Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

19" vs 20", komfort, rekkevidde og støy

Startet av Daxt3r, mandag 17. februar 2020, klokken 09:43

« forrige - neste »

Daxt3r

Skal ha meg nye sommerfelgar og vurderar naturlegvis 20" for å få et litt feitare utseende på bilen. Lurer derfor på om nokon har erfaringar med å køyre med 20" mot heller å velge 19", er det stor forskjell i komfort, rekkevidde og ikkje minst støy? Skal lydisolere dører og trunk uansett for å dempe litt.
Tenker å gå for 235/35 foran og 255/35 bak, begge på 9.0 20" felgar.
Kan det bli noko problem mtp vekt og inertia på 20" når man ikkje har performance bremser?


CorsoDante

#1
Sitat fra: Daxt3r på mandag 17. februar 2020, klokken 09:43
Skal ha meg nye sommerfelgar og vurderar naturlegvis 20" for å få et litt feitare utseende på bilen. Lurer derfor på om nokon har erfaringar med å køyre med 20" mot heller å velge 19", er det stor forskjell i komfort, rekkevidde og ikkje minst støy? Skal lydisolere dører og trunk uansett for å dempe litt.
Tenker å gå for 235/35 foran og 255/35 bak, begge på 9.0 20" felgar.
Kan det bli noko problem mtp vekt og inertia på 20" når man ikkje har performance bremser?

Har 20'' på sommer, og 19'' på vinter.

Hvis jeg skal forsøke å justere for økt mykhet på vinterdekkene synes jeg ikke 20'' blir for hard core om sommeren. Helt OK, komfortmessig. Direkte, uten at det blir for voldsomt. Model 3 uten PUP er vel også mykere satt opp, så det bør være helt greit. Samtidig sogner jeg nok til den delen av skalaen som ikke er mest komfortorientert, så mulig andre har et mer treffende svar :)
TM3P "FSD"

LeafSwe

Vi har en 3P+ med 20" uttagen mars 19, och en SR+ med 18" uttagen september 19.
Märker nästan ingen skillnad i komfort eller støj
3P+
3SR+

E_S

Har kjørt TM3 med både 18", 19" og 20" og må si jeg egentlig ikke registrerte noen stor forskjell på noen av delene mellom dem på bra veier. Selvfølgelig vil lite gummi og stivt understell være mer stumpete på elendige veier, men husk at selv med 18" er det relativt lav profil på disse bilene.
:)

z4rd

Når det kommer til rekkevidde vil det jo være en merkbar forskjell mellom disse alternativene.
Tenker kvaliteten på gummien har kanskje mest å si når det kommer til det å kunne måle/merke støy og komfort.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daggad

Sitat fra: LeafSwe på mandag 17. februar 2020, klokken 11:47
Vi har en 3P+ med 20" uttagen mars 19, och en SR+ med 18" uttagen september 19.
Märker nästan ingen skillnad i komfort eller støj

Det synes jeg er helt utrolig. For meg er forskjellen på P+ og LR veldig stor.
Men jeg er mer av komfort typen da. Kjører chill vanligvis osv.

Til trådstarter: Lydisolere bilen ville jeg foreløpig bare glemt. Har sett så mange videoer på det der og det ser ut som det ikke gir noe tydelig effekt.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Ludde

Har 19" vinter og 20" sommer, så det spørs hvor mye dette er ti hjelp.
Jeg merker minimal forskjell i støy og komfort når jeg bytter mellom disse to. Den største forskjellen er hvor mye mer presis styringen og stabiliteten på bilen blir når jeg går over til 20" sommer. Men dette har nok ingenting med dekkdimensjon å gjøre, men heller kun at sommerdekkene har hardere gummi sammenliknet med bløte vinterdekk over sin temperaturrange.

Forskjellen mellom P og LR handler vel mer om understell og fjæringer, mer enn 19" vs 20"? Tror forskjellen 20" vs 19" merkes mindre på sommerdekk også, da det er mindre is og andre ujevnheter på veien. Som det blir nevnt her så er det nok mer å hente på valg av dekktype og gummikvalitet.

ToWalkOrDrive

Wow. Jeg er sjokkert. Er jo nesten ingen som merker forskjell, mens jeg merker kjempeforskjell...men da er det gjerne ikke bare pga størrelsen.

På sommerdekkene har jeg de medfølgende 20" Sport 4, eller hva de het. Når en kjører på landevei med ok asfalt er alt ok. Men når jeg kjører på motorveien fra Sandnes til Stavanger, på en asfalt hvor steinene er mer fremtredende, er det veldig stor "trommellyd".

På Vinterdekkene, som er ContiContact7, som er 18" med utfreste felger så er det veldig mye mindre lyd. Mulig det og er fordi de er litt smalere, i tillegg til å være mykere, og høyere profil (45 vs 35). Nå skal det sies at disse vinterdekkene scorer veldig godt på støy...er visst blant de beste.
Tesla Model Y                         2021-

bno

Men den veien er da grusomt oppkjørt og i så måte et bra testveistykke. :-)

hansrune

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 18. februar 2020, klokken 11:43
Wow. Jeg er sjokkert. Er jo nesten ingen som merker forskjell, mens jeg merker kjempeforskjell...men da er det gjerne ikke bare pga størrelsen.

På sommerdekkene har jeg de medfølgende 20" Sport 4, eller hva de het. Når en kjører på landevei med ok asfalt er alt ok. Men når jeg kjører på motorveien fra Sandnes til Stavanger, på en asfalt hvor steinene er mer fremtredende, er det veldig stor "trommellyd".

På Vinterdekkene, som er ContiContact7, som er 18" med utfreste felger så er det veldig mye mindre lyd. Mulig det og er fordi de er litt smalere, i tillegg til å være mykere, og høyere profil (45 vs 35). Nå skal det sies at disse vinterdekkene scorer veldig godt på støy...er visst blant de beste.
Tror årsaken er at de vinterdekka er mye bedre støymessig enn de Hakka dekkene Tesla leverer. Sier det fordi jeg har hatt begge deler på annen bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA