Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk Kia Niro plug in ved tomt batteri?

Startet av vinterdekk, mandag 06. januar 2020, klokken 10:09

« forrige - neste »

vinterdekk

Hvordan er deres erfaring med forbruk på tomt batteri på Kia Niro plug in? Spesielt fra kaldstart på vinter, ettersom forbruket vil være noe helt annet enn om man allerede kjører med varm motor og tomt batteri.

Litt bakgrunn. Jeg er på utkikk etter en økonomisk bil med litt "grønn profil" som trekke liten tilhenger. Når jeg har hengeren hjemme må den stå på min faste parkeringsplass hvor det er mulighet til å få montert en hjemmelader. Det betyr at bilen i perioder mister P'en i PHEV visst den må stå ute. Forhandleren jeg snakket med sier at forbruket er rundt halvliteren (0,6) selv om man kjører med tomt batteri. Jeg kjører mest i urbane strøk, med lav hastighet og mange oppbremsinger, av og til på lengre turer. Nærmeste alternativ er en vanlig Kia Niro hybrid (HEV), da sparer jeg meg for differansen og hjemmelader som vil tilsvare rundt 40 000 kr investering grovt regnet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#1
Lite respons, men om noen lurer på det samme. Ut fra noen dagers erfaring som eier av en Kia Niro PHEV og kjørecomputer-tall, tilsvarer forbruket en bil med liten bensinmotor. Jeg kommer fra en Ford Focus med 1.0 EcoBoost 125 HK motor (ren fossilmotorbil) og kan foreløbig ikke konkludere med hvilken bil som kjører mest økonomisk. Vil si det er godt innenfor med tanke på at Kia'en er tyngre og en god del høyere, og inntil videre uten eksternt ladet batteri. Fossilmotoren i Kia Niro går i en "Atkinson circle" (hva nå enn det oversettes til på norsk) og gjenbruker varme fra eksosen for raskere oppvarming, så her virker det som at Kia tatt noen ekstra steg for å sikre lavere utslipp / bedre forbruk i praksis.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Begge de siste fyllingene viste identiske 0,76 l/mil, kalkulert ut fra liter på tank og kilometerstand. Temperaturen har vært så vidt på de blå gradene i perioden i snitt og ofte korte kjøreturer. Blir bedre tall når jeg kan lade..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Bruker bare denne tråden til å oppdatere om forbruk.

Har kjørt ca 56 mil med daglig ladding på ladeboks, derav to turer på 14-15 mil hvor hybridmodus ble aktivert. Snittemperaturen har ikke vært så langt under null, men det har vært godt vinterføre. 0,45 l/mil.

Ett stykke fra tallene oppgitt av Kia på 0,14 l/mil. Regner med at snittforbruket går ned når været blir varmere og motoren ikke brukes like mye til oppvarming.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Har litt mer erfaring med kjøring i sommerhalvåret uten lademulighet (ferie). Bilen registrerer ofte under 0.5-0.45 l/mil i varmt vær, og 20% høyere forbruk over dette igjen med liten henger og full bil (0.6-0.58 l/mil).

Med lademulighet er snittet veldig bra på sommerhalvåret når bensinmotoren ikke trenger å starte for å varme kupeen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA