Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dacia Spring - billig elbil som kommer i 2021

Startet av batterimannen, tirsdag 03. mars 2020, klokken 19:54

« forrige - neste »

jman76

Tror den blir betraktelig rimeligere enn VW-trillingene. 159.000?
Her er det deler fra rimeligste hylle, og de må prise veldig lavt om det skal bli en folkebil, men det har den nok potensial til å bli i byene.

andy99

#16
Hadde vært kjekk som nr 2 eller 3 bil. Men toppfart på 105 km/t blir litt mopedbil på motorvei...
Ser div nettsider melder 125 km/t som toppfart, det hjelper jo betraktelig. Bra hvis de har økt det fra tvillingbilen Renault.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

jman76

Sitat fra: andy99 på fredag 16. oktober 2020, klokken 12:32
Hadde vært kjekk som nr 2 eller 3 bil. Men toppfart på 105 km/t blir litt mopedbil på motorvei...
Ser div nettsider melder 125 km/t som toppfart, det hjelper jo betraktelig. Bra hvis de har økt det fra tvillingbilen Renault.

Da er den en racer!
105 på motorveien går også helt fint.

Hilsen Leaf-eier ;)


Pauli

Sitat fra: jman76 på mandag 19. oktober 2020, klokken 12:12
Sitat fra: andy99 på fredag 16. oktober 2020, klokken 12:32
Hadde vært kjekk som nr 2 eller 3 bil. Men toppfart på 105 km/t blir litt mopedbil på motorvei...
Ser div nettsider melder 125 km/t som toppfart, det hjelper jo betraktelig. Bra hvis de har økt det fra tvillingbilen Renault.

Da er den en racer!
105 på motorveien går også helt fint.

Hilsen Leaf-eier ;)

Haha, jeg tenkte akkurat det samme, siden jeg har en 24 kwh Leaf  :P
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Utgangspunktet Renault K-ZE har 105 km/t som toppfart (i Kina).
Den europesike utgaven (Dacia Spring) har noe bedre ytelser

Cougar

Når jeg ser at de dyreste mopedbilene ligger tett opptil 200k så burde det absolutt være ett marked for denne.
Litt bedre med 105/125 kmh toppfart enn 45  :+1:
At den ikke går fryktelig langt pr. lading er vel greit, er vel ikke så mange som kjører langtur i hverken denne eller mopedbiler vil jeg tro..
2019 Ioniq El + mange andre biler

Radiobil1


Cougar

Siden jeg har en sønn på snart 16 i huset, og det er endel diskusjoner i media for tiden om å la 16-åringer få ta bil-lappen (evt. med fartsperre på 80 kmh) så hadde denne bilen helt klart vært ett alternativ.
Sammenlignet med en mopedbil er jo dette en fullverdig bil, som også kunne gjort nytte som husets bil nr. 3 (eller hvor mange man nå måtte ha  8)  )
2019 Ioniq El + mange andre biler

svingen

Hvem er de som blir importør? Motorforum? Bør vel komme ut noe pris/lister snart?
Har en 8 gammel triling som hadde vært fint og få erstatta :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

batterimannen

#24
Sitat fra: svingen på onsdag 30. desember 2020, klokken 22:04
Hvem er de som blir importør? Motorforum? Bør vel komme ut noe pris/lister snart?
Har en 8 gammel triling som hadde vært fint og få erstatta :)

De vil lansere for bildeling på våren og så til privatmarkedet til høsten neste år. Bilen skal lanseres samtidig i hele Europa. Har ikke sett noe informasjon siden eventet i midten av oktober. Eneste jeg har sett er potensiell lansering for bildeling i mars og september for privatmarked.

Edit: Synes det er bra at de har økt fart fra 105 til 125 fra K-ZE til Spring, men har de gjort noe med regenerering? K-ZE har ikke regen. Har ikke sett noe om at de har fått dette på Spring...

Hvis man synes 33 kW effekt ved akselerasjon er litt for mye, så kan du aktivere eco-mode og begrense effekten til 23 kW (31 hesekrefter)  8)

https://press.dacia.co.uk/en-gb/releases/280

Synes forøvrig den ser ganske bra ut i grå-oransje til å være en såpass billig småbil.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

svingen

fikk svar fra motorforum,de  la meg til en liste og skule ta kontakt så fort dem hørte noe :)
hadde ingen info om bilen,men det er ikke noe nytt om elbiler.
føler forhandler vet mindre enn google gjør.

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Daniel_0007

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54777

Litt mere info, ser ut som ikke kommer til Norge med det første fordi kalde klimaer ikke er priorert trolig pga for stor reduksjon av rekkevidde på vinteren.
Men prisen er grei, 16.990€ med fransk moms, burde vel bli rundt 150 000.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Broom har dette i dag om bilen: https://www.tv2.no/a/13880334/

Kopi:

128.900 kroner er startprisen på Dacia Spring i Danmark. Prisen i Norge blir kanskje ikke veldig langt unna dette.

Mye tyder på at dette blir Norges billigste bil

Spring er første elbil fra Dacia.

KNUT SKOGSTAD
PUBLISERT 6 TIMER SIDEN

anorway

Fin video gjennomgang: https://www.youtube.com/watch?v=sJcsfPrSYP0

Fy F$#" for noe kjipt ræl når man ser på bilen. Men kan bli bra valuta for pengene hvis man skal gå etter noe billig.

1000kwh

Synes det ser bra ut :D

Litt kjipt at de ikke presset inn plass til 5..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA