Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: kodax på fredag 24. januar 2020, klokken 22:39
Mye greier i den kinesiske versjonen, men kan se ut som det eneste nye på vår side avkloden er "Additional Vehicle Information".
(https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/f64b906f-087e-4a38-8717-a48cfb541182-jpeg.503897/)
(https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/2faf7ac6-308a-48d6-b071-9fb2b5aa4fdf-jpeg.503907/)
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/2020-4-anything-new.182948/page-2
De burde definitivt ha en stuff for geeks som det er på mye annen software. De kan legge inn videospill men de greier ikke å vise tall fra BMS osv?
Sitat fra: emmern på fredag 24. januar 2020, klokken 22:43
De burde definitivt ha en stuff for geeks som det er på mye annen software. De kan legge inn videospill men de greier ikke å vise tall fra BMS osv?
Tror nok ikke det står på at de ikke greier det, men de vil ikke.
Trenger ikke mer spørsmål fra bekymrede eiere, antar jeg. "The less you know..."
Den kan jo bare være begravd. Pointet er at man skal slippe å surre med OBD II.
Ser på TeslaFi at denne versjonen kom til en S75D i går.
Er vel ikke så mye endringer foruten info om hvilken HW du har og om du har FSD for oss kanskje.
Mest interessert i evt forbedringer på autopiloten. Litt dårligere på siste update 2019.50.7) synes jeg - mer slingring utover linja i skarpe svinger, mistet god nedbremsing før svinger, men den kjører veldig stabilt så lenge g-kreftene ikke blir for høye til sidene. Også tilbakegang på off-ramp; den vingler faretruende mye når den kjører inn til sida, var bedre på det før. Generelt er den mer intelligent og visualiseringene er mye bedre enn før. To skritt frem og ett tilbake, i guess. Håper 2020.4 røsker opp i det som har regregert og tilfører ytterligere forbedring på generell kjøring. Forresten er den også langt bedre på landevei enn før (minus krappe svinger), klarer flere veier uten midtlinje, er raskere på å tilby autopilot, og virkee dessuten mer responsiv på å "dodge" unna motgående biler som kjører for nærme.
Noen med samme/andre erfaringer?
Blir artig å få ny update snart, har vært en lang tørke nå som de måtte hindre lekkasjer om det nye Model-S interiøret. Trådløs lader er forresten offisielt nå bekreftet på S/X.
Krysser fingrene for bedre AP (som før 40.2.5), batterivarming (mangler ved forvarming) og forvarmingsbug (feiler 1 av 4-5 ganger, og de gangene den feiler så nytter det ikke p bare prøve på ny)...
oppvarming funker som snus her, var en av de nyeste updatene som bugget litt i starten pga overloadet server, men 50.7 har vært stabil som et hus her. men ser greia må på vintern, håper det ordner seg snart :)
Sitat fra: emmern på søndag 26. januar 2020, klokken 11:36
Den kan jo bare være begravd. Pointet er at man skal slippe å surre med OBD II.
Er vel ikke mer begravd enn at du må ha riktig service-kode for å få det opp? I samme menyen som du kan taste passord 007 for å gjøre bilen på skjermen om til James Bond sin undervannsbil?
Fikk 2020.4.1.
Mer ghost braking, ping pong er den samme, mer take over immediately
Sitat fra: emmern på tirsdag 28. januar 2020, klokken 11:21
Fikk 2020.4.1.
Mer ghost braking, ping pong er den samme, mer take over immediately
Takk for super info.
Hvordan er det med å følge bilen foran? Masete eller smooth? (husker hvor ille 2019.8.4 var)
Sitat fra: tibber73 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 13:14
Hvordan er det med å følge bilen foran? Masete eller smooth? (husker hvor ille 2019.8.4 var)
Sakker fortsatt av for tidlig og blir liggende unødvendig langt bak.
Da ser jeg 2020.4.1 rulles ut til mengdene i følge TeslaFi sin Software Tracker. Jeg fikk den i morges før jeg dro på jobb.
Ser det er mye som jeg med MCU1 fikk først nå. Kan ikke si jeg hadde tilgang til SMS eller "lagre-dashcam-ved-tut" i 2019.40.2.5. Eller er det bare jeg som er n00b og ikke følger med i timen? :o
Den "tute-knappen" har vi vel fått ved den siste, eller den nest siste, SWen. sjokomelk er ikke noob :+1:
Jeg fikk også ..4.1 og er fornøyd om ting blir bedre, litt etter litt. Gjerne 2 skritt frem og ett tilbake, så lenge SWen kommer hele tiden :) Tesla er gøy!!
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 29. januar 2020, klokken 07:37
Da ser jeg 2020.4.1 rulles ut til mengdene i følge TeslaFi sin Software Tracker. Jeg fikk den i morges før jeg dro på jobb.
Ser det er mye som jeg med MCU1 fikk først nå. Kan ikke si jeg hadde tilgang til SMS eller "lagre-dashcam-ved-tut" i 2019.40.2.5. Eller er det bare jeg som er n00b og ikke følger med i timen? :o
Mener det kom i 2019.40.50.7
Sitat fra: emmern på tirsdag 28. januar 2020, klokken 11:21
Fikk 2020.4.1.
Mer ghost braking, ping pong er den samme, mer take over immediately
Hadde en tur på E18 i dag, og PingPong er blitt bedre med 2020.4.1 i min bil. Nå er det bare en liten "pong" igjen før den blir helt bra. Ingen fantombrems på denne turen (170 km). Har fremdeles meldinger om diverse tildekkede kameraer.
på 40.2.1 så er pinnpong akkurat innenfor hva jeg tolererer.. kjipt siden selve autostyringa var noe av det mest solide med hele systemet. følte de matchet eller var bedre enn en god sjåfør
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 29. januar 2020, klokken 07:37
Da ser jeg 2020.4.1 rulles ut til mengdene i følge TeslaFi sin Software Tracker. Jeg fikk den i morges før jeg dro på jobb.
Ser det er mye som jeg med MCU1 fikk først nå. Kan ikke si jeg hadde tilgang til SMS eller "lagre-dashcam-ved-tut" i 2019.40.2.5. Eller er det bare jeg som er n00b og ikke følger med i timen? :o
Jeg har fortsatt 2019.40.2.5 og den har ikke noe sms-greier eller lagre-ved-tut.
Sitat fra: Baldrian på onsdag 29. januar 2020, klokken 02:39
Sitat fra: tibber73 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 13:14
Hvordan er det med å følge bilen foran? Masete eller smooth? (husker hvor ille 2019.8.4 var)
Sakker fortsatt av for tidlig og blir liggende unødvendig langt bak.
Jeg tenker på hva den driver med når du ligger bak en bil, dvs driver den og maser med å opprettholde avstanden når bilen foran kjører i 67 i 70-sonen; bremse - gi på - bremse - osv
Sitat fra: Kim- på onsdag 29. januar 2020, klokken 10:54
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 29. januar 2020, klokken 07:37
Da ser jeg 2020.4.1 rulles ut til mengdene i følge TeslaFi sin Software Tracker. Jeg fikk den i morges før jeg dro på jobb.
Ser det er mye som jeg med MCU1 fikk først nå. Kan ikke si jeg hadde tilgang til SMS eller "lagre-dashcam-ved-tut" i 2019.40.2.5. Eller er det bare jeg som er n00b og ikke følger med i timen? :o
Mener det kom i 2019.40.50.7
Sitat fra: tibber73 på onsdag 29. januar 2020, klokken 12:47
Jeg har fortsatt 2019.40.2.5 og den har ikke noe sms-greier eller lagre-ved-tut.
Da stemmer det jeg har observert. 2019.40.50.7 var bare for MCU2. Så da er dette nytt for MCU1 i 2020.4.1. :+1:
Sitat fra: tibber73 på onsdag 29. januar 2020, klokken 12:51
Jeg tenker på hva den driver med når du ligger bak en bil, dvs driver den og maser med å opprettholde avstanden når bilen foran kjører i 67 i 70-sonen; bremse - gi på - bremse - osv
Har du prøvd med større avstand, og ikke bare 1 :D (1-7)?
Jeg kjører med avstand 3 til vanlig og har likevel dette problemet med at bilen er konstant av og på gassen når man ligger bak noen. Model 3 med versjon 2019.40.50.7. Det er veldig tydelig og det kom umiddelbart etter siste oppdatering, så jeg håper dette blir bedre med 2020.4.
Scheduled departure/planlagt lading fungerer fortsatt ikke. Fantastisk.
Sitat fra: Wibla på torsdag 30. januar 2020, klokken 10:48
Scheduled departure/planlagt lading fungerer fortsatt ikke. Fantastisk.
Scheduled charging har alltid fungert hos meg, mens scheduled departure har vært lunefullt.
Jeg leste i Owners Manual for Model 3 angående Scheduled departure :
Merk: Hvis bilen ikke er koblet til en lader, vil
ikke Planlagt avreise forvarme/avkjøle kupeen
eller batteriet.
Dette betyr vel at den må være tilkoblet lader for å fungere. Vet ikke hvordan det er med andre modeller.
Litt på siden: 2019.40.2.5 er lastet ned og klar for installering på bilen min. Er jeg nå nødt til å installere denne, eller vil bilen likevel kunne laste ned 2020.4 når den blir gjort tilgjengelig?
Sitat fra: mthoring på torsdag 30. januar 2020, klokken 18:58
Litt på siden: 2019.40.2.5 er lastet ned og klar for installering på bilen min. Er jeg nå nødt til å installere denne, eller vil bilen likevel kunne laste ned 2020.4 når den blir gjort tilgjengelig?
Min S85D ble tvangsoppdatert til 40.2.3 for noen dager siden og nå laster den ned 2020.4.1, hvis det er til noen hjelp. Tidligere har jeg fått oppdateringer jeg "ikke ville ha" som forsvinner når de ikke er relevante lenger og nyere har kommet.
Ellers, noen bugs å rapportere til feks MCU1 og pre facelift? Har per nå ingen batterivarmer med 40.2.3 ☹️
Litt merkelig denne utrulligen av SW versjoner. Fikk beskjed om at 2019.40.2.1 er klar for installasjon i bilen min i går kveld. Kjører med 2019.32.12.7 nå, mye pga. batterivarmer som fungerer. Kunne godt tenkt meg norske talekommandoer, bedre auto-vindusviskere og en del andre ting som følger med nyere SW, og har bestemt meg for å oppgradere når 2020.4 blir tilgjengelig. Lurer på om den kommer raskere hvis jeg installerer 40.2 først?
I går er faktisk første gang siden romjula at det har vært ny SW tilgjengelig for min bil. Valgte da å vente med å installere 2019.36, og etter et par dager forsvant varselet om ny SW.
Men av og til må man vel gjennom noen før man er på siste. Vi har folk innom som lånet wifi ved garasjen og de får som regel en gammel oppdatering først.
Fortsatt litt småsur ved start av klima via app, og i bil etter en han kjørt litt og vil ha på dog-mode osv.
Virket som det fungerte fint i forgje versjon, men er tilbake igjen nå :(
Fikk versjon 2020.4.1 i natt som ble installert i dag morges. Når jeg trykket på klimastart på forsiden i appen responderte appen "klima kunne ikke aktiveres" eller noe sånt. Den var ny for meg.
Gikk inn på klima og trykket deretter på justering av temperatur og da startet forvarming.
Skal prøve en restart av skjermen i løpet av dagen. Håper ikke det er feil i denne versjonen knyttet til forvarming.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. januar 2020, klokken 08:33
Fikk versjon 2020.4.1 i natt som ble installert i dag morges. Når jeg trykket på klimastart på forsiden i appen responderte appen "klima kunne ikke aktiveres" eller noe sånt. Den var ny for meg.
Gikk inn på klima og trykket deretter på justering av temperatur og da startet forvarming.
Skal prøve en restart av skjermen i løpet av dagen. Håper ikke det er feil i denne versjonen knyttet til forvarming.
Klima-trøblet har jeg hatt i et par måneder tror jeg. 1 av 5 ganger så får jeg denne beskjeden. Og da vil ikke appen funke ELLER å sette varmen i bilen (keep climate on).
Installerte 4.1 i dag og forvarmet som normalt.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. januar 2020, klokken 08:33
Fikk versjon 2020.4.1 i natt som ble installert i dag morges.
Håper ikke det er feil i denne versjonen knyttet til forvarming.
Jeg installerte 2002.4.1 igår kveld (TM3). Ingen problem med forvarming, hverken før eller etter.
Hmm, ikke bra å høre at klimabuggen fortsatt er der. Tesla vil ha min bil inn for dette, men jeg ville helst vente på ny SW.. som har tatt tid denne gangen. Har enda ikke fått denne heller.
Sitat fra: gr på fredag 31. januar 2020, klokken 11:12
Hmm, ikke bra å høre at klimabuggen fortsatt er der. Tesla vil ha min bil inn for dette, men jeg ville helst vente på ny SW.. som har tatt tid denne gangen. Har enda ikke fått denne heller.
Hadde ikke brukt tid på å dra inn. Garantert en bug i software. Må dessverre være litt tolmodig av og til.
Sitat fra: THE på fredag 31. januar 2020, klokken 07:41
Litt merkelig denne utrulligen av SW versjoner. Fikk beskjed om at 2019.40.2.1 er klar for installasjon i bilen min i går kveld. Kjører med 2019.32.12.7 nå, mye pga. batterivarmer som fungerer. Kunne godt tenkt meg norske talekommandoer, bedre auto-vindusviskere og en del andre ting som følger med nyere SW, og har bestemt meg for å oppgradere når 2020.4 blir tilgjengelig. Lurer på om den kommer raskere hvis jeg installerer 40.2 først?
I går er faktisk første gang siden romjula at det har vært ny SW tilgjengelig for min bil. Valgte da å vente med å installere 2019.36, og etter et par dager forsvant varselet om ny SW.
Fikk 2020.4.1 idag, og kan som andre bekrefte at batterivarmer UTEN bil tilkobla lader fungera igjen iallefall.
Ser ut som batterivarmeren kobler inn ved forvarming i range mode nå?! Samboer skal langt i dag, og det var ønskelig med en så god start som mulig med fulladet batteri og varm kupe. Ladet helt opp på 18A over natta. I samme øyeblikk som ladingen ble fullført på 100% startet jeg forvarming, og batterinivået begynte øyeblikkelig å synke. Her spiste bilen 4% før avgang, og det var ikke mulig å starte ladingen når det igjen ble "ledig" effekt fra veggen. Så hvis man har lav effekt fra veggen og tenker å starte med fullt batteri + varm kupe er det til dels bortkastet å forvarme mens man er tilkoblet siden det trekkes stor effekt fra batteriet likevel. Og den energien er bortkastet siden batteriet uansett vil varme seg sakte opp i løpet av turen. I motsetning hva mange tror utnytter ikke bilen overskuddsvarme fra batteriet til å varme kupeen, og på vinteren kommer batteriet sjelden opp i temperaturer hvor det kunne vært overskudd uansett - bortsett fra ved hurtiglading.
Paradoksalt nok vil dette, om det stemmer, mer enn doble strømforbruket på denne bilen om vinteren da den til daglig kjøres bare korte turer, og batteriet vil varmes opp to ganger daglig for så å hensettes til avkjøling før neste oppvarming. Det kan neppe være bra for batteriet med slike hyppige termiske sykluser heller.
Andre som ser det samme?
Edit: Testet andre bilen nå, ikke tilkoblet. Ser ut som den forvarmet batteriet til 20 grader 😳 forbruket på småkjøring kommer til å bli høyere enn Etron og Taycan til sammen fremover....
Forvarming av batteri på range mode kom i 2019.40.50. Den fotvarmer batteriet selv om man ikke er tilkoblet strøm. Syntes det har vært ok for da er det noe regen når jeg kjører korte turer (20km) i byen, men på langtur varmes batteriet uansett opp og ser hva du mener med bortkastet energi.
Kan det rett og slett være skadelig for batteriet å bruke det under 0 grader?
Skjønner ikke logikken med å varme batteri ved forvarming uten tillkoblet lader, på innstilling range mode ,ble usikker om hva som er best, oppdatere eller ikke?
Dette vil øke samboeren min sitt forbruk for å komme seg den korte veien til og fra jobb fra 4-6kWh til 10-15kWh pr dag om vinteren. Det vil i sin tur ca doble batterislitasjen pga flere sykluser alene. Hvordan disse hyppige oppvarmings- og nedkjølingene virker tør jeg ikke tippe.
Tesla gjør mye rart.
La inn 2020.4.1 i går.
I dag fikk jeg melding om "Spilloppdatering" - ser ut som det er en "tung" installering - det går tregt å laste ned via iPhone-hotspot.
Sitat fra: Muffinman på lørdag 01. februar 2020, klokken 13:55
Dette vil øke samboeren min sitt forbruk for å komme seg den korte veien til og fra jobb fra 4-6kWh til 10-15kWh pr dag om vinteren. Det vil i sin tur ca doble batterislitasjen pga flere sykluser alene. Hvordan disse hyppige oppvarmings- og nedkjølingene virker tør jeg ikke tippe.
Tesla gjør mye rart.
Hvordan dobler du forbruket?
Når turen er noen få kilometer og normalt krever 2-3 kWh inkludert varme sier det seg selv at å varme batteriet fra minusgrader til 20 pluss i tillegg hver gang vil kreve minst like mye i tillegg.
Sitat fra: Muffinman på lørdag 01. februar 2020, klokken 13:55
Dette vil øke samboeren min sitt forbruk for å komme seg den korte veien til og fra jobb fra 4-6kWh til 10-15kWh pr dag om vinteren. Det vil i sin tur ca doble batterislitasjen pga flere sykluser alene.
Dette er jo dustete. Synes det er perfekt med kaldt batteri på småturer om vinteren nettopp av de grunnene du beskriver. I tillegg har det den fordelen at man får brukt bremsene om vinteren så de ikke ruster så mye.
Så nå varmes batteriet for mye?? :D
Men hvorfor forvarmer dere så lenge? Det er jo varme i løpet av 5-10 min.
Er helt idiotisk at batterivarmeren går også i range mode nå, uten tilkoblet strøm. Skulle gjerne kunne skrudd av hele batterivarmeren, er kun på langtur den har verdi for meg. Men dette er ikke nytt i 2020.4, så akkurat samme i forrige firmware 2019.40.50.x, så da sluttet jeg bruke range mode.
Sitat fra: 1000kwh på søndag 02. februar 2020, klokken 08:07
Så nå varmes batteriet for mye?? :D
Men hvorfor forvarmer dere så lenge? Det er jo varme i løpet av 5-10 min.
Kupeen blir jo ikke gjennomvarm på 5-10 min, da har man bare rukket å varme opp lufta i kupeen, så om man bruker litt tid på å få inn barn, bagasje, ++ så blir mesteparten av varmen borte igjen.
Sitat fra: 1000kwh på søndag 02. februar 2020, klokken 08:07
Men hvorfor forvarmer dere så lenge? Det er jo varme i løpet av 5-10 min.
Interiøret er ikke varmt på fem-ti minutter nei.
Sitat fra: ruslebiff på søndag 02. februar 2020, klokken 08:07
Er helt idiotisk at batterivarmeren går også i range mode nå, uten tilkoblet strøm. Skulle gjerne kunne skrudd av hele batterivarmeren, er kun på langtur den har verdi for meg.
Går batterivarmeren under kjøring med range mode og? Kunne man ikke bare fått ett valg av/på/auto...
Sitat fra: Muffinman på lørdag 01. februar 2020, klokken 09:03
Ladet helt opp på 18A over natta. I samme øyeblikk som ladingen ble fullført på 100% startet jeg forvarming, og batterinivået begynte øyeblikkelig å synke.
Jeg lader på 16 A hjemme og bruker (hvis jeg har mulighet) å starte forvarmingen ved 99 %, slik at store deler av strømmen til forvarming kan trekkes fra veggen. Og hvis bilen blir ferdig å forvarme før avgang, vil den da fortsette å lade til 100 % etterpå.
Den trakk 18A fra veggen under forvarming inntil batterivarmeren var ferdig med sitt, da falt strømtrekket fra veggen. Det er ikke så enkelt å time å starte forvarming like før lading er ferdig når oldingen vår ligger og trickler før fullførelse i 1-1,5 timer.
Sitat fra: turfsurf på søndag 02. februar 2020, klokken 08:09
Sitat fra: 1000kwh på søndag 02. februar 2020, klokken 08:07
Men hvorfor forvarmer dere så lenge? Det er jo varme i løpet av 5-10 min.
Interiøret er ikke varmt på fem-ti minutter nei.
I minusgrader er det minst 20 minutter forvarming for å oppnå akseptabel komfort her. Helst lengre om bilen er nedfrosset.
Må teste mer, men mulig batterivarmingen i range mode er soc-avhengig.
Personlig foretrekker jeg at batterivarmeren går også i range mode. Har kjørt i range mode til fjellet, parkert med lite strøm i -15, reist opp på hytta, og da vi skulle ned igjen startet jeg forvarming fra app, for å få noe ladefart etter å ha kjørt to kilometer til lader, men på grunn av at range mode stod på så stod vi på hurtiglader med 9 kW. Samme har vi hatt i skitrekk da vi skal kjøre flere hundre høydemeter nedover og gjerne vil ha litt regen. Å drive og skifte til og fra range mode ved parkering er et mas.
Men... aller helst ville jeg hatt batterivarming og kupévarming som helt separate valg, og helst kunne velge range mode fra app i tillegg.
Sitat fra: gr på søndag 02. februar 2020, klokken 13:13
Personlig foretrekker jeg at batterivarmeren går også i range mode. Har kjørt i range mode Men... aller helst ville jeg hatt batterivarming og kupévarming som helt separate valg, og helst kunne velge range mode fra app i tillegg.
Er vel ikke umulig at valgene kan gjøres med "Voice Command" om ikke lenge?
Ja, kan bekrefte at batterivarmeren står på og sluker strøm under forvarming med range mode på. Bortkastet energi i hverdagen for min del. Helt utrolig at det er så mye rot med dette i de siste firmwareversjonene!
Hadde jo vært veldig fint om det var et eget valg i bilen. Ønsker å kunne styre batterivarmer uavhengig av permanent firehjulsttekk og full effekt på kupevarmer.
For min del så ønsker jeg en innstilling som er best for holdbarheten til batteriet. Og det er sannsynligvis ikke å varme batteriet for småturer. Varming av batteriet løste jeg med å kjøre etter avsluttet lading, når jeg trengte rekkevidden. Burde være uten batterivarming ved forvarming uten tillkoblet lader.
Sitat fra: Muffinman på søndag 02. februar 2020, klokken 10:29
Må teste mer, men mulig batterivarmingen i range mode er soc-avhengig.
Nope...minusgrader og 30% på batteriet, og 18 grader på pakka ved avgang. Forsvant 5%. Ikke tilkoblet ved forvarming.
Range mode er nå en vits.
Så setter vi stasen til avkjøling slik at vi får fyrt for kråka en gang til i dag.
Nesten litt imponerende hvordan de kan tulle det slik til
En ting til jeg skulle sjekke er kraftfordelingen mellom driveunitene. I range mode skal man stort sett ha trekk foran, mens man skal ha trekk bak i temperatur fra pluss 2 og opp og 50/50 fordeling ved pluss 1 og kaldere uten. I lav fart så jeg tilnærmet 50/50 nå nettopp, men ikke nok kjøring til å konkludere. Det var ca -1 grad når jeg sjekket.
Hvis momentfordelingen også er tullet til tror jeg ting rett og slett er bugs som blir fikset. Melder tilbake her når jeg er blitt klokere.
Forvarming av bil i garasje som holdt 9 grader medførte full pupp på batterivarmer, hadde full regen da jeg kjørte ut av garasjen etter 25min... Det er det vel ikke så himla mye vits i?
Jeg vet ikke helt hva software-folka hos Tesla driver med om dagen, men de bør slutte å drikke på jobb :P
(https://i.imgur.com/M8d4Sxm.png)
Sitat fra: Muffinman på mandag 03. februar 2020, klokken 07:06
Sitat fra: Muffinman på søndag 02. februar 2020, klokken 10:29
Må teste mer, men mulig batterivarmingen i range mode er soc-avhengig.
Nope...minusgrader og 30% på batteriet, og 18 grader på pakka ved avgang. Forsvant 5%. Ikke tilkoblet ved forvarming.
Range mode er nå en vits.
Så setter vi stasen til avkjøling slik at vi får fyrt for kråka en gang til i dag.
Hvor lenge forvarmer du? Fra minusgrader og opp til 18 grader tar vel en god stund?
Sitat fra: 1000kwh på søndag 02. februar 2020, klokken 08:07
Men hvorfor forvarmer dere så lenge? Det er jo varme i løpet av 5-10 min.
Lufta er varm i løpet av noen minutter, men interiøret er fremdeles iskaldt. Uansett er det (for meg) ikek varme i kupeen som er viktig, men avising av vinduer. Det tar litt mer enn 5-10 minutter, for å si det mildt. (no pun intended ;D)
Sitat fra: cra på mandag 03. februar 2020, klokken 10:23
Lufta er varm i løpet av noen minutter, men interiøret er fremdeles iskaldt. Uansett er det (for meg) ikek varme i kupeen som er viktig, men avising av vinduer. Det tar litt mer enn 5-10 minutter, for å si det mildt. (no pun intended ;D)
Da må det være tykk is? En tynn ishinne som det typisk har vært denne vinteren forsvinner fint på 5-10 minutter på vår Model X.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. februar 2020, klokken 11:21
Da må det være tykk is? En tynn ishinne som det typisk har vært denne vinteren forsvinner fint på 5-10 minutter på vår Model X.
Det blir ganske tykk is i løpet av ei natt/en dag her på Sunnmøre, ja. Spesielt når været er slik at det kommer litt våt nedbør (sludd eller regn) og så fryser det til igjen. Ofte i flere omganger mellom hver gang man skal noe sted. :-\ Ellers er det som regel rikelig fukt i lufta pga åpne fjorder og elvefar der jeg bor til at det er nok å gjøre med skraping hver morgen.
Sitat fra: cra på mandag 03. februar 2020, klokken 11:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. februar 2020, klokken 11:21
Da må det være tykk is? En tynn ishinne som det typisk har vært denne vinteren forsvinner fint på 5-10 minutter på vår Model X.
Det blir ganske tykk is i løpet av ei natt/en dag her på Sunnmøre, ja. Spesielt når været er slik at det kommer litt våt nedbør (sludd eller regn) og så fryser det til igjen. Ofte i flere omganger mellom hver gang man skal noe sted. :-\ Ellers er det som regel rikelig fukt i lufta pga åpne fjorder og elvefar der jeg bor til at det er nok å gjøre med skraping hver morgen.
Da har dere (mot normalt) hatt en vesentlig kaldere vinter der enn her på østlandet. Jeg har forvarmet kanskje 20% av dagene, som regel har det vært 3-8 plussgrader på morgenen her ;)
I år har vi hatt en mildere vinter enn normalt, så Januar i år har ikke vært så ille. Har ikke hatt snø, og knapt nok frost. Men en del regn og vind. En normal vinter derimot består mye av svingninger rundt 0 grader, med oppbygging av et nokså bra skall på frontruta. Derfor er ofte ikke 5-10 minutter i nærheten av nok.
Jeg regner med at jeg får lov å gremmes mer enn nok over dette i år som foregående år, men januar var meget behagelig. :)
Fatter og begriper ikke hvordan Tesla kan sende ut oppdateringer som fucker opp grunnleggende funksjonalitet så vesentlig som de siste oppdateringene har gjort. Denne er nå én ting, men for eksempel at batterivarming forsvant helt rett før vinteren er ganske spesielt. Blir ikke releasene testet på et antall biler noen uker før de releases for public? Er det ingen testere i Norge for eksempel? Skjønner at ikke de i California oppdager trøbbel med batterivarmer, men de må ha sørget for å dekke alle markedene sine?
Varmer heldigvis ikke batteri under kjøring , og range mode på. blir å forvarme mindre før småturer nå.
Samboer har kjørt til og fra jobb i dag, 6,5 kilometer hver vei. Forvarmet rundt 25 minutter, og utetemperatur var rundt -1. Kom fram begge gangene med ca 19 grader på batteriet.
Og hun har brukt 68 tkm for å kjøre 13 kilometer tilsammen.
Slutter meg til det som er sagt med at Range mode nå er omtrent ubrukelig, og kan ikke skjønne at dette skal være tilsiktet. Det man sitter igjen med nå er i hovedsak redusert effekt i kupe, som er ulempen med Range mode. Har mye småturer selv med levering i barnehage, hvor jeg lar klimakontroll stå på under levering og henting. Mange bekker små.... Ganske massivt merforbruk i dag, som var første normale dag siden oppdatering.
Som flere nevner skulle Range Mode vært byttet ut med "battery heating ON/OFF" og latt kupeeffekten vært uforandret. Slik den er nå trengs det uansett litt maniøuell tilpasning for å unngå digging med Range med på.
Når det er sagt, hva er beste måte å få meldt fra til Tesla om dette? Finnes det er form for feedbackside som er offisiell?
Sjekket momentfordelingen foran/bak. Den fungerer heldigvis som før. Det vil si, pluss en eller kaldere gir range mode i hovedsak trekk foran mens jeg leser 50/50 uten range mode. Det gir fremdeles en fordel på forbruk ved disse temperaturene.
Hvis elektrisitet kostet 2-3 kroner pr kWh hadde lurer jeg på om prisen for "drivstoff" pr mil på slik småkjøring ville nærme seg fossilpriser. Det er muligens realiteten noen steder i verden.
Sitat fra: gr på mandag 03. februar 2020, klokken 16:02
Er det ingen testere i Norge for eksempel?
Det er bare testere i Norge...
....og resultatene blir også værende i Norge ser det ut til.
Ha - ha... vel, det må vel være noen alphatestere, før oss betatestere?
Og min software priority access ser forøvrig ut til å slå til for "fullt". Jeg VIL ha 4.1 med bugs, for jeg trenger forvarming av batteri, og nå er jeg snart alene igjen på 40.2.5 eller hva den nå heter. 0,7 % som har den. Bilen er på wifi. Den ligger inne med en booket time. Kan det spille inn på tilgangen til sw oppdateringer?
Hvis du har en "open order" hos Tesla, kan du kjøre bortom, vente noen minutter utenfor, og se om det ordner seg. Viktig at bilen din er registrert for service. Fikk tips om dette fra SC Rud, og de sa også hvor det lønte seg å parkere for å få de beste signalene. Tror kanskje det må gjøres under verkstedets åpningstid.
Sitat fra: Muffinman på mandag 03. februar 2020, klokken 19:58
Sitat fra: gr på mandag 03. februar 2020, klokken 16:02
Er det ingen testere i Norge for eksempel?
Det er bare testere i Norge...
Alle som har oppdateringsinnstillingen satt til advanced/promotor (eller hva det heter nå), har vel meldt seg som betatester, så de har ingen rett til å sutre :D
Her står knappen på standard, men likevel får vi uferdig software. Det later heller ikke til å være noen sammenheng mellom hva man velger og når man får de ulike versjonene, så argumentet er sannsynligvis ugyldig.
-3 i dag tidlig, forvarmet 24 minutter og batteriet rakk å nå knappe 18 grader før avgang. Ikke tilkoblet bil, range mode på. Varmeren slo seg av i samme øyeblikk som bilen ble satt i drive. 2,4kWh rett ut av vinduet bare denne ene gangen, og etter all sannsynlighet 4-7kWh bortkastet hver eneste dag - pr bil. For oss utgjør dette 350-400kr ekstra i energi pr måned, rett til kråka. Ikke akkurat miljøvennlig, og temmelig grisete i andre land som har mer skitten kraftmiks i kombinasjon med kald vinter.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:22
Her står knappen på standard, men likevel får vi uferdig software. Det later heller ikke til å være noen sammenheng mellom hva man velger og når man får de ulike versjonene, så argumentet er sannsynligvis ugyldig.
-3 i dag tidlig, forvarmet 24 minutter og batteriet rakk å nå knappe 18 grader før avgang. Ikke tilkoblet bil, range mode på. Varmeren slo seg av i samme øyeblikk som bilen ble satt i drive. 2,4kWh rett ut av vinduet bare denne ene gangen, og etter all sannsynlighet 4-7kWh bortkastet hver eneste dag - pr bil. For oss utgjør dette 350-400kr ekstra i energi pr måned, rett til kråka. Ikke akkurat miljøvennlig, og temmelig grisete i andre land som har mer skitten kraftmiks i kombinasjon med kald vinter.
Hmm, ser ut som jeg får begynne å gå ut i bilen og starte varmen der. Da holder vel batterivarmeren seg avslått vil jeg tro.
Må teste det. Forhåpentligvis slår den seg ikke bare av når bilen settes i drive. Skal også sjekke om en eller annen sikring kan nappes og koble ut varmeren slik. Ikke akkurat optimalt, men det vil fungere så lenge lading starter mens batteriet holder plussgrader.
Hvor lenge må du forvarme om du dekker til frontruta? Flere egna produkter til sånt, om man gidder.
Ellers skal man da vitterlig ikke trenge å forvarme så lenge for å få akseptabel temperatur i bilen så lenge man ikke har mange minusgrader. Det finnes jo setevarme (og rattvarme i en del biler) også.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:22(...) 2,4kWh rett ut av vinduet bare denne ene gangen, og etter all sannsynlighet 4-7kWh bortkastet hver eneste dag (...)
Mange av oss brukte såpass mens vi hadde fossilbiler også - både pga. komfort og fordi en bensin-/dieselmotor forurenser mindre når den er forvarmet. På en kald dag kunne jeg gjerne ha stilt inn motor- og kupevarmer til å gå i 2 timer før jeg skulle kjøre på jobb. Det blir over 4 kWh (550w+1700w * 2 timer). Har man tilgang til motorvarmeruttak på jobb, blir det tilsvarende der.
Nå er det jo sånn at litium-batterier har det best når de brukes i endel plussgrade (ca.20?), så vi må vel regne med at batterioppvarming kommer til å bli gjort når temperaturen er merkbart under dette.
Verden må gå fremover, ikke bakover. Derfor har jeg lite til overs for å unnskylde dette sløseriet med at man "sløste" like mye før i tiden ;)
Ellers er antydninger om at man forvarmer for lenge en avsporing. Problemet er ikke at man forvarmer for mye, men at batterivarmeren nå slår inn og gjør verdien av range mode vesentlig lavere, og negativ om man kjører korte turer. Flott for de som kan telle minutter om morgenen, men de fleste som har små barn vet at det ikke alltid er enkelt å starte forvarmingen - eller å komme seg ut døra - til samme tid hver morgen. Da starter man forvarmingen når man rekker over det, helst i god tid.
Sitat fra: kodax på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:13
Nå er det jo sånn at litium-batterier har det best når de brukes i endel plussgrade (ca.20?)
Dette stemmer nok hvis man går ut fra at det gjelder jevn temperatur i det området. Men å påføre batteriene 2 termiske sykluser fra minusgrader til over 20 pluss pr dag er jeg usikker på om er lurt.
Eller 5-6 ganger... Med småkjøring og forvaring nå, kommer jeg ikke mer en 15 mil snart jo😖
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 13:22
Sitat fra: kodax på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:13
Nå er det jo sånn at litium-batterier har det best når de brukes i endel plussgrade (ca.20?)
Dette stemmer nok hvis man går ut fra at det gjelder jevn temperatur i det området. Men å påføre batteriene 2 termiske sykluser fra minusgrader til over 20 pluss pr dag er jeg usikker på om er lurt.
Jeg har ikke hørt om at å varme opp/kjøle ned batterier er spesielt negativt for batteriene, men derimot å bruke kalde batterier sliter veldig på dem.
En del av degraderingproblematikken går på utvidelse og sammentrekning, og er økende med dype sykluser. Temeraturendringer gir også utvidelse og sammentrekning, men jeg er usikker på hvor mye det betyr sammenlignet med DOD. Det er for øvrig ikke farlig å bruke kalde batterier, men lading må begrenses etter temperatur for å unngå plating - spesielt lading når det nærmer seg nullpunktet. Mye av energien et dog ikke tilgjengelig fra et kaldt batteri, men det er ikke skadelig å bruke det.
Litt mer data her: forvarmet 85D' en nettopp, og her var omgivelsestemperaturen +1 grad. Batterivarmer slo inn. Så byttet jeg bil. P85 stod i +2 grader og her slo varmeren IKKE inn. Kan det tenkes at batterivarmingen trigges ved +1 og lavere?
Hadde på "Behold klima på" her om dagen. Også da fyrer den batterivarmeren for fullt. Etter 1 times tid kjørte jeg avgårde med 20 grader på batteriet og full regen. Stod inne i en hall med ca 10 grader. Føles nokså bortkastet.. Hadde ikke range Mode på da.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 17:09
Litt mer data her: forvarmet 85D' en nettopp, og her var omgivelsestemperaturen +1 grad. Batterivarmer slo inn. Så byttet jeg bil. P85 stod i +2 grader og her slo varmeren IKKE inn. Kan det tenkes at batterivarmingen trigges ved +1 og lavere?
Batterivarmen trigger også ved 9 grader (garasjetemp) hos meg...
Rart dette her, enten varmer batteriet for lite eller så for mye.
Til lags åt alle kan ingjen gjera
(Ivar Aasen)
Det synes jeg ikke er en riktig tolkning. Det varmer ikke for mye eller for lite. Det varmer til feil tid ;)
tenkte det samme, nå er debatten helt snudd. Nå er det halv rekkevidde pga varming :D
Her er det jo folk som varmer bilen i timesvis. Det er jo bortkastet, batterivarming eller ei.
Merker ingen forskjell i forbruk på pendleruta. Forvarmer alt fra 2 min til 10. Kald garasje vel og merke
Det *burde* ikke være vanskelig å legge til mulighet til å lage din egen 'forvarmingsprofil'?
Tesla burde nesten arrangert en konkurranse om hvem som kan lage den beste forvarmingsprofilen! :D
Jeg vinner :D
Hvordan ser dere temperaturet på batterie og hvor mange grader det er? Jeg ser bare ute temperaturen nederst til venstre i displayet.
TMS 75D.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 21:14
Jeg vinner :D
Jepp, av-på bryter hadde vært best. Er helt utrolig hvordan de har greid å tukle til dette i det siste.
Sitat fra: Àpache på tirsdag 04. februar 2020, klokken 22:00
Hvordan ser dere temperaturet på batterie og hvor mange grader det er? Jeg ser bare ute temperaturen nederst til venstre i displayet.
TMS 75D.
via obd2-port og en leser tilkoblet telefon.
Nytt datapunkt. Forvarmet 85D i dag tidlig, 4-5 plussgrader. Batterivarme til 20 grader, tok 5% av batteriet på en liten halvtime.
Eneste avviket på P85`en som IKKE koblet batterivarmer i går var at den stod parkert på en lokasjon hvor den aldri har vært ladet. Kan det tenkes at batterivarmeren trigges når man står på et sted hvor det er registrert lading tidligere? Fint hvis noen gidder å teste.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 07:47
Nytt datapunkt. Forvarmet 85D i dag tidlig, 4-5 plussgrader. Batterivarme til 20 grader, tok 5% av batteriet på en liten halvtime.
Eneste avviket på P85`en som IKKE koblet batterivarmer i går var at den stod parkert på en lokasjon hvor den aldri har vært ladet. Kan det tenkes at batterivarmeren trigges når man står på et sted hvor det er registrert lading tidligere? Fint hvis noen gidder å teste.
Har 2 steder jeg stopped med forvarming i går hvor ingen av stedene har blitt ladet på tidligere, og heller ikke i umiddelbar nærhet. Likevel så var batterivarming aktiv når jeg hadde forvarming på sted 1) og "keep climate on" på sted nummer 2. Gjelder en X75 2017-modell om det skulle ha betydning.
Ved parkering med "keep climate on" så ble det på 7minutter trekt 0,52kWh som tilsvarer en effekt på 4,45kW, og da er bilen allerede varm, så uten at jeg har målt, vil jeg tippe at klima ligger på rundt 1kW effekt, som gir 3-3,5kW som går til batterivarmer.
Dette er med Range Mode On.
Dette virker såpass tilfeldig at det må være en ikke tilsiktet bug. Krysser fingrene for snarlig fiks!
Forvarmet (startet med planlagt avreise) hjemme i morges, men ingen lading. Da var det null varme i batteriet men varm bil. -2 grader ute.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 17:09
En del av degraderingproblematikken går på utvidelse og sammentrekning, og er økende med dype sykluser. Temeraturendringer gir også utvidelse og sammentrekning, men jeg er usikker på hvor mye det betyr sammenlignet med DOD. Det er for øvrig ikke farlig å bruke kalde batterier, men lading må begrenses etter temperatur for å unngå plating - spesielt lading når det nærmer seg nullpunktet. Mye av energien et dog ikke tilgjengelig fra et kaldt batteri, men det er ikke skadelig å bruke det.
Litt mer data her: forvarmet 85D' en nettopp, og her var omgivelsestemperaturen +1 grad. Batterivarmer slo inn. Så byttet jeg bil. P85 stod i +2 grader og her slo varmeren IKKE inn. Kan det tenkes at batterivarmingen trigges ved +1 og lavere?
Jeg finner i ingenting som støtter min påstand ang skade på lithium-batterier når de brukes ved lave temperaturer, så du har vel rett @Muffinman :)
Lading av kaldt litium-batteri, særlig under nullpunktet, er som du sier skadelig for batteriet, men Tesla har vel veske rundt dem som varmer dem opp først.
Man får vel mer effekt ut av et litium-batteri ved ideell temperatur (tilsvarende for bly/syre), men hvis man bruker mer effekt på å varme opp batteriet enn det man tjener på det, så er jo denne batterivarmefunksjonen håpløs, som er blitt påpekt her.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 07:47
Nytt datapunkt. Forvarmet 85D i dag tidlig, 4-5 plussgrader. Batterivarme til 20 grader, tok 5% av batteriet på en liten halvtime.
Eneste avviket på P85`en som IKKE koblet batterivarmer i går var at den stod parkert på en lokasjon hvor den aldri har vært ladet. Kan det tenkes at batterivarmeren trigges når man står på et sted hvor det er registrert lading tidligere? Fint hvis noen gidder å teste.
Forvarmer batteriet selv om man ikke har ladet der før.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:22
Her står knappen på standard, men likevel får vi uferdig software. Det later heller ikke til å være noen sammenheng mellom hva man velger og når man får de ulike versjonene, så argumentet er sannsynligvis ugyldig.
-3 i dag tidlig, forvarmet 24 minutter og batteriet rakk å nå knappe 18 grader før avgang. Ikke tilkoblet bil, range mode på. Varmeren slo seg av i samme øyeblikk som bilen ble satt i drive. 2,4kWh rett ut av vinduet bare denne ene gangen, og etter all sannsynlighet 4-7kWh bortkastet hver eneste dag - pr bil. For oss utgjør dette 350-400kr ekstra i energi pr måned, rett til kråka. Ikke akkurat miljøvennlig, og temmelig grisete i andre land som har mer skitten kraftmiks i kombinasjon med kald vinter.
Det hadde vært interessant å se en oppstilling av regnestykket ditt. Tviler sterkt på at det holder mål......
Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 07:47
Nytt datapunkt. Forvarmet 85D i dag tidlig, 4-5 plussgrader. Batterivarme til 20 grader, tok 5% av batteriet på en liten halvtime.
Eneste avviket på P85`en som IKKE koblet batterivarmer i går var at den stod parkert på en lokasjon hvor den aldri har vært ladet. Kan det tenkes at batterivarmeren trigges når man står på et sted hvor det er registrert lading tidligere? Fint hvis noen gidder å teste.
S75D lades hjemme, aldri på arbeidsplassen. Forvarming starter via API'et til Tesla kl 15:30. Batterivarmeren er også aktiv etter noen minutter. Vi bruker ikke range-mode.
SitatDet hadde vært interessant å se en oppstilling av regnestykket ditt. Tviler sterkt på at det holder mål......
Tja, oppstillingen er vel i grunn gjort i innleggene mine hvis du leser litt grundig. Hva tviler du egentlig på her?
- Tror du ikke varmeren trekker 6kW?
- Tror du jeg forvarmer kortere tid enn jeg skriver?
- Tror du ikke på kort vei (6-7km en vei) til jobb?
- Tror du ikke på at det kjøres til og fra jobb hver dag?
- Tror du ikke på batteritemperaturen som rapporteres fra canbus før og etter forvarming?
- Tror du ikke på antall % som forsvinner fra batteriet under en forvarming?
- Tror du ikke på at Δ nominal remaining kWh fra canbus før og etter forvarming nå og tidligere sier noe om
endringens størrelsesorden det er og dermed gjør det mulig å vite hvor stor ekstrakostnaden blir?
- Tror du ikke på at vi har to biler?
Strømprisene er lave akkurat nå så ekstrakosten som følge av forvarmingen er lavere enn det kunne ha vært, men selv nå ligger det nok over kr 300/mnd. Nettleien utgjør 0,53 pr kWh, så vi ligger uansett opp mot 1 krone pr kWh totalt. Så må man legge på ca 11-12% i ladetap før man i sin tur kan bruke energien fra batteriet.
Hvis du presiserer hva du ikke tror på her kan jeg kanskje utdype. Men jeg vil ikke bruke _veldig_ mye spalteplass siden vi er på kanten av topic.
Varmeren hos meg trekker bare 3kW, mulig den er delvis defekt? Trekker kun 3kW når jeg lader og batteriet er for kaldt til å lade (11kW-alder hjemme).
Jeg synes temptarget på ny SW er vell høy, hadde holdt i massevis med rundt 10-12C som tidligere, da fikk vi rundt 30kW regen, 20C høres mye ut. Blir vell korte forvarminger på mer framover så jeg får litt batterivarme og isfri bil. Kjører alltid med range mode.
Later til at varmeren har flere "states" skal man tro canbusdata. Så effekten er nok regulerbar.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 11:06
SitatDet hadde vært interessant å se en oppstilling av regnestykket ditt. Tviler sterkt på at det holder mål......
Tja, oppstillingen er vel i grunn gjort i innleggene mine hvis du leser litt grundig. Hva tviler du egentlig på her?
- Tror du ikke varmeren trekker 6kW?
- Tror du jeg forvarmer kortere tid enn jeg skriver?
- Tror du ikke på kort vei (6-7km en vei) til jobb?
- Tror du ikke på at det kjøres til og fra jobb hver dag?
- Tror du ikke på batteritemperaturen som rapporteres fra canbus før og etter forvarming?
- Tror du ikke på antall % som forsvinner fra batteriet under en forvarming?
- Tror du ikke på at Δ nominal remaining kWh fra canbus før og etter forvarming nå og tidligere sier noe om
endringens størrelsesorden det er og dermed gjør det mulig å vite hvor stor ekstrakostnaden blir?
- Tror du ikke på at vi har to biler?
Strømprisene er lave akkurat nå så ekstrakosten som følge av forvarmingen er lavere enn det kunne ha vært, men selv nå ligger det nok over kr 300/mnd. Nettleien utgjør 0,53 pr kWh, så vi ligger uansett opp mot 1 krone pr kWh totalt. Så må man legge på ca 11-12% i ladetap før man i sin tur kan bruke energien fra batteriet.
Hvis du presiserer hva du ikke tror på her kan jeg kanskje utdype. Men jeg vil ikke bruke _veldig_ mye spalteplass siden vi er på kanten av topic.
Tenkte da mer på noe i følgende stil:
Energi spart ved å forvarme batteriet (i forhold til ikke å forvarme) ved kjøring i x antall km i y antall grader
- Energi medgått til forvarming av batteriet
----------------------------------------------
= Energi spart totalt
Eller er det mer komplisert enn som så?
Det er mye snakk om varming av batteri når man forvarmer her, men hva opplever dere under kjøring med 2020.4? Hos meg virker det ikke som om batteriet varmes i det hele tatt under kjøring, kun ved forvarming. Dette er med range mode off.
I appen ser jeg batterikon ved forvarming, men jeg ser det ikke når jeg kjører. Jeg synes også den bruker lang tid på å varme batteriet (ca 50 min til alle regen-strekene var borte på en langtur forrige dagen, er det normalt da? Utetemp 2-3 grader, motorveifart).
Dette er på en X17.
Syntes viskerene er blitt mye bedre. Før var det en del overstyring og merket ikke så mye forskjell på lav og høy sens, men nå gjør jeg det 😁
Da ser jeg på TeslaFi at nesten 90% av de som har TeslaFi nå har fått versjon 2020.4.1
Blir spennende når neste versjon kommer, og eventuelt hva som er nytt, oppdatert osv.
Sitat fra: Toalmar på søndag 09. februar 2020, klokken 11:10
Da ser jeg på TeslaFi at nesten 90% av de som har TeslaFi nå har fått versjon 2020.4.1
Blir spennende når neste versjon kommer, og eventuelt hva som er nytt, oppdatert osv.
Ser frem til å få sidekameraene på skjermen
Håper på fjernstyrt innbretting av speil etterhvert også
Sitat fra: Toalmar på søndag 09. februar 2020, klokken 11:10
Da ser jeg på TeslaFi at nesten 90% av de som har TeslaFi nå har fått versjon 2020.4.1
Blir spennende når neste versjon kommer, og eventuelt hva som er nytt, oppdatert osv.
Har hørt fra Tesla at neste versjon skal være 2020.8. Det vil vel isåfall være uke 8 (17-23 februar).
Sitat fra: Wibla på torsdag 30. januar 2020, klokken 10:48
Scheduled departure/planlagt lading fungerer fortsatt ikke. Fantastisk.
Jeg hadde problemer med schedualed charging & schedualed departure siden versjon 2019.36.2.1 (versjonen der schedualed departure kom). Jeg la inn flere oppdateringer siden det i håp om at problemet skulle løse seg selv, men det vedvarte. Omsider booket jeg en time på service senter nå for å få det sjekket.
Det viste seg at det lå inne noen feilmeldinger på bilen pga feil som var registrert i strømnettet / strømtilførsel, og siden den kjører en kjapp diagnose hver gang den skal til å lade så ville den ikke starte ladingen så lenge disse feilene var registrert. Mulig de har gjort noen forandringer som påvirker dette i den versjonen, eventuelt endret følsomheten?
Uansett, de slettet feilmeldingene som lå inne, og nå funker det som det skal igjen! :)
ps: Det lå ikke inne noen feil som viste på displayet. Men de kunne lese dem av med riktig utstyr.
Sitat fra: emmern på søndag 09. februar 2020, klokken 11:44
Håper på fjernstyrt innbretting av speil etterhvert også
Av nyskjerrighet; hva trenger du det til? (Jeg bretter kun inn speilene hvis jeg skal kjære en palss det er veldig smalt (f.eks. hengedekk på ferge). Når jeg parkerer lar jeg dem stå ute, så vurderer folk om det er nok plass til at de gidder å gnikke seg mot speilet heller en at de gnikker seg mot hele siden av bilen. :laugh:
Sitat fra: TMS85 på torsdag 06. februar 2020, klokken 20:01
Det er mye snakk om varming av batteri når man forvarmer her, men hva opplever dere under kjøring med 2020.4? Hos meg virker det ikke som om batteriet varmes i det hele tatt under kjøring, kun ved forvarming. Dette er med range mode off.
I appen ser jeg batterikon ved forvarming, men jeg ser det ikke når jeg kjører. Jeg synes også den bruker lang tid på å varme batteriet (ca 50 min til alle regen-strekene var borte på en langtur forrige dagen, er det normalt da? Utetemp 2-3 grader, motorveifart).
Dette er på en X17.
Når temp er lav nok, DVs rundt 0C eller lavere og du ikke forvarmer så varmes batteriet under kjøring og, sjekka for noen dager siden, får da ca 15kW regen og så kutter varmeren igjen. Nytt nå er at batteriet varmes til 20C ved forvarming, noe som gir full regen. Litt heftig i range mode synes jeg, kunne forbehold kanskje 10C i range mode og 20C uten range mode.
Oppdatering vedrørende batterivarming med Range mode med X75 (2017):
Da har jeg ved flere anledninger forvarmet bilen, både med og uten ladekabel, og på steder hvor jeg har og ikke har ladet tidligere og med range mode på.
I alle tilfeller vil batteriet varmes så lenge det er med forvarming eller "Keep climate on". Det som er interessant, sammenlignet med Muffinmanns funn, er at uavhengig av lengden med varme vil "regen-begrensning" i bilen vise ca 25-30kW. Viser da her til den stiplede gule linjen i energidisplayet. I natt hadde varmen i bilen stått på under lading av en eller annen grunn (hadde noen bugs med precondition i går som kanskje var årsaken) og Teslafi angir at batterivarmen var på 3% av 5timer og 37 minutter. Får dessverre ikke lest av noen verdi utover dette
Dessverre kan jeg ikke si noe om hvilken temperatur batteriet har ved denne effektbegrensningen, men utetemperatur var ca 2-4°C, parkert i garasje med åpen port. Dersom 25-30kW tilsvarer ca 18-20°C på batteriet, tilsvarende det som Muffinmann beskriver, så virker det å være enten en tilsiktet funksjon, eller en relativt stabil bug.
Sitat fra: cra på mandag 10. februar 2020, klokken 09:37
Sitat fra: emmern på søndag 09. februar 2020, klokken 11:44
Håper på fjernstyrt innbretting av speil etterhvert også
Av nyskjerrighet; hva trenger du det til? (Jeg bretter kun inn speilene hvis jeg skal kjære en palss det er veldig smalt (f.eks. hengedekk på ferge). Når jeg parkerer lar jeg dem stå ute, så vurderer folk om det er nok plass til at de gidder å gnikke seg mot speilet heller en at de gnikker seg mot hele siden av bilen.
Parkerer trangt mot vegg men pga frost og is vil jeg ikke ha auto fold når jeg drar til jobb hjemmefra
Bretter inn speila ved behov selv. Knappen nede i døra. Men ja, alt av slikt burde være mulig å styre via appen. Også vindusheis, med mulighet for varsel hvis noe er åpent.
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 10. februar 2020, klokken 10:29
Når temp er lav nok, DVs rundt 0C eller lavere og du ikke forvarmer så varmes batteriet under kjøring og, sjekka for noen dager siden, får da ca 15kW regen og så kutter varmeren igjen. Nytt nå er at batteriet varmes til 20C ved forvarming, noe som gir full regen. Litt heftig i range mode synes jeg, kunne forbehold kanskje 10C i range mode og 20C uten range mode.
Ok, så hvis jeg forstår dette riktig: bilen vil ikke varme batteriet under kjøring så lenge det er over 0 grader ute? (altså: med range mode off).
Sitat fra: Electric Avenue på søndag 09. februar 2020, klokken 19:44
Sitat fra: Wibla på torsdag 30. januar 2020, klokken 10:48
Scheduled departure/planlagt lading fungerer fortsatt ikke. Fantastisk.
Jeg hadde problemer med schedualed charging & schedualed departure siden versjon 2019.36.2.1 (versjonen der schedualed departure kom). Jeg la inn flere oppdateringer siden det i håp om at problemet skulle løse seg selv, men det vedvarte. Omsider booket jeg en time på service senter nå for å få det sjekket.
Det viste seg at det lå inne noen feilmeldinger på bilen pga feil som var registrert i strømnettet / strømtilførsel, og siden den kjører en kjapp diagnose hver gang den skal til å lade så ville den ikke starte ladingen så lenge disse feilene var registrert. Mulig de har gjort noen forandringer som påvirker dette i den versjonen, eventuelt endret følsomheten?
Uansett, de slettet feilmeldingene som lå inne, og nå funker det som det skal igjen! :)
ps: Det lå ikke inne noen feil som viste på displayet. Men de kunne lese dem av med riktig utstyr.
Samme feil som bilen min har, og det var da jeg fikk vite at dette ville bli ordnet med 2020.8.
Sitat fra: TMS85 på mandag 10. februar 2020, klokken 12:21
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 10. februar 2020, klokken 10:29
Når temp er lav nok, DVs rundt 0C eller lavere og du ikke forvarmer så varmes batteriet under kjøring og, sjekka for noen dager siden, får da ca 15kW regen og så kutter varmeren igjen. Nytt nå er at batteriet varmes til 20C ved forvarming, noe som gir full regen. Litt heftig i range mode synes jeg, kunne forbehold kanskje 10C i range mode og 20C uten range mode.
Ok, så hvis jeg forstår dette riktig: bilen vil ikke varme batteriet under kjøring så lenge det er over 0 grader ute? (altså: med range mode off).
Det virker sånn, tror kanskje det er litt over 0C.
2004.4.10 er ute - Release Notes samme som for .4 sier folk på Reddit:
reddit.com/r/teslamotors/comments/f3xcw3/teslascope_spots_2020410_update/ (http://reddit.com/r/teslamotors/comments/f3xcw3/teslascope_spots_2020410_update/)
https://teslafi.com/firmware/ (https://teslafi.com/firmware/)
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 15. februar 2020, klokken 00:26
2004.4.10 er ute - Release Notes samme som for .4 sier folk på Reddit:
reddit.com/r/teslamotors/comments/f3xcw3/teslascope_spots_2020410_update/ (http://reddit.com/r/teslamotors/comments/f3xcw3/teslascope_spots_2020410_update/)
https://teslafi.com/firmware/ (https://teslafi.com/firmware/)
Dette har kanskje blant annet med den økte rekkevidden på S/X å gjøre?
https://elbilforum.no/index.php?topic=50679.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=50679.0)
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 15. februar 2020, klokken 13:35
Dette har kanskje blant annet med den økte rekkevidden på S/X å gjøre?
Fikk den nå, men bilen min får vel ikke lengere rekkevidde?
Da ser det ut til at de har åpnet for at flere skal få 2020.4.10 etter flere dager med bare noen få ute, har 75 biler fått denne.
*Trip report - 2020.4.10. Ping Pong er minst 90% redusert! Passering av større kjøretøy ga ingen utslag på Autosteer annet enn det den skal gjøre. Korrigering etter påkjøringsrampe uten veimerking rettet seg veldig fort opp (her har den drevet avansert bordtennis tidligere). Ingen PP ved filskifte heller. Har ikke kunnet kjøre så behagelig med AP på lenge (hvis noensinne...).!
Har du kjøpt FSD siden du gikk den så tidlig?
Sitat fra: emmern på onsdag 19. februar 2020, klokken 00:55
Har du kjøpt FSD siden du gikk den så tidlig?
Har FSD, men etter servicebesøk i begynnelsen av desember har min bil alltid vært en av de første som kommer med oppdateringer (ref. Teslafi). Et par ganger faktisk blant de 8-10 første (ref. samme). Du har vel FSD også, emmern?
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. februar 2020, klokken 00:41
*Trip report - 2020.4.10. Ping Pong er minst 90% redusert! Passering av større kjøretøy ga ingen utslag på Autosteer annet enn det den skal gjøre. Korrigering etter påkjøringsrampe uten veimerking rettet seg veldig fort opp (her har den drevet avansert bordtennis tidligere). Ingen PP ved filskifte heller. Har ikke kunnet kjøre så behagelig med AP på lenge (hvis noensinne...).!
Har aldri hørt deg så positiv om en oppdatering, så da MÅ det være bra :P
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 19. februar 2020, klokken 08:02
Har aldri hørt deg så positiv om en oppdatering, så da MÅ det være bra :P
Sikkert riktig, og at det kommer akkurat fra meg gjør at det kanskje også har en større virkelighetstilnærming. :D :D
Sitat fra: emmern på onsdag 19. februar 2020, klokken 00:55
Har du kjøpt FSD siden du gikk den så tidlig?
Har både FSD, advanced-valget på, OG "prioritert tilgang til software" eller hva det nå het, men er fortsatt på 40.2.5...
MCU1?
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. februar 2020, klokken 08:22
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 19. februar 2020, klokken 08:02
Har aldri hørt deg så positiv om en oppdatering, så da MÅ det være bra :P
Sikkert riktig, og at det kommer akkurat fra meg gjør at det kanskje også har en større virkelighetstilnærming. :D :D
Neste oppgradering sikkert er back to normal. :D
Anbefaler folk å "lugna ner" oppdateringene som kommer. Vent noen uker og se på tilbakemeldinger før dere oppdaterer så slipper dere kanskje disse irriterende bugsa som kommer og går hvis versjonen dere har er tilfredstillende.
Jeg gikk fra 32.12.7 til 2020.40.1. Hoppa over oppdateringen i mellom ettersom det, på vår modell i alle fall, førte til manglende batterivarmer. Hadde jeg hatt samme strategi for rundt ett år siden ville jeg fortsatt vært på versjonen før 2019.16 nå og enda hatt normal hastighet på SuC.
Det kommer vel litt an på prioriteringene. Personlig bryr jeg meg ikke noe om batterivarmer virker eller ei. Heller ikke så mye om VC har mangler. etc. Men når det kommer til det å kjøre bilen vil jeg gjerne ha en god opplevelse. Så derfor tar jeg imot det som kommer i håp om forbedringer.
Jau, men da må man også takle bugs og være tilfreds med det.
Noen andre som fortsatt ikke fått denne oppdateringen? Har en 2014 p85, men de aller fleste 85-bilene har blitt oppdatert ifølge teslafi...
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. februar 2020, klokken 10:45
Jau, men da må man også takle bugs og være tilfreds med det.
Blir aldri helt feilfri...
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. februar 2020, klokken 09:08
MCU1?
Ja.
Sitat fra: Alexander Lüthi på onsdag 19. februar 2020, klokken 14:49
Noen andre som fortsatt ikke fått denne oppdateringen? Har en 2014 p85, men de aller fleste 85-bilene har blitt oppdatert ifølge teslafi...
Ja, er som jeg skrev lenger oppe på 40.2.5 fortsatt. 17 X AP2.5 MCU1 FSD og bilen står på wifi. Vil ha batterivarmer til vinterferien!! ::)
Kjør innom service. Tesla-wifi gjør ofte susen. Eller ring Roadside og få de til å pushe oppdateringen.
Nå har jeg fått kjørt litt mer med 2020.4.10, og må korrigere tidligere utsagn vedr. PingPong. Den er der fremdeles..... >:(
Kjørte en Model X med AP 2 (og software 2020.4) fra Trysil til Askim i går, store deler av turen var med AP og Navigate on Autopilot, imponerte sammenlignet med min egen Model S med AP1.
Merket ingen ping pong, AP2 er mye bedre til å detektere vei merking, filskifte fungerte veldig bra. Eneste stedet AP1 er litt bedre er ved påkjøringsramper.
Har kjørt Haugesund til hamar via sørlandet nå i påsken og noen dagsturer herfra til oslo og charlottenberg. Merker problemet med svinging frem og tilbake i kjørebanen stort sett bare i høyre kjørefelt. I venstre filen virker den å kjøre fint.. På veier som bare har et felt i hver retning har jeg ikke mer ket noe i det hele tatt.
Jeg merker ingen ping-pong i vår Model X med AP 2.0. I vår Model 3 med AP 2.5 er det til stede nå og da. Begge har 2020.4.1.
Hvordan bytter man egentlig fil med autosteer nå? Jeg blinker og prøver å dra lett i rattet men ender alltid opp med å dra så hardt i rattet at autosteer slår seg av..ser ut som 'vinduet' mellom 'dro ikke hardt nok' og 'dro for hardt' er for smalt for meg. Eller så har jeg misforstått noe..
Kjenner ikke TM3, men på TMS: Ut med retningsviseren (bare til første posisjon, altså lett trykk på hendelen), så en lett bevegelse med rattet i den retning det skal skiftes fil til. Vipps. Virker bedre på de siste firmware-versjonen hvor den utfører operasjonen raskere enn tidligere.
Mener det er forskjell på om du kjører på NOA eller kun på autosteer. Mener du må dra hendelen helt ned på autosteer, men bare ett knepp på NOA...
Hmmm. På NoA bruker man vel ikke retningsviser? Det gjør bilen selv.
Det Sulle sa er riktig.
I USA har den lov til å skifte fil helt på egenhånd når NoA er aktivert. I EU må man «aktivere» filskifte.
Gjelder det TM3? på Noa bremser min bil opp, tar ut retningsviser, og Autosteer ordner filskiftet. Uten manuell bruk av retningsviser. Bruker det 6 ganger hver dag!
Sitat fra: Sulle på torsdag 27. februar 2020, klokken 20:37
Mener det er forskjell på om du kjører på NOA eller kun på autosteer. Mener du må dra hendelen helt ned på autosteer, men bare ett knepp på NOA...
Kjører kun Autosteer, får prøve å dra hendelen helt ned neste gang.. :)
Har ikke aktivert NoA ennå, takler den rundkjøringer? Har et strekk med 4-felt brutt opp av rundkjøring der jeg bor. :P
Sitat fra: ladov på torsdag 27. februar 2020, klokken 21:01
Har ikke aktivert NoA ennå, takler den rundkjøringer? Har et strekk med 4-felt brutt opp av rundkjøring der jeg bor. :P
Klarer ikke rundkjøringer. og NoA krever vel FSD-opsjonen.
Sitat fra: Sulle på torsdag 27. februar 2020, klokken 20:37
Mener det er forskjell på om du kjører på NOA eller kun på autosteer. Mener du må dra hendelen helt ned på autosteer, men bare ett knepp på NOA...
Dette stemmer ikke. Autosteer var dra helt ned tidligere. En liten stund før NoA kom ble det til komfort blink. Nå er både autosteer og NoA filskifte med komfortblink.
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. februar 2020, klokken 20:33
Kjenner ikke TM3, men på TMS: Ut med retningsviseren (bare til første posisjon, altså lett trykk på hendelen), så en lett bevegelse med rattet i den retning det skal skiftes fil til. Vipps. Virker bedre på de siste firmware-versjonen hvor den utfører operasjonen raskere enn tidligere.
På min Model S med AP1 bruker jeg å dra hendelen helt ned. Filskiftet utføres da uten å berøre rattet. Fremgangsmåten din tror jeg også fungerer hos meg.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. februar 2020, klokken 21:30
Sitat fra: Sulle på torsdag 27. februar 2020, klokken 20:37
Mener det er forskjell på om du kjører på NOA eller kun på autosteer. Mener du må dra hendelen helt ned på autosteer, men bare ett knepp på NOA...
Dette stemmer ikke. Autosteer var dra helt ned tidligere. En liten stund før NoA kom ble det til komfort blink. Nå er både autosteer og NoA filskifte med komfortblink.
Det er forskjell på MX/S og på M3.
Sitat fra: Sulle på torsdag 27. februar 2020, klokken 20:37
Mener det er forskjell på om du kjører på NOA eller kun på autosteer. Mener du må dra hendelen helt ned på autosteer, men bare ett knepp på NOA...
Dra hendelen helt til endes på TM3, uansett om det er med eller uten NOA.
Sitat fra: Sulle på torsdag 27. februar 2020, klokken 22:07
Det er forskjell på MX/S og på M3.
Oops, det stemmer ja
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. februar 2020, klokken 20:38
Hmmm. På NoA bruker man vel ikke retningsviser? Det gjør bilen selv.
Man må bekrefte filskifte med vipp på retningsviser på NoA, men avkjøring fikser NoA som regel selv (uten retningsviser).
Sitat fra: fonberg på fredag 28. februar 2020, klokken 07:22
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. februar 2020, klokken 20:38
Hmmm. På NoA bruker man vel ikke retningsviser? Det gjør bilen selv.
Man må bekrefte filskifte med vipp på retningsviser på NoA, men avkjøring fikser NoA som regel selv (uten retningsviser).
Da er det isåfall forskjell på bilene. Leste ditt svar før jeg reiste hjemmefra, og fikk testet utsagnet dit. Og på min bil er det ikke nødvendig å initiere NoA med retningsviser. Det kommer riktignok en oppfordring på skjermen, men den er det bare å ignorere. Dette forutsetter at man ligger i høyre fil når man nærmer seg avkjøringen.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 28. februar 2020, klokken 08:45
Og på min bil er det ikke nødvendig å initiere NoA med retningsviser. Det kommer riktignok en oppfordring på skjermen, men den er det bare å ignorere. Dette forutsetter at man ligger i høyre fil når man nærmer seg avkjøringen.
Nå virker det som om dere snakker forbi hverandre. NOA fikser avkjøring fra motorveien med blinklys og alt selv, men ikke filskifte ved forbikjøring uten at man bekrefter med blinklys. I motsetning til i USA.
Eller sier du at din bil blinker, bytter fil og kjører forbi av seg selv når den tar igjen andre?
Mulig det, men slik jeg leste det...
SitatMan må bekrefte filskifte med vipp på retningsviser på NoA, men avkjøring fikser NoA som regel selv (uten retningsviser).
trodde jeg man mente at NoA-filskifte til avkjøringsrampe måtte initieres. Men da er det avklart.
"Auto Lane Change" er ikke i Europa
Og der kommer 2020.4.10.1:
Fått samme i kveld. Lurer på hva endringer/forbedringer og nye bugs er ?
Nå er 2020.4.11 på vei inn i bilen min...
Dette er nytt:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-2020-4-11-software-ota-update-to-boost-ranges-of-model-s-x
Det hadde vært kult om du fikk lenger rekkevidde, men jeg tviler.
Er spent på rapport.
Tror nok min er for "gammel", men jeg lader til 100% nå.
Da bilen var ny var rekkevidden 379,84 km.. I dag, 18 mndr. senere, er den 367.89 km. Så ingen endring, men jeg mener at oppdateringen bare gjelder Raven.
Rekkevidde blir jo ikke plutselig "lenger" for Raven. Er bare forhåndstall (rated/typical) som senkes, og gjettometeret viser lenger potensiell rekkevidde fordi endringene over tid tilsier at det nå skal være mulig.
Det er slik jeg har forstått det.
Han skrev på twitter at rekkevidden ville unlockes via sw, syns ikke det høres ut for å bare være endring på indikatoren. De skriver jo også at det er flere hardwareendringer som gjør det mulig. Kanskje de flytter noe av rekkevidden under 0 opp til tilgjengelig. Under Motor sin test gikk vel både X og S ganske langt etter 0, i motsetning til flere andre biler i testen som stanset FØR 0.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 11:06
SitatDet hadde vært interessant å se en oppstilling av regnestykket ditt. Tviler sterkt på at det holder mål......
Tja, oppstillingen er vel i grunn gjort i innleggene mine hvis du leser litt grundig. Hva tviler du egentlig på her?
- Tror du ikke varmeren trekker 6kW?
- Tror du jeg forvarmer kortere tid enn jeg skriver?
- Tror du ikke på kort vei (6-7km en vei) til jobb?
- Tror du ikke på at det kjøres til og fra jobb hver dag?
- Tror du ikke på batteritemperaturen som rapporteres fra canbus før og etter forvarming?
- Tror du ikke på antall % som forsvinner fra batteriet under en forvarming?
- Tror du ikke på at Δ nominal remaining kWh fra canbus før og etter forvarming nå og tidligere sier noe om
endringens størrelsesorden det er og dermed gjør det mulig å vite hvor stor ekstrakostnaden blir?
- Tror du ikke på at vi har to biler?
Strømprisene er lave akkurat nå så ekstrakosten som følge av forvarmingen er lavere enn det kunne ha vært, men selv nå ligger det nok over kr 300/mnd. Nettleien utgjør 0,53 pr kWh, så vi ligger uansett opp mot 1 krone pr kWh totalt. Så må man legge på ca 11-12% i ladetap før man i sin tur kan bruke energien fra batteriet.
Hvis du presiserer hva du ikke tror på her kan jeg kanskje utdype. Men jeg vil ikke bruke _veldig_ mye spalteplass siden vi er på kanten av topic.
*********************************
Tenkte da mer på noe i følgende stil:
Energi spart ved å forvarme batteriet (i forhold til ikke å forvarme) ved kjøring i x antall km i y antall grader
- Energi medgått til forvarming av batteriet
----------------------------------------------
= Energi spart totalt
Eller er det mer komplisert enn som så?
Ser at du aldri klarte å forsvare regnestykket ditt. Da konkluderer jeg med at det ikke var så mye hold i teorien din likevel..... :)
Det trenger da ikke forsvares. Jeg har gitt deg all informasjon du trenger i innlegget du siterer, og de foregående.
Merkelig innlegg.
Er det flere som merker at det er mye større vampire drain på 2020.4.1 enn det var i høst. På 2019.40.2.1 som jeg hadde fram til 2020.4.1 så var vampire drain nesten borte. På 2020.4.1 er det 2-3 % pr døgn som forsvinner. Ingen endring av innstillinger i bilen, og ingen tredjeparts apper. (2017 TMX AP2.0)
Jeg hadde et tap på 0.85 kWh på 19 timer i helgen som var. Helt innafor. Bruker Teslafi.
OK, får ta en restart av bilen og sjekke alle innstillinger på nytt.
Ser min har tapt en del, men følger ikke så mye med på tapet, syns bare det alltid er irriterende høyt. Står lenge og idler, men har Teslafi som kan kødde noe til. Her er eksempler fra sleep og idle-perioder i går.
SitatIdle 2153 Battery Address Time Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss Delete
75 % Home 11 Hours 25 Minutes 12:34 23:59 235 224.92 10.07 2.17
Sleep 580 Battery Address Time Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss Delete
75 % Home 8 Hour 58 Minutes 03:22 12:20 236.46 235.46 1 0.21
Idle i 11 timer??
Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. mars 2020, klokken 12:23
Det trenger da ikke forsvares. Jeg har gitt deg all informasjon du trenger i innlegget du siterer, og de foregående.
Merkelig innlegg.
Nei, ikke merkelig i det hele tatt (gitt at man da faktisk forstår spørsmålet). Du har kommet med en hel del informasjon/påstander hva gjelder strøm og batteri men du klarer altså ikke å besvare mitt relativt enkle spørsmål som var ment å være en konstruktiv oppklaring i forhold til forvarming og strømforbruk. Men vil du ikke, så vil du ikke. Jeg drar derav mine konklusjoner og legger den død :)
Vil du, så svarer du på følgende:
Energi spart ved å forvarme batteriet (i forhold til ikke å forvarme) ved kjøring i x antall km i y antall grader
- Energi medgått til forvarming av batteriet (under ellers samme forutsetninger som over)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
= Energi spart totalt
@gr:
Med mindre du har løpt rundt bilen hvert 30 minutt, så høres 11 timer mye ut. Har du huket av: Show offline as asleep?
Ja, den står på.
Øyeblikksbilde:
49 minutters pause etter lading, og så i sleep. 11 timers idle synes jeg viser at noe ikke er helt riktig:
Vanligvis så sovner min på 20 min. Nå sliter jeg med at den våkner og er våken ca like lenge du beskriver. Ville sjekket sleep settings i teslafi.
Etter en oppdatering i høst, så måtte jeg justere på SleepMode på TeslaFi for at bilen skulle sovne som normalt igjen. Skrudde opp fra 15 til 20 minutter på "Time to try sleeping", og etter det har den sovet som en stein igjen.
Jeg bruker fremdeles 15, og har Tornerose-søvn....
Prøvde å endre til 20 nå, så får vi se. Bilen har ikke vært brukt på åtte-ni timer, og har ikke sovet. Det vil si teslafi rapporterer om at den har sovet 1-9 minutter sånn ca ti ganger siden da. Veksler altså mellom kort sleep og lang idle.
Hadde det slik for en stund tilbake. Da sov den konsekvent bare i nøyaktig 56 minutter mellom hver idle. Endret passord i Tesla-appen, lot den stå uten Wireless Access i mange timer(ca. 20). Da jeg startet den opp igjen med ny token i Teslafi fungerte det bra, og har gjort det siden.
Sitat fra: gr på torsdag 19. mars 2020, klokken 21:19
Prøvde å endre til 20 nå, så får vi se. Bilen har ikke vært brukt på åtte-ni timer, og har ikke sovet. Det vil si teslafi rapporterer om at den har sovet 1-9 minutter sånn ca ti ganger siden da. Veksler altså mellom kort sleep og lang idle.
Hjalp det noe med å øke til 20 minutter? Eller er kanskje litt for tidlig å gi noe svar.
SitatSleep 594 Battery Address Time Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss Delete
66 % Home 2 Hour 22 Minutes 21:36 23:59 207.25 206.04 0.97 0.21
Sleep 594 Battery Address Time Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss Delete
66 % Home 6 Hour 46 Minutes 00:00 06:46 206.27 203.5 2.77 0.6
Idle 2169 Battery Address Time Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss Delete
65 % Home 2 Minutes 06:46 06:49 203.5 203.5 0 0
Sleep 595 Battery Address Time Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss Delete
65 % Home 2 Minutes 06:49 06:51 203.5 203.5 0 0
Idle 2170 Battery Address Time Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss Delete
65 % Home 5 Hours 4 Minutes 06:51 11:56 203.5 200.64 2.86 0.62
Sov altså fra endringen og frem til 06:46 i dag tidlig. Ikke unormalt at den sover 8-10 timer om natta. Men hvorfor den våkna kl. 0646 og var våken i fem timer vet jeg ikke. Spørs om det kan være for lading av 12V-batteri, på grunn av Blackvue 2-kanals kamera som alltid står på i parkeringsmodus.
Ser den har sovna lett igjen etter bruk i dag, sovet et par timer nå for eksempel. Mulig det har hjulpet. Har vært plagsomt høyt drain mens vi har vært på hytta denne vinteren.
Sitat fra: gr på fredag 20. mars 2020, klokken 18:58
SitatSleep 594 Battery Address Time Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss Delete
66 % Home 2 Hour 22 Minutes 21:36 23:59 207.25 206.04 0.97 0.21
Sleep 594 Battery Address Time Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss Delete
66 % Home 6 Hour 46 Minutes 00:00 06:46 206.27 203.5 2.77 0.6
Idle 2169 Battery Address Time Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss Delete
65 % Home 2 Minutes 06:46 06:49 203.5 203.5 0 0
Sleep 595 Battery Address Time Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss Delete
65 % Home 2 Minutes 06:49 06:51 203.5 203.5 0 0
Idle 2170 Battery Address Time Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss Delete
65 % Home 5 Hours 4 Minutes 06:51 11:56 203.5 200.64 2.86 0.62
Sov altså fra endringen og frem til 06:46 i dag tidlig. Ikke unormalt at den sover 8-10 timer om natta. Men hvorfor den våkna kl. 0646 og var våken i fem timer vet jeg ikke. Spørs om det kan være for lading av 12V-batteri, på grunn av Blackvue 2-kanals kamera som alltid står på i parkeringsmodus.
Ser den har sovna lett igjen etter bruk i dag, sovet et par timer nå for eksempel. Mulig det har hjulpet. Har vært plagsomt høyt drain mens vi har vært på hytta denne vinteren.
Fikk svar på min problematikk med at bilen våkner, og det er grunnet 12v batteriet kaller på lading. Normalt 2-4 timer skal den bruke på å lade opp hvis bilen ikke er brukt på 2 døgn. Regner med det kan være det er det som er hos deg.