Varmluft i fotbrønn på sjåførsetet

Startet av pdtm3, mandag 20. januar 2020, klokken 14:42

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: ladov på tirsdag 19. januar 2021, klokken 21:32
Problemet er ikke at det er varmt, problemet er at det er *ubehaglig* varmt. Sånn hakket før jeg svir fingertuppene om jeg sjekker utsiden av skoene.
Enig, og det samme gjelder lufta i ventilene i midtkonsollen til baksetet. Ikke noe temperert luft, bare glovarmt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Prøv heller å sett viftehastigheten høyere, f.eks 5-6. Da vil varmen fordele seg bedre og bilen klarer seg med kaldere luft når hele kupeen skal varmes opp. Jeg bruker ikke auto, da jeg ikke liker blåsingen i ansiktet, så det står alltid mot vindu og fotbrønn, samt bak. Hastigheten pleier å stå på 4 eller 5. Jeg har ikke vært plaget av dette problemet. Men jeg pleier også å gå i ganske solide sko, så kanskje jeg ikke merker det  :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Sitat fra: stefse på tirsdag 19. januar 2021, klokken 22:40
Prøv heller å sett viftehastigheten høyere, f.eks 5-6. Da vil varmen fordele seg bedre og bilen klarer seg med kaldere luft når hele kupeen skal varmes opp. Jeg bruker ikke auto, da jeg ikke liker blåsingen i ansiktet, så det står alltid mot vindu og fotbrønn, samt bak. Hastigheten pleier å stå på 4 eller 5. Jeg har ikke vært plaget av dette problemet. Men jeg pleier også å gå i ganske solide sko, så kanskje jeg ikke merker det  :D
Nei takk, kan ikke fordra frisk bris inni kupeen. Det hjelper overhodet ikke. I tillegg går det saftig utover rekkevidden. Problemet er jo at lufta mot bena ikke er temperert og høyere hastighet på vifta blåser bare mer varm luft på bena, og kald (temperert luft fra dashbordet) Det er bare på langturer at det blir et problem, og
Klimaanlegget er kanskje den tingen som jeg er minst fornøyd med i min TM3. Andre biler jeg har hatt har jeg kjørt med klimaanlegget i auto på samme temperatur hele året og alltid hatt jevn temperatur i kupeen.

OlaM

Er det en innsnevring eller en løs kobling i luftkanalene kanskje? Så blåser den varmt rett i en vegg, mens termostaten som er et stykke unna ikke blir varmere.
'21 3LR

rovervest

Hei. Etter å ha eid S, X og nå 3 så må jeg jo si at det med varme fordeling fra klima er jo noe Tesla ikke får til, selv min 30 år gamle Rover med helautomatisk klima fungerer serdeles mye bedre.
Men en ting jeg har tenkt på når det gjelder model 3 er plasseringen av kabin temp sensor. Den er montert under skjermen på " pidestallen", det vil si at dersom man ikke er påpasselig med å lukke luken til midtkonsollen så vil det jo være vanskelig å få sirkulert kabin luft rundt sensoren. Kan dette være en medvirkende årsak til for mye varme på bena?

Mondeo

Sitat fra: rovervest på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:47
Hei. Etter å ha eid S, X og nå 3 så må jeg jo si at det med varme fordeling fra klima er jo noe Tesla ikke får til, selv min 30 år gamle Rover med helautomatisk klima fungerer serdeles mye bedre.
Men en ting jeg har tenkt på når det gjelder model 3 er plasseringen av kabin temp sensor. Den er montert under skjermen på " pidestallen", det vil si at dersom man ikke er påpasselig med å lukke luken til midtkonsollen så vil det jo være vanskelig å få sirkulert kabin luft rundt sensoren. Kan dette være en medvirkende årsak til for mye varme på bena?
Det var jo dette Tesla forklarte til Bjørn Nyland når han klaget.
Men Bjørn har jo gjort tester med luken nede og det kommer fortsatt 50 graders luft ut av kanalene nede.
Den nye Model 3 med varmepumpe gir vel nærmere 30 grader med føttene som er mere levbart.
Begge med varmeapparatet innstilt på 21 grader og auto.

thebadger

Er det ingen som har fått fikset dette?
Jeg har eid 3 TM3 nå, og ingen av dem har hatt problem med for varm fotbrønn eller bak.
Jeg har kjørt alle 3 på 19 grader auto hele året. Så jeg antar at det dere rapporterer her er en feil og ikke "by design"?

2021 med varmepumpe har vært helt fabelaktig i alt fra +7 grader til -15, var mye mer variasjon i temperatur på de to første jeg hadde.

Handyman

Sitat fra: rovervest på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:47
Svaret er veldig enkelt... nei, lokket er ikke medvirkende årsak. Det er like galt når lokket er nede.

Bzzlink

Nå er det kaldt igjen, og jeg har lett forbrenning av rista på høyrefoten.

Noen som har fått det rettet av Tesla?

knegg

Sitat fra: Bzzlink på mandag 22. november 2021, klokken 21:58
Nå er det kaldt igjen, og jeg har lett forbrenning av rista på høyrefoten.

Noen som har fått det rettet av Tesla?

Blir med på denne tråden.

Hårføner på føttene og kaldluft i det øvrige ventiler.  :-[
2020 Model 3

sjokomelk

Det er normalt på alle biler med automatikk på klimaanlegget at varm luft sendes nedover. Varm luft stiger oppover, så derfor sendes varmen ned mot gulvet for å varme opp kupéen jevnt. "Fiksen" er å ikke bruke automatikken og justere manuelt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:25
Det er normalt på alle biler med automatikk på klimaanlegget at varm luft sendes nedover. Varm luft stiger oppover, så derfor sendes varmen ned mot gulvet for å varme opp kupéen jevnt. "Fiksen" er å ikke bruke automatikken og justere manuelt.
Ja det er en mulig måte, men det er alt for dårlig av Tesla at de ikke klarer å regulere det bedre. Det er ikke tilsvarende problem i andre biler jeg har kjørt. Har aldri vært tvunget til å styre klimaanlegget i manuelt.
Her snakker vi om over 50grader i fotbrønnen på lange turer. Ja jeg har målt, det har også TeslaBjørn i en av sine videoer.
Etter det jeg forstår har ikke biler med VP dette problemet.

utking

Har samme problemet her, Det er helt grusomt faktisk. Har tenkt tanken på om jeg skal sende inn reklamsjon til Tesla for et par ødelagte sko for å se om det får farten på bugfix..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA