Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Volvo EX 90 Recharge

Startet av eSaab, torsdag 16. januar 2020, klokken 12:38

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: BHKR på mandag 20. mai 2024, klokken 18:33Fikk telefon tidligere i uken om at jeg måtte låse konfigurasjon. Ny kontrakt ble tilsendt og signert. Da er nok produksjon rett rundt hjørnet.
Her skal det lekes mer av mange interesserte også i tiden fremover når bilene begynner å synes på veien. 

Tror mange venter å bestille til de ser bilen på gata ;D og kanskje sett en rekkevidde test osv først

Ellers så synes jeg at volvo er gode på dette med bilbygging på web. Har sett mye rart på andre bilmerker der man kan klikke seg nesten helt bort i natta ;D

https://www.volvocars.com/no/cars/ex90-electric/

MapleLeaf

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 21. mai 2024, klokken 07:16
Sitat fra: BHKR på mandag 20. mai 2024, klokken 18:33Fikk telefon tidligere i uken om at jeg måtte låse konfigurasjon. Ny kontrakt ble tilsendt og signert. Da er nok produksjon rett rundt hjørnet.
Her skal det lekes mer av mange interesserte også i tiden fremover når bilene begynner å synes på veien.

Tror mange venter å bestille til de ser bilen på gata ;D og kanskje sett en rekkevidde test osv først

Ellers så synes jeg at volvo er gode på dette med bilbygging på web. Har sett mye rart på andre bilmerker der man kan klikke seg nesten helt bort i natta ;D

https://www.volvocars.com/no/cars/ex90-electric/

Hvordan er prisene ved bestilling nå vs bestilling før 31.12.22?

BHKR

eSaab

Produktionen har nu startat.

https://alltomelbil.se

AJ82

Da håper jeg vi snart får se flere bilder av de andre fargene :+1:
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

BHKR

Kan virke som bilen er litt uferdig ved levering. Har Volvo forhastet seg?

Produktoppdateringer

Lidar safety technology
EX90 kommer med et utvendig sensorsystem med lidar, radarer og kameraer, som gir et detaljert bilde av hva som skjer rundt bilen. Etter en planlagt oppdatering vil lidaren forbedre bilens evne til å oppdage hindringer, også i mørket, og bilen er klargjort for å kunne foreta automatisk unnamanøver ved behov.
Tidspunkt: Fra midten av 2025

Cross traffic alert front automatic breaking
Med denne kommende oppdateringen kan EX90 oppdage bevegelige objekter foran bilen. Bilen vil da kunne varsle, eller om nødvendig, automatisk bremse, for å unngå kryssende trafikk i veikryss.

Straight crossing path
EX90 er allerede utstyrt med mye teknologi for å kunne følge med på omgivelsene, og med denne oppdateringen vil den få enda bedre evner til å håndtere veikryss. Bilen vil kunne varsle sjåføren om potensielle farer som kommer fra siden i veikryss, samt bremse automatisk hvis nødvendig.

Curve speed assist
EX90 kommer med Pilot Assist og Adaptive Cruise Control, som gjør lange distanser mer komfortable og behagelige. Med denne oppdateringen forbedres teknologien ytterligere, med automatisk hastighetsreduksjon i svinger.

Connected safety
Volvos biler er utstyrt med et system som gjør at de kan snakke med hverandre, og varsle og advare hverandre om potensielle farer, som glatt veibane, ulykker og lignende. Med denne oppdateringen blir EX90 en del av dette systemet.

Apple CarPlay
Apple Carplay er ikke tilgjengelig i bilen ved levering, men kommer gjennom denne trådløse oppdateringen. Når installert, får du tilgang til din egen iPhone (fra iPhone 5 eller senere) via Siri stemmestyring og bilens sentralskjerm. Da kan du bruke stemmestyring for telefonfunksjoner, kart, musikkapper og meldingstjenester m.m.
Tidspunkt: Slutten av 2024

Lys bakgrunn på bilens skjermer
EX90 leveres med mørk bakgrunn på bilens to skjermer. Med denne oppdateringen kommer et lysere skjermtema, og du får valget mellom å ha mørkt skjermtema permanent eller la EX90 automatisk velge mellom lys eller mørkt, avhengig av lysforhold.

Batteri
EX90 kommer med en kraftig kjernecomputer som styrer bilens mange avanserte systemer. For å holde bilen mest mulig responsiv, settes kjernecomputeren i standby når bilen ikke kjøres. Dette medfører at tilgjengelig strøm i batteriet reduseres noe når bilen står parkert. Bilen vet selv når den skal slås helt av for å bevare batteriprosenten. Behovet for å holde computeren i standby vil bli utbedret gjennom en planlagt oppdatering av hardware.

Smartlading
En kommende trådløs oppdatering vil gi EX90 muligheten til å synkronisere egen ladetid med forbruket i strømnettet. Med denne teknologien regner bilen selv ut hvilke tidspunkter for lading som gir lavest pris og mest effektiv lading. EX90 kan også planlegge ladingen etter ditt behov, slik at bilen er fulladet og klar når du trenger den.
Tidspunkt: Første halvår 2025

Toveislading V2H (bil-til-hjem) V2G (bil-til-strømnett)
Toveislading er en funksjonalitet som gir bilen mulighet til å bidra til å balansere bruken av strømnettet og til energibruken i hjemmet ditt. Etter en oppdatering vil EX90 kunne overføre strøm til hjemmet ditt, men bilen vil ikke kunne overføre strøm til andre elbiler eller elektriske enheter.

daktari

Den nye ID First! Men det er klart, det er veldig mange biler som lanseres, eller har blitt lansert, litt eller veldig uferdige på sw-siden.
Det frister bare så lite å være early adopter i en slik situasjon. Dette er jo bare de kjente manglene, får håpe bilen forøvrig er uten bugs. 
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Håvar

Når Volvo allerede har utsatt EX90 så lenge angivelig på grunn av SW-problemer er det svakt at mange funksjoner ikke er tilgjengelige før om ytterligere ett år. Men nå har de kanskje ikke råd til å vente lenger

Det er kommet en del alternativer i samme str/prisleie, i alle fall så fremt en ikke er avhengig av syvseter.
iX, G9, EV9, EL8 og forsåvidt Eletre for å nevne noen.
Skal en unngå kinesisk er det ikke så mye å velge i lenger, men da ryker vel strengt tatt EX90 også selv om den bygges i statene.

Det blir spennende å se hvor mange som er villige til å kjøpe en bil til én million som fremstår halvferdig
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

BHKR

Enig. Bestilte bilen for to år siden og da er det ganske skuffende at det tydelig vis fortsatt gjenstår en del på sw siden. En del av manglende er jo heller ikke ny banebrytende teknologi og finnes på tilsvarende biler som nå er flere år gamle.

turfsurf

Klassisk MVP dette. Bra måte å utvikle på. Kjipt for de som ønsket en ferdig bil. Blir nok mye sånt fremover.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AJ82

- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

BHKR

Må vurdere om jeg skal ringe å avbestille bilen til uken. Er usikker på om jeg vil være prøvekanin. Det finnes vel knapt noe mer irriterende enn feil på en ny bil med gjentatte verkstedbesøk. Redd det fort kan bli tilfelle med denne bilen. Hva tenker dere?

Oddaa

Sitat fra: BHKR på søndag 30. juni 2024, klokken 21:54Må vurdere om jeg skal ringe å avbestille bilen til uken. Er usikker på om jeg vil være prøvekanin. Det finnes vel knapt noe mer irriterende enn feil på en ny bil med gjentatte verkstedbesøk. Redd det fort kan bli tilfelle med denne bilen. Hva tenker dere?
Jeg er 99% sikker på at jeg skal avbestille. Vår -21 modell XC40 mangler fortsatt funksjoner som ble lovet, det har vært mange verkstedbesøk og er fortsatt mye bugs. Det frister ikke veldig med ny lignende runde. Leveringen har også blitt så mye utsatt at vi i dag har biler som dekker behovet vårt greit.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA