Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

HJELP!! Niro eller Kona?

Startet av Terje Hagen, mandag 17. februar 2020, klokken 16:42

« forrige - neste »

Terje Hagen

Hei,
Jeg har valgets kvaler. Har fått bra tilbud på både Hyundai Kona og Kia Niro, men har stor problemer med å bestemme meg. Kan få begge (Kona 2020, Niro 2019) umiddelbart. Skal jeg ha Niro 2020 må jeg belage meg på å vente noen måneder. I midlertid ikke lenger ann akseptabelt. Har prøvd begge, men klarer altså ikke å bestemme meg.
Er det noen som har erfaring/synspunkter som kan gi meg ro i sjelen og gjøre at jeg bestemmer meg, hadde jeg satt pris på det.

(For ordens skyld, jeg har postet dette i både Niro og Kona forumet.)

Øyvind.h

Av de to ville jeg gått for eNiro. Primært pga bagasjeplass og plass i baksetet.
Med mitt kønummer fikk jeg beskjed om at jeg kunne få 2020 modellen tll høsten/vinteren ca, men valgte å bruke det på en 2019 modell.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Droppa ut av Kona-køen selv (var også lenger bak i køen på den enn Niro), og er kjempefornøyd med e-Niro. Riktig nok er det bil nr 2 for oss, som madammen vanligvis kjører, men den hadde også gjort jobben som bil nummer 1, med ett unntak, som gjelder både Kona og Niro, og det er hengerfeste. Kona hadde derimot ikke vært sjanse om å fungere som bil 1 for oss (3 barn), på grunn av plass. Niro har også 100 kg taklast, så det går an å få med seg MYE bagasje om man vil. Hvis du ser en av de senere bananesketestene til Bjørn Nyland så ser du tabellen hans over testede biler, der kommer Niro veldig godt ut.

Prioriterer du maksimal rekkevidde og/eller lavest pris så gå for Kona, prioriterer du best plass/mest praktisk så er e-Niro valget. ;)

Terje Hagen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. februar 2020, klokken 16:47
Av de to ville jeg gått for eNiro. Primært pga bagasjeplass og plass i baksetet.
Med mitt kønummer fikk jeg beskjed om at jeg kunne få 2020 modellen tll høsten/vinteren ca, men valgte å bruke det på en 2019 modell.

Høres ut som om jeg nar et nogenlunde likt tilbud. Er imidlertid veldig fristet av det som kommer på 2020 modellen.
(Skal være (har jeg fått høre) tilsvarende oppgraderinger som er på Kia Soul 2020.)
Ellers, takk for svar.

Terje Hagen

#4
Sitat fra: gr på mandag 17. februar 2020, klokken 17:59
Droppa ut av Kona-køen selv (var også lenger bak i køen på den enn Niro), og er kjempefornøyd med e-Niro. Riktig nok er det bil nr 2 for oss, som madammen vanligvis kjører, men den hadde også gjort jobben som bil nummer 1, med ett unntak, som gjelder både Kona og Niro, og det er hengerfeste. Kona hadde derimot ikke vært sjanse om å fungere som bil 1 for oss (3 barn), på grunn av plass. Niro har også 100 kg taklast, så det går an å få med seg MYE bagasje om man vil. Hvis du ser en av de senere bananesketestene til Bjørn Nyland så ser du tabellen hans over testede biler, der kommer Niro veldig godt ut.

Prioriterer du maksimal rekkevidde og/eller lavest pris så gå for Kona, prioriterer du best plass/mest praktisk så er e-Niro valget. ;)

For vår del er barna ute av redet for lenge siden, men det er jo barnebarn da...
Opplever selv at det er akseptabel plass i Kona'n selv om jeg setter forsetet slik jeg selv helst vil ha det. Kanskje ikke for 4 voksne på langtur, men det er sjelden tilfelle allikevel.
Takk for svar.

geear

Barn eller barnebarn, de skal sitte bakovervendt til de er minst fire år nå, og det går fint i e-Niro, selv med voksen i normalhøyde foran. Den er overraskende stor i baksetet. Selv med bakovervendt sete klarer også fint de to guttene på ni og 11 å sitte i baksetet.

Fikk ikke til å dele med tid her på mob, men i videoen under, på ca. 4:50, har du tabellen jeg nevnte over. Der kan du sammenligne både med Kona og mange andre velkjente "store" biler.

https://youtu.be/2c58BWEplDc

Terje Hagen

Sitat fra: gr på mandag 17. februar 2020, klokken 23:46
Barn eller barnebarn, de skal sitte bakovervendt til de er minst fire år nå, og det går fint i e-Niro, selv med voksen i normalhøyde foran. Den er overraskende stor i baksetet. Selv med bakovervendt sete klarer også fint de to guttene på ni og 11 å sitte i baksetet.

Fikk ikke til å dele med tid her på mob, men i videoen under, på ca. 4:50, har du tabellen jeg nevnte over. Der kan du sammenligne både med Kona og mange andre velkjente "store" biler.

https://youtu.be/2c58BWEplDc

Takk for innspillet.

Terje Hagen

Ok, da var valget tatt. Det ble Kona.
Tilbudet jeg fikk (nybilpris og innbytte) var vesentlig bedre enn hva Kia ga.
Får bilen om ca 14 dager.
Gleder meg!
Takk for alle innspill, kommentarer og forslag.

Øyvind.h

Grattis! Om du får 2020 modellen av Kona får du kanskje app også? En vesentlig mangel på eNiro 2019 modell.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Terje Hagen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. februar 2020, klokken 19:17
Grattis! Om du får 2020 modellen av Kona får du kanskje app også? En vesentlig mangel på eNiro 2019 modell.

Jada, det er 2020 modellen, og om jeg må si det selv, et djevelsk bra tilbud med innbytte og en fullspekket Kona.
Veldig fornøyd!

Robert E-Niro

Sitat fra: Terje Hagen på tirsdag 18. februar 2020, klokken 15:20
Ok, da var valget tatt. Det ble Kona.
Tilbudet jeg fikk (nybilpris og innbytte) var vesentlig bedre enn hva Kia ga.
Får bilen om ca 14 dager.
Gleder meg!
Takk for alle innspill, kommentarer og forslag.

Gratulerer med ny bil.
Valget sto mellom to goder, spør du meg.

Selv sto vi overfor samme valg i fjor høst, og testet begge bilene.
Vi kunne levd fint med Kona (har en 2 åring), men barnevogna tok opp hele baggasjeplassen, og jeg fikk en følelse av at jeg kom til å ergre meg over at jeg ikke valgte den større bilen etter noen måneder. Så da ble det E-Niro, tross 30-40k høyere prislapp.

Er veldig fornøyd med den, noe jeg er sikker på at du blir dersom stor plass ikke var en prioritet :)
Kia E-Niro 10/2019

femail

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. februar 2020, klokken 19:17
Grattis! Om du får 2020 modellen av Kona får du kanskje app også? En vesentlig mangel på eNiro 2019 modell.

Er man virkelig villig til å betale 15-20' for app og en noe større skjerm, og ellers samme bil??😳 Vel og merke om man har valget😎

geear

Hadde helt sikkert betalt det selv, men med hovedvekt på app. Skjermstørrelsen betyr nada. Men så skal det nevnes at savnet etter appstyring på e-Niroen er minimalt. Jeg bruker det daglig på Model X-en, men madammen har aldri vært flink til å bruke app verken på X-en eller e-Golfen, så for henne er det verdt null. Nylig var det et helt år siden hun hadde fått til innlogging på Tesla-appen, uten å bry seg. :-)

Når det er sagt, så vil vel også prisforskjellen på Kona og e-Niro bli nærmere 100 lapper når e-Niro kommer med app? Begynner å bli et solid hopp for bedre plass.

navyelsen

Sitat fra: gr på onsdag 19. februar 2020, klokken 23:17
Når det er sagt, så vil vel også prisforskjellen på Kona og e-Niro bli nærmere 100 lapper når e-Niro kommer med app? Begynner å bli et solid hopp for bedre plass.

Hvordan får du til det? I dag koster toppmodellen av Kona (2020 Premium m/skinn, soltak og metallic) 380.800 i prislistene.
Tilsvarende Niro (2019 First Edition m/soltak og metallic) koster 393.300 kr.
Differansen er knappe 12.500 kr.

Selv med en prisoppgang på 15.000 for 2020 Niro, er det likevel under 30.000 kr som skiller dem, fortsatt langt unna 100 lapper!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

geear

I motsetning til deg, som sammenligner dyreste mot dyreste, så sammenlignet jeg billigste mot billigste, og ender da med en prisforskjell på ca. 100 lapper.

Fra kr.
309 900,-


https://www.hyundai.no/modeller/kona-electric/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA