Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoé ZE50: Tips and tricks

Startet av minibiti, tirsdag 31. desember 2019, klokken 19:37

« forrige - neste »

Nananani

Kjempefin tråd! Ble eier av en ZE50 for en måned siden og følger med på trådene her inne. Det er kanskje et dumt spørsmål - når man forvarmer bilen med appen (den blå knappen), vil dette også varme batteriet eller vil det kun gi varme i kupeen? Og hvis ikke, hvordan varmer man opp batteriet på forhånd?

minibiti

When you use the blue button, it will only warm up the cabin.
If you want the battery to be warmed up as well, you need to program it via the "klimastyring" menu and give a time when you want the car to be ready.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Nananani

Sitat fra: minibiti på onsdag 05. februar 2020, klokken 08:03
When you use the blue button, it will only warm up the cabin.
If you want the battery to be warmed up as well, you need to program it via the "klimastyring" menu and give a time when you want the car to be ready.

Godt å vite. Tusen takk for svar  :+1:!

iDriver

Programert forvarming, fungerer den kun så lenge bilen er tilkoblet strøm/lading?

Marius Jacobsen Eggerud

Skal i utgangspunktet fungere uansett, så lenge du har over 40% gjenværende batteri. Tjenesten er veldig ustabil for tiden, som det meste av appen.

minibiti

If you are connected to a charger, if will work all the way down to 20%.
If not, it is 40% SoC you need indeed
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

hsa77

Og forvarming av batteri er nok sannsynligvis avhengig av tilkoblet lader, slik det har vært før. Stor forskjell på rekkevidde med varmt batteri vs kaldt!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Trine2

Etter hva jeg googlet meg frem til sitter det en 1kW varmer på luftinntaket på nordiske modeller som vil starte om det er svært kaldt. Jeg forutsetter da et det er svært kaldt, OG at bilens programmerte forvarming er programmert OG at bilen er tilkoblet strøm OG har en viss mengde strøm på batteriet.

Det kan hende at elementet også virker når bilen kjører, men det er begrenset hva dette elementet klarer å varme opp av batteripakken før turen er over og bilen må lades på nytt. Den praktiske nytten vil dermed bli noe redusert.

Det vil kunne høres en vifte når varmeelementet er innkoblet. Har aldri hørt at noen hører en vifte når bilen lades.

Jeg er noe tvilende til hva jeg skriver ovenfor fordi jeg aldri har hørt at det finnes skandinaviske utgaver av Zoe. Dette bør fremgå av delekataloger workshopmanualer. På andre biler finnes det også varmer for batteri, men systemene er kun aktive når batteriet står i fare for skader i -15 eller kaldere, under en viss mengde forutsetninger vil jeg tro.

Når det gjelder kjøling vil bilens AC-system kjøle batteriet via varmepumpe når bilen lader på 22kW eller høyere.

hsa77

Ved programmert forvarming av ZE40 tilkoblet strøm varmes batteriet opp til 15grader - ihvertfall ifølge det jeg har lest ut via CanZE. Ville være rart om ZE50 er dårligere.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Trine2

Sitat fra: hsa77 på søndag 23. februar 2020, klokken 18:01
Ved programmert forvarming av ZE40 tilkoblet strøm varmes batteriet opp til 15grader - ihvertfall ifølge det jeg har lest ut via CanZE. Ville være rart om ZE50 er dårligere.
Men forvarmingen varer vel ikke lenge nok til at batteriet kan varmes til 15 grader? Jeg synes dette høres noe rart ut, men godt mulig du har rett. Det å varme noen hundre kg batteri vil ta lang tid, og selv Tesla sliter med å få opp varmen på batteriene i sine biler.

minibiti

I am currently having a lot of instability when using the pre-heating button in the app. I usually press it 5 to 10 min before I leave to have some heat in the cabin. But recently, even though I get a nice green OK message in the app, the chances of having some heat are more or less 50/50 :(
I reported the problem so let's see if it gets better.
A new version for the Easy Link should be pushed early March so we will see if that helps.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

iDriver

#26
Samme her også.
Det var veldig ustabilt i januar (så godt som ingenting fungerte over appen før sent på kvelden).
Så har det vært en mer stabil periode så langt i februar, men de siste to-tre dagene, har det vært trøbbel igjen.

Finnes det noen "teasers" eller liknende på hva som kommer i ny versjon av Easy Link?
Hadde håpet det kom noe mer nyttig på "Info" siden, med forbruk, ladeeffekt osv.
CanZE kommer vel snart for ZE50, men kjekt å ha det på skjermen i bilen allikevel :)

Edit: batteritemperatur hadde forøvrig vært kjekt. Skjønner ikke sammenhengen med regenerering som ikke fungerer fordi batteriet er for kaldt. Noen ganger regenerer det allerede fra 0 grader utetemperatur, mens andre ikke engang ved 10 grader...

minibiti

No, no idea what will be delivered in the next version of the Easy Link.
And yes, I also hope we get the info menu back with some good stuff.

The max regen depends on the battery pack temperature and the SoC.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

fsorensen

Er det andre enn oss som har sett at Easy Link starter på engelsk for så å bytte til norsk etter litt tid? Samt at den starter med å tro at den spiller av noe over Bluetooth før den plutselig kommer på at det er radioen som står på?
2020 Renault Zoe Intens (ZE50)
2016 Mercedes-Benz GLE 500e (for å dra de tunge lassene og lengre turene)

iDriver

Ja, jeg har opplevd både at Easy Link viser engelsk, for så å hoppe til norsk, og at den har trodd at Zoe har kjøreassistanse som adaptiv cruisecontrol, aktiv bremsing og varsling om "tretthet" osv... (disse kan vises i noen sekunder, kanskje opp til et minutt, for så å bli borte igjen)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA