Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: evtronDK på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:07

Tittel: Plug n Charge
Skrevet av: evtronDKtirsdag 04. februar 2020, klokken 08:07
Jeg ladede for en måned eller to siden gratis på en Ionity stander, der var under test.

Jeg brugte ikke e-tron CS kortet, men efterfølgende dukkede opladningen op på min e-tron CS konto oversigt alligevel.....Plug n Charge?

Nogen der har oplevet det samme?
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: elektrotirsdag 19. mai 2020, klokken 10:51
Sitat fra: evtronDK på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:07
Jeg ladede for en måned eller to siden gratis på en Ionity stander, der var under test.

Jeg brugte ikke e-tron CS kortet, men efterfølgende dukkede opladningen op på min e-tron CS konto oversigt alligevel.....Plug n Charge?

Nogen der har oplevet det samme?

Dette er en veldig cool observasjon! Noen andre?

Nå er det vel dessverre ingen gratis Ionity stasjoner i Norge pt. men det er i alle fall to under bygging; Bagn i Valdres og Øyer i Gudbrandsdalen. Kanskje ikke alle som har fått med seg disse. https://ionity.ev-info.eu/constructions/norway Nå mangler vi bare én i Trondheim, så begynner det å se ganske bra ut. Videre nordover spørs det om vi skal forvente for mye fra Ionity med det første.
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: Renzirtirsdag 19. mai 2020, klokken 14:32
Kommer Ionity på Klett. De har fått tillatelse.
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: Renzirtirsdag 19. mai 2020, klokken 14:34
Sitat fra: evtronDK på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:07
Jeg ladede for en måned eller to siden gratis på en Ionity stander, der var under test.

Jeg brugte ikke e-tron CS kortet, men efterfølgende dukkede opladningen op på min e-tron CS konto oversigt alligevel.....Plug n Charge?

Nogen der har oplevet det samme?

Tror jeg så det samme på Kjerlingland. Gikk en runde når bilen hadde 98%. Så stod det på en av de andre noe ala: "Gratis lading, lader er på test" Men var da ferdig å lade så fikk ikke testet.
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: ThomasELtirsdag 19. mai 2020, klokken 15:42
Misforstår ikke noen hovedpoenget til EvtronDK her?

Det interessante var vel ikke (tidsbegrenset) gratis lading, men heller det at laderen hadde klart å identifisere bilen uten bruk av kort/brikke/app...
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: evtronDKtirsdag 19. mai 2020, klokken 18:55
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 19. mai 2020, klokken 15:42
Misforstår ikke noen hovedpoenget til EvtronDK her?

Det interessante var vel ikke (tidsbegrenset) gratis lading, men heller det at laderen hadde klart å identifisere bilen uten bruk av kort/brikke/app...

Korrekt. Jeg kunne se ladningen på e-tron.charging-service.audi (forbrugsoversigten for den pågældende måned), men ikke på den månedlige faktura.
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: Truls Antonsentirsdag 19. mai 2020, klokken 20:17
I tilfelle støtter bilen plug'n charge, som det i reklamemateriell stod den skulle begynne å gjøre i 2019.
Da mangler det bare støtte hos flere ladere...så kan vi bruke bilen til identifikasjon i stedet for RFID-brikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: Trond.mtirsdag 19. mai 2020, klokken 20:46
Hvis det betyr at man bare kan lade en bestemt Audi med et ladeabonnement, så foretrekker jeg dagens løsning. Går ut fra at jeg kan lade en hvilken som helst bil med Audi kortet. Noen som har testet det ? Blir litt dumt hvis man må ha flere abonnement hvis man har flere biler.
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: storeulvtirsdag 19. mai 2020, klokken 21:05
Sitat fra: TM på tirsdag 19. mai 2020, klokken 20:46
Hvis det betyr at man bare kan lade en bestemt Audi med et ladeabonnement, så foretrekker jeg dagens løsning. Går ut fra at jeg kan lade en hvilken som helst bil med Audi kortet. Noen som har testet det ? Blir litt dumt hvis man må ha flere abonnement hvis man har flere biler.
Deg er vel ingen ting i veien for å ha flere biler på samme abonnement? Om det er som de beskriver vil vel Audien være som èn selvstendig brikke/app i tillegg til en evt RFID eller app på samme kundeforhold?


VW eGolf 2017
--> Audi e-tron 50 AS 2020

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: ThomasELtirsdag 26. juli 2022, klokken 11:57
På Facebook gruppa er dette med Plug & Charge tema i en tråd nå.

Biler produsert etter nov 2021 har nødvendig hardware og software for dette, og det fungerer (etter hva brukere forteller) helt fint på Ionity.

Så kan man jo spørre seg:
Hvordan er det mulig at en feature Audi lovet e-tronkjøpere helt tilbake i 2019 ikke fungerer på biler produsert før nov 21..??

Har standarden blitt endret underveis? Eller visste ikke markedsavdelingen at ikke bilene var klare for dette likevel?
Syns dette stinker litt.

(Så kan det diskuteres om Plug & Charge er noe raskere/enklere enn å tæppe Audikortet, men det er ikke poenget her..!)
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: storeulvtirsdag 26. juli 2022, klokken 13:35
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 26. juli 2022, klokken 11:57
På Facebook gruppa er dette med Plug & Charge tema i en tråd nå.

Biler produsert etter nov 2021 har nødvendig hardware og software for dette, og det fungerer (etter hva brukere forteller) helt fint på Ionity.

Så kan man jo spørre seg:
Hvordan er det mulig at en feature Audi lovet e-tronkjøpere helt tilbake i 2019 ikke fungerer på biler produsert før nov 21..??

Har standarden blitt endret underveis? Eller visste ikke markedsavdelingen at ikke bilene var klare for dette likevel?
Syns dette stinker litt.

(Så kan det diskuteres om Plug & Charge er noe raskere/enklere enn å tæppe Audikortet, men det er ikke poenget her..!)

Jeg kan ikke forstå annet enn at ALLE biler har nødvendig SW og HW for P&C da det som skal til er at bilens unike ID kommuniseres til ladestasjonen via ladekabelen under initiering av ladeprosessen. Alle biler HAR jo allerede denne unike IDen etter hva jeg har lest.
Det jeg har større tro på er at VAG ikke vil bruke ressurser på de kundene som allerede HAR kjøpt bil, de vil heller bruke ressurser på å få enda flere til å kjøpe. Kanskje litt flåsete for noen, men min erfaring er at VAG i liten grad er interesserte i å fornye, oppgradere eller modernisere allerede solgte enheter. Man skal helst kjøpe nytt...
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: ThomasELtirsdag 26. juli 2022, klokken 15:15
@Storeulv:

I så fall bør det gå an å aktivere denne funksjonen på «eldre» biler via OBDeleven...

Jeg er også usikker på hva slags hardware som evt skulle mangle...
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: Orbittirsdag 26. juli 2022, klokken 15:46
Fra annet hold (enn VAG) har jeg hørt at VAG sine biler i utgangspunktet har sendt en ID med scrambling. Da blir laderen avhengig av dekoding via VAG sine systemer for å finne ut hvilken bil dette egentlig er.

Om dettte stemmer, er det nok mulig å endre med SW, og muligens hva som er gjort på nye biler. Men Audi har også gjort store endringer i sentralsystemet i bilen fra MY21. Det er kommet en Android-boks under passasjersetet, som har tatt over det meste. Det gamle MMI-systemet er bare et mellomlag mot denne (for å ikke endre utseende). Om de lager ny SW for Android-boksen, blir det funksjonalitet som ikke kan aktiveres på gamle biler.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: Truls Antonsentirsdag 26. juli 2022, klokken 17:47


Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. juli 2022, klokken 15:46
Det er kommet en Android-boks under passasjersetet, som har tatt over det meste. Det gamle MMI-systemet er bare et mellomlag mot denne (for å ikke endre utseende). Om de lager ny SW for Android-boksen, blir det funksjonalitet som ikke kan aktiveres på gamle biler.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Dette forklarer kanskje hvorfor MMI oppleves tregere på nye Etron'er vs my2020 som jeg har..


P&C baserer seg på sikkerhets-sertifikater, og ille bare bilens ID. Kan være HW for å lage disse/kryptere disse som da event mangler...
Disse sertifikatene mener jeg går via en sertifisert utsteder, før betaling finner sted. Derfor er det litt mer "komplisert" enn bare en ID.

Er det ikke Fastned i NL som bruker nevnte ID som "brikke" på sine ladere da? Og at Audi ikke er støttet. ? Kanskje pga denne scramblingen?

Mener jeg leste at denne ID'en egentlig bare er MAC-adressen til kommunikasjonsmodulen som kommuniserer med laderen, forøvrig..

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: ThomasELtirsdag 26. juli 2022, klokken 18:00
@Orbit:

Men denne endringen du der refererer til kom vel før uke 48 2021?
Så det forklarer vel i tilfelle ikke hvorfor ikke 2022 modeller fra f eks okt 21 ikke får Plug & charge..?
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: storeulvtirsdag 26. juli 2022, klokken 20:21
Det er selvsagt fullt mulig at det mangler certs som må utstedes, lagres og valideres. Det virker faktisk nokså logisk, men om Google Pay klarer å lagre krypterte slike certs eller tokens i SW på sine Android-telefoner (Apple bruker en dedikert chip som nulles når den blir tuklet med) så bør VAG kunne lage en tilsvarende SW-basert vault til slikt i en Audi. Det er ikke mye CPU som kreves for dette når certs allerede er generert hos 3.-part.
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: Orbittirsdag 26. juli 2022, klokken 20:38
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 26. juli 2022, klokken 18:00
Men denne endringen du der refererer til kom vel før uke 48 2021?
Så det forklarer vel i tilfelle ikke hvorfor ikke 2022 modeller fra f eks okt 21 ikke får Plug & charge..?
Skjermbildet er fra informasjonen som lå i Erwin per september 2020. Erwin er av og til for tidlig med når slike oppdateringer skal komme, og at de i praksis kommer senere enn planlagt/teknisk ferdigstilt. F.eks. har Erwin at 22 kW AC-lader var tilgjengelig fra september 2019, mens det i praksis først ble bestillbart i november 2020, med levering i 2021.

Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. juli 2022, klokken 20:21
Det er selvsagt fullt mulig at det mangler certs som må utstedes, lagres og valideres. Det virker faktisk nokså logisk, men om Google Pay klarer å lagre krypterte slike certs eller tokens i SW på sine Android-telefoner
J1243 som de har bygd inn i nye biler er jo i praksis det samme som en Android-telefon, bare uten radiodelen.
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: storeulvtirsdag 26. juli 2022, klokken 22:14
Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. juli 2022, klokken 20:38
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 26. juli 2022, klokken 18:00
Men denne endringen du der refererer til kom vel før uke 48 2021?
Så det forklarer vel i tilfelle ikke hvorfor ikke 2022 modeller fra f eks okt 21 ikke får Plug & charge..?
Skjermbildet er fra informasjonen som lå i Erwin per september 2020. Erwin er av og til for tidlig med når slike oppdateringer skal komme, og at de i praksis kommer senere enn planlagt/teknisk ferdigstilt. F.eks. har Erwin at 22 kW AC-lader var tilgjengelig fra september 2019, mens det i praksis først ble bestillbart i november 2020, med levering i 2021.

Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. juli 2022, klokken 20:21
Det er selvsagt fullt mulig at det mangler certs som må utstedes, lagres og valideres. Det virker faktisk nokså logisk, men om Google Pay klarer å lagre krypterte slike certs eller tokens i SW på sine Android-telefoner
J1243 som de har bygd inn i nye biler er jo i praksis det samme som en Android-telefon, bare uten radiodelen.

Og min påstand er at dette handler mer om produsentens vilje enn om hva som er teknisk mulig med biler fra før en gitt dato.
Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: Truls Antonsentirsdag 26. juli 2022, klokken 22:40
Står endel om utfordringene her...

https://www.tu.no/artikler/teknologien-skulle-revolusjonere-hurtiglading-hva-skjedde-med-plug-charge/520363

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Plug n Charge
Skrevet av: Orbittirsdag 26. juli 2022, klokken 22:58
Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:14
Og min påstand er at dette handler mer om produsentens vilje enn om hva som er teknisk mulig med biler fra før en gitt dato.
Helt enig. I dette tilfelle er det mulig de må lage to forskjellige løsninger på separate platformer siden bilene ikke er likt bygd opp, og at de da velger å ikke ta kostnaden med å lage en løsning for den eldre platformen - selv om det er teknisk mulig.