Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plug n Charge

Startet av evtronDK, tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:07

« forrige - neste »

storeulv

Det er selvsagt fullt mulig at det mangler certs som må utstedes, lagres og valideres. Det virker faktisk nokså logisk, men om Google Pay klarer å lagre krypterte slike certs eller tokens i SW på sine Android-telefoner (Apple bruker en dedikert chip som nulles når den blir tuklet med) så bør VAG kunne lage en tilsvarende SW-basert vault til slikt i en Audi. Det er ikke mye CPU som kreves for dette når certs allerede er generert hos 3.-part.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Orbit

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 26. juli 2022, klokken 18:00
Men denne endringen du der refererer til kom vel før uke 48 2021?
Så det forklarer vel i tilfelle ikke hvorfor ikke 2022 modeller fra f eks okt 21 ikke får Plug & charge..?
Skjermbildet er fra informasjonen som lå i Erwin per september 2020. Erwin er av og til for tidlig med når slike oppdateringer skal komme, og at de i praksis kommer senere enn planlagt/teknisk ferdigstilt. F.eks. har Erwin at 22 kW AC-lader var tilgjengelig fra september 2019, mens det i praksis først ble bestillbart i november 2020, med levering i 2021.

Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. juli 2022, klokken 20:21
Det er selvsagt fullt mulig at det mangler certs som må utstedes, lagres og valideres. Det virker faktisk nokså logisk, men om Google Pay klarer å lagre krypterte slike certs eller tokens i SW på sine Android-telefoner
J1243 som de har bygd inn i nye biler er jo i praksis det samme som en Android-telefon, bare uten radiodelen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

storeulv

Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. juli 2022, klokken 20:38
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 26. juli 2022, klokken 18:00
Men denne endringen du der refererer til kom vel før uke 48 2021?
Så det forklarer vel i tilfelle ikke hvorfor ikke 2022 modeller fra f eks okt 21 ikke får Plug & charge..?
Skjermbildet er fra informasjonen som lå i Erwin per september 2020. Erwin er av og til for tidlig med når slike oppdateringer skal komme, og at de i praksis kommer senere enn planlagt/teknisk ferdigstilt. F.eks. har Erwin at 22 kW AC-lader var tilgjengelig fra september 2019, mens det i praksis først ble bestillbart i november 2020, med levering i 2021.

Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. juli 2022, klokken 20:21
Det er selvsagt fullt mulig at det mangler certs som må utstedes, lagres og valideres. Det virker faktisk nokså logisk, men om Google Pay klarer å lagre krypterte slike certs eller tokens i SW på sine Android-telefoner
J1243 som de har bygd inn i nye biler er jo i praksis det samme som en Android-telefon, bare uten radiodelen.

Og min påstand er at dette handler mer om produsentens vilje enn om hva som er teknisk mulig med biler fra før en gitt dato.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020


Orbit

Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:14
Og min påstand er at dette handler mer om produsentens vilje enn om hva som er teknisk mulig med biler fra før en gitt dato.
Helt enig. I dette tilfelle er det mulig de må lage to forskjellige løsninger på separate platformer siden bilene ikke er likt bygd opp, og at de da velger å ikke ta kostnaden med å lage en løsning for den eldre platformen - selv om det er teknisk mulig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA