Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.4

Startet av kodax, fredag 24. januar 2020, klokken 22:39

« forrige - neste »

rfagerdal

Fortsatt litt småsur ved start av klima via app, og i bil etter en han kjørt litt og vil ha på dog-mode osv.
Virket som det fungerte fint i forgje versjon, men er tilbake igjen nå :(

Øyvind.h

Fikk versjon 2020.4.1 i natt som ble installert i dag morges. Når jeg trykket på klimastart på forsiden i appen responderte appen "klima kunne ikke aktiveres" eller noe sånt. Den var ny for meg.
Gikk inn på klima og trykket deretter på justering av temperatur og da startet forvarming.

Skal prøve en restart av skjermen i løpet av dagen. Håper ikke det er feil i denne versjonen knyttet til forvarming.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. januar 2020, klokken 08:33
Fikk versjon 2020.4.1 i natt som ble installert i dag morges. Når jeg trykket på klimastart på forsiden i appen responderte appen "klima kunne ikke aktiveres" eller noe sånt. Den var ny for meg.
Gikk inn på klima og trykket deretter på justering av temperatur og da startet forvarming.

Skal prøve en restart av skjermen i løpet av dagen. Håper ikke det er feil i denne versjonen knyttet til forvarming.
Klima-trøblet har jeg hatt i et par måneder tror jeg. 1 av 5 ganger så får jeg denne beskjeden. Og da vil ikke appen funke ELLER å sette varmen i bilen (keep climate on).

Installerte 4.1 i dag og forvarmet som normalt. 

Elmo

#33
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. januar 2020, klokken 08:33
Fikk versjon 2020.4.1 i natt som ble installert i dag morges.
Håper ikke det er feil i denne versjonen knyttet til forvarming.

Jeg installerte 2002.4.1 igår kveld (TM3).  Ingen problem med forvarming, hverken før eller etter.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

geear

Hmm, ikke bra å høre at klimabuggen fortsatt er der. Tesla vil ha min bil inn for dette, men jeg ville helst vente på ny SW.. som har tatt tid denne gangen. Har enda ikke fått denne heller.

1000kwh

Sitat fra: gr på fredag 31. januar 2020, klokken 11:12
Hmm, ikke bra å høre at klimabuggen fortsatt er der. Tesla vil ha min bil inn for dette, men jeg ville helst vente på ny SW.. som har tatt tid denne gangen. Har enda ikke fått denne heller.
Hadde ikke brukt tid på å dra inn. Garantert en bug i software. Må dessverre være litt tolmodig av og til.

Øggen

Sitat fra: THE på fredag 31. januar 2020, klokken 07:41
Litt merkelig denne utrulligen av SW versjoner. Fikk beskjed om at 2019.40.2.1 er klar for installasjon i bilen min i går kveld. Kjører med 2019.32.12.7 nå, mye pga. batterivarmer som fungerer. Kunne godt tenkt meg norske talekommandoer, bedre auto-vindusviskere og en del andre ting som følger med nyere SW, og har bestemt meg for å oppgradere når 2020.4 blir tilgjengelig. Lurer på om den kommer raskere hvis jeg installerer 40.2 først?

I går er faktisk første gang siden romjula at det har vært ny SW tilgjengelig for min bil. Valgte da å vente med å installere 2019.36, og etter et par dager forsvant varselet om ny SW.

Fikk 2020.4.1 idag, og kan som andre bekrefte at batterivarmer UTEN bil tilkobla lader fungera igjen iallefall.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Muffinman

#37
Ser ut som batterivarmeren kobler inn ved forvarming i range mode nå?!  Samboer skal langt i dag, og det var ønskelig med en så god start som mulig med fulladet batteri og varm kupe.  Ladet helt opp på 18A over natta. I samme øyeblikk som ladingen ble fullført på 100% startet jeg forvarming, og batterinivået begynte øyeblikkelig å synke. Her spiste bilen 4% før avgang, og det var ikke mulig å starte ladingen når det igjen ble "ledig" effekt fra veggen. Så hvis man har lav effekt fra veggen og tenker å starte med fullt batteri + varm kupe er det til dels bortkastet å forvarme mens man er tilkoblet siden det trekkes stor effekt fra batteriet likevel. Og den energien er bortkastet siden batteriet uansett vil varme seg sakte opp i løpet av turen. I motsetning hva mange tror utnytter ikke bilen overskuddsvarme fra batteriet til å varme kupeen, og på vinteren kommer batteriet sjelden opp i temperaturer hvor det kunne vært overskudd uansett - bortsett fra ved hurtiglading.

Paradoksalt nok vil dette, om det stemmer, mer enn doble strømforbruket på denne bilen om vinteren da den til daglig kjøres bare korte turer, og batteriet vil varmes opp to ganger daglig for så å hensettes til avkjøling før neste oppvarming. Det kan neppe være bra for batteriet med slike hyppige termiske sykluser heller.

Andre som ser det samme?

Edit: Testet andre bilen nå, ikke tilkoblet. Ser ut som den forvarmet batteriet til 20 grader 😳 forbruket på småkjøring kommer til å bli høyere enn Etron og Taycan til sammen fremover....

Kim-

Forvarming av batteri på range mode kom i 2019.40.50. Den fotvarmer batteriet selv om man ikke er tilkoblet strøm. Syntes det har vært ok for da er det noe regen når jeg kjører korte turer (20km) i byen, men på langtur varmes batteriet uansett opp og ser hva du mener med bortkastet energi.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Lynet

Kan det rett og slett være skadelig for batteriet å bruke det under 0 grader?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

svarteper

Skjønner ikke logikken med å varme batteri ved forvarming uten tillkoblet lader, på innstilling range mode ,ble usikker om hva som er best, oppdatere eller ikke?
Tesla model s 75 d 2017

Muffinman

#41
Dette vil øke samboeren min sitt forbruk for å komme seg den korte veien til og fra jobb fra 4-6kWh til 10-15kWh pr dag om vinteren. Det vil i sin tur ca doble batterislitasjen pga flere sykluser alene. Hvordan disse hyppige oppvarmings- og nedkjølingene virker tør jeg ikke tippe.

Tesla gjør mye rart.

geirci2

La inn 2020.4.1 i går.
I dag fikk jeg melding om "Spilloppdatering" - ser ut som det er en "tung" installering - det går tregt å laste ned via iPhone-hotspot.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Kim-

Sitat fra: Muffinman på lørdag 01. februar 2020, klokken 13:55
Dette vil øke samboeren min sitt forbruk for å komme seg den korte veien til og fra jobb fra 4-6kWh til 10-15kWh pr dag om vinteren. Det vil i sin tur ca doble batterislitasjen pga flere sykluser alene. Hvordan disse hyppige oppvarmings- og nedkjølingene virker tør jeg ikke tippe.

Tesla gjør mye rart.

Hvordan dobler du forbruket?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Muffinman

Når turen er noen få kilometer og normalt krever 2-3 kWh inkludert varme sier det seg selv at å varme batteriet fra minusgrader til 20 pluss i tillegg hver gang vil kreve minst like mye i tillegg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA