Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-niro og regenerering

Startet av Chivas, mandag 24. februar 2020, klokken 12:24

« forrige - neste »

Chivas

Hei.
Hadde denne egentlig som et punkt i annen tråd etter å ha prøvekjørt, men stusser fortsatt litt over dette :)

- Regenerering føles som at den regenererer hele tiden istedenfor at den regenererer kun når man tar av gassen. Er det korrekt at det skal være slik?

Merket ikke så mye av det på nivå 1, men på nivå 3 kjente jeg det godt, og føltes rart at man skal kjøre rundt samtidig som at man "holder bremsen inne" :)

Robert E-Niro

Merker det samme. Er en vanesak.
På nivå 3 regenrerer den så fort men ikke aksellererer, altså løfter lett (ikke helt) på gasspedalen.
Det samme skjer forsåvidt i vår dieselvolvo også, do ikke i samme grad.

Det skal vel være slik? Blir veldig brå brems hvis foten må helt av gasspedalen før nivå 3 regen tar tak?
Kia E-Niro 10/2019

Hansi

Er det mulig å skru av regenerering og "seile" når man slipper gassen?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

aleksandrium

Kommer fra en Chevrolet Bolt som hadde "ekte" en-pedal-kjøring. Der var regenerering enda heftigere når pedalen ble sluppet, og bilen kunne stanses helt uten bruk av hverken bremsepedal eller padle på rattet. Dette var noe av det jeg savnet da vi byttet til E-Niro.

Etterhvert blir man vant til å kontrollere farten med én pedal, og da føles det helt åpenbart at bilen bremser når man slipper opp pedalen. Noe av det beste med elbil, om du spør meg.

E-niroen kan i praksis kjøres uten brems etter min erfaring, ved å holde venstre padle inne og kontrollere farten med gasspedalen går det fint å stoppe bilen helt f.eks. i lyskryss.


Det jeg ikke helt forstår meg på, er auto-regenering. Har ikke helt skjønt hvordan den fungerer i praksis - hvilke justeringer gjør den, og når? Har kjørt med auto + nivå 3 i noen hundre km uten at jeg har registrert noe som helst i endret oppførsel. Noen som kan forklare?

2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

Chivas

Sitat fra: Hansi på mandag 24. februar 2020, klokken 14:29
Er det mulig å skru av regenerering og "seile" når man slipper gassen?
Av hva jeg forsto fungerer det på nivå 0 (avslått) - den har nivå 0, 1, 2 og 3

Chivas

Sitat fra: Robert E-Niro på mandag 24. februar 2020, klokken 12:38
Merker det samme. Er en vanesak.
På nivå 3 regenrerer den så fort men ikke aksellererer, altså løfter lett (ikke helt) på gasspedalen.
Det samme skjer forsåvidt i vår dieselvolvo også, do ikke i samme grad.

Det skal vel være slik? Blir veldig brå brems hvis foten må helt av gasspedalen før nivå 3 regen tar tak?

Syntes forsåvidt også at e-niroen bremset ganske kraftig på nivå 3 når gasspedalen gikk av. Det er nok en vanesak som du skriver, men vil ikke systemet bruke unødvendig suppe når den bremser bilen slik at man må gi ekstra gass for å holde samme flyt som f.eks en bil som ikke oppfører seg slik?

navyelsen

Sitat fra: aleksandrium på mandag 24. februar 2020, klokken 20:25
Det jeg ikke helt forstår meg på, er auto-regenering. Har ikke helt skjønt hvordan den fungerer i praksis - hvilke justeringer gjør den, og når? Har kjørt med auto + nivå 3 i noen hundre km uten at jeg har registrert noe som helst i endret oppførsel. Noen som kan forklare?

Det merkes ikke så godt når bilen er i nivå 3, men det er ganske tydelig hvis den står i nivå 0. Da er regenerering i utgangspunktet slått av, og bilen seiler. men hvis du f.eks. kommer inn mot et kryss eller rundkjøring, og bilen foran deg bremser ned, vil Auto bremse/regenerere automatisk. En slags hybrid av seiling og ACC.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

aleksandrium

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 25. februar 2020, klokken 08:56
Det merkes ikke så godt når bilen er i nivå 3, men det er ganske tydelig hvis den står i nivå 0. Da er regenerering i utgangspunktet slått av, og bilen seiler. men hvis du f.eks. kommer inn mot et kryss eller rundkjøring, og bilen foran deg bremser ned, vil Auto bremse/regenerere automatisk. En slags hybrid av seiling og ACC.

Ok, takk for tipset. Da skal jeg prøve meg på et lavere regen-nivå en stund for å bli litt bedre kjent med auto-funksjonen.
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA