Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Maximum battery charge level reduced  (Lest 2546 ganger)

Ampéreson

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 194
    • Vis profil
Sv: Maximum battery charge level reduced
« Svar #15 på: Tirsdag 25. Februar 2020, klokken 07:43 »
Interessant lesing. Jeg fulgte med på appen i går mens de jobbet på bilen. Kom opp en hel del meldinger i appen. De prøvde å installere noe software, dette feilet da det var for lite SoC. De kjørte bilen ut og parkerte, da hadde den 2% SoC. Fikk så en sms med status som var: "Hei! Vi har bestilt deler til din bil, og du vil bli kontaktet med ny oppdatering så snart delene er
på lager og arbeidet på bilen din starter.
". Jeg er en nysgjerrig Per så her trenger jeg mer informasjon, kommer til å ringe de.

Ellers ser jeg at SoC går litt opp og ned, det faller etter at de prøver å lade, så går det litt opp igjen etter noen timer. I går gikk det ned fra 8% til 5,3,2,1 så null, og nå i dag morges er det opp igjen i 8%. Dette uten at bil er blitt ladet.
« Siste redigering: Tirsdag 25. Februar 2020, klokken 07:45 av Ampéreson »
2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt

Ampéreson

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 194
    • Vis profil
Sv: Maximum battery charge level reduced
« Svar #16 på: Torsdag 27. Februar 2020, klokken 14:49 »
Etterspurte status på bilen min, fikk kjapt svar.

Nytt HV-batteri er bestilt til bilen din. Jeg vet foreløpig ikke nøyaktig når det vil ankomme, men det er på vei.

Grunnen til at det må byttes er en intern inbalanse i en av batteriets seksjoner. Ditt gamle batteri bli tømt for energi før det skal sendes tilbake, så det er ingen grunn til å bekymre seg for SOC 0%.


Antar da at HV batteri er High Voltage batteri, mao. nytt 400v batteri :)
2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt

Klykken

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4269
    • Vis profil
Sv: Maximum battery charge level reduced
« Svar #17 på: Torsdag 27. Februar 2020, klokken 14:58 »
Det stemmer. Håp at du får det nye batteriet med ny kjemi, men lavere spenning. Lengre rekkevidde og raskere lading.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ampéreson

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 194
    • Vis profil
Sv: Maximum battery charge level reduced
« Svar #18 på: Lørdag 07. Mars 2020, klokken 23:22 »
Da har jeg fått tilbake bilen med "nytt" batteri. Ifølge invoice så har de skiftet 400V og 12V batteri samt kjøleveske til 400V batteriet.

Her er et bilde av lappen på batteriet.


Det jeg hadde før var revisjon B om jeg husker rett, det nye er E. Så dette er ikke et med ny kjemi og lavere volt, men et fikset ett, refurbished eller remade som det heter på utenlandsk.
« Siste redigering: Lørdag 07. Mars 2020, klokken 23:34 av Ampéreson »
2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt

nie

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 885
    • Vis profil
Sv: Maximum battery charge level reduced
« Svar #19 på: ſøndag 08. Mars 2020, klokken 11:41 »
Interessant.
Hadde du fått cappet batteri og redusert ladehastighet når problemene startet?
...og hvordan er det nye batteriet?
Normal kapasitet og ladehastighet?

Ampéreson

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 194
    • Vis profil
Sv: Maximum battery charge level reduced
« Svar #20 på: Mandag 09. Mars 2020, klokken 12:45 »
Vet ikke om jeg fikk redusert batteri eller ladehastighet, men jeg må innrømme at jeg har ikke oppnådd forventet kapasitet eller ladehastighet. Super lader svært sjelden, men i sommer kjørte vi på tur til Nederland og da ble det en del, kan ikke si jeg ble imponert av ladehastigheten. Men ikke plagsomt sakte eller plagsomt dårlig rekkevidde. Har hatt bilen nå i fem år, mener at det var bedre før, 2015-2016. Har ikke empiriske data og dette blir kun synsing.

Med det nye batteriet har jeg ikke fått testet noe, men jeg skal teste og rapportere tilbake.
2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt