Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips for å fikse ustabil kontakt med bil via app

Startet av LASOL, fredag 17. januar 2020, klokken 08:34

« forrige - neste »

LASOL

Jeg har egentlig siden bilen var ny slitt med ustabil kontakt mellom bil og app hjemme. Bilen er koblet til Wifi nettet med gode signaler men det er 50 -50 (i beste fall) om jeg får tilgang til bil via app. Jeg har også prøvd å koble bil av Wifi nettet og bruke 3G (nå LTE) i bilen men da er det også 50 -50 om det er tilgang til bil via app. Dette er særlig irriterende på vinter da en gjerne vil forvarme bil før avreise.

Er det noen som har tips om hva som kan være feil/hjelpe?
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Muffinman

Tror både wifi og mobilantenna ligger i ett av sidespeilene. Høres nesten ut som det er noe krøll der.

DagfinnN

Antenna ligger i høyre sidespeil. Tips kan være på parkere med den side rettet mot wifi.
I min garasje var resultatet at wifi fikk 3 streker i stedet for 1.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Muffinman

Når det også er samme problemer på 3G vil det sannsynligvis ikke hjelpe å parkere andre veien. Da tenker jeg at det er noe feil med antennesystemet.

Øyvind.h

#4
For noen år siden hadde jeg problemer med respons fra appen. Problemet da var at bilen var koblet til wifi, men brannmur blokkerte trafikken. Dernest hadde jeg noen utfordringer også når kun telefonen var koblet til wifi. Dvs appen fungerte fint når telefonen var på 4G og bilen på mobilnett, men ikke om mobilen var på wifi.
Problemet mener jeg å huske ble løst med nyere versjon av appen, så jeg måtte ikke legge inn unntak i router.

Har du sjekket hvor bra mobilsignal bilen har der den står? Har du testet tilgang fra app uten at telefonen er på wifi? Testet en restart av hovedenhet i bilen og deretter sjekket respons med mobil på mobilnett og bil på mobilnett?

Tidligere var det vel også slik at bilen responderte noe tregere på app-kall om man aktiverte energy saving og slo av always connected. Sjekk disse innstillingene.

Om du selv etter gjennomgang av dette sliter med ustabil tilgang må det være noe galt med antennene ja. På min 2016 X90D kan jeg antakelig telle manglende respons i appen på en hånd eller to. For noen måneder siden hadde Tesla nedetid globalt på noen timer. Men etter alle solemerker en lynrask og dønn stabil løsning er min erfaring. Når appen er startet skal du ha oppdatert status på bilen i løpet av 3-4 sekunder. Noen ganger enda raskere om du nylig har brukt appen og bilen er hakket mer våken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LASOL

Hei tror jeg har prøvd alle tips som dere har kommet med allerede. Jeg har aldri tatt dette opp med Tesla, men nå tror jeg nesten jeg må. Den siste uka har det ikke vært mulig å få kontakt med bilen hjemme. Har skrudd av wifi og mobilnett på bil og telefon resettet bil og telefon, ingen strømsparing aktivert heller, men ingen kontakt :-(
Men det rare er at jeg fikk kontakt med bilen når den sto parkert på jobben i går. Da var den koblet til wifi på jobben..
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Øyvind.h

Høres ut som feil på mobilmodulen i bilen din ja. Du skriver LTE - har du fått oppgradert den tidligere? Kan de ha gjort noe feil ved oppgraderingen?
Meld inn sak i appen for slik skal det virkelig ikke være. Rask og stabil app er kjernefunksjonalitet fra det merket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Sitat fra: Muffinman på fredag 17. januar 2020, klokken 09:14
Når det også er samme problemer på 3G vil det sannsynligvis ikke hjelpe å parkere andre veien. Da tenker jeg at det er noe feil med antennesystemet.
Parker bilen på siden.. :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

HåkonE

Min Tesla Model S hadde samme ustabilitet i 4 år uten løsning. Forvarming ble litt sånn 50/50.

Var sjekket to ganger på service uten bedring, så til slutt ga jeg opp.

1000kwh

Sitat fra: HåkonE på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:54
Min Tesla Model S hadde samme ustabilitet i 4 år uten løsning. Forvarming ble litt sånn 50/50.

Var sjekket to ganger på service uten bedring, så til slutt ga jeg opp.
altså via wifi?

Har trådstarter søkt på oppsett av wifi for Tesla? Det er noe kanalgreier som er anderledes pga bil fra usa..

Jeg har forresten ikke fått bilen til å godta deling av wifi fra telefonen, så kan være samme greiene der

Edit: ser nå at du mente lte via bilen selv..

Øyvind.h

Høres ut som han må bytte antenne eller kom modul. Appen skal være dønn stabil på 4g så lenge en ikke begynner med WiFi i noen ender med trøblete brannmur.
Har hatt 3 forskjellige biler med 3G og LTE. Alle like raske og stabile på app-siden.

Ettersom LASOL har testet alle tipsene er det garantert noe feil ved bilen som fikses på service.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Spinner

Sitat fra: LASOL på fredag 17. januar 2020, klokken 08:34Jeg har også prøvd å koble bil av Wifi nettet og bruke 3G (nå LTE) i bilen men da er det også 50 -50 om det er tilgang til bil via app.
Er det 50/50 når både bil og mobil er på LTE også?

Muffinman

Pussig at denne tråden skulle dukke opp akkurat nå. Får ikke kontakt med den eldste bilen lenger. Har resatt, og bilen er på 3G med god dekning.

andvib

har i det siste hatt problemer med å få kontakt med Model S Raven på 4G, tror det henger sammen med en bug som gjør at modemet ikke våkner ordentlig (må kjøre 3-5 min før bilen har mobildekning). Er på siste sw, bugen har vært der før for noen versjoner siden og da var det også kontaktproblemer fra app til bilen. Når bilen står i Wifi connecter den med en gang. Bugen er ikke der på Model 3 i samme scenario med samme sw.
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

Contango

jeg har også hatt litt problemer med appen i det siste. Har ikke vært mulig å få kontakt med bilen innimellom. Har tenkt at det har vært server problematikk.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA