Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TWC Generation 3

Startet av kodax, onsdag 15. januar 2020, klokken 23:41

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: cstromme på fredag 10. desember 2021, klokken 11:16
Ser ut til at jeg har for gammel versjon på software i bilen ja.  😔
Til å styre det via app, ja, hvis du har MCU1, men du kan styre det fra bilen allikevel, inne på ladebildet, bare velge antall ampere.

cstromme

Ja det var appen jeg tenkte på ja. Får ikke automatisert det da, som er fryktelig kjedelig nå som effektleddet trår i kraft 1. januar.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

TøddiVedder

Januar baseres vel på desember, så januar er nok satt allerede.

geear

Nå ble det uansett ikke noe av det fra 1. januar, iallfall ikke for de fleste. Tipper det blir såpass mye protester at de få netteierene som ikke har sagt at de beholder gammel modell vil bli presset til det allikevel..

geear


anderskk

Dere andre som har installert TWC3, lager deres en høyfrekvent pipelyd. Min har gjort det siden den ble installert. Den lyset grønt, og lader som den skal, men irriterende å høre den lyden når jeg holder på i garasjen.
Tesla Model Y LR 2022

keepitsimple

Sitat fra: anderskk på onsdag 02. mars 2022, klokken 19:16
Dere andre som har installert TWC3, lager deres en høyfrekvent pipelyd. Min har gjort det siden den ble installert. Den lyset grønt, og lader som den skal, men irriterende å høre den lyden når jeg holder på i garasjen.
Nei. Den er tyst.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

geear

Min er også stille. Har hatt lignende problem på annet utstyr når det har vært konfigurert for feil strømnett/frekvens...

anderskk

Sitat fra: geear på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:57
Min er også stille. Har hatt lignende problem på annet utstyr når det har vært konfigurert for feil strømnett/frekvens...

Takk for svar. Da får jeg høre med installatør.
Tesla Model Y LR 2022

anderskk

For å følge opp dette, hvis noen andre skulle få samme problem, så sender Tesla meg en ny lader på garanti, og jeg skal returnere den gamle når den nye kommer.

Måtte sende en liten videosnutt til charging support i Tesla, og de sa umiddelbart at dette var en garantisak. Så det ser ut som dette ordner seg smooth.
Tesla Model Y LR 2022

S10G

Har et spørsmål angående TWC 3 og lastbalansering (også beskrevet lastbegrensing). Hatt besøk av elektriker i dag for montering av lader. Fortalte at jeg vurderte tesla sin lader mot easee laderen. Elektriker anbefalte lastbalansering, men var usikker hvordan dette var med tesla sin lader. Noen med erfaring eller som har montert løsning for lastbalansering med TWC3?

ruslebiff

Sitat fra: S10G på onsdag 09. mars 2022, klokken 19:54
Har et spørsmål angående TWC 3 og lastbalansering (også beskrevet lastbegrensing). Hatt besøk av elektriker i dag for montering av lader. Fortalte at jeg vurderte tesla sin lader mot easee laderen. Elektriker anbefalte lastbalansering, men var usikker hvordan dette var med tesla sin lader. Noen med erfaring eller som har montert løsning for lastbalansering med TWC3?

Er vel ingen løsning for lastbalansering mot hovedsikring med TWC3?

Handyman

Sitat fra: S10G på onsdag 09. mars 2022, klokken 19:54
Har et spørsmål angående TWC 3 og lastbalansering (også beskrevet lastbegrensing). Hatt besøk av elektriker i dag for montering av lader. Fortalte at jeg vurderte tesla sin lader mot easee laderen. Elektriker anbefalte lastbalansering, men var usikker hvordan dette var med tesla sin lader. Noen med erfaring eller som har montert løsning for lastbalansering med TWC3?
Lastbalansering er fordeling av en begerenset effekt mellom flere ladebokser. Altså at tilgjengelig effekt på kursen enten fordeles mellom ladeboksene.
Easee har lastbegrensing opp mot hovedsikringen i boligen din slik at dersom du også har utstyr som overvåker forbruket "live" så vil ladeboksen redusere effekten dersom forbruket i huset er stort. Det kan være nytting dersom du har liten hovedsikring og problemer med at den går når du lader.
Hvis man lader på natten er dette mest et teoretisk problem. Jeg anbegfaler uansett alle som har Tesla å "Teslaknapp" på ladestøpselet slik som TWC har. "Du vil ikke være uten Teslaknapp på ladepluggen". Man kan kjøpe kabel med dette til Easee, men det blir en mer kostbar løsning.
Jeg mener derfor at dersom man ikke trenger lastbegrensing mot hovedsikringen så sparer man mye på å gå for TWC3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: S10G på onsdag 09. mars 2022, klokken 19:54
Har et spørsmål angående TWC 3 og lastbalansering (også beskrevet lastbegrensing). Hatt besøk av elektriker i dag for montering av lader. Fortalte at jeg vurderte tesla sin lader mot easee laderen. Elektriker anbefalte lastbalansering, men var usikker hvordan dette var med tesla sin lader. Noen med erfaring eller som har montert løsning for lastbalansering med TWC3?
Har TWC3, men ikke med lastbalansering. Det er trådløs kommunikasjon mellom boksene, og du kan ha inntil fire stk. Ulempen med TWC3 er at de ikke har "sertifisert" den slik at det kan monteres flere bokser på samme kurs (lovlig, neppe et problem i praksis), så du må ha separat sikring for hver boks. Det fordyrer det noe, men vil nok i de fleste tilfeller være mindre enn prisforskjellen på Easee og TWC3, men avhengig av montasjen.

En fordel med Easee sin balansering mot hovedsikring er at du potensielt kan bruke dette til å styre boligen under et gitt forbruks/avgiftsnivå med den kommende nettleieløsningen, ved å sette hovedsikringsstørrelse til en størrelse tilsvarende maksnivå du ønsker å oppnå, og spare en hundrelapp eller to i måneden.

TWC3 har fordel med fastmontert kabel, innebygget kabelholder, støpselholder og åpne/låsopp-knapp for ladeporten på Teslaer.

S10G

Takker for gode svar! Forstår det slik at det ikke er et «must» og som Handyman skriver, lader man på natt er ikke dette like aktuelt. Dette vil være målet for min del. Dette kan man vel settes opp enkelt både i bil og app, slik jeg har forstått.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA