Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde vinter

Startet av P85D, onsdag 22. januar 2020, klokken 15:46

« forrige - neste »

P85D

MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Counterpointer

Virket som de fikk omtrent akkurat EPA rekkevidde, dvs litt over, men det var basert på GOM.

Litt kjedelig at om det er to naboer på Nesøya og dårlige forhold så kommer 4S frem, mens Turbo S må lade (eller sparekjøre.....)

Rollep

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:32
Virket som de fikk omtrent akkurat EPA rekkevidde, dvs litt over, men det var basert på GOM.

Litt kjedelig at om det er to naboer på Nesøya og dårlige forhold så kommer 4S frem, mens Turbo S må lade (eller sparekjøre.....)
Etter å ha kjørt fra Nesøya til Gudbrandsgard Hotell på Kvitfjell i temperaturer på rundt null grader, offensiv motorveihastighet og leken kjøring opp svingene til mellomstasjonen, kan vi bekrefte at Porsche Taycan avliver rekkeviddeangsten.

Etter å ha startet med 98 prosents batterikapasitet hadde vi 24 prosent, tilsvarende 86 kilometer igjen på batteriet, da vi parkerte utenfor hotellet. Med full bil, snøvær og ekstrem kulde hadde gjenstående kapasiteten vært lavere, men ikke med så mye som en fjerdedel.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:09
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:32
Virket som de fikk omtrent akkurat EPA rekkevidde, dvs litt over, men det var basert på GOM.

Litt kjedelig at om det er to naboer på Nesøya og dårlige forhold så kommer 4S frem, mens Turbo S må lade (eller sparekjøre.....)
Etter å ha kjørt fra Nesøya til Gudbrandsgard Hotell på Kvitfjell i temperaturer på rundt null grader, offensiv motorveihastighet og leken kjøring opp svingene til mellomstasjonen, kan vi bekrefte at Porsche Taycan avliver rekkeviddeangsten.

Etter å ha startet med 98 prosents batterikapasitet hadde vi 24 prosent, tilsvarende 86 kilometer igjen på batteriet, da vi parkerte utenfor hotellet. Med full bil, snøvær og ekstrem kulde hadde gjenstående kapasiteten vært lavere, men ikke med så mye som en fjerdedel.

Og i tilfelle du har litt tungt for det har Turbo S lavere rekkevidde.....

Rollep

#4
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 14:53
Sitat fra: Rollep på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:09
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:32
Virket som de fikk omtrent akkurat EPA rekkevidde, dvs litt over, men det var basert på GOM.

Litt kjedelig at om det er to naboer på Nesøya og dårlige forhold så kommer 4S frem, mens Turbo S må lade (eller sparekjøre.....)
Etter å ha kjørt fra Nesøya til Gudbrandsgard Hotell på Kvitfjell i temperaturer på rundt null grader, offensiv motorveihastighet og leken kjøring opp svingene til mellomstasjonen, kan vi bekrefte at Porsche Taycan avliver rekkeviddeangsten.

Etter å ha startet med 98 prosents batterikapasitet hadde vi 24 prosent, tilsvarende 86 kilometer igjen på batteriet, da vi parkerte utenfor hotellet. Med full bil, snøvær og ekstrem kulde hadde gjenstående kapasiteten vært lavere, men ikke med så mye som en fjerdedel.

Og i tilfelle du har litt tungt for det har Turbo S lavere rekkevidde.....
Vel, det spørs jo hvem som har tungt for det ;) Hvis du hadde hatt den aller minste peiling hadde du visst at Turbo S bruker 20" vinterhjul, altså samme som 4S bilen i testen. Da har de to modellene omtrent samme rekkevidde. Ikke for at Taycan har spesielt dårlig rekkevidde på 21" hjul heller, EPA tallene har jo etterhvert vist seg å være BS :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

hemi

Har noen kjørt 35mil med 100-110+ snittfart enda? (sammenhengende uten lading)

daktari

Synes jo Sandvika-Kvitfjell var bra med 25% igjen. Men synd de ikke oppga snittfart. Det går jo selv med etron hvis man holder seg i 90 km/t.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#7
I testen gir de inntrykk av at de har gitt på litt.
Synes det er et ganske bra resultat jeg. 4 mil lenger enn Hafjell, og god margin. Resultatet virker bedre enn det naboen har ved ankomst hytta på Hafjell (fra Oslo) med Audien.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mc_Herreington

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 14:53
Sitat fra: Rollep på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:09
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:32
Virket som de fikk omtrent akkurat EPA rekkevidde, dvs litt over, men det var basert på GOM.

Litt kjedelig at om det er to naboer på Nesøya og dårlige forhold så kommer 4S frem, mens Turbo S må lade (eller sparekjøre.....)
Etter å ha kjørt fra Nesøya til Gudbrandsgard Hotell på Kvitfjell i temperaturer på rundt null grader, offensiv motorveihastighet og leken kjøring opp svingene til mellomstasjonen, kan vi bekrefte at Porsche Taycan avliver rekkeviddeangsten.

Etter å ha startet med 98 prosents batterikapasitet hadde vi 24 prosent, tilsvarende 86 kilometer igjen på batteriet, da vi parkerte utenfor hotellet. Med full bil, snøvær og ekstrem kulde hadde gjenstående kapasiteten vært lavere, men ikke med så mye som en fjerdedel.

Og i tilfelle du har litt tungt for det har Turbo S lavere rekkevidde.....

Det var jo litt av en kommentar når det er du som skriver bare tull....

EPA blir ikke målt oppover ett fjell på vinteren så bilen knuser EPA rekkevidden, i forskjell fra mange andre elbiler som ikke er i nærheten av EPA rekkevidden, verken på kjøring oppover eller på vinteren.

Og den andre kommentaren din er bare flåsete, klart det finnes forhold med f.eks full snøstorm mot, 30 cm snø på veien osv osv der en bil med litt mindre rekkevidde akkurat vil ikke komme frem i motsetning til en annen bil som akkurat kommer frem.

Når testen viser 350km rekkevidde / 2,4 i forbruk opp fjellet på vinteren med fullastet bil og aggresiv kjøring så er det faktisk ikke mange elbiler overhodet som klarer å matche den rekkevidden / effektiviteten.
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Counterpointer

Sitat fra: Mc_Herreington på fredag 24. januar 2020, klokken 09:05
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 14:53
Sitat fra: Rollep på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:09
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:32
Virket som de fikk omtrent akkurat EPA rekkevidde, dvs litt over, men det var basert på GOM.

Litt kjedelig at om det er to naboer på Nesøya og dårlige forhold så kommer 4S frem, mens Turbo S må lade (eller sparekjøre.....)
Etter å ha kjørt fra Nesøya til Gudbrandsgard Hotell på Kvitfjell i temperaturer på rundt null grader, offensiv motorveihastighet og leken kjøring opp svingene til mellomstasjonen, kan vi bekrefte at Porsche Taycan avliver rekkeviddeangsten.

Etter å ha startet med 98 prosents batterikapasitet hadde vi 24 prosent, tilsvarende 86 kilometer igjen på batteriet, da vi parkerte utenfor hotellet. Med full bil, snøvær og ekstrem kulde hadde gjenstående kapasiteten vært lavere, men ikke med så mye som en fjerdedel.

Og i tilfelle du har litt tungt for det har Turbo S lavere rekkevidde.....

Det var jo litt av en kommentar når det er du som skriver bare tull....

EPA blir ikke målt oppover ett fjell på vinteren så bilen knuser EPA rekkevidden, i forskjell fra mange andre elbiler som ikke er i nærheten av EPA rekkevidden, verken på kjøring oppover eller på vinteren.

Og den andre kommentaren din er bare flåsete, klart det finnes forhold med f.eks full snøstorm mot, 30 cm snø på veien osv osv der en bil med litt mindre rekkevidde akkurat vil ikke komme frem i motsetning til en annen bil som akkurat kommer frem.

Når testen viser 350km rekkevidde / 2,4 i forbruk opp fjellet på vinteren med fullastet bil og aggresiv kjøring så er det faktisk ikke mange elbiler overhodet som klarer å matche den rekkevidden / effektiviteten.
Du vet at Porsche selv oppgir vesentlig forskjell på 4S og Turbo S?

Skjønner at dere avskriver totalt EPA som faktisk er en test etter gitte kriterier.

Men så også film fra Dal Ionity nå, hvor to stk Taycan sto å ladet. De hadde begge 60% og hadde såvidt over 100 kW inn. Så det er ikke naturlig å konkludere med at Taycan konsekvent overpresterer på spesifikasjoner.

hemi

Om jeg kan kjøre 35 mil med taycan turbo S er det helt innafor, det er det jeg får ut av min TM3P med normal (for meg) kjøring.

Siden jeg jevnt ligger på 60%? ish av wltp er jeg skeptisk, men finner vi ut når demobilene kommer! :)

hemi

har noen testere kjørt 35+ enda med 100-110 snitt på gps?

Mc_Herreington

Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. januar 2020, klokken 10:44
Sitat fra: Mc_Herreington på fredag 24. januar 2020, klokken 09:05
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 14:53
Sitat fra: Rollep på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:09
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:32
Virket som de fikk omtrent akkurat EPA rekkevidde, dvs litt over, men det var basert på GOM.

Litt kjedelig at om det er to naboer på Nesøya og dårlige forhold så kommer 4S frem, mens Turbo S må lade (eller sparekjøre.....)
Etter å ha kjørt fra Nesøya til Gudbrandsgard Hotell på Kvitfjell i temperaturer på rundt null grader, offensiv motorveihastighet og leken kjøring opp svingene til mellomstasjonen, kan vi bekrefte at Porsche Taycan avliver rekkeviddeangsten.

Etter å ha startet med 98 prosents batterikapasitet hadde vi 24 prosent, tilsvarende 86 kilometer igjen på batteriet, da vi parkerte utenfor hotellet. Med full bil, snøvær og ekstrem kulde hadde gjenstående kapasiteten vært lavere, men ikke med så mye som en fjerdedel.

Og i tilfelle du har litt tungt for det har Turbo S lavere rekkevidde.....

Det var jo litt av en kommentar når det er du som skriver bare tull....

EPA blir ikke målt oppover ett fjell på vinteren så bilen knuser EPA rekkevidden, i forskjell fra mange andre elbiler som ikke er i nærheten av EPA rekkevidden, verken på kjøring oppover eller på vinteren.

Og den andre kommentaren din er bare flåsete, klart det finnes forhold med f.eks full snøstorm mot, 30 cm snø på veien osv osv der en bil med litt mindre rekkevidde akkurat vil ikke komme frem i motsetning til en annen bil som akkurat kommer frem.

Når testen viser 350km rekkevidde / 2,4 i forbruk opp fjellet på vinteren med fullastet bil og aggresiv kjøring så er det faktisk ikke mange elbiler overhodet som klarer å matche den rekkevidden / effektiviteten.
Du vet at Porsche selv oppgir vesentlig forskjell på 4S og Turbo S?

Skjønner at dere avskriver totalt EPA som faktisk er en test etter gitte kriterier.

Men så også film fra Dal Ionity nå, hvor to stk Taycan sto å ladet. De hadde begge 60% og hadde såvidt over 100 kW inn. Så det er ikke naturlig å konkludere med at Taycan konsekvent overpresterer på spesifikasjoner.

Vet ikke hva du regner som vesentlig forskjell, men Porsche oppgir 412 km WLTP for turbo S med 21 aeroblades felger. 4S med samme felgene er 424 km. 3 % mao....

Blir vanskeligere å ikke avskrive EPA testen når eiere, journalister, tester, WLTP osv osv konstant motbeviser tallene. Setter da heller spørsmålstegn med de som tviholder på den som fasit.

Gamle NEDC var også en test etter gitte kriterier, betyr det at den også stemte på alle bilmodeller i daglig bruk ?
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Counterpointer

Sitat fra: Mc_Herreington på fredag 24. januar 2020, klokken 12:47
Gamle NEDC var også en test etter gitte kriterier, betyr det at den også stemte på alle bilmodeller i daglig bruk ?
NEDC er helt ubrukelig, det er bare et fåtall biler som kan klare den under helt optimale forhold.
WLTP er litt bedre, men har stor variasjon og er generelt vanskelig å oppnå for en god del den også.
EPA har vært den som er oppnåelig for flest biler og har fremstått som den mest realistiske.

Det er interessant å se på den store sammenligningstabellen som bruker Finnøy har laget her på forumet der kan en se de forskjellige standardene på alle biler som det er kjente data på.

Mc_Herreington

Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. januar 2020, klokken 18:24
Sitat fra: Mc_Herreington på fredag 24. januar 2020, klokken 12:47
Gamle NEDC var også en test etter gitte kriterier, betyr det at den også stemte på alle bilmodeller i daglig bruk ?
NEDC er helt ubrukelig, det er bare et fåtall biler som kan klare den under helt optimale forhold.
WLTP er litt bedre, men har stor variasjon og er generelt vanskelig å oppnå for en god del den også.
EPA har vært den som er oppnåelig for flest biler og har fremstått som den mest realistiske.

Det er interessant å se på den store sammenligningstabellen som bruker Finnøy har laget her på forumet der kan en se de forskjellige standardene på alle biler som det er kjente data på.

At EPA er mest oppnåelig betyr ikke for meg at den er mest riktig. Der problemet til wltp og NEDC er at de er for optimistiske virker det for meg at problemet til EPA er at den favoriserer visse merker/modeller i mye større grad. Det sier meg at testen ikke tar hensyn til nok variabler til å kunne stoles på. Har hatt en god del elbiler og forskjellen på f.eks Model x og i pace er på langt nær så stor som EPA viser.

En taycan på småkjøring tipper jeg bruker ganske mye energi på aktiv aerodynamikk, batteritemperatur for å kunne yte maks uansett soc, aktive dempere osv osv. Men på langkjøring der man trenger rekkevidden virker det som den bruker lite, tipper 2 gir og lav luftmotstand spiller inn her. Det er jo også i tråd med andre sportsbiler/ der gapet til en gjerrig bil er gedigent ved småkjøring og jevner seg veldig ut ved langkjøring. Tipper en 911 4S bruker mindre drivstoff enn en XC90 hybrid på langkjøring i høy hastighet selv om EPA viser at 911 bruker dobbelt så mye drivstoff.

På en bensinbil bruker vi forbrukstall til å si noe om hva det koster å kjøre, ingenting om rekkevidde da bensin er lett tilgjengelig. Har i hvertfall aldri hørt om noen som har argumentert med høy rekkevidde på en bensinbil.

Når man da skal føre over samme test til en elbil, der det ikke er samlet forbruk som er viktig men rekkevidde på langtur mener jeg at real world tester på langkjøring er mye riktigere å bruke. 99% av fokuset ligger på om man kommer seg på hytta osv osv, ikke om man bruker 1, 2 eller 3 kWh til butikken.

En standardisert test på langkjøring har etter min mening vært absolutt å foretrekke på elbil. Når vi ikke har det foretrekker jeg heller tester utført av journalister, eiere osv enn en lab test som er utviklet for å si hvor mye drivstoff en bensinbil bruker gjennom levetiden.
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA