Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

230V TT nett vs trafo eller Raydiall

Startet av runedog, torsdag 20. februar 2020, klokken 14:05

« forrige - neste »

runedog

Hei,

Nå er det så mye som går frem og tilbake om Trafo og nett. 

Jeg har 230V TT nett (ja TT faktisk).  Antar jeg trenger trafo fortsatt - stemmer dette?

Er Raydiall ladekladden som kommer med ny Zoe beregnet for å kombinere med hjemmelader til fast, daglig bruk? 

I følge forhandler "trenger ikke nye Zoe trafo lenger" da de leverer med denne kabelen.
Fikk denne beskjeden når jeg ba om datablad på trafoen som er inkludert i Renault "wallbox" tilbud på nett.

 

2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - in use)

TB

https://elbil.no/elbil/renault-zoe-z-e-50-2020/
SitatI tillegg skal Zoes tidligere utfordringer med lading på norsk IT-nett (230V) være løst. Dette via en standard, fleksibel ladekabel som leveres av franske Raydiall, utviklet i samarbeid med norske NECS. Det nye alternativet skal gi ladefart på 2,1 kW via Schuko (basis-/nødlading) og 3,6 kW via Type 2-ladeboks. Renault opplyser dessuten at det vil bli mulig å lade Zoe via blå industrikontakt (CEE 16A).

Å lade via Schuko er ikke godkjent for fast bruk.

Slik jeg tolker dette kan du nå benytte en helt standard type 2 ladeboks, og den nye Raydiall kabelen, og kan da lade på 3,6 kW. Ønsker du å lade raskere - opp til 22 kW trenger du en separat trafo til TN nett, slik som Zoe ble levert med før. Eksempelvis en 11 kW utgave.

Hvor raskt du trenger å lade avhengig av hvor langt du kjører, om ofte kommer hjem med lite strøm, og så skal kjøre langt i løpet av 1 -2 timer vil 11 kW ha en nytte, men det koster mer, med kjøp av trafo og mulig fremtidig effektavgift.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

#2
Å lade via Schuko er fullt lovlig til fast bruk så lenge stikket er lagt opp for formålet på forskriftsmessig måte.

Skal du bruke Raydiall kabelen via mode 3 ladestasjon kan du bruke overgang til Schuko som du da plugger Raydiall kabelen til. Vet ikke om Renault leverer overgang direkte til slike ladestasjoner.

Renault er forøvrig vår største kunde på disse overgangene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA