Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polestar 3

Startet av eSaab, tirsdag 11. februar 2020, klokken 11:35

« forrige - neste »

bmw2002

Problemet med mangel på egen knapp til baksetet synes jeg er overdrevet.  Ungene sitter bak, jeg ønsker jo aldri å åpne bak, kun på førersiden foran egentlig.  Sitter voksne bak kan de jo bare åpne vinduet selv.

Jeg liker designet veldig godt, ser egentlig bare to mangler som alle andre her: takrails og bagasjerom.

Så på en Taycan CT i dag, bagasjerommet virker klart mindre enn I-Pace, og hvis denne er mindre enn en dette (hvis man ser bort fra volum under lokket) så er det dårlig...

Skeptisk til om EX90 er noe bedre alternativ:
- Mindre gøy å kjøre garantert
- Dårligere rekkevidde da den er mye høyere
- Tror prisen blir betydelig høyere pga at LIDAR og selvkjøringspakke + 7 seter er standard.

elektro

Bilen kommer på ca. 900.000 med mva. og vektavgift. Det er da med standard lakk og interiør, men med hengerfeste, oppgraderte lys, vinterhjul og ladekabel. I prisen er selvfølgelig mye utstyr inkludert, men det er heller ingen overdreven luksus. Med annen lakk, oppgraderte hjul og ventilerte nappa seter, koster den omtrent 1 mill. (Med Performance pakken, langt over). Og dette er uten LIDAR.

Utrolig fin bil. Jeg tror imidlertid dette blir for stivt for mange, for en bil som tross alt er kinesisk, når det finnes så mange alternativer på markedet med minst like god plass og rekkevidde opp mot 500 km.

Forstår at dette nok er mer en Taycan CT utfordrer, og man får både ekstrem ytelse og enda bedre rekkevidde her. Men når man ikke kan gjøre et «kupp» og slippe moms og avgifter, blir motivasjonen for å slå ut håret en helt annen. Det er heller ikke lenger like mye å spare daglig drift kontra fossilt. I tillegg til høyere rente og økte strømutgifter- ikke minst på hytta. Da f.eks. e-tron kom, var situasjonen en helt annen. Og det fantes få/ingen alternativer mht. plass og firehjulsdrift. Men det blir jo ekstra gøy for de som kjøper Polestar 3 da, at ikke alle har den! :D

Ellers; Mangel av takrails er et lite minus. Er det mulig å få delingsnett? Hva betyr «Laminerte sidevinduer bak av transparent akustikkglass»? Er de da lysere enn standard, som tilsynelatende er sotet?

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

#77
Sitat fra: RJK på torsdag 13. oktober 2022, klokken 09:59
Sitat fra: batterimannen link=topic=50623.msg106
quote]
Hvem mener du er målgruppen for en bil som EX90, om det ikke er akkurat familier? Det er jo de som er målgruppen til XC90 som er forgjengeren, riktignok de mer bemidlede familiene som ikke har problem med prisen.

Tipper det alt fra Range Rover Disco eiere til Polestar 2 eiere, og alt i mellom.

daktari

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 15. oktober 2022, klokken 09:41
Sitat fra: hELgenen på fredag 14. oktober 2022, klokken 21:58
Så en video og der så det ut som det kun var 2 brytere til vindusheiser - stemmer det?
Er det samme dumme løsning som er på ID.4 hvor en må velge foran eller bak først - så betjene høyre/venstre?

EDIT: kan svare meg selv - ja - det er samme løsning som på id.3/id.4

Min erfaring er at problemet med dedikert knapp for bakvinduer er sterkt overdrevet. 

Min dealbreaker er at bilen ikke har rails og må bruke clamp on takstativ. Det er noe dritt.
Enig 0 problem når man vet hvordan man skal trykke. Det er ikke så ofte jeg åpner og lukker bakvinduet. Passasjeren foran har aldri kunnet åpne bakrute overhodet, og det er det ingen som har klagd på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eSaab

#79

Fendern

Hva ble fasiten på bagasjerom? Var tallet eks eller inkl rommet under gulvet?

turfsurf

Sitat fra: Fendern på søndag 30. oktober 2022, klokken 10:43
Hva ble fasiten på bagasjerom? Var tallet eks eller inkl rommet under gulvet?
Eksklusiv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bmw2002

Sitat fra: turfsurf på søndag 30. oktober 2022, klokken 14:29
Sitat fra: Fendern på søndag 30. oktober 2022, klokken 10:43
Hva ble fasiten på bagasjerom? Var tallet eks eller inkl rommet under gulvet?
Eksklusiv.

Nei, 484 liter er inklusive 90 liter under gulvet ifølge Polestar.  De har bekreftet dette i sosiale medier.

De har også oppgitt at maks høyde på bagasjerommet er 68cm, så sliter med å forstå at dette kan bli 395 liter (484-90)

turfsurf

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 01. november 2022, klokken 21:19
Sitat fra: turfsurf på søndag 30. oktober 2022, klokken 14:29
Sitat fra: Fendern på søndag 30. oktober 2022, klokken 10:43
Hva ble fasiten på bagasjerom? Var tallet eks eller inkl rommet under gulvet?
Eksklusiv.

Nei, 484 liter er inklusive 90 liter under gulvet ifølge Polestar.  De har bekreftet dette i sosiale medier.
Dette står på Polestar sine sider:

Sitat
Det totale volumet bak baksetene, fra gulv til tak, er 484 liter (med 90 liter ekstra tilgjengelig under lastegulvet).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bmw2002

Dette står på Polestar sine sider:

Sitat
Det totale volumet bak baksetene, fra gulv til tak, er 484 liter (med 90 liter ekstra tilgjengelig under lastegulvet).

484 liter lastekapasitet med setene oppe, inkludert 90 liter bagasjeromsbrønn under lastegulv:
https://www.polestar.com/no/polestar-3/specifications/

Polestar 3 has a rear storage compartment space of 484 litres with the seats up, and that includes underneath the floor.
https://twitter.com/PolestarCars/status/1584814234772324353

https://twitter.com/PolestarCars/status/1585625124698324992

turfsurf

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 02. november 2022, klokken 11:39
Dette står på Polestar sine sider:

Sitat
Det totale volumet bak baksetene, fra gulv til tak, er 484 liter (med 90 liter ekstra tilgjengelig under lastegulvet).

484 liter lastekapasitet med setene oppe, inkludert 90 liter bagasjeromsbrønn under lastegulv:
https://www.polestar.com/no/polestar-3/specifications/
Og på https://www.polestar.com/no/polestar-3/utility står det annerledes. Når bagasjerommet er over 1x1m er det bare matte å finne at det må bli over 400l fra gulvet til taket. Under 400l er småbil territorium.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bmw2002

Jeg sliter også med å forstå at bagasjerom er 394 litern (+90), men Polestar sier dette selv i sosiale medier, de som har sett på bilen fysisk har også fått oppgitt dette.

Kanskje er dette målt på en "rar" måte?

Bilen står utstilt i Gøteborg i en drøy uke dersom noen har planer om å dra dit og se på den.

Kanskje noen kan få tatt mål, slik at vi får en endelig finne ut av dette?

E-Trond

"Det totale volumet bak baksetene, fra gulv til tak, er 484 liter (med 90 liter ekstra tilgjengelig under lastegulvet)."

Dette er jo volumet helt opp til taket, tilsammen
574 liter. Altså 90 liter ekstra,over rollo/ hattehylle.

394 pluss 90 er volumet under rollo.
Er ihvertfall slik jeg leser det.
Er antagelig skrå bakluke pluss lav rollo som stjeler plass.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

bmw2002

Bilen kommer til Oslo neste uke, satser på å få tatt mest mulig mål da.

Bidda

Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 100 2017 og TMY LR 2021
TMX 75 2017 SOLGT
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA