Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få byttet bremserør enklest og billigst?

Startet av emagic, torsdag 23. januar 2020, klokken 22:39

« forrige - neste »

emagic

Jeg har undersøkt litt rundt om på dette med bremserør bak.  Noen sier at man kan legge bremserørene utenom batterikassa, mens andre sier at "første gang man bytter" så MÅ batteriet ned uansett.   Eksisterer det noen slags regler på at det ikke er "lov" å ha et ubrukt bremserør under bilen, eller er det slik at rørene ender i en slags sentral som man må komme til, og denne er OGSÅ under batteriet?

Siden dette er et problem som tydeligvis mange sliter med så burde det jo være mulig for en driftig sjel å optimalisere denne jobben så godt som mulig, det er jo mange av disse bilene rundt i osloområdet fremdeles og selv om min har gått 120.000 og er 2011 modell så er det for galt å ikke holde den i gang så lenge det er teknisk mulig.

emagic

2011 i-miev
2018 eGolf

elektrolux

Må vel være mulig å kappe eksisterende rør, og skjøte disse i hver ende og la de opprinnelige rørene ligge der de ligger. Hydraulisk verktøy for dobbel koning in situ selges på Biltema for 1500 kr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ACCEPTUS

Jeg skal utføre dette Di neste dagene. Tidligere har jeg byttet hele bremserørene iforb med bytte av celler i batteri.
Nå skal jeg vurdere om jeg tar ned batterikassen og gjør det skikkelig, eller om jeg tar den lette utveien.
Å ta ned batterikassen pluss bytte bremserør tar ca 4 timer totalt. Dersom jeg klarer å bytte Di på 2 timer uten å ta ned kassen, blir det valget.
Valget taes når mjauen henger i bukken.
Holder dere oppdatert når dette er utført, gjerne m/bilder.

emagic


A42

Hei, jeg håper også på en god logg med masse bilder  :) Skal etter planen i gang med tilsvarende operasjon på egen bil snart.

ACCEPTUS

Hei alle sammen. Jeg har ikveld byttet bremser ørene. Desverre fikk jeg ikke tatt noen bilder av prosessen, men kommer en enkel forklaring. Hele prosessen tok ca 3 timer.
Etter å løftet bilen i bukken, fjernet jeg begge dekslene under bilen, di store som dekker hovedsaklig batteriet.

Deretter åpnet jeg alle klipsene til bremser ørene jeg kom til, 2 fremme, 3 på siden langs batteriet og 1 bak på høyre side.
Så fjernet jeg begge bremser ørene, kuttet Di opp for å enklere fjerne di. Ca 1 meter måtte jeg la ligge igjen, som jeg ikke kom til, det går over batteriet, for å komme fra venstre til høyre side.
Så trakk jeg nytt til venstre side, frem til bak, koblet/konet dette, og tilkoblet.
Deretter trakk jeg det neste samme vei, men når jeg gikk tak i det bak, førte jeg det over til høyre side, konet og koblet dette. Etter litt bøying/luring/luring og fikling så dette bra ut.

Klipset rørene tilbake i festene sine, luftet systemet og skrudde på igjen dekslene.
Vipps var jeg ferdige etter ca 3 timer.

ACCEPTUS

Bremserør i kobber kjøpte jeg på biltema. Nipplene gjenbruke jeg.
Dobbelkoneringsverktøy fra biltema hadde jeg fra før, ca 20år gammelt.

A42

Hei igjen, takk for fin forklaring. Jeg er i gang på egen bil, men lurer på hvor du la røret da du skulle fra venstre til høyre side... Festet du det i batterikassa? Jeg finner ikke noen andre steder jeg kan komme til.

ACCEPTUS

Det strekket festet jeg ikke grunnet tilkomsten som du sier.
Jeg klipset på ett feste hvor begge rørene samles, dette festet er kun klipset i rørene.

I-Mievfeb20212

#9
Ikke svar på sprøsmålet ditt,men ett problem jeg har fått ved skifte av bremserør....kan kanskje være et relevant problem med tanke på hvem som gjør jobben.....

Fikk skiftet bremserør på min I-Miev 2012 nå i begynnelsen av feb. Etter at jeg hentet ut bilen fra verksted (ikke merke) har jeg hatt problemer med lading. Kapasiteten på batteriet er nærmest halvert.... lader nå til 55km på hurtiglading og 77km på vanlig, mot 90 og 120-130 før bilen var på verksted. I tillegg kortsluttet jeg en hurtigladestasjon... "Viften" som pleier komme på ved hurtiglading, kommer heller ikke på lenger. Dipslayet viser fullt ladet, men kan kjøre maks 50-70 km....Betalte kr 12.000 for dette ;(
Vet at de måtte løfte ned batteriet for å komme til...kan det ha skjedd noe da?
Noen som har vært borti noe lignende?

TB

Har du forsøkt å kjøre lengre? Eller er det bare at estimat nå er 77 km, og før 120-130 km?
Hva skjer med estimat om du slår av varmen? (Hjul for varme på grønn prikk.)

Batteri har neppe blitt skadet, tror heller at bilen er forvirret over hvor godt / dårlig batteriet er etter den har blitt nullstilt. Ved å kjøre forsiktig ned mot 2-1, eller 0 streker, og så lade opp igjen med normal lading (ikke hurtig) bør bilen lære hvor mye strøm som går inn i batteri.

Om batteri er ødelagt bør kunne sjekkes med caniOn app.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Eventuellt (om batteriet har varit demonterat) kan man också kontrollera högspänningskablarna/fästpunkterna.

erik e

Feil tips til bileier.  IKKE sjekk batteri kabler eller kontakter selv.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA