Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Løsning på vond sete

Startet av chriso89, lørdag 25. januar 2020, klokken 23:50

« forrige - neste »

chriso89

Hei.   Får vondt i korsryggen når ejg kjører leafen min.  Har delskinn.
Noen tips?   Finnes det no setetrekk som hjelper?

hemi

Jeg slet i flere mnd med vondt i ryggen uten å skjønne hvorfor long story short, det viste seg å være min leaf 40!

Solgte bilen, helt fin siden!



chriso89

Har vært på tanke å bytte dne inn i brukt ioniq.  Prøve noen puter først tenker jeg

1000kwh

Ufattelig at den ikke leveres med korsryggstøtte! Ikke en manuell greie heller.

Det vil jo hjelpe med en pute,. Kanskje det selges en løsning man kan feste i setet og plassere der man vil. Billigere enn en ioniq!

roger1111

Fikk samme problemet. Tok en stund før jeg skjønte at det var Leafen. Setene er den tingen jeg er mest misfornøyd med på Leaf. Bruker nå pute i korsryggen for at det ikke skal bli vondt.

hemi

Jeg slet i flere mnd, søkte hjelp osv for å finne ut av det uten hell, har "noen" ryggsmeller etter håndball aktivt på høyt nivå + ski, så trodde det bare var gammel skade, var ikke før jeg byttelånte bil med en kompis for å få flytta noe ting, en HIACE av alle ting, så "oi her satt jeg jo godt?!" mens jeg langkjørte den, sært men sant. kjørte så kosebilen min som har racing bøttestoler som daily beater, og all au forsvant. Prøvde igjen kjøre leaf og det kom tilbake.

Solgte leaf, ikke hatt au i hverken i3 siden, eller da senere tesla model 3.

Dudi

#6
Jeg pleier å ha ryggproblemer, men får dette ikke av leaf 40 som jeg har. Sitter faktisk bra. Så her er det sikkert snakk om en missmatch mellom kropp og seter. Skjelen også kanskje...  :)

chriso89

Testet å sitte på pute for å komme høyere opp. Hjalp litt. Men skal se om jeg får vippet fremdeles av setet opp om det hjelper

Dudi

#8
Sitat fra: hemi på søndag 26. januar 2020, klokken 14:09
Jeg slet i flere mnd, søkte hjelp osv for å finne ut av det uten hell, har "noen" ryggsmeller etter håndball aktivt på høyt nivå + ski, så trodde det bare var gammel skade, var ikke før jeg byttelånte bil med en kompis for å få flytta noe ting, en HIACE av alle ting, så "oi her satt jeg jo godt?!" mens jeg langkjørte den, sært men sant. kjørte så kosebilen min som har racing bøttestoler som daily beater, og all au forsvant. Prøvde igjen kjøre leaf og det kom tilbake.

Solgte leaf, ikke hatt au i hverken i3 siden, eller da senere tesla model 3.

Hvorfor poster i i Leaf fora? Du har jo bare negativt å si om denne bilen og bare postitivt om Tesla og BMW. Folk kan bli litt lei av deg her. Det må være noe mer som irriterer deg angående Leaf. Jeg er veldig fornøyd med min Leaf40. Mangler bare hengerfeste. Vi kjører den strekningen den kan (18-25mil) og lader når vi har behov for dette. Min Leaf har ikke hatt en eneste feil eller unote siden jeg hentet den ut for 2 år siden. Om en uke skal jeg ha dem på 2 års service. Dette koster meg 2500,-. Har aldri vært i nærheten av dette lave vedlikeholdet på noen bil jeg har hatt.
Den bare triller avgåede og kupen er stille og behagelig.   :+1:

hemi

#9
Tråden avslører vel at det ikke bare var jeg som slet/sliter med setene...?

Jeg sørger effektivt for litt reality check så man slipper ekkokammer med  folk som bare rosemaler alt og forsvarer "sitt kjøp"

Flott bilen din virker, du må være en av få med fungerende app og varme kontroll også kanskje? ikke feilvisning på speedo heller? ESP som ikke er rar/dårlig laget og lar den spinne 1 og 1 før den korrigerer med å bremse 1 hjul Sliter du ikke med ladehastighet på tur? Jeg føler ting bør repeteres til produsenten får det med seg, og endrer/fikser det. Er kritikken skarp nok og omfanget der, kan de finne på å lytte. Absolutt alt jeg har skrevet om negative ting ER reelle.

Jeg kjøpte usett da jeg tenkte hey, nissan leaf har solgt mye og må være helt ok. Hadde virkelig satt pris på å vite om alle nedsidene med bilen og en ærlig review (som vi har sett den siste tiden i bilbladene), da hadde jeg aldri kjøpt den.



chriso89

Enig.  Hadde ikke valgt denne bilen igjen i dag.  Angrer på je gikke tok en ionic 28 kWh.  Bedre seter, går lengre og lader raskere

Joltus

#11
Er både enig og uenig.

Når vi kjøpte leafen stod det mellom en ionic som ville ta vinter og vår å få eller en leaf vi ikke visste alt om. Ble leaf, svært godt tilbud 277k LE.

Min kompis har til dags dato aldri kjørt like langt som eg med min. Mulig han suger å kjøre men vi holder til på Vestlandet. Bilen skulle brukes til jobb. Men når vi får den liker vi den så godt at grensene vi satte for den stadig blir strukket. Nydelig god å kjøre, knallgod å sitte i og stille som graven. Ionic likte eg ikke kjøre egenskapene på. Smak og ræv osv....

Men når grensene ble strukket kom de negative sidene. Ladehastighet som synker alt for tidlig. Høyt forbruk i gitte situasjoner og rapidgate etter mer enn en lading.

Så både og. Leaf med ionic elektriske egenskaper ville vært min favoritt!

Hadde vi kjøpt ionic hadde vi aldri tynt de oppsatte grensene slik vi gjør med leafen. Pga plass og det vi mener er comfort. Så da ville i utgangspunktet ikke leaf sine utfordringer møttes heller.

Vi kjører sjeldent langt, null stress med Stavanger porsgrunn. Men da hadde eg ikke giddet kjøre den nye lengre....

elhansen

Går jo lit ute av tråden denne diskusjonen så får å ta det litt inn igjen.

Jeg startet elbil karrieren med en opel ampera, og på amperasiden i dette forumet kan dere lese mye om alle som fikk vondt av å sitte i denne. Det er diverse modifiserings forslag der. Les legge inn ekstra padding, bytte sete mv.
Samme vil være i leafen, hvor er det gjør vondt?
Dette er vel individuelt, og derfor anbefaler jeg de som sitter vondt å finne ut hva som er vondt. Kan det ordnes med setetrekk, med pute i korsryggen, padding for å få høyere sittepute, osv?
Hvis man ikke får dette til og kjenner at man ikke orker å kjøre er det jo bare å selge bilen og kjøpe en man sitter godt i?
Jeg mottar snart vår leaf nr 2 og sitter mye bedre i denne enn i opel ampera, men ikke like godt som i Bmw med sportsseter... men prisen er også en helt annen.

Dudi

#13
Sitat fra: hemi på mandag 27. januar 2020, klokken 23:47
Tråden avslører vel at det ikke bare var jeg som slet/sliter med setene...?

Jeg sørger effektivt for litt reality check så man slipper ekkokammer med  folk som bare rosemaler alt og forsvarer "sitt kjøp"

Flott bilen din virker, du må være en av få med fungerende app og varme kontroll også kanskje? ikke feilvisning på speedo heller? ESP som ikke er rar/dårlig laget og lar den spinne 1 og 1 før den korrigerer med å bremse 1 hjul Sliter du ikke med ladehastighet på tur? Jeg føler ting bør repeteres til produsenten får det med seg, og endrer/fikser det. Er kritikken skarp nok og omfanget der, kan de finne på å lytte. Absolutt alt jeg har skrevet om negative ting ER reelle.

Jeg kjøpte usett da jeg tenkte hey, nissan leaf har solgt mye og må være helt ok. Hadde virkelig satt pris på å vite om alle nedsidene med bilen og en ærlig review (som vi har sett den siste tiden i bilbladene), da hadde jeg aldri kjøpt den.

Sorry OT.

"Ikke feilvisning på speedo heller?"
- Jeg har ca 4km/t for mye på vinter (205/60) og org. sommer. Som på flere andre biler jeg har hatt.

""ESP som ikke er rar/dårlig laget og lar den spinne 1 og 1 før den korrigerer med å bremse 1 hjul"
- ESP virker litt forskjellig i alle biler.

Sliter du ikke med ladehastighet på tur?
- Jeg har kjørt 40 mil på en tur med en lading. Fikk 40Kw. Ellers bruker vi saktelading 13A hver gang når vi er på jobben. Dette holder 20 mil hver dag og det er langt mer en vi trenger. Etter nå 2 år med denne rutinen har vi en SOH 95%. Det er i praksis nybilbatteri.

Tilbake til T.

Setene passer meg utmerket. Samme gjør dem for kona. Vi nevne at vi begge har normal kroppsvekt og høyde. Mulig derfor. Vi har en MB180 som ikke har døyt bedre seter.



chriso89

Vi skal prøveå blokke op setet i onr så ejg får mer lår støtte og se om det hjelper på sitteposisjonen.  og evnt sitte på en pute for å komme høyere opp,.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA