Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp - jeg har kjøpt ny Leaf !

Startet av sdhweb, torsdag 02. januar 2020, klokken 18:31

« forrige - neste »

sdhweb

Hei,

Beklager for en litt tabloid emnetittel. I morgen (fredag 03.01.2020) skal jeg hente min nye Leaf N-Connecta 40KWh.

Jeg har fått med meg at noen mener Nissan er litt utdatert teknologisk, men jeg tror bilen skal dekke vårt behov på en grei måte. Jeg har hatt en Leaf24 i 5år så jeg har litt erfaring.

Jeg har sett noen anbefaler et par tips for økt rekkevidde som jeg lurer litt på.

1. Unngå regenerering.

Finnes det noen måte å unngå dette på nye Leafen? Så snart man slapp gassen på Leaf24 begynner jo regenerering. Jeg satte den av og til i N på gunstige steder og kunne renne ganske langt, men det er vel neppe dette folk flest gjør?

2. Øke lufttrykket i dekkene.

Dette vil vel føre til at dekkene blir mer slitt på midten og må byttes ut tidligere. Hva tenker folk om det?

Joltus

På leaf kan man jo holde gassen i nøytral posisjon. Men å treffe 100 prosent 0 er nok vrient. Da er N løsningen.

leafnor

Glem det med regenerering og kjør. Senk heller snittfarten 2-3 km/t, og du bruker tilsvarende mindre strøm som rulling og like lang tid på turen. Samtidig slipper du stresset med å samle "smuler".
Lufttrykk, bruk 2,7 kg. Blir ikke noe merkbart økt slitasje på midten.
Tut og kjør.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Sitat fra: leafnor på torsdag 02. januar 2020, klokken 19:10
Glem det med regenerering og kjør. Senk heller snittfarten 2-3 km/t, og du bruker tilsvarende mindre strøm som rulling og like lang tid på turen. Samtidig slipper du stresset med å samle "smuler".
Lufttrykk, bruk 2,7 kg. Blir ikke noe merkbart økt slitasje på midten.
Tut og kjør.

Liker rådet ditt om å senke farten. Leste en test i et seriøst bilblad her forleden, og måtte le da de hadde et eget begrep om «Leaf tempo». Forklart med eiere av Leaf kjører saktere enn eiere av andre elbiler. Med ditt råd er du på en måte med å underbygge dette. Det har uansett et snev av sannhet i seg, da Leaf trives best i hastigheter opp til 80 km/t. Den er ganske ineffektiv over denne hastigheten. Så er det jo dette med feilvisning på speedometeret også som nok er med til å bidra med at folk fort ligger 10 under fartsgrensene.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

Sporten med å rulle (ikke regenerere) er nyttig om det faktisk er så at det er det som avgjør om du kommer frem til neste ladepunkt. Eller man er like grådig som han Golf-eier i reklamen, 1,50, strømmen delt på to, og er ute etter å spare strømpenger. Prisen da er litt lengre kjøretid, og mitt poeng er at man oppnår samme strømbesparelse med å senke hastigheten til snittfarten en får med å rulle. (For det blir lengre reisetid med rulling mot det å kjøre jevn fart). At de bak blir frustrert får bli en konsekvens.
Slipp "strømangsten", og kjør. Fra og med 40kWh Leaf og nyere EL-biler bør rekkeviddeangsten være over, og en skal slippe å tenke så marginalt at en må holde på å rulle i tide og utide.
Men å fylle på 10% mer luft i dekkene er varig besparelse, både for lommebok og miljø.
Tut og kjør.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sdhweb

Takk for innlegg folkens.

Da har jeg hentet bilen i dag og med èn gang kan jeg si at det er problem med mye vindstøy fra høyre side foran. Jeg har forsøkt å kjøre vinduet opp og ned noen ganger uten at det har hjulpet. Det virker ikke som om det tetter som det skal og det er ikke sånn på førersiden. Det var jo litt synd første dagen. Er det noen andre som har opplevd lignende?

Marius Kotsbak

Hvis det er ulikt på sidene er det sannsynligvis noe feil å reklamere på. Leaf er relativt lite støyende inni.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

sdhweb

Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 03. januar 2020, klokken 17:50
Hvis det er ulikt på sidene er det sannsynligvis noe feil å reklamere på. Leaf er relativt lite støyende inni.

Det som er merkelig er at vindsusingen oppleves som en av/på feil. Noen ganger er det til stede og andre ganger ikke. Utrolig merkelig. Hadde det vært en pakning som ikke tettet ordentlig eller at vinduet ikke går langt nok opp hadde jeg forventet at ulyden var til stede hele tiden....

elhansen

Gratulerer mee ny bil. Vi har nå kjørt 62000 med vår leaf 40kw. Du får en bil med meget god plass både i kupe og i bagasjerom. Bilen dekker behovet for de fleste og vi har fått meget god service på Birger n haug med de tingene vi har lurt på. Rask time for sjekk og aldri sure miner. Forøvrig så støtter jeg 2.7 i hjulene. Har alltid dette. Forøvrig kjører vi alltid med ECO inne da den nesten blir litt for sprek uten. Kjør pent

sdhweb

Sitat fra: Frissy på tirsdag 14. januar 2020, klokken 22:25
Gratulerer mee ny bil. Vi har nå kjørt 62000 med vår leaf 40kw. Du får en bil med meget god plass både i kupe og i bagasjerom. Bilen dekker behovet for de fleste og vi har fått meget god service på Birger n haug med de tingene vi har lurt på. Rask time for sjekk og aldri sure miner. Forøvrig så støtter jeg 2.7 i hjulene. Har alltid dette. Forøvrig kjører vi alltid med ECO inne da den nesten blir litt for sprek uten. Kjør pent

Takk  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA