av EU kontrollen og at bremsevæske på elbil ikke trenger bytte slik det her indikeres. Se heller på fargen og mål kokepunktet i reservoaret og i kallipperne så ser du at bremsevæsken holder svært lenge. Gjerne 20 år, og innen det blir den uansett byttet i forbindelse med bytte av bremserør.

Det som mangler her er derimot demontering og smøring av bevegelige deler på bremsene, og vekk sliping av rust på bremseflatene i forbindelse med bytte tilbake til sommerdekk. Bruk 15 minutter pr. hjørne en flott Påskedag og bruk sparte penger på noe hyggelig til familien.  ;)

I disse tider får du en sydentur for hele familien for pengene du sparer.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marzo

Sitat fra: elektrolux på fredag 06. mars 2020, klokken 06:34
Husk at første delen, nemlig sikkerhetssjekken er en del av EU kontrollen og at bremsevæske på elbil ikke trenger bytte slik det her indikeres. Se heller på fargen og mål kokepunktet i reservoaret og i kallipperne så ser du at bremsevæsken holder svært lenge. Gjerne 20 år, og innen det blir den uansett byttet i forbindelse med bytte av bremserør.

Hvor i alle dager har du dette fra? Bremsevæske er hygroskopisk og bør byttes regelmessig enten bilen har kjørt en meter eller stått i ro. Uansett motor.

Og hvordan måler man bremsevæske i kalipper?

Trådstarter, bytt bremsevæske hvert 2 år så er du sikker på at de virker den dagen du trenger den.
Gammel bremsevæske er veldig farlig! Sommeren 2018 døde 5 mennesker på Rjukan da veteranbilen deres hadde 5 år gammel bremsevæske...

elektrolux

#4
Teoretisk sett vil fuktighet i en hydroskopisk veske fordele seg likt i hele vesken. Opprettholder min påstand om at bremseveskebytte annenhvert år er tull. Selv på en vanlig bil er det totalt overkill, og på en elbil der en omtrent ikke bruker bremsene blir bremsevesken aldri så varm at den kan koke. Korrosjon er et større problem, men kun teoretisk. Mener ut fra egen erfaring med over 100 egne biler over 35 år at de som tjener på bremseveskebytte har oversolgt viktigheten av dette.

Ønsker en å måle kokepunktet ved kalipperne drenerer en av noen dråper og teste med denne: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/bremsevasketester-2000038175

Som nevnt vil bremsevesken uansett bli byttet i forbindelse med bytte av rustne bremserør, så helt unødvendig å bytte utenom det. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marzo

Sitat fra: elektrolux på fredag 06. mars 2020, klokken 09:11
Teoretisk sett vil fuktighet i en hydroskopisk veske fordele seg likt i hele vesken. Opprettholder min påstand om at bremseveskebytte annenhvert år er tull. Selv på en vanlig bil er det totalt overkill, og på en elbil der en omtrent ikke bruker bremsene blir bremsevesken aldri så varm at den kan koke. Korrosjon er et større problem, men kun teoretisk. Mener ut fra egen erfaring med over 100 egne biler over 35 år at de som tjener på bremseveskebytte har oversolgt viktigheten av dette.

Ønsker en å måle kokepunktet ved kalipperne drenerer en av noen dråper og teste med denne: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/bremsevasketester-2000038175

Som nevnt vil bremsevesken uansett bli byttet i forbindelse med bytte av rustne bremserør, så helt unødvendig å bytte utenom det. ;)

Hvis du virkelig har byttet bremsevæske på over 100 biler burde det være ganske åpenbart at 2 års intervaller er fornuftig. Jeg har inne biler med 4-5 år gammel væske og når denne kommer ut ser det ikke mye pent ut.
I det heletatt å vurdere å måle væska for vann fremfor å bare bytte den er helt idiotisk.

Du har ingen garanti for at væsken i beholderen er bedre eller dårligere enn væska i kalipper.
Derfor bytter man til ny væske for å være helt sikker på at denne er optimal.
Bremser er ikke noe man tuller med, og å oppfordre noen til å ikke bytte væske på 20 år burde gitt konsekvenser for deg (og ikke bare de som hadde fulgt rådet ditt i god tro om at du visste hva du snakket om).

Skal man måle væska må den også tappes av for å renses for forurensing. Når en ny liter med bremsevæske koster under 100,- så skal man ikke vurdere noe annet enn å bytte til ny hver gang.

elektrolux

En ting er å bytte vesken selv, til kosten av kun vesken. Da står en kun igjen med unødvendig bruk av resurser og enda en forurensende veske som skal resirkuleres.

En helt annen sak er å betale i dyre dommer for å få det gjort. Etter 100 biler har jeg sett svært mørk og fuktig bremseveske, og til og med brukt rent vann som bremseveske på kjøretøy som kun skulle ut på sin siste reis, men har til gode å oppleve skader forårsaket av dårlig bremseveske.

Har opplevd fading med 2,5T camper ned mot Dalen etter noe heftig kjøring i forkant, men fremdeles ikke mer dramatisk enn at vi måtte pumpe bremsene litt for å ta nytt tak, og så ta en liten avkjølingspause før videre desent. Moderne biler har tross alt 2 bremsekretser i tillegg til håndbrems og motorbrems så det er alltid en reserveløsning. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marzo

Sitat fra: elektrolux på fredag 06. mars 2020, klokken 10:38
En ting er å bytte vesken selv, til kosten av kun vesken. Da står en kun igjen med unødvendig bruk av resurser og enda en forurensende veske som skal resirkuleres.

En helt annen sak er å betale i dyre dommer for å få det gjort. Etter 100 biler har jeg sett svært mørk og fuktig bremseveske, og til og med brukt rent vann som bremseveske på kjøretøy som kun skulle ut på sin siste reis, men har til gode å oppleve skader forårsaket av dårlig bremseveske.

Har opplevd fading med 2,5T camper ned mot Dalen etter noe heftig kjøring i forkant, men fremdeles ikke mer dramatisk enn at vi måtte pumpe bremsene litt for å ta nytt tak, og så ta en liten avkjølingspause før videre desent. Moderne biler har tross alt 2 bremsekretser i tillegg til håndbrems og motorbrems så det er alltid en reserveløsning. ;)

Hvis man er villig til å risikere bremser på en bil av miljøhensyn, så bør man levere fra seg førerkortet.

At du er villig til å leke med livet og utsette medtrafikanter for din egen uvitenhet kan vi dessverre ikke få gjort noe ytterligere med.

Men vær så snill å ikke oppfordre andre til dette, da det er ren idioti som ikke hører hjemme noe sted i vedlikehold om bil.
Bremser er det siste man sparer på! Det er helt grunnleggende kunnskap i bilfaget.

Marzo

Sitat fra: elektrolux på fredag 06. mars 2020, klokken 09:11
Teoretisk sett vil fuktighet i en hydroskopisk veske fordele seg likt i hele vesken. Opprettholder min påstand om at bremseveskebytte annenhvert år er tull.

Før du fortsetter å stole på egne vurderinger kan jeg gi deg en liten hjelp i riktig retning på å forstå hvordan bremsene på bilen din fungerer.

Bremsevæske er HYGROSKOPISK (vet ikke hva hydroskopisk er), og det vil si at den tiltrekker seg vanndamp fra lufta. Bremsevæske løser seg opp i vann.
Bremsevæske er laget for å tåle høye temperaturer (265'c) og ikke komprimeres for å forsikre god bremsekraft.
Når man blander inn vann i væska, vil den både drastisk forværre kokepunktet og den vil også kunne komprimeres (vann koker ved 100'c) og pedalen vil bli myk. Gjerne så mye at man har null bevegelse i bremseklossen selv om pedalen er i gulvet.

Vann er også tyngre enn bremsevæske, slik at væske som opptas i systemet vil samle seg i laveste punktet av kretsen, som normalt er i kalipper. Her er det også høyest temperatur fra friksjons energien når man bremser.
Hvor lang tid det går fra bremsevæske har sin opprinnelig funksjon til den blir påvirket av temperatur ved en eller to kjappe oppbremsinger er uvisst. Men ut i fra din overbevisning regner jeg med du har en god tabell her?

Hvor ofte skal man skal få et verksted til å "tømme av" litt bremsevæske i alle fire hjulene for å analysere dette og da kunne garantere for kunden at bremsene vil holde (1år? 4år?) til.
Fortell gjerne hvilket verksted som gjør dette og garanterer bremsenes funksjon med gammel bremsevæske, på tross av at produsentene for væsken krever 24.mnd intervaller.

Jeg garanterer deg at du ikke finner et eneste verksted som gjøre dette. Jobben ville kostet det samme da det er timene som koster og ikke matriell. Fremfor å betale for å finne ut om den skulle vært byttet, så betaler man for å bytte.

Folk som påstår at bremsevæske holder i 20 år bør aldri røre sin egen eller andres bil!



elektrolux

Folk kan vurdere selv, og jeg synes det er viktig å få fram erfaringer også til dem som ikke tjener på dette.

MC puscheren min påstår jeg må bytte hjelm hvert annet år, og bilprodusentene ønsker at vi bytter ut aktivatorene til airbaggene i bilen, mens de som selger varmepumpe ønsker å ta service på dem stadig vekk.

Saken er at det service skal gi merverdi. Ellers er det bedre å reparere. Når vi vet at I-miev må bytte bremserør lenge før bremsevesken trenger bytte er det lite hensiktsmessig å bruke penger på det.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marzo

Sitat fra: elektrolux på fredag 06. mars 2020, klokken 13:33
Folk kan vurdere selv, og jeg synes det er viktig å få fram erfaringer også til dem som ikke tjener på dette.

MC puscheren min påstår jeg må bytte hjelm hvert annet år, og bilprodusentene ønsker at vi bytter ut aktivatorene til airbaggene i bilen, mens de som selger varmepumpe ønsker å ta service på dem stadig vekk.

Saken er at det service skal gi merverdi. Ellers er det bedre å reparere. Når vi vet at I-miev må bytte bremserør lenge før bremsevesken trenger bytte er det lite hensiktsmessig å bruke penger på det.

Feil, service er forebyggende.

Manglende service på en varmepumpe får ikke alvorlige konsekvenser.
I beste fall har besparelsen på service tjent inn kostnaden ved å kjøpe inn en ny.
Det samme gjelder ikke for bremser...

elektrolux

#11
Tror du glemmer at bilene er inne til sjekk annenhvert år. Det skal ikke mye feil til før en får beskjed om å fikse.

Manglende service på bremser medfører følgende:

- Deler slutter å bevege seg. Siden en har betydelig hydraulisk kraft i ene retningen betyr det at bremsene henger og en får redusert rekkevidde og varme felger
- Rust jobber seg innover fra ytre kantene på skiver. Det betyr stadig mindre bremseflate og ujevne bremser. Her vil et verksted bytte deler, mens en fint kan slipe ned rusten og pusse klossene flate igjen så sant der er tilstrekkelig materiale igjen etter stellet.
- Bremsevesken mister kokepunkt og rustbeskyttende egenskaper. Normalt helt problemfritt i vanlig bruk.

Alt dette tar tid, og innen det er det klart for en ny EU kontroll som betyr sjekk av bremsene. ;)

Vi har enda ikke byttet bremseveske på hverken Berlingoen eller e-Up som nå er 8 år gamle, og alt fungerer perfekt uten et øre i utgift. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marzo

Sitat fra: elektrolux på fredag 06. mars 2020, klokken 14:00
Tror du glemmer at bilene er inne til sjekk annenhvert år. Det skal ikke mye feil til før en får beskjed om å fikse.

Manglende service på bremser medfører følgende:

- Deler slutter å bevege seg. Siden en har betydelig hydraulisk kraft i ene retningen betyr det at bremsene henger og en får redusert rekkevidde og varme felger
- Rust jobber seg innover fra ytre kantene på skiver. Det betyr stadig mindre bremseflate og ujevne bremser. Her vil et verksted bytte deler, mens en fint kan slipe ned rusten og pusse klossene flate igjen så sant der er tilstrekkelig materiale igjen etter stellet.
- Bremsevesken mister kokepunkt og rustbeskyttende egenskaper. Normalt helt problemfritt i vanlig bruk.

Alt dette tar tid, og innen det er det klart for en ny EU kontroll som betyr sjekk av bremsene. ;)

Vi har enda ikke byttet bremseveske på hverken Berlingoen eller e-Up som nå er 8 år gamle, og alt fungerer perfekt uten et øre i utgift. :D

Nei det er jeg fullt klar over. Og som allerede forklart en gang er det ingen vurdering av bremsevæsken sin tilstand som gjøres her. Hvis den er over sitt anbefalte intervall så skal den byttes.

At du ignorerer produsentens anbefaling og det har gått bra, betyr ikke at det er riktig.

https://www.aftenposten.no/norge/i/217eWB/havarikommisjonen-bremsefeilene-alene-forklarer-ikke-veteranbil-ulykken-ved-rjukan

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLJEE4/har-funnet-feil-ved-bremsene-etter-veteranbilulykken-paa-rjukan

Forhåpentligvis finner du ikke ut at bremsevæsken er utslitt på samme måte...
Og håper ingen her inne følger din anbefaling!

Jon65

Uansett er det vel mindre kritisk på en elbil enn en fossilbil om kokepunktet er redusert. På en fossilbil ligger stort sett bremsene på konstant i lange nedoverbakker. På en elbil bremser man stort sett bare hvis det oppstår en situasjon og nedbremsingen varer bare noen sekunder. Lite varme som rekker å bygge seg opp på så kort tid.

Feks: Jeg bor i Oslo og den lengste nedoverbakken jeg har er hvis jeg har vært på Frognerseteren. Ned derfra er høydeforskjellen ca 400m. Men allikevel er det bare de siste 20m foran lyskrysset jeg bruker bremsene, resten tas av regenereringen.
En helt annen sak er hvis man har en M3 Performance og kjører på Rudskogen, men i en iMiev tror jeg man skal jobbe hardt for å få bremsevæsken til å koke selv om den er gammel.

(Men bytter man er man jo på den sikre siden.....)



engolf

Många olika meningar här:)
Elbilar har samma bromssystem som fossilbilar (hydraulik med vakuumförstärkare).
Varför behöver elbilar byta bromsvätska vartannat år, men inte fossilbilar?
Jag tror det är för att producenten visste att bromsarna på en elbil inte används i samma utsräckning som på en dinosaurbil, och för att slippa dyra garantireparationer sattes två års intervall (för då utförs visuell inspektion av bromsarna i samband med vätskebytet), och eventuella brister som t ex rostiga bromsskivor och kärvande caliper kan åtgärdas.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA