Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil ved hurtiglading

Startet av Carnet, torsdag 27. februar 2020, klokken 10:48

« forrige - neste »

Carnet

Jeg står for øyeblikket på Ionity Dal og lader min etron 50.

V:441 A:62 - > 27kW. Batteri på 80%

Er det feil med Ionity, feil med bil, eller feil med meg?


elektro

Stopper ladingen eller tenker du på hastigheten? Hvis det stopper, er ladegrensen i bilen satt til 80%?

Bil -> Lading og effektivitet -> Lade
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Carnet

Jeg den lader fortsatt, satt den til 100%,så den funksjonen fungerer.

Tenker på hastigheten. Må jeg stille inn noe sted hos Ionity - så den vet hva slags effekt jeg vil ha?

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

daktari

Kaldt batteri.
Må vel kjøre et par tre timer før batteriet er driftsvarmt i disse temperaturer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carnet

Hadde kjørt kanskje 40 minutter før lading. Testet en grønn kontakt 150kwh litt senere på dagen (enda kaldere batteri). Fikk samme type hastighet, aldri over 50 kWh.

Jeg hadde i forkant gjettet kanskje 80 kWh, bare på bakgrunn av hva disse hurtiglader spytter ut. Da gir det ikke mening å lade på disse uten at batteriet er varmere skjønner jeg, kanskje noe bedre på sommeren da.

Carnet

Kan jeg gjøre noe (utover å kjøre vanlig) for å øke batteritemp? Ta noen drag i S modus feks..?

elektro

Sitat fra: Carnet på torsdag 27. februar 2020, klokken 17:54
Kan jeg gjøre noe (utover å kjøre vanlig) for å øke batteritemp? Ta noen drag i S modus feks..?

Ja, det kan hjelpe. Og start lading med lavt batteri, så vil ladingen i seg selv generere varme. Hvilken prosent startet du på nå?

Ideelt sett kan du ca. få 80kW v. 80% (kanskje 76 kW inn i batteriet, etter tap, varmeapparat ol.)

https://youtu.be/-qO03G3T7Ww
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

OlsenR

Sitat fra: Carnet på torsdag 27. februar 2020, klokken 17:54
Kan jeg gjøre noe (utover å kjøre vanlig) for å øke batteritemp? Ta noen drag i S modus feks..?

Du skal kjøre rimelig gris over tid for at dette skal ha noe nytteeffekt :)

geear

Sitat fra: OlsenR på torsdag 27. februar 2020, klokken 19:15
Sitat fra: Carnet på torsdag 27. februar 2020, klokken 17:54
Kan jeg gjøre noe (utover å kjøre vanlig) for å øke batteritemp? Ta noen drag i S modus feks..?

Du skal kjøre rimelig gris over tid for at dette skal ha noe nytteeffekt :)
Blir svært lite vitenskapelig, men har flere ganger tatt kanskje 10 maksdrag fra 60 til 100 med påfølgende maks regen, for å få bort regen-limit før jeg kommer inn på hurtiglader ganske kort tid etter avgang med kaldt batteri (når jeg må lade mye/lenge), sikkert ikke det lureste å gjøre for levetiden til batteripakka, men det ser tilsynelatende ut for å funke. Tviler ikke på at så høye effektuttak gir varmeutvikling rimelig kjapt. Fordelen er at den varmeutviklingen kommer innenfra cellene, i stedet for fra kjølevæska...

Carnet

Takk for nyttige svar og tips.  :+1:

Jeg tror jeg kom inn med ca 65% tilgjengelig batteri ved ladingene.

Jeg tar det som en erfaring, og vil lade ved lavere batteri neste gang / lade litt senere i løypa for å ha mer varme.

Ingeniøren

Trikset er å lade på slutten av turen og ikke tidlig på turen. La oss si at du trenger å lade for å komme frem og tilbake til hytta og ikke har strøm på hytta. Da lader du når du nesten er framme og ikke på vei hjem like etter start av retur.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Dett er utfordringe med E50 enn så lenge det er langt mellom lynladerne. Lav fleksibilitet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA