Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde for forskjellige hjulstørrelser

Startet av Elkjell, søndag 12. januar 2020, klokken 16:28

« forrige - neste »

Elkjell

Id3 1st kommer med tre forskjellige felgstørrelser,  18 , 19 og 20"
Vil anta størrelsen  vil påvirke rekkevidden , noen som vet noe om dette ?

Håvar

1st, plus og Max leveres med hhv 215/55-18, 215/50-19 og 215/45-20.
Så regner med at forbruksøkningen blir liten i forhold til «vanlige» dekk der bredden gjerne øker 10 mm per størrelse man går opp i felg.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

jonnyjb

Det eneste jeg har funnet om dette er YouTube-videoen til Bob Flavin her om dagen (https://www.youtube.com/watch?v=989zqbj9GMQ), ca. 10 minutter inn i videoen viser han en slide (usikker på hvor den kommer fra) som sier 424 km for 18", 419 km for 19" og 410 km for 20". Jeg vil vel kalle det ubetydelig forskjell.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Adrian Mills

#3
Sitat fra: Elkjell på søndag 12. januar 2020, klokken 16:28
Id3 1st kommer med tre forskjellige felgstørrelser,  18 , 19 og 20"
Vil anta størrelsen  vil påvirke rekkevidden , noen som vet noe om dette ?

The WLTP is;
424km ID.3 1st
419km ID.3 1st Plus
409km ID.3 1st Max

Difference is probably due to the standard wheel sizes, 18", 19" and 20" respectively, and perhaps weight as the Max is carrying a big glass roof.

If you need the source join the Facebook VW Id.3 Prebookers Europe group and it's in the files section called ID_3_first.pdf. I tried to upload it here but it on't let me.

elektro

Sitat fra: Håvar på lørdag 15. februar 2020, klokken 16:49
1st, plus og Max leveres med hhv 215/55-18, 215/50-19 og 215/45-20.
Så regner med at forbruksøkningen blir liten i forhold til «vanlige» dekk der bredden gjerne øker 10 mm per størrelse man går opp i felg.

+1
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: Håvar på lørdag 15. februar 2020, klokken 16:49
Så regner med at forbruksøkningen blir liten i forhold til «vanlige» dekk der bredden gjerne øker 10 mm per størrelse man går opp i felg.
Bredde og totalvekt (felg + dekk) på hjulet spiller inn. Med høykvalitets felger kan det fort gi lavere forbruk å gå opp i felgdimensjon gitt at dekkene ellers er like. Altså å gå fra billige tunge små felger til dyre lette store felger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sant @turfsurf. Får vel tro at originalfelgene her veier litt mer, jo større de er. Men det finnes helt sikkert 3. parts felger som er lettere, ev. mer aero.

Det rapporteres om et forbruk på 140 Wh/km Oslo-Trondheim over Dovre, altså med motorvei og høyfjell, i 2 grader og grisevær. Testeren er ikke helt nøytral, men det er likevel bra. Er vel 20-tommers felger dette? Kule i alle fall.. :+1: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/forste-volkswagen-id3-1st-pa-testtur-i-norge?publisherId=16054789&releaseId=17888858
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA