Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee lader, spenning 230 vs 400

Startet av Henrik Alstad-Kontio, torsdag 16. januar 2020, klokken 13:34

« forrige - neste »

Henrik Alstad-Kontio

Hei.
Når jeg satte opp Easee lader(av elektriker), og jeg senere logget meg på stasjonens wifi,
så jeg at der jeg kunne stille inn strømleveransen, rapporterte den at den hadde 230V og 16/32A og 3fas.

Jeg har nybygg med TN-nett, 3fas 400V, så jeg forventet egentlig å se 400V på menyen til Easee også.
Men det er kanskje ikke slik det virker? Noen her med samme nett som meg, som har 400V på easee interfacet?

sjokomelk

På et anlegg med 400V 3-fas så er det 230V mellom fase og nøytral. Det er denne spenningen som leses av og vises. Helt normalt og korrekt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

KjellG

«Korrekt» er jo litt uklart her. I et TN-nett er fasespenningen 230V og linjespenningen 400V. I IT er fasespenningen 132V og utilgjengelig mens linjespenningen er 230V.
Hva er da «korrekt» visning?

Nordlands

For alle praktiske formål relatert til lading av elbil er det ~230V som er relevant og blir brukt av laderen(e) i bilen, enten det kommer fra fas-fas på IT-nett eller fase-nøytral på TN-nett. For å få det "korrekt" kunne det vel bare vært angitt hvor målingen er gjort.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA