Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av luftfilter på Model 3

Startet av Kåre_S, onsdag 29. januar 2020, klokken 11:13

« forrige - neste »

Kåre_S

Jeg fikk min Model 3 i April 2019. Har kjørt ca 13000 km. Ser at det diskuteres på FB om man bør bytte luftfilter etter ca et år etc. Registerer også at det eksisterer et kullfilter ( se link) som jeg lurer på er bedre enn det originale?

Hva mener forumet om dette? Er det "overkill" å bytte etter ett år? Er dette filteret fra Bilkomponenter bedre enn originalen?

https://www.bilkomponenter.no/products/hepa-luftfilter-tesla-model-3-ett-par?gclid=CjwKCAiA98TxBRBtEiwAVRLqu55YVdn0FKcB4IKH-BTyxEkDRjEcqmgyMVt_zonG3Xas7LGxxICC8hoCQIQQAvD_BwE&fbclid=IwAR2rPEYteTtEG4_FmT4SZQdExYukl7jrSIIL2LbQLbAYrjtjm-kLhXUFyZw
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

Tom

Ser på det samme selv men veldig stiv pris...
Noen som vet hva tesla skal ha for filter?
Ser du kan få begge for rundt 250kr på ebay

Daniel_0007

#2
Sitat fra: Tom på onsdag 29. januar 2020, klokken 15:16
Ser på det samme selv men veldig stiv pris...
Noen som vet hva tesla skal ha for filter?
Ser du kan få begge for rundt 250kr på ebay

Husk at det til 1600 er hepa filter som filtrere mer av dårlig luft enn vanlig, standard filteret til tesla er ikke hepa og forresten bosch bilexperten anbefaler å bytte luft filter hvert andre år eller 30 000 km
Model 3 2019 LR Rwd

chargedup

Bilkomponenter tar et helt ok påslag på HEPA filteret. Kan kjøpes fra USA til 100 USD (og billigere ved kjøp av flere) som privatperson. Legg på frakt og mva så havner man nok fort på 1600 som privatperson også.

På ebay får man begge filter (ikke HEPA) fra under 200 lappen fra kina, selvfølgelig ikke originale. Hva de originale filterne koster hos Tesla vet jeg ikke, men de tok bare 75kr for ekstra nøkkelkort sommer 2019.

Er HEPA filter verdt 6-10 gangern i pris mer enn vanlige filter fra ebay? Har du store plager med astma/allergi og god råd, kjøp HEPA. Vanlige mannen i gata merker nok ikke forskjell på inneklima i bilen om filteret er HEPA eller ikke.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

knegg

Sitat fra: chargedup på onsdag 29. januar 2020, klokken 17:27
Er HEPA filter verdt 6-10 gangern i pris mer enn vanlige filter fra ebay? Har du store plager med astma/allergi og god råd, kjøp HEPA. Vanlige mannen i gata merker nok ikke forskjell på inneklima i bilen om filteret er HEPA eller ikke.

Fungerer det også om du havner bak en sur dieselbil som spyr svart røyk ut eksosen? Har et par slike i området, lukter dritsurt i hele bilene om jeg blir liggende for nærme.
2020 Model 3

sjokomelk

Sitat fra: knegg på onsdag 29. januar 2020, klokken 19:34
Sitat fra: chargedup på onsdag 29. januar 2020, klokken 17:27
Er HEPA filter verdt 6-10 gangern i pris mer enn vanlige filter fra ebay? Har du store plager med astma/allergi og god råd, kjøp HEPA. Vanlige mannen i gata merker nok ikke forskjell på inneklima i bilen om filteret er HEPA eller ikke.

Fungerer det også om du havner bak en sur dieselbil som spyr svart røyk ut eksosen? Har et par slike i området, lukter dritsurt i hele bilene om jeg blir liggende for nærme.
De store filterne som kom i Model S og X med "Bioweapon Defense Mode" tar lukt. Jeg kjenner f.eks. ikke lukta av to-takts moped foran meg lenger.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

chargedup

#7
https://www.greendrive-accessories.com/collections/model-4/products/filtre-habitacle-hepa-14-pour-tesla-model-3
Dette HEPA filteret er en god del rimeligere enn bilkomponenter og USA nettbutikker, 64 EURO ink frakt. Legg på mva og fortollingsgebyr ettersom butikken er i Frankrike (forhandler var vel ute på facebook igår og sa han satte ned verdien på pakken, men vær forberedt på at det kan ende på rundt 1000 lappen).

Om dette HEPA filteret er like bra som biodefense greiene vet jeg ikke. Er vel som med mye annet, at noen merker det hvis det er HEPA, mens andre mener det er overtro.
Med den franske nettbutikkens pris på HEPA filteret skiller det iaf ikke så mye i pris, jeg kjøpte et kinasett til 170 NOK og et HEPAsett fra den franske nettbutikken.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Øggen

#8
Sitat fra: daggad på torsdag 30. januar 2020, klokken 08:25
Elsker lukten av totakts mopeder !  ;D

Lånte Model 3 LR over natta, og det første ej legge merke til e at ej plutselig kjenne lukt fra moped, diesel bil og vedfyring fra hus ++++
Det kjenne ej ikkje i X'n, og om et hepafilter ville fjerna en del av det i Model 3, så hadde ej gladelig betalt 1600 spenn.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

o.b.lix

Sitat fra: chargedup på torsdag 30. januar 2020, klokken 11:36
Om dette HEPA filteret er like bra som biodefense greiene vet jeg ikke. Er vel som med mye annet, at noen merker det hvis det er HEPA, mens andre mener det er overtro.

Hadde et kina-hepa i min X, og det virket greit nok, men tapte seg ganske fort, og det var mye mer papir enn det originale hepa som jeg har nå.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

MyMuffin

Ble smått overbevist om at ett skikkelig HEPA filter bør kjøpes inn her i gården. Står ofte i rushen og merket dette godt fra Model S med Biow. til Model 3 uten.
Merker mye eksos når jeg står i kø.

Her har Daerik gjort en test, virker som samme filteret som Bilkomponenter.no fører.

https://www.youtube.com/watch?v=5hWhc6A-KUE
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Autowinder

Bytte av luftfilter mener Tesla at er en DIY sak, element 9, så jeg kommer til å skifte til HEPA når det er tid for det:
https://www.tesla.com/no_NO/support/do-it-yourself-model-3

For utsatte pollenallergikere er det nok en gevinst å foreta dette tidlig.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

HalvorV

Gikk for et "franskefilter" blir interessant å teste.
Har savnet luktfri bil siden jeg fikk 3eren, rester fra gamle diesler, mopeder og vår på Jæren trenger jeg ikke inne i bilen.
Tesla Model Y Perfomance

magnetic

piggdekk lager mye støv i tuneller, så slå på luft resirkulasjon for lenge levetid på filteret, og hold avstand til diesel lastebiler.
Og mye bruk av AC kan skape en del mugg og dårlig lukt i bilen, så bruk helst viften uten AC siste km før parkering så fuktigheten AC har sugd opp eller skapt ved kjøling, kan bli tørket en del

https://www.youtube.com/watch?v=aSDG-IZTuYU

tss_trd

Sitat fra: HalvorV på fredag 31. januar 2020, klokken 12:57
Gikk for et "franskefilter" blir interessant å teste.
Har savnet luktfri bil siden jeg fikk 3eren, rester fra gamle diesler, mopeder og vår på Jæren trenger jeg ikke inne i bilen.

Fått testet det?
Jeg gikk også for det dette filteret; kan ikke si jeg er imponert. Dette er nok noe billig kinaræl. De originale filtrene er langt bedre synes jeg. Kjente feks ikke noe lukt fra vindusspylervæsken, men det lukter svært kraftig nå med "hepafilteret". Eksosen fra skitne fossilbiler stikker i øyne og svir i bihulene. Burde vært forbudt  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA