Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OBS - Mercedes Me lisenskjøp er dyrere for elbil enn fossil

Startet av Etam, fredag 28. februar 2020, klokken 10:22

« forrige - neste »

Etam

Etter innledede 3år gratis lisens for Mercedes Me i en Mercedes B250 Electric, erfarer jeg følgende merkelige policy fra Mercedes når jeg prøver å kjøpe/forlenge lisensens:

I Mercedes Benz store finnes det digitale produktet "Biloppsett" å kjøpe til kr 949 for 3 år..
Produktbeskrivelsen beskriver at produktet åpner for følgende status og styring av aktuelt utstyr gjennom Mercedes Me App:
- Status for tanknivå (fuel level percent, ekvivalent til batteriprosent)
- Status for dekktrykk
- Status for spylevæskenivå
- Status for bremsebelegg
- Status for bremsevæske
- Programmering av parkeringsvarmer 
- Fjernlåsing og -opplåsing av dører
- Åpning og lukking av vinduer og soltak 
- Varsling via smarttelefon ved skade, tyveri eller borttauing

Etter å ha kjøpt denne lisensen til B-klasse Electric virket alt bortsett fra batteriprosent og parkeringsvarmer som var hovedpoenget med produktkjøpet.
Brukte så en del tid til telefoner og oppmøte på verksted og kunne mistroisk konstatere at: "siden dette er en Electric må det kjøpes en tilleggslisens som koster 369 ekstra for 3 år".

Kostnadene for å kjøpe 3-års forlengelse av Mercedes Me funksjonene nevnt ovenfor ser altså slik ut:
- For B-klasse Diesel:  1 lisens til kr 949
- For B-klasse Electric: 2 lisenser til 949 + 369 = kr 1318,-
3-års forlengelse av Mercedes Me funksjonene er dermed ca 40% dyrere for eier av elbil enn eier av dieselbil.

Jeg ser at produktet "Biloppsett" ikke beskriver noen forbehold om at elbil-varianter får redusert funksjon med mindre de kjøper et tilleggsprodukt til ekstra kostnad. Dette er misvisende markedsføring og kunde kunne sannsynligvis forlangt manglende kjøpt funksjonalitet utbedret, eventuelt løftet saken til forbrukerrådet.
Her bør Mercedes tilby eier av elbil samme funksjonalitet til samme pris som eier av fossilbil !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA