Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av Tesla X

Startet av bigC, torsdag 23. januar 2020, klokken 14:13

« forrige - neste »

bigC

Jeg leter etter en elbil som kan fungere som familiebil, og naturlig nok skiller Tesla X seg ut som det beste alternativet med tanke på plass og rekkevidde. Tanken er å kjøpe brukt, men som ny i "Tesla-gamet" opplever jeg det krevende å orientere seg med tanke på hvilke spesifikasjoner man "må" ha, om det er forskjeller verdt å vite om på 2017 og 2018 modeller, autopilot - er det ulike varianter og hvilken "type" bør man ha osv

Såvidt jeg kan se ligger 2017 modeller, med ca 30 - 40 000 km, mellom 600 - 700 000 i pris. På FINN har jeg vurdert flere biler, lagt ved noen eksempler under (ikke sett eller kontaktet noen av de enda), men basert på annonsene, skiller noen av de seg positivt ut med bakgrunn i pris, km, utstyr?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168429107
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168115382
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=167809149

Håper noen av dere med større ekspertise enn meg har mulighet til å gi meg noen tips og råd:)

Espen Hugaas Andersen

#1
Den største relevante forskjellen fra de seneste årene er for din del MCU2. Tesla kom med en ny versjon av hovedskjermen omkring mars 2018, som gir støtte for blant annet netflix, dashcam og diverse annet. Den siste siste bilen du linket til vil ikke ha MCU2, den er også eldst og har gått lengst, så den ville utgått for min del, om ikke prisen var enda lavere.

Av disse tre hadde jeg nok valgt den hvite. Hovedgrunnen vil være at den har gått kortest. Men den har også helskinn/karbon og 22" Tesla sommerhjul.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

heiho

Den hvite har riktignok heller ikke vinterpakke som ble introdusert som standardutstyr høsten 2018: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/rAevqR/tesla-ker-prisen-pa-model-s-og-x-gjr-mer-utstyr-standard


Med litt is i magen så bør du kunne få tak i en sen 2018 modell med lav.km. til rett i overkant av 600'.

Denne ble f.eks. solgt for 620': https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=165216208


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: heiho på torsdag 23. januar 2020, klokken 15:05Den hvite har riktignok heller ikke vinterpakke som ble introdusert som standardutstyr høsten 2018
Hvordan kommer du fram til det? Den bør ha det utifra registreringsdato. (Men man bør sjekke opp slike ting som ikke er helt avklarte.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

heiho

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 23. januar 2020, klokken 15:13
Sitat fra: heiho på torsdag 23. januar 2020, klokken 15:05Den hvite har riktignok heller ikke vinterpakke som ble introdusert som standardutstyr høsten 2018
Hvordan kommer du fram til det? Den bør ha det utifra registreringsdato. (Men man bør sjekke opp slike ting som ikke er helt avklarte.)

Har snakket med eier da en bekjent vurderer X.
Opplever at mange biler reg. sept -18 er 'overliggere' før standardutstyret ble innført.

o.b.lix

Sitat fra: bigC på torsdag 23. januar 2020, klokken 14:13
Er det ulike varianter og hvilken "type" bør man ha osv

X er en fantastisk familiebil og uansett variant vil du bli fornøyd. Hvilken utgave du bør ha prøver jeg å oppsummere:

Antall seter: finnes 5, 6 eller 7.
- 6-seter og eldste 7-seter kan midtraden ikke foldes ned, det ser du på at disse er motoriserte, men de er bedre å sitte i , spesielt for store barn.5 og nyere 7-seter kan du legge ned midtsetene og er derfor mer fleksibel, men mindre komfortabel.  Passer fint med kjøleboks mellom setene i 6-seter, kjempegreit på tur, sparer mye på drikke på turene. 6 og 7 seter har ekstra varmeapparat for baksete.

Vinterpakke: Oppvarmet ratt og oppvarmet alle seter, er must have for oss (men alle er ikke like)

Batteripakke: Finnes 60, 75, 90, 100kwt
Skal du dra campingvogn er den største klart å foretrekke, ved annen kjøring går de fleste greit, med mindre du er ofte på hytta uten lading.

Lading:
Biler fram til ca 1. april 2017 er inkludert superlading for bilens levetid, senere endret de det til kun første eier.
Superlading er ganske rimelig, men det gir en deilig frihetsfølelse å ha det inkludert og gratis.

Premiumpakke:
Eldre biler var dette ekstra, nyere inkludert. Eldre biler har kjøling i setene (men til gjengjeld små hull som kan bli dritne og de blir lettere slitt), setene er "varmere" en andre skinnseter. Premium inkluderer det store Hepa-filteret som fjerner kuskittlukt på landet og eksoslukt fra gamle diesellastebiler også i tunnel. Kan ettermonteres av tesla for 6000. Ellers kan premium åpne førerdøren for deg når du kommer, mens motorstyring innvendig og alle andre dører er likt. Premium har vel noe fancy interiørlys i fotbrønn og dørhåndtak.

Hengerfeste:
Kan ikke ettermonteres, på de første kunne du velge vekk dette og noen gjorde utrolig nok det også.

AP1 / AP2 / AP2.5 / HW3/ MCU1 / MCU2 / FSD
AP1 - første versjon autopilot og er veldig stabil, levert av MobilEye. Kjører selv når det er gode striper i veien.
AP2 - neste versjon, laget av Tesla, Kjører selv selv med dårlige striper i vei og ser blindsoner.
AP2.5 - er som AP2, men kan også bruke kamera som dashbordkamera, dvs spille inn video på usb-plugg. Støtte for noen flere "ventespill" enn AP2.
HW3 - nyeste versjon datamaskin som dagens biler selges med. 
MCU1 = skjerm i midten
MCU2 = nyere versjon av skjerm i midten, er litt raskere og støtter videoavspilling som youtube og netflix mens bilen står i ro.
FSD - AP2 og oppover kunne ha pakken FSD - dvs helt selvkjørende - og Tesla har lovet oppdatering en gang i fremtiden til HW3 uten kostnad for disse bilene. Men det kan i verste fall ta flere år - om det faktisk skjer. Pr i dag har FSD ingen funksjon.

Tekstil / Skinn
I starten fikk man både tekstilseter og skinnseter, samt hvitt kunstskinn "vegan", senere er alt vegan, som er mykere og mer slitesterkt enn skinn, og så er man ikke stygg med kyrene...

Lydpakke:
De eldre bilene kunne ha både standard lyd og hifi lyd. Sistnevnte med flere og større høytalere, og sub, og låter svært bra. Men det finnes masse oppdateringer der ute til både standard og hifibiler.

Så finnes det på nye biler både mer effektive motorer, mykere fjærer, andre seter etc, man da koster ting desto mer.

Garanti:
Garanti på alt: 100.000 km eller 5 år (det som inntreffer først)
Garanti på motor/batteri: 8 år ubegrenset km

Er km over 100.000 dekkes fabrikasjonsfeil etter norsk lov, dvs "alt" som ikke er slitedeler eller kollisjon, men regn med mer styr med å få det akseptert av Tesla.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

k1


bigC

#7
Takk for svar alle sammen, har vel lært mer i denne tråden enn gjennom utallige søk og artikler lest siste tiden.

Slik jeg tolker dette virker det fornuftig å se etter en (sen) 2018 modell, med så lav km som mulig, med vinterpakke (alle sene 2018 har det?), minimum Ap2, tilhengerfeste og skinnseter (barn i baksete). Budsjettet gjør nok at en 75 variant er mest aktuelt, og det bør være mulig få en bil med alt dette ned mot 600 000 kr.

Jeg får prøve holde roen å lete etter en bil som krysser av alle/de fleste boksene som nevnes. Ikke at jdet var grunnen til at jeg startet denne tråden; men med all kompetanse som finnes her så tar gjerne imot tips om dere ser objekter dere oppfatter som fornuftige med tanke på utstyr, km og pris. Takker uansett for mange gode innspill og spesielt din gjennomgang oblix:)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA