Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke feil og mangler har du hatt på din bil?

Startet av ProsjektX, mandag 06. januar 2020, klokken 09:59

« forrige - neste »

ProsjektX

Litt nysgjerrig hvordan bilen har vært for andre. Kan liste problemer jeg har / har hatt. Skal endelig inn på verksted for å få fikset dette snart, forhåpentligvis..

1. ulyd fra aksel mellom motor og reduksjonsgir
2. setevarme og kjøling fremme har sluttet å virke
3. en LED på knapp til setekjøling virker ikke
4. Får ikke opp bakluke lenger. Elektronisk lås virker ikke
5. 12V batteri har vært utladet noen ganger
6. treg ladeluke. slet veldig med å få opp en periode (smørt opp her og der selv)
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq


Ragged_Glory

Du har vært skikkelig uheldig!

Jeg har hatt bilen siden midten av februar. Neste uke skal den inn til sin første service.

Det eneste problemet jeg har hatt, er varsel om å sjekke bremser. Problemet har ikke vært bremsene, men sikkert en bug i software, for etter en softwareoppdatering, har jeg ikke fått varsler. Eller ingen feil. Veldig fornøyd med bilen etter 15000 kilometer.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

navyelsen


  • Flatt 12V batteri en gang. Startet med startkabler, og problemet har ikke gjentatt seg. Frua lånte bilen da dette skjedde, så mistenker at noe sto på. Har aldri hatt problemet selv.
  • Litt treg ladeluke, men ingen krise. Også noen sprekker i luka, men har blitt lovet ny på garanti.
  • Skjeve sommerdekk som gav kast i hastigheter rundt 70km/t. Fikk nytt dekksett uten diskusjon

Altså bare litt smågruff siden den ble hentet ut 15. februar. Men ingenting kritisk. Oppfølging og service har vært topp!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

chriso89

- Treg ladeluke som sprakk opp og biter falt fra
- bremselyset på luka sprakk også opp

Elbilbjorn

Har kjørt over 15 000 km uten noen form for problemer og nylig vært på service.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Robert E-Niro

- Utladet 12v batteri én gang.
- Treg ladeluke, dog ikke prekært.

Service førstkommende mandag.
Kia E-Niro 10/2019

meitran

Kjørt i overkant av 15 000 km. Kun hatt problemer med treg ladeluke som også har begynt å sprekke.

svingen

- Utladet 12v batteri 2 ganger
- lade luke må smøres
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TorT

Undrer meg litt over 12 V batteriene. Har vel samme funksjon inne i menyene en plass, som Kona, som aktiverer 12 V lading mens parkert. Men må jo være aktivert!

De er jo ellers sett tvillinger på det tekniske, så vidt jeg har forstått.

ProsjektX

Sitat fra: TorT på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:06
Undrer meg litt over 12 V batteriene. Har vel samme funksjon inne i menyene en plass, som Kona, som aktiverer 12 V lading mens parkert. Men må jo være aktivert!

De er jo ellers sett tvillinger på det tekniske, så vidt jeg har forstått.
Hos meg har ihvertfall "Auxillary battery saver" vært aktivert siden levering. Tror det er default aktivert fra fabrikk. Bare de første Ioniq hadde dette deaktivert fra fabrikk.

Så må være noe buggete software her, eller en eller annen dårlig teknisk løsning siden 12V batteriet ikke blir vedlikeholdt som det burde når bilen er avslått.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

TorT

Men har du noen gang fått melding, i forbindelse med start, at funksjonen har vært aktiv?

Meldingen er bare synlig et sekund eller to, akkurat når du starter på Kona. Så en må se på instrumentpanelet.

Bruk også gjerne et digitalt voltmeter rett på batteripolene en gang lblandt. Hvis du har lavere enn ca 12,3-12,4 V, begynner du å gå inn i området hvor et bly batteri sulfaterer, og går raskere og raskere nedoverbakke etterhvert som volten synker.

Jim_Nos

#13
Har hatt treg ladeluke, den vart tatt inn og smurt opp kostnadsfritt på drop in.

Selve dekselet til ladeluka hadde små sprekker i seg, ny vart bestilt og lakkert i bilens farge på garanti.

Sørvis kosta 3170kr.
15000km sørvis
Recall på ei pakning til varmepumpe
Softwareoppdatering
Nytt deksel til ladeluke
Bremsescervice der skiver blir demontert og sandblåst.

femail

Bilen er helt strålende mht. rekkevidde, kjøregenskaper , kvalitet,osv, men ladeluka er en katastrofe så fort det blir kuldegrader. Smører, sprayer mm, ingenting hjelper etter mildvær ,deretter frost. Bare plast hele innretningen , så ikke enkelt å smøre opp.Kia, se å få plassert den vekk fra fronten, og mer solid innretning. En så fin bil fortjener bedre. :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA