Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?

Startet av elektro, lørdag 04. januar 2020, klokken 00:34

« forrige - neste »

elektro

Har en e-tron og en e-golf og ønsker å ha én brikke i hver bil som dekker alle norske hurtigladere, inkl. E.On, Ionity, BKK, Lyse mf. Finnes det?

Er medlem i Elbilforeningen, funker den?

Er NAF brikken bedre, gir den samlefaktura? Den gir i alle dall 15% rabatt med NAF MasterCard.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

sjokomelk

En ladebrikke i seg selv er ingen magisk kobling. Den inneholder bare et nummer. Du må fortsatt ha kundeforhold til de leverandørene du vil benytte deg av, og passe på at de har registrert nummeret på ladebrikken på din konto hos seg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

goggo

#2
Sitat fra: elektro på lørdag 04. januar 2020, klokken 00:34
Har en e-tron og en e-golf og ønsker å ha én brikke i hver bil som dekker alle norske hurtigladere, inkl. E.On, Ionity, BKK, Lyse mf. Finnes det?

Er medlem i Elbilforeningen, funker den?

Er NAF brikken bedre, gir den samlefaktura? Den gir i alle dall 15% rabatt med NAF MasterCard.

Nei, Elbilforeningen gir hverken samlefaktura eller rabatt, men NAF brikken gir jo begge deler dersom du kun bruker  NAF XTRA kortet til lading slik som jeg gjør :)

Jeg ser forresten at NAF nå har begrenset 15% rabatten til å gjelde kun inntil 750,- kr/mnd.
https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-xtra/laderabatt/

EDIT: Usikker på om du får rabatt hos Ionity med NAF brikken, det er det sikkert andre her som vet...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Truls Antonsen

Tror faktisk jeg fikk rabatt på IONITY også ja, når jeg gikk gjennom fakturaen på Xtra kortet etter høstferien.
Rabatten kommer som egne linjer på fakturaen.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektro

#5
Sitat fra: Truls Antonsen på lørdag 04. januar 2020, klokken 19:02
Tror faktisk jeg fikk rabatt på IONITY også ja, når jeg gikk gjennom fakturaen på Xtra kortet etter høstferien.
Rabatten kommer som egne linjer på fakturaen.

Så, NAF sin brikke fungerer på IONITY? Det gjør vel ikke Elbilforeningen sin?

Fungerer NAF sin brikke også på Cirkle K, E.On, BKK, Lyse, Fortum, Grønn Kontakt og Lade i Norge (har jeg glemt noen norske og ev. noen utenlandske å tilføye)? Jo flere jo bedre.

Og man får samlefaktura og mulighet for 15% rabatt.. Spørsmålet er i så fall om jeg trenger medlemskapet i Elbilforeningen, annet enn for å støtte deres politiske arbeid? Appen er jo ganske fin og kan filtrere på ladehastighet, men er ikke alltid helt oppdatert. Bla. sent ute med Circle K HPC'er. Til ruteplanlegging er A Better Routplanner overlegen uansett. Testene og journalistikken Elbilforeningen lager er jo også bra, men NAF er vel også mer og mer en interesseorganisasjon for elbilister. Liker f.eks. Elbilpodden..

Et annet spørsmål er om jeg trenger Audi Charging Service Transit kontrakten. Hva blir prisen på IONITY uten, når fastprisperioden er over?

Det ALLER siste spørsmålet er om man kan få to NAF brikker enten med samme ID (muligens dumt spørsmål) eller om det går an å ha flere brikker på samme medlemskap/samlefaktura- og registrere flere brikker hos alle ovennevnte tilbydere.

Den som klarer å svare på flest spørsmål får en analog ladeurskive i posten. ;-)

PS! Har sagt det før og sier det igjen, for et kaos! Kunne man ikke bare brukt Apple og Android Pay eller rett og slett en hvilken som helst brikke hos alle da?! Skulle tro de ikke ønsket kunder..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

#6
Hverken elbilforeningens eller NAF sin brikke virker mot et Ionity kundeforhold. Ionity har så langt jeg kan se ikke noen mulighet til å registrere andres RFID-nummer, og har heller ikke egne brikker. Men en slik brikke registrert hos CK, vil også virke hos Ionity (siden CK har "roaming"-avtale med Ionity). CK sier at de egentlig ikke støtter utenlandsk Ionity-lading (pga trøbbel med å avregne MVA-satser riktig), men i praksis fungerer også dette inntil videre. Så brikkene kan settes opp for bruk hos Ionity, men betaling følger hvilket betalingskort du har satt opp hos CK (eller e-on, eller Virta, eller...... samme backend).

Ionity sine priser er varslet endret til 3,20 kr/kWh i løpet av året.

Alle de ladeoperaørene du har nevnt støtter å ha flere tredjeparts RFID-brikker (fra f.eks elbilforeingen) på samme kundeforhold. Bruker det selv så brikkene kan ligge i bilene (flere brukere av hver bil). Og i utgangspunktet skal alle RFID-brikker være unike, så du kan ikke få kloner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Vollis47

Sitat fra "elektro": PS! Har sagt det før og sier det igjen, for et kaos! Kunne man ikke bare brukt Apple og Android Pay eller rett og slett en hvilken som helst brikke hos alle da?! Skulle tro de ikke ønsket kunder..

Jeg har også sagt dette før og det er at easypark sin app burde kunne brukes hos alle ladeoperatører. Det virker fint i Danmark og i Egersund, så det burde være brukbart overalt. Jeg er klar over at noen er svært negative til easypark (blant annet Jens Kr Kirkebo) på grunn av påslag. Men det koster alltid noe for en betalingsløsing og det er opptil ladeoperatøren å bestemme om det er kunden eller de selv som skal betale. I stedet bruker ladeoperatørene mange penger for å lage sine egne løsninger. Til stor fortvilelse for alle elbilister som ønsker å kjøre litt utenfor eget nærområde. Jaja, med unntak av Tesla-bilister da.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektro

Sitat fra: Orbit på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:45
Hverken elbilforeningingens eller NAF sin brikke virker mot et Ionity kundeforhold. Ionity har så langt jeg kan se ikke noen mulighet til å registrere andres RFID-nummer, og har heller ikke egne brikker. Men en slik brikke registrert hos CK, vil også virke hos Ionity (siden CK har "roaming"-avtale med Ionity). CK sier at de egentlig ikke støtter utenlandsk Ionity-lading (pga trøbbel med å avregne MVA-satser riktig), men i praksis fungerer også dette inntil videre. Så brikkene kan settes opp for bruk hos Ionity, men betaling følger hvilket betalingskort du har satt opp hos CK (eller e-on, eller Virta, eller...... samme backend).

Ionity sine priser er varslet endret til 3,20 kr/kWh i løpet av året.

Alle de ladeoperaørene du har nevnt støtter å ha flere tredjeparts RFID-brikker (fra f.eks elbilforeingen) på samme kundeforhold. Bruker det selv så brikkene kan ligge i bilene (flere brukere av hver bil). Og i utgangspunktet skal alle RFID-brikker være unike, så du kan ikke få kloner.

Takk for bra svar!

Så, insentivet for å bytte fra Elbilforeningen til NAF blir å få en samlefaktura og ev. at kan man få rabatt med NAF Mastercard?

Er det andre som tilbyr samlefaktura? Ellers kan man jo i prinsippet bruke en hvilken som helst RFID brikke fra boligalarmen eller hva som helst? Hva er fordelene med f.eks. Virta eller Plugshare?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: HVolland på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:57
Sitat fra "elektro": PS! Har sagt det før og sier det igjen, for et kaos! Kunne man ikke bare brukt Apple og Android Pay eller rett og slett en hvilken som helst brikke hos alle da?! Skulle tro de ikke ønsket kunder..

Jeg har også sagt dette før og det er at easypark sin app burde kunne brukes hos alle ladeoperatører. Det virker fint i Danmark og i Egersund, så det burde være brukbart overalt. Jeg er klar over at noen er svært negative til easypark (blant annet Jens Kr Kirkebo) på grunn av påslag. Men det koster alltid noe for en betalingsløsing og det er opptil ladeoperatøren å bestemme om det er kunden eller de selv som skal betale. I stedet bruker ladeoperatørene mange penger for å lage sine egne løsninger. Til stor fortvilelse for alle elbilister som ønsker å kjøre litt utenfor eget nærområde. Jaja, med unntak av Tesla-bilister da.

Skal ikke ta stilling til Easypark, men det fungerer veldig bra for parkering. Bruker den selv privat og på jobb, med to forskjellige biler. Og så er det enkelt å velge når parkeringen skal faktureres arbeidsgiver, så får vi samlefaktura for ansatte i hele norden.

Nok om det. Problemet med en mobilapp for lading, foruten at telefonen må fungere, er at laderen må være på nett. Bruker du en brikke, tar det for det første bare 1 sekund å starte ladingen, og hvis laderen er offline vil brikkenummeret ditt i de fleste tilfeller være "chachet" i laderen og du vil fremdeles kunne starte ladingen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vollis47

Sitat fra: elektro på tirsdag 07. januar 2020, klokken 15:35
Sitat fra: HVolland på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:57
Sitat fra "elektro": PS! Har sagt det før og sier det igjen, for et kaos! Kunne man ikke bare brukt Apple og Android Pay eller rett og slett en hvilken som helst brikke hos alle da?! Skulle tro de ikke ønsket kunder..

Jeg har også sagt dette før og det er at easypark sin app burde kunne brukes hos alle ladeoperatører. Det virker fint i Danmark og i Egersund, så det burde være brukbart overalt. Jeg er klar over at noen er svært negative til easypark (blant annet Jens Kr Kirkebo) på grunn av påslag. Men det koster alltid noe for en betalingsløsing og det er opptil ladeoperatøren å bestemme om det er kunden eller de selv som skal betale. I stedet bruker ladeoperatørene mange penger for å lage sine egne løsninger. Til stor fortvilelse for alle elbilister som ønsker å kjøre litt utenfor eget nærområde. Jaja, med unntak av Tesla-bilister da.

Skal ikke ta stilling til Easypark, men det fungerer veldig bra for parkering. Bruker den selv privat og på jobb, med to forskjellige biler. Og så er det enkelt å velge når parkeringen skal faktureres arbeidsgiver, så får vi samlefaktura for ansatte i hele norden.

Nok om det. Problemet med en mobilapp for lading, foruten at telefonen må fungere, er at laderen må være på nett. Bruker du en brikke, tar det for det første bare 1 sekund å starte ladingen, og hvis laderen er offline vil brikkenummeret ditt i de fleste tilfeller være "chachet" i laderen og du vil fremdeles kunne starte ladingen.

Om det er mulig å starteclading med easypark, behøver en ikke ekskludere muligheten til å bruke RFID brikke. Det beste var jo om det blei mulig med en brikke for hele Europa.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

RJK

Sitat fra: Orbit på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:45
Hverken elbilforeningens eller NAF sin brikke virker mot et Ionity kundeforhold. Ionity har så langt jeg kan se ikke noen mulighet til å registrere andres RFID-nummer, og har heller ikke egne brikker. Men en slik brikke registrert hos CK, vil også virke hos Ionity.

Ionity sine priser er varslet endret til 3,20 kr/kWh i løpet av året.

Bruker selv Plugsurfing for å betale mot Ionity, siden Hyundai-brikken ikke virker, ennå.

Forøvrig sjekket jeg prisene hos Fortum C&D, og de har økt prisene drastisk siden 2. januar. Å lade på dems ladere har gått opp ca 45,- per session der jeg rekker å lade 0-80 på hhv 54 minutter på lynlader eller 75 minutter på hurtiglader, som virker som maksimal ladefart med en Hyundai Kona.

Har du en elbil med 95 kWh batteri, og klarer å lade 0-80 % på 30 minutter, så går prisen opp hele 145,- kroner, som er godt over en dobling, fra 105,- til 250,- per lading.

Ionity vil altså gå opp til hhv 159,- (tilnærmet en dobling av prisen) for Kona og 232,50 (nesten en 3-dobling) for den langt kjappere ladede bilen, men der får du i tilfelle ikke "tidsstraffen" for mer sakteladende biler. Det tjener i tilfelle Kona-sjåfører på.

Påslaget til Plugsurfing og andre betalingspartnere kommer da i tillegg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

En RFID brikke er en brikke med et unikt nummer. Hverken mer eller mindre.

Hos samtlige ladeoperatører kan man bruke brikke for å starte lading. Da leser ladestasjonene av brikkenummeret, sjekker med egen database (evt flere databaser ved roaming), og gir klarsignal til å starte ladingen dersom alt er OK. Hos alle krever dette at brikken er registrert på kundeforholdet, vanligvis gjøres dette i appen.

Om man leser av en brikke fra elbilforeningen, NAF, Hyundai, busskortet eller noe annet spiller i prinsippet ingen rolle. Brikken brukes kun til oppslag mot databasen. Circle K, som jeg jobber i,  godtar alle typer RFID brikker, mens Grønn kontakt har kun åpnet nummerserier fra Elbilforeningen og NAF i tillegg til sine egne så vidt jeg vet.

Ettersom brikken kun brukes for identifikasjon, ligger det ingen rabatt inne i selve brikken. Det får man ut i fra hvaslags kundeforhold man har ( om man også kjøper strøm, er medlem i en forening etc, og varierer).Du får med andre ord ikke noe rabatt bare ved å registrere en NAF-brikke).

Så har NAF et kredittkort. Her har NAF på egenhånd valgt å redusere alle transaksjoner fra de største ladeoperatørene med 15%. Denne rabatten kommer da på toppen av evt. annen rabatt, hvis du har lagt inn at ladingen skal trekkes fra dette kredittkortet.

Det finnes per dags dato ingen leverandører av ladestasjoner som også leverer kortleser til hurtigladere, for direkte bruk av bank/kredittkort. Så det er foreløpig ikke noe alternativ. Noen frittstående ladetilbydere har satt opp en egen kortleser ved hurtigladeren, slik som i YX-Hurum. Alle ladetilbydere, i likhet med med nesten alle butikker ønsker å "eie" egne kunder, slik at man kan sende ut info og reklame, samt samle brukerdata. Det er av stor verdi for alle selskaper og er kanskje hovedgrunnen til at man ønsker å brukere skal være registrerte.

Cirlce K har roaming som endel av avtalen med Ionity og deres utrulling av Ionity-ladere på Circle K sine stasjoner. Foreløpig støtter Circle K offisielt bare roaming med ionity i Norge, selv om det også kan fungere i utlandet. Noe av problematikken dreier seg om mva. Dersom du lader hos Ionity i Italia med brikken registrert hos Circle K, skal Circle K kreve inn italiensk moms, som så skal betales til Italia. For å kreve inn moms i Italia, må Circle K dermed være mva-registrert i dette landet. For land Circle K allerede har stasjoner i, er ikke dette noe stort problem, men det er mer kronglete å opprette selskaper i perifere land, alle med forskjellige lovgivninger og mva satser.

Circle K bruker Virta som tjenesteleverandør av app og backoffice for lading, ved at Circle K har en "White label" løsning fra Virta. Det vi ikke forutså da valget ble tatt, var at det var problemer med å ha flere operatører med samme løsning fra Virta, da databasen er felles. Det jobbes med å løse dette, men det kan skape noe forvirring dersom man prøver å registrere seg som bruker i Virta eller E.on sin app. 

Selv om det nå er 24år siden jeg først begynte å jobbe med elbiler og lading i Statoil, er vi fremdeles i en tidlig fase, og jeg tror neppe hverken app eller betalingsmåte vil se lik ut om 2-3 år. Bensinpumper har vi "finjustert" i 100år, Norol-kortet kom i 1976 mens hurtigladere er fremdels nytt, uten den stabiliteten og brukervennligheten som vi ellers krever og er vant til.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:21

Om man leser av en brikke fra elbilforeningen, NAF, Hyundai, busskortet eller noe annet spiller i prinsippet ingen rolle. Brikken brukes kun til oppslag mot databasen. Circle K, som jeg jobber i,  godtar alle typer RFID brikker, mens Grønn kontakt har kun åpnet nummerserier fra Elbilforeningen og NAF i tillegg til sine egne så vidt jeg vet.


Til opplysning, så fungerer Hyundai-brikken mot GK. Har min registrert hos dem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: RJK på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Orbit på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:45
Hverken elbilforeningens eller NAF sin brikke virker mot et Ionity kundeforhold. Ionity har så langt jeg kan se ikke noen mulighet til å registrere andres RFID-nummer, og har heller ikke egne brikker. Men en slik brikke registrert hos CK, vil også virke hos Ionity.

Ionity sine priser er varslet endret til 3,20 kr/kWh i løpet av året.

Bruker selv Plugsurfing for å betale mot Ionity, siden Hyundai-brikken ikke virker, ennå.

Forøvrig sjekket jeg prisene hos Fortum C&D, og de har økt prisene drastisk siden 2. januar. Å lade på dems ladere har gått opp ca 45,- per session der jeg rekker å lade 0-80 på hhv 54 minutter på lynlader eller 75 minutter på hurtiglader, som virker som maksimal ladefart med en Hyundai Kona.

Har du en elbil med 95 kWh batteri, og klarer å lade 0-80 % på 30 minutter, så går prisen opp hele 145,- kroner, som er godt over en dobling, fra 105,- til 250,- per lading.

Ionity vil altså gå opp til hhv 159,- (tilnærmet en dobling av prisen) for Kona og 232,50 (nesten en 3-dobling) for den langt kjappere ladede bilen, men der får du i tilfelle ikke "tidsstraffen" for mer sakteladende biler. Det tjener i tilfelle Kona-sjåfører på.

Påslaget til Plugsurfing og andre betalingspartnere kommer da i tillegg.

@Orbit 3,20 kr/kWh er vel dersom du har en Audi Charging Service Transit avtale?

Ang. prising hos Fortum @RJK, så finnes det så vidt meg bekjent ingen biler du får dyttet 80% av 95kWh inn i på 30 minutter, ;) men Taycan klarer 10-90% (74 kWh inkl. tap) på ca. 35 minutter og e-tron 55 v1 klarer 10-90% (70 kWh inkl. tap) på ca. 32 minutter. Det koster da hhv. 255 og 239 kroner.

At det blir mer enn dobbelt så dyrt er imidlertid helt riktig, men det er fortsatt billigere enn diesel/bensin. Personlig kjører jeg bare ca. 40.000 km. i året, og lader dermed stort sett hjemme. Det koster fremdeles bare en brøkdel av diesel/bensin. Kjører du 100.000 km. i året eller bor sånn at du ikke kan lade hjemme, ser jeg at det begynner å svi. Ellers utgjør utgiftene til hurtiglading en forsvinnende liten del av bilholdet. :)

Den store fordelen med at CCS lading hos Fortum og Ionity mf. blir dyrere, er at det blir mindre kø. Det er verdt å betale for, synes jeg. Og nå som Tesla sine Superchargere blir både like raske og er billigere/enklere å bruke, kommer det ikke til å bli særlig attraktivt for Teslaeiere å lade på annet enn Superchargere heller, med unntak av i byer hvor det ikke finnes Superchargere og enkelte andre steder.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA