Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: EQB  (Lest 3139 ganger)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8222
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: EQB
« Svar #15 på: ſøndag 18. April 2021, klokken 23:56 »
Q4 quattro, ID4X og Enyaq 80X har kanskje 1 mil bedre rekkevidde med 19" hjul, men med 20" og større blir det likt. (her husket jeg feil, men de har 10kWh mer netto batteri

Her skriver de 41 mil for 4matic. Iv80x f.eks er vel rundt 50 mil.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: EQB
« Svar #16 på: Mandag 19. April 2021, klokken 00:09 »
Q4 quattro, ID4X og Enyaq 80X har kanskje 1 mil bedre rekkevidde med 19" hjul, men med 20" og større blir det likt. (her husket jeg feil, men de har 10kWh mer netto batteri

Her skriver de 41 mil for 4matic. Iv80x f.eks er vel rundt 50 mil.

419km vil jeg normalt runde av til 42mil ;)

Enyaq iV 80X med 77kWh netto har 460km WLTP kombinert oppgitt, +50 mil er utgaven med bakhjulsdrift.
Jeg er oppdatert her med alle WLTP og EPA rekkevidder + oppgitt forbruk etter testsyklus + basert på netto batterikapasitet:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0
« Siste redigering: Mandag 19. April 2021, klokken 00:14 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, EV6 - droppet de andre
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 +17 ic

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: EQB
« Svar #17 på: Mandag 19. April 2021, klokken 00:18 »
Må si at det er utrolig kjedelig om man ikke i det minste kan kjøre en liten jolle eller vannscooter på en båthenger. 750kg ville vært tilstrekkelig. Hvis det bare er mulig på 5 seteren, finst det jo mange andre biler å velge mellom som også er 5-setere.

Akkurat det forstår jeg veldig godt.
Er selv på "vent" på en elbil med 4wd, lang rekkevidde, mulighet for takboks, høy sittestilling OG hengerfeste med min 750kg til en "fornuftig" pris. Evt. 7s er et pluss ;)

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, EV6 - droppet de andre
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 +17 ic

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8222
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: EQB
« Svar #18 på: Mandag 19. April 2021, klokken 05:52 »

419km vil jeg normalt runde av til 42mil ;)

Enyaq iV 80X med 77kWh netto har 460km WLTP kombinert oppgitt, +50 mil er utgaven med bakhjulsdrift.

Ja, fire mil er nå mere enn en som du skrev uansett. Men grunnen til at jeg skrev 50 mil er at iV 80 fikk oppjustert rekkevidden til 53 mil , og det påstås at 80X blir 50 mil. Men foreløpig rykter da.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2296
    • Vis profil
Sv: EQB
« Svar #19 på: Mandag 19. April 2021, klokken 07:50 »
Syns rekkevidden med det batteriet var brukbar.
Er vel like mye som EQA?
EQB er større, drift på en aksel mer og har mer luftmotstand.

telcontar

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 628
    • Vis profil
Sv: EQB
« Svar #20 på: Mandag 19. April 2021, klokken 08:06 »
Med større batteri bør vel AWD versjonen kunne stå inne for 500km wltp. Nå er jo størrelse der utkjent foreløpig

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2296
    • Vis profil
Sv: EQB
« Svar #21 på: Mandag 19. April 2021, klokken 09:08 »
Med større batteri bør vel AWD versjonen kunne stå inne for 500km wltp. Nå er jo størrelse der utkjent foreløpig

Trenger vel bare litt over 80kwh for å klare det.
Tyskerne omtaler den kommende utgave som "besonders reichweitestark". Tviler på at de bruker et slikt utsagn om noe som går mindre enn 500km.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4691
    • Vis profil
Sv: EQB
« Svar #22 på: Mandag 19. April 2021, klokken 10:17 »
66 kWh batteri og Cd på 0,28 burde gi samme rekkevidde som E50 kanskje, hvis ikke Merce er litt mer effektive motorer enn Audi.

Tenker du på e-tron 50 quattro (64,7kWh netto) eller Q4 e-tron 50 quattro (77kWh netto)?
EQB 350 4Matic har 66,5kWh netto.
E-tron 50, "classic".
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

telcontar

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 628
    • Vis profil
Sv: EQB
« Svar #23 på: Mandag 19. April 2021, klokken 10:24 »
Med større batteri bør vel AWD versjonen kunne stå inne for 500km wltp. Nå er jo størrelse der utkjent foreløpig

Trenger vel bare litt over 80kwh for å klare det.
Tyskerne omtaler den kommende utgave som "besonders reichweitestark". Tviler på at de bruker et slikt utsagn om noe som går mindre enn 500km.

Får de får det til, hadde vært fet med en mørk med full blackout og dype konkave felger på en sånn  8)

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4691
    • Vis profil
Sv: EQB
« Svar #24 på: Mandag 19. April 2021, klokken 12:39 »
https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55023
WLTP på 419 km er jo rekkevidde på nivå med e-tron 55 classic!
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: EQB
« Svar #25 på: Mandag 19. April 2021, klokken 13:00 »

419km vil jeg normalt runde av til 42mil ;)

Enyaq iV 80X med 77kWh netto har 460km WLTP kombinert oppgitt, +50 mil er utgaven med bakhjulsdrift.

Ja, fire mil er nå mere enn en som du skrev uansett. Men grunnen til at jeg skrev 50 mil er at iV 80 fikk oppjustert rekkevidden til 53 mil , og det påstås at 80X blir 50 mil. Men foreløpig rykter da.
Det var jeg som ikke sjekket egne kilder og husket EPA rekkevidden på litt over 400km for ID.4, beklager det :-[.

EQB med det varslede større batteriet som skal komme senere får kanskje noen mil ekstra slik at den nærmer seg ID.4X og Enyaq 80X i rekkevidde.

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, EV6 - droppet de andre
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 +17 ic

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8222
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: EQB
« Svar #26 på: Mandag 19. April 2021, klokken 13:47 »
https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55023
WLTP på 419 km er jo rekkevidde på nivå med e-tron 55 classic!
Jepp, litt synd om det hadde vært det største batteriet. Men regner med ett større batteri vil legge på 5-10 mil.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013