Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S => Emne startet av: Ampéreson på Torsdag 20. Februar 2020, klokken 08:39

Tittel: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: AmpéresonTorsdag 20. Februar 2020, klokken 08:39
Fikk feilmelding i går jeg ikke har sett før, og nå vil den ikke lade. Til info bruker jeg bilen vanlig, ingen synlige skader på batteriet. Lader til vanlig på 30% til 90%. Sjelden superlading, kun på tur.

(https://imgur.com/download/Dkulk9H)

Satt at den skal lade til 90%, blir umiddelbart ferdig
(https://imgur.com/download/JTXbdeU)

Søkt litt på web og de jeg finner har måttet få nytt batteri, noen som har andre erfaringer?

Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: KlykkenTorsdag 20. Februar 2020, klokken 08:54
Ingen erfaring, men på meg virker det som batteri tskker for seg. Ring Roadside service - de tar en diagnose og sender taubil med leiebil på platten hvis batteri er skutt.
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: AmpéresonTorsdag 20. Februar 2020, klokken 09:08
Snakket med teknisk support, de kjørte en diagnostikk. Det var visst relatert til 12v batteriet sa de. Forklaringen slik jeg kan gjengi den var at 12v batteriet har hatt for høy spenning, 400v batteriet lader 12v batteriet, og spenningen på 400v batteriet måtte ned under 50% for at det sikkert igjen kunne lade 12v batteriet.

I kort, kjør bilen ned til under 50%SoC, typisk 20-30%, lade igjen og da vil problemet løse seg.

Til info, 12v batteriet er tre uker gammelt, skiftet for fjerde gang i løpet av bilens levetid.

Vil gjøre som anbefalt og formidle resultatet i morgen.
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: KlykkenTorsdag 20. Februar 2020, klokken 09:15
Godt det da, hvis det stemmer! 👌
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: MuffinmanTorsdag 20. Februar 2020, klokken 10:27
Det der henger jo ikke på greip i det hele tatt. Likestrømskonverteren lader 12v batteriet og regulerer utspenningen til riktig nivå, uavhengig av hvilken spenning hovedbatteriet har. Hvis 12v batteriet har hatt for høy spenning er det sannsynligvis skadet/ødelagt, og noe er feil med reguleringen i likestrømskonverteren.

Hvis noe slik kan skje er har det en årsak, og forklaringen her beskriver ingen sådan.

Nå er det riktignok flere i USA som har fått denne meldingen like før bytte av hovedbatteriet.
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: WiblaTorsdag 20. Februar 2020, klokken 10:48
Det der høres jo helt fjernt ut, kan umulig stemme.
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: turfsurfTorsdag 20. Februar 2020, klokken 13:58
Enig med Muffinman her, spenning ut til 12v batteriet er ikke avhengig av spenningen på HV batteriet. Det hadde vært helt absurd.
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: AmpéresonFredag 21. Februar 2020, klokken 08:01
Oppdatering, da jeg satte meg i bilen i går etter jobb, merket jeg at SoC hadde falt fra 60 til 35% på 8 timer. Bilen oppførte seg ikke bra, lugget litt og treg akselerasjon. Kom også opp et snøfnugg ikon på displayet. Det har jeg kun sett i minus 20 grader på fjellet. Ringte sporenstreks til teknisk support, de ba meg oppsøke service center, for batteriet mitt var det noe "ubalanse i" som han sa. De tok imot bilen, jeg fikk lånebil, [heldigvis en Tesla]. Kjørte ca to mil i går og SoC falt fra 35% til 9%, sjekket appen før jeg la meg og da sto den til 11%, og i dag morres er den plutselig oppe i 17%. Ikke koblet til noe lader og kan heller ikke lade, så det er definitivt noe i veien med det batteriet.
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: MuffinmanFredag 21. Februar 2020, klokken 08:19
Sjekket litt, og det virker som senere softwareversjoner har fått et "toolkit" som kan detektere feiltilstander i batteriet og som reagerer med å redusere ladegrensen gradvis ved funn. Flere som rapporterer om slike tilfeller på TMC forum, og har også sett noen tilfeller i Norge. Alle fikk nytt batteri.
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: sigurdiſøndag 23. Februar 2020, klokken 18:09
Har sett lignende oppførsel fra en kamerat som har lånt CAN logger så vi fikk sett litt hvordan dette utviklet seg.

Det ble først oppdaget at Nominel datt til 66.5kWH og en cellemodul hadde 0.15v under resten.
Testet med å lade til 100% og ubalansen gikk til 0.2v og fremdeles samme cellemodul.
Fra dette ble oppdaget gikk det ganske kort til før max lading, max SOC, Nominal gikk nedover som beskrevet i denne tråden.
Road service så feil meldinger på hoved batteriet men måtte krangle litt på service senter og enden på visa var at bilen gikk på planbil til K100 som byttet batteriet på få dager.

Har og sett stor delte V hos en som kom innom og ønsket CAN lesing da han lurte på om han hadde fått redusert max spenning da km visning droppet over natta.
Monterte logger og sendte han på superlader for å lade opp mot 90% for å se om han hadde fått max spenning satt til 4.075v, men registrerte høy delta V da han var innom.
Batteriet ladet mot 4.2v men en batterimodul lå opp mot 0.2v under resten.
Han hadde bestilt service time (uka etter) og ble ringt opp dagen etter i den forbindelse.
Da han utdypet bekymring pga høy delta v, logget service teknikker seg inn, så på batteriet og meldigner og vedkommende ble kalt inn dagen etter og fikk ny batteri pakke.
Bedre at han kunne kjøre inn selv en at man måtte benyttet Viking noen dager senere.

Så nå har batterimoduler begynt å gi seg, tidligere var det mye elektronikk som feilet i batteri pakkene og de ble byttet.

Jeg synest det er litt vel mye av dette i senere tid.

Har lagt ved bilde av BMS grafisk visning.

sigurdi
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: Ronlaneſøndag 23. Februar 2020, klokken 22:18
Noen som vet om man får helt nye batteri ved denne type utskiftning, eller er det gamle fornyede batterier som installeres? Og hva skjer i så fall med garantien, i tilfelle det nyinstallerte batteriet skulle feile også?
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: mthoringſøndag 23. Februar 2020, klokken 23:34
Noen som vet om man får helt nye batteri ved denne type utskiftning, eller er det gamle fornyede batterier som installeres? Og hva skjer i så fall med garantien, i tilfelle det nyinstallerte batteriet skulle feile også?

Har kun lest om en som har fått nytt batteri i nyere tid. De setter sammen brukte moduler til erstatningspakker.
Garanti forblir uendret.
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: AmpéresonMandag 24. Februar 2020, klokken 08:21
Vi får se hvordan dette utspiller seg. Bilen står på sånn skedulert lading, begynner å lade hver natt kl 01:00. SoC i skrivende stund er 7%. Service senteret satt den til lading på fredag ettermidag, så den har prøvd å lade noen gagner i løpet av helgen. Ser at de har begynt å jobbe på bilen nå, fra appen, åpnet dører og frunk. Vil melde tilbake når jeg får beskjed fra Tesla, og hvilket batteri jeg får tilbake.
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: MuffinmanMandag 24. Februar 2020, klokken 08:23
@sigurd: Tenker du at celler svikter kan være relatert til aldring og ikke bruk? Eller at BMS på et eller annet tidspunkt har kjørt cellene i hardeste laget på et eller annet vis? 
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: sigurdiTirsdag 25. Februar 2020, klokken 00:26
BMS får ikke kjørt enkelt cellemoduler siden det er 96 seriekoblinger og kun en svært liten bløde krets for å blø av høye cellemoduler.

At enkelt moduler begynner å faile slik som her kan være at det er celler som har fått brent av sikringen, men da hadde jeg trodd at de skulle gå over ved lading og under ved bruk.
(En modul får da mindre kapasitet en resten)
Det kan og være at en modul har indre lekasje så enkelt celler stjeler strøm fra modulen men ikke så mye at sikringen på dem ryker.

På siste som vi fikk fulgt godt med (logger i bilen) så fallt modulen selv ved 100% lading og differansen til resten ble bare større og større fra det ble oppdaget til batteriet ble byttet.

På de to er jeg ganske sikker at en batteri modul har havarert.
Hva grunnen til dette er kan man jo bare spekulere i men begge bilene er biler med høy km på uke basis selv om den ene primært lader hjemme.

Batteri balansen har vært ganske normal frem til den ene begynte å svikte selv med mye bruk både i uke dager og helger.

Normalen er å få Refirbished batteri, de gamle sendes til Nederland, demonteres, celle moduler testes, byttes og monteres sammen til "ny" pakke.
Ryktene sier at de montere sammen igjen med bedre lufting/kjøling mellom men kan ikke verifisere dette.

Går man tom for nye så hender det innimellom at man får et 90 og nå er det noen heldige som har fått 85-350v batteri som er et 100 med 14 moduler istede for 16. (Altså 84 seriekoblinger istede for 96)

Får man 85 batteri i retur så har man samme lade kurver som man hadde fra før.
Får man 90 så får man og 90 ladekurver.
Får man 85/100 får man ny kurve for dette batteriet som nok er på høyde med 90 selv om det er lavere spenning da det holder bra effekt opp mot 55-60%.   
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: AmpéresonTirsdag 25. Februar 2020, klokken 07:43
Interessant lesing. Jeg fulgte med på appen i går mens de jobbet på bilen. Kom opp en hel del meldinger i appen. De prøvde å installere noe software, dette feilet da det var for lite SoC. De kjørte bilen ut og parkerte, da hadde den 2% SoC. Fikk så en sms med status som var: "Hei! Vi har bestilt deler til din bil, og du vil bli kontaktet med ny oppdatering så snart delene er
på lager og arbeidet på bilen din starter.
". Jeg er en nysgjerrig Per så her trenger jeg mer informasjon, kommer til å ringe de.

Ellers ser jeg at SoC går litt opp og ned, det faller etter at de prøver å lade, så går det litt opp igjen etter noen timer. I går gikk det ned fra 8% til 5,3,2,1 så null, og nå i dag morges er det opp igjen i 8%. Dette uten at bil er blitt ladet.
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: AmpéresonTorsdag 27. Februar 2020, klokken 14:49
Etterspurte status på bilen min, fikk kjapt svar.

Nytt HV-batteri er bestilt til bilen din. Jeg vet foreløpig ikke nøyaktig når det vil ankomme, men det er på vei.

Grunnen til at det må byttes er en intern inbalanse i en av batteriets seksjoner. Ditt gamle batteri bli tømt for energi før det skal sendes tilbake, så det er ingen grunn til å bekymre seg for SOC 0%.


Antar da at HV batteri er High Voltage batteri, mao. nytt 400v batteri :)
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: KlykkenTorsdag 27. Februar 2020, klokken 14:58
Det stemmer. Håp at du får det nye batteriet med ny kjemi, men lavere spenning. Lengre rekkevidde og raskere lading.
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: AmpéresonLørdag 07. Mars 2020, klokken 23:22
Da har jeg fått tilbake bilen med "nytt" batteri. Ifølge invoice så har de skiftet 400V og 12V batteri samt kjøleveske til 400V batteriet.

Her er et bilde av lappen på batteriet.
(https://i.imgur.com/ZRKDxmu.jpg)

Det jeg hadde før var revisjon B om jeg husker rett, det nye er E. Så dette er ikke et med ny kjemi og lavere volt, men et fikset ett, refurbished eller remade som det heter på utenlandsk.
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: nieſøndag 08. Mars 2020, klokken 11:41
Interessant.
Hadde du fått cappet batteri og redusert ladehastighet når problemene startet?
...og hvordan er det nye batteriet?
Normal kapasitet og ladehastighet?
Tittel: Sv: Maximum battery charge level reduced
Skrevet av: AmpéresonMandag 09. Mars 2020, klokken 12:45
Vet ikke om jeg fikk redusert batteri eller ladehastighet, men jeg må innrømme at jeg har ikke oppnådd forventet kapasitet eller ladehastighet. Super lader svært sjelden, men i sommer kjørte vi på tur til Nederland og da ble det en del, kan ikke si jeg ble imponert av ladehastigheten. Men ikke plagsomt sakte eller plagsomt dårlig rekkevidde. Har hatt bilen nå i fem år, mener at det var bedre før, 2015-2016. Har ikke empiriske data og dette blir kun synsing.

Med det nye batteriet har jeg ikke fått testet noe, men jeg skal teste og rapportere tilbake.