Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: automat på torsdag 16. januar 2020, klokken 22:54Har også en mistanke om at de egentlig ønsker kundene over på månedsavtale, for å sikre stabile inntekter.
Det ville også Arctic Roads. Det gikk som det gikk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Samco

Ja da har tesla en enorm fordel med sine lade priser. Fikk litt mere lyst på amerikansk gitt nå

Orbit

Sitat fra: DeepFu på torsdag 16. januar 2020, klokken 22:16
Sitat fra: Orbit på torsdag 16. januar 2020, klokken 19:35
... JuicePass (for tiden €0.50/kWh), etc legger seg på.
Digresjon: Er det noen som vet hvordan man registrerer seg i JuicePass-appen?? Kryr av EnelX-ladere i Italia, men ikke så lett å få brukt de..
Du registreer deg i app'en, men må også sette opp en "profil" (du kan ha flere) med hvilken betalingsplan du vil ha. "Tariffa a consumo Base" er uten månedsavgift, €0.50/kWh for forbruk. Det er også mulig å kjøpe pakker på 60 (€0,42/kWh) og 120 kWh (€0.38/kWh). Og du trenger litt italiensk for å komme deg gjennom hele prosessen. Så da er det kanskje like greit å sette opp profilen på websidene, med litt lettere tilgjengelig oversettelseshjelp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Regner jeg rett hvis det er ved 436 kWh ladet at Audi transit er break even med ad hoc-prisen? En e-tron på motorveien bruker for 3 kWh/mil. Ca 110-150 mil langkjøring er target etter hurtiglading for å treffe 25,-/mil i drivstoff.
Men, du må lynlade hele ca 1200 kWh for å krype ned mot en pris pr mil på 15,- med Audi transitt, dvs 400 mil kjørt på motorvei etter lynlading.

Hva er egentlig kostprisen for en bensinstasjon for diesel før avgifter?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Wisd0m

Denne prisøkningen må vel sette god fart på pluginhybrid løsningene til Tyskerne, evt. Kan Teslasalget 😉

Electric cars in Norway

Sitat fra: Wisd0m på fredag 17. januar 2020, klokken 06:23
Denne prisøkningen må vel sette god fart på pluginhybrid løsningene til Tyskerne, evt. Kan Teslasalget 😉

Ja det har du rett i. Jeg mener det er en alt for høy pris de setter. Men dette er jo det de må ta ift selvkost dersom man også tar med de stasjoner som de i dag taper på.
Staten må på banen med større subsidier mener nå jeg. Som straff for olja vår he he

zbk

Da svartelister jeg personlig Ionity på ren trass i overskuelig framtid, bare fordi prismodellen gir meg ArcticRoads-vibber. Skal kjøre Stavanger-Trondheim t/r i månedsskiftet, så kanskje jeg tar en siste ad-hoc fylling til 80,- på veien oppover bare for å få utnytte dagens tilbudspris.

Testa dem nettopp for første gang på Haukås (Bergen) siden jeg har fått meg CCS-oppgradering på X-en og det var kø hos Tesla. Tok fire forsøk å starte lading og måtte gå via nettleser til slutt, siden betaling i app ikke fungerte. Himmel og hav så mye enklere vi har det med SuperCharger-nettverket.

Kjører ~25K i året og har superladet for snaue 600kr det halve året jeg har betalt hos Tesla. Rimelig uaktuelt med en deal a'la 2400kr/år som grunnpris da. Od det er vel bare noen få biler som har muligheten til Transit-avtale ennå?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Electric cars in Norway

Ser den og det er slik det er med forbruker makt :+1: det å benytte svartelisting.

Ellemelle

Sitat fra: DeepFu på torsdag 16. januar 2020, klokken 22:16
Sitat fra: Orbit på torsdag 16. januar 2020, klokken 19:35
... JuicePass (for tiden €0.50/kWh), etc legger seg på.
Digresjon: Er det noen som vet hvordan man registrerer seg i JuicePass-appen?? Kryr av EnelX-ladere i Italia, men ikke så lett å få brukt de..
Husk å ikke bruk æøå i noen av feltene når du registrerer deg.

JorgenM

Prisen er grei nok, da den favoriserer produsentene som bygger nettverket. Men de burde slippe å betale abb. mener jeg.

Hvis Tesla hadde åpnet for andre produsenter tror jeg de fleste Tesla-eiere hadde blitt provosert hvis de hadde fått ladet til samme lave pris som dem selv :)

De fleste av oss bruker vel hurtiglader på 1 eller 2 turer/år så i det store vil ikke disse ladingene ha den store innvirkningen på økonomien.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Magnus Hansen

Sitat fra: JorgenM på fredag 17. januar 2020, klokken 07:59
Prisen er grei nok, da den favoriserer produsentene som bygger nettverket. Men de burde slippe å betale abb. mener jeg.

Prisen er «grei» hvis formålet er å skremme folk bort. Men kan jo hende dette ser bedre når vi får inn priser på andre abonnenter enn Audis. Skulle tro koreanerne har litt med edruelige priser.

geear

Sitat fra: JorgenM på fredag 17. januar 2020, klokken 07:59
Prisen er grei nok, da den favoriserer produsentene som bygger nettverket. Men de burde slippe å betale abb. mener jeg
EU har betalt 400 millioner til Ionity for denne utbyggingen de nå har gjort, av 200 lokasjoner, så det er ikke bare noen bilprodusenter bak dette, men delvis offentlig også. At deltakende produsenter får fordeler er helt kurrant, men poenget er at det er dyrt selv for de.

eivhelle

Her mener jeg Ionity (eller bilprodusentene bak) har drite på draget i forhold til markedsføring. Hadde de gjort som Tesla og lagt på noen tusen på bilprisen, kunne de droppet abonnementsavgiften. Da ville man kunne sagt at du som har kjøpt Audi, VW, BMW eller Mercedes kan nyte godt av kunne benytte Ionity sitt ladenettverk til fordelaktig pris. I stedet legger folk sammen prisen på abonnement og kWh pris og finner ut at Ionity er veldig dyrt. Det som kommer til å skje er at store deler av kundene ikke vil betale abonnement, som vil gi mindre penger til å bygge ut nettverket og igjen gi et dårligere tilbud. Man kan godt si at det er en ærlig sak å la folk bestemme selv om man vil være med eller ikke. Men folk har en tendens til å glemme de pengene man allerede har brukt og ser bare fremtidige utgifter. Det er en av grunnene til at Tesla eiere er så positive til ladenettverket de har tilgang til. De har vært med på å finansiere dette uten å egentlig tenke over det og ser derfor kun på at det er billig å bruke.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

1000kwh

Sitat fra: JorgenM på fredag 17. januar 2020, klokken 07:59
Prisen er grei nok, da den favoriserer produsentene som bygger nettverket. Men de burde slippe å betale abb. mener jeg.

Hvis Tesla hadde åpnet for andre produsenter tror jeg de fleste Tesla-eiere hadde blitt provosert hvis de hadde fått ladet til samme lave pris som dem selv :)

De fleste av oss bruker vel hurtiglader på 1 eller 2 turer/år så i det store vil ikke disse ladingene ha den store innvirkningen på økonomien.
Hvis Tesla åpner for andre så har de fortsatt enormt mye mer kapasitet enn hele det skranglete ladesystemet som ellers eksisterer. Og jeg tror utvidelsene hadde tatt et nytt sprang. Teslaprioritet på enkelte ladere kunne også vært en løsning.

Jeg tror Tesla åpner opp om ikke lenge! 

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 16. januar 2020, klokken 22:39
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 16. januar 2020, klokken 21:34
Da er det jo bare å glemme hele Ionity. Ikke har de et så imponerende nettverk de skrøt av heller..

Jepp - dyrt!  Men lader ikke folk flest 90% eller noe hjemme? Finnes det noe statistikk på dette? Selv kjørte jeg 60k i fjor og halvparten ble ladet hjemme. Men tror det er mere enn hva gjennomsnittet er?
Det varierer nok veldig. Vi lader jo mye når vi er på ferie, men nesten ingenting i det daglige.

Men det er jo provoserende priser. Det står ikke i forhold til hva man får. Hvis det faktisk koster 400,- for 50kwh. Dette kommer jeg meg 25 mil med. Det er ikke mye når man er på ferietur! En 100 mils tur skal da koste 1600,-. Med elbil!

Tør ikke prøve meg på noe annet enn Tesla før det eksisterer noe bedre system enn dette. Det virker som om det er en stund til nettverkene, systemene rundt og betaling er på plass.

Espen Hugaas Andersen

#44
Sitat fra: eivhelle på fredag 17. januar 2020, klokken 08:27
Her mener jeg Ionity (eller bilprodusentene bak) har drite på draget i forhold til markedsføring. Hadde de gjort som Tesla og lagt på noen tusen på bilprisen, kunne de droppet abonnementsavgiften. Da ville man kunne sagt at du som har kjøpt Audi, VW, BMW eller Mercedes kan nyte godt av kunne benytte Ionity sitt ladenettverk til fordelaktig pris. I stedet legger folk sammen prisen på abonnement og kWh pris og finner ut at Ionity er veldig dyrt. Det som kommer til å skje er at store deler av kundene ikke vil betale abonnement, som vil gi mindre penger til å bygge ut nettverket og igjen gi et dårligere tilbud. Man kan godt si at det er en ærlig sak å la folk bestemme selv om man vil være med eller ikke. Men folk har en tendens til å glemme de pengene man allerede har brukt og ser bare fremtidige utgifter. Det er en av grunnene til at Tesla eiere er så positive til ladenettverket de har tilgang til. De har vært med på å finansiere dette uten å egentlig tenke over det og ser derfor kun på at det er billig å bruke.
Kan godt hende bilprodusentene/Ionity med denne prisingen legger opp til å selge biler med X antall år inkludert abonnement. I så fall er ikke 3,5 kr/kWh helt avskrekkende, egentlig helt rimelig. (Helt til abonnementet løper ut.)

Ionity må være forsiktig med akkurat hvordan de legger opp pris-strukturen. I Tyskland er det regler om at prisingen ikke må være diskriminerende på offentlige ladere. Da ville det ikke være lov å ha 3,5 kr/kWh for biler fra VAG/BMW/Daimler, og 8 kr/kWh for alle andre. Dette ville være diskriminerende. Men at bilprodusenten inkluderer et forhåndsbetalt abonnement som alle andre også kan opprette vil være greit.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA