Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tredje seterad

Startet av Diravi, søndag 19. januar 2020, klokken 20:36

« forrige - neste »

kodax

Gjennomsnittshøyden på mennesker varierer endel i rundt om i verden, mange steder er den under 160 for kvinner: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Average_human_height_by_country
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på søndag 17. januar 2021, klokken 18:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. januar 2021, klokken 12:20
Ser ut til at det er enighet om at 170cm (5'7) er maks høyde på 3. rad, hvis en ikke skal touche hodet for mye i taket....men på kortere turer er det rart hva som går...
han karen på bilde 3 vil jo få knust panna eller bli skalpert i en front-mot-front. Ser ut som han har sklidd litt ned i setet. Men da virker ikke setebeltet ordentlig, du får kreftene for høyt opp på magen som gir indre skader. Ikke trygt for 170 cm.

Si vi stopper på 160cm som sikkerhetsmargin så snakker vi opp t.o.m. 7.klassinger sånn ca.  Jeg er mest imponert av at de gidder lage 7 seter da.

Han var jo litt bole-gutt, så kanskje bakenden bygger litt høyere enn på de fleste, men er jo et godt poeng at det nok ikke er så godt å kjøre skallen inn der...så da må det bli mor og datter bakerst, med far og sønn fremst, og besteforeldre i midterste rad....bonus når fruen ikke kan se speedometeret.... men jeg skal nok ikke ha 7 seter. Vil heller ha ekstra bagasjeplass.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: daktari på søndag 17. januar 2021, klokken 18:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. januar 2021, klokken 12:20
Ser ut til at det er enighet om at 170cm (5'7) er maks høyde på 3. rad, hvis en ikke skal touche hodet for mye i taket....men på kortere turer er det rart hva som går...
han karen på bilde 3 vil jo få knust panna eller bli skalpert i en front-mot-front. Ser ut som han har sklidd litt ned i setet. Men da virker ikke setebeltet ordentlig, du får kreftene for høyt opp på magen som gir indre skader. Ikke trygt for 170 cm.

Si vi stopper på 160cm som sikkerhetsmargin så snakker vi opp t.o.m. 7.klassinger sånn ca.  Jeg er mest imponert av at de gidder lage 7 seter da.
Jeg tror du overdriver. Ved kollisjoner fortsetter hodet litt rett frem og deretter kraftig nedover. Jeg synes det ser ut til at bildet er tatt med en vinkel og at hodet hans antakelig fint går klar av "takbjelken". Hvis det er beltestrammere også i bakerste rad vil det hjelpe ytterligere. Antar at krasjtester vil gi oss svaret etterhvert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 18. januar 2021, klokken 09:19
Sitat fra: daktari på søndag 17. januar 2021, klokken 18:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. januar 2021, klokken 12:20
Ser ut til at det er enighet om at 170cm (5'7) er maks høyde på 3. rad, hvis en ikke skal touche hodet for mye i taket....men på kortere turer er det rart hva som går...
han karen på bilde 3 vil jo få knust panna eller bli skalpert i en front-mot-front. Ser ut som han har sklidd litt ned i setet. Men da virker ikke setebeltet ordentlig, du får kreftene for høyt opp på magen som gir indre skader. Ikke trygt for 170 cm.

Si vi stopper på 160cm som sikkerhetsmargin så snakker vi opp t.o.m. 7.klassinger sånn ca.  Jeg er mest imponert av at de gidder lage 7 seter da.
Jeg tror du overdriver. Ved kollisjoner fortsetter hodet litt rett frem og deretter kraftig nedover. Jeg synes det ser ut til at bildet er tatt med en vinkel og at hodet hans antakelig fint går klar av "takbjelken". Hvis det er beltestrammere også i bakerste rad vil det hjelpe ytterligere. Antar at krasjtester vil gi oss svaret etterhvert.
Vet ikke helt det, ganske brutalt for passasjer i 50 km/t. Du ser de heller går oppover i setet enn nedover, spesielt på returen.

https://youtu.be/x7Hp2zACGmg
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Kanskje det nye antrekket for 3. rad blir med hjelm?

henrikr

Endelig en skikkelig video av en Model Y med tredje seterad på YouTube.

Det ser mye bedre ut en fryktet. Virker ikke som man trenger hjelm med mindre man er over 180. Rad 2 kan skyves nok fremover (15 cm) til at den største begrensningen er hodeplass. Sikkert greit for de under 170 på kortere turer. Mulighet for barnestol bakerst uten isofix også.

Til og med brukbart med plass igjen til baggasje grunnet det dype rommet helt bakerst i bagasjerommet.


https://youtu.be/Ff9IxcQKaJU

Electric cars in Norway

#97
Takker for YouTube video lenken. Ja veldig god video. Det er ekstra seter ment for barn. Han sliter jo med å komme ut av bilen. Se bilde.

Minner meg om seteløsningene på de eldre opel Zafira fra tidlig 2000-tallet som hadde ganske like løsninger. Toyota Verso også hadde samme løsninger.

Passer til barn og en fine krise løsninger når man må frakte 7 pers.

Imponerende god bagasje plass bak og barnevogn gikk rett inn. Bra. Se bilde.

En fin fin bil for barnerike familier. Denne TMY med 3 stolrader kommer til å selge godt i Norge.

Øyvind.h

Veldig nyttig video med demo av en på 157 og 183.
En ser jo tydelig at dette ikke er setet for voksne mannfolk i videoen. Det er ment for inntil tenårene og kanskje inntil 170cm maks?
For oss ville den faktisk passe fint de neste 10 årene til de minste og deres venner.

Det som er overraskende er at en på 183cm har "tilstrekkelig" benplass på rad 3, god plass på rad 2 og god plass på rad 1. Med andre ord ganske lang kupe i forhold til ytre mål, men nettopp plass er jo noe Tesla har vært gode på.

Alt i alt innertier for oss og vårt behov. Så blir det åpne spørsmålet: hvor viktig er det med to ekstra seter for oss? Ungene maser allerede om å ha med venner på hytta, så behovet er for så vidt allerede der. Men - fortsatt usikker på om jeg har lyst til å bytte ut EQC`en med Model Y.



VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Ikke for den gjennomsnittlige norske amerikaner eller europeer, men i mange andre land er dette brukbart også for mange voksne. Feks blir det vel solgt et par Teslaer i Kina for tiden ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. januar 2021, klokken 20:09
Men - fortsatt usikker på om jeg har lyst til å bytte ut Men - fortsatt usikker på om jeg har lyst til å bytte ut EQC`en med Model Y.

Ser den! EQC eller TMY? Er vel hva vi kalle et klassisk i-landsproblem. He he

Begge er fantastiske god biler.

Dieselgubben

7 seteren kommer til å selge i bøtter og spann. Jeg er bra sikker på at ekstrakostnaden på 25.000 kommer til å være vel anvendte kroner. Har god erfaring med 7-setere. Biler som kan leveres med både 5 og 7 seter finnes det flere av og 5 setere som Sharan, Touran, XC90 osv oppnår MYE lavere priser og er mer tungsolgt enn tilsvarende 7 setere. Tipper samme skjer med Y da dette kommer til å bli en typisk familiebil.

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. januar 2021, klokken 20:09
Ungene maser allerede om å ha med venner på hytta, så behovet er for så vidt allerede der. Men - fortsatt usikker på om jeg har lyst til å bytte ut EQC`en med Model Y.
Vanskelig det der ja. Kjenner veldig på at jeg ikke har lyst til forholde meg til Teslas service organisasjon noe mere. Og så lenge pandemien begrenser reising så er heller ikke ladenettverket til Tesla noen fordel. Blir det luftfjæring, matrix lys og bedre kvalitet (både opplevd og holdbarhet) enn forventet på TMY så blir det nok kjøp.

Ellers må jeg si at tredje seterad ble omtrent som forventet, og kunne funket greit for oss med to stykk under 170cm. Men det er stort sett til hytta det vil være ett behov med flere enn fem i bilen, og de gangene kan vi like godt kjøre to biler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 21. januar 2021, klokken 22:56
7 seteren kommer til å selge i bøtter og spann. Jeg er bra sikker på at ekstrakostnaden på 25.000 kommer til å være vel anvendte kroner. Har god erfaring med 7-setere. Biler som kan leveres med både 5 og 7 seter finnes det flere av og 5 setere som Sharan, Touran, XC90 osv oppnår MYE lavere priser og er mer tungsolgt enn tilsvarende 7 setere. Tipper samme skjer med Y da dette kommer til å bli en typisk familiebil.
Men de har alle plass til 7 voksne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Sitat fra: daktari på fredag 22. januar 2021, klokken 07:57
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 21. januar 2021, klokken 22:56
7 seteren kommer til å selge i bøtter og spann. Jeg er bra sikker på at ekstrakostnaden på 25.000 kommer til å være vel anvendte kroner. Har god erfaring med 7-setere. Biler som kan leveres med både 5 og 7 seter finnes det flere av og 5 setere som Sharan, Touran, XC90 osv oppnår MYE lavere priser og er mer tungsolgt enn tilsvarende 7 setere. Tipper samme skjer med Y da dette kommer til å bli en typisk familiebil.
Men de har alle plass til 7 voksne.
Kan ikke huske å ha sett voksne i de bakerste setene i bilene som nevnes :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA