Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjullager eller noe annet?

Startet av O-P, mandag 30. desember 2019, klokken 08:47

« forrige - neste »

O-P

For noen uker siden opplevde jeg at det jeg oppfatter som at var høyre bakhjul begynte å rumle og lage en slags ulyd jeg ikke klarer å beskrive. Jeg svinger inn til siden, og sparker litt i dekket og titter etter noe uregelmessig, men fant ingenting. Kjører forsiktig videre, på en strekke litt etterpå skjer det igjen, og samme prosedyre gjennomføres. Jeg finner ingenting, og kjører forsiktig hjem uten at det skjer igjen. Etter dette har det vært helt fint, så jeg tenkte kanskje det bare var noe jeg hadde kjørt på som kanskje hadde satt seg fast på noe vis, eller kanskje noe rusk i bremsen.

Dog skjedde det på nytt igjen i går, da jeg kjørte ut på E6. Det føltes som at jeg kjørte på rumlestripene, og det kom en ulyd i takt med rumlinga. Svingte til siden, tok en titt, kjørte videre, og alt virker igjen fint.

Hva kan dette skyldes, min første tanke er at det kan være hjullageret, men syns det er rart at vibrasjonen/rumlinga ikke er konstant? Hvilke andre ting kan det være som jeg bør sjekke?

Det gjelder en 2014 Leaf som har rundet 120 000 km.
Nissan Leaf Acenta 2014-modell x 2

PionerThink

Sjekk hjulboltene dine for riktig moment umiddelbart ???
Opplevde det samme selv, og du klarer ikke å sparke et hjul for å sjekke om det er løst uten å jekke opp bilen! Vekten av bilen gjør at det skal være veeeldig løst før du klarer å bevege på det!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

O-P

Alle boltene hadde riktig moment, skulle bare mangle da jeg tidligere har laget en tråd ang. riktig moment.  :-1:

Skal jekke opp og ta en mer grundig kikk etterpå.
Nissan Leaf Acenta 2014-modell x 2

O-P

Jekket opp og tittet litt rundt. Selve hjulene triller fint, og jeg ser ikke noe jeg kan skjønne er galt. Dog, når jeg tar av dekkene og rykker i boltene som stikker ut, for å snurre på det gjenværende, er det litt slark. Men det var det på begge sider bak, så med mindre det er noe galt på begge sider antar jeg at det skal være slik?

Har en film av det her: https://share.icloud.com/photos/0UCJuSUOqHcQaiZItKrrQFtRw
Nissan Leaf Acenta 2014-modell x 2

Muffinman

Dette er vel bare bremseskiva som beveger seg litt på navet. Normalt er det en skrue som låser skiva slik at den ikke kan beveges, men vet ikke hvordan det er på Leaf (ikke rukket å skru enda). Har du sjekket hvordan det er på de andre hjulene?

O-P

Er samme slark på begge bakhjulene, ikke sjekket de andre. Dog får jeg ikke beskrivelsen din til å gå opp, men kan være fordi jeg ikke er helt stø på begrepene. Jeg rører jo ikke bremseskiva i filmen, jeg drar i navet? Har en tilsvarende Leaf her også, så tenker å sjekke hvordan det er på denne for sammenligning.

Ellers har jeg blitt servert en teori om at rumleproblemet kan være bremsen som henger seg opp, særlig når man kommer opp i litt hastighet, som igjen kan skyldes varmedannelse? Jeg har merket meg at navet på høyre bakside var ganske varmt en gang, men da hadde jeg ikke hatt særlig høy hastighet (dog bremset hardt ned en bakke), og merker ikke noe til dette nå.
Nissan Leaf Acenta 2014-modell x 2

O-P

Veeel, da har jeg gjort samme sjekk på en tilsvarende Leaf som har gått 60k km kortere. Her trillet navet/hjulfestet så lett at jeg måtte ha på parkeringsbrems for å forsøke å fremprovosere samme slark, noe det ikke var i det hele tatt. På den andre bilen måtte jeg bruke ganske mye kraft for å i det hele tatt få de til å snurre. Ergo tenker jeg at mest sannsynlig burde begge hjullagrene byttes.
Nissan Leaf Acenta 2014-modell x 2

O-P

Fikk et verksted til å bytte hjullager for meg, de fant ut at det var svært mye rust på bremseskjoldene på begge sider bak, i tillegg til at bremsewirene var gåene av samme årsak. Det førstnevnte kan visst skape problemene som jeg har beskrevet over, og i tillegg gå utover hjullagrene til en viss grad. Forstod ikke helt om disse faktisk var gåene eller ikke, men de kunne hvert fall bli det.

Jeg trodde jeg brukte bremsene nok innimellom, men kan vel konkludere med at det ikke var tilfelle. Samtidig skal jeg definitivt bli enda nøyere mtp. rengjøring og lese meg litt mer opp på hva jeg kan gjøre ang. beskyttelse mot rust. Dyr lærepenge.
Nissan Leaf Acenta 2014-modell x 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA