Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe 2020 og TPMS

Startet av HCO, søndag 29. desember 2019, klokken 08:26

« forrige - neste »

HCO

Det største irritasjonsmomentet på "gamle" Zoe er at den bare husker 4 TPMS-sensorer, og at man dermed må til verksted for å programmere bilen ved hvert hjulskift. Med mindre man bruker et av de to kjente triksene (klone-sensorer eller CanZE).

Er det noen som har funnet ut av hvorvidt dette fortsatt er et problem på 2020-modellen, eller om Renault har fikset det?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

minibiti

If memory serves, the new Zoe ZE50 can store 2 sets of sensors, and even display the pressure values on the dashboard. This is what I remember from the demo car I tried in October.
So problem solved, hopefully :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

hsa77

Problemet med den gamle løsningen var jo at forhandlerne ikke visste om det og solgte biler med to sett hjul med forskjellige ider. Da jeg kjøpte min bil i desember 2017 hadde ihvertfall Motorforum Hamar skjønt problemet og solgte vinterhjul med klonesensorer. Hjulskift har fungert problemfritt for meg, er faktisk mer styr med Toyotaen som jeg må fortelle at jeg har byttet hjul på en svært ulogisk  måte (trykke tre ganger på en knapp i hanskerommet!).
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Svein_H

Sitat fra: hsa77 på søndag 29. desember 2019, klokken 12:22
Problemet med den gamle løsningen var jo at forhandlerne ikke visste om det og solgte biler med to sett hjul med forskjellige ider. Da jeg kjøpte min bil i desember 2017 hadde ihvertfall Motorforum Hamar skjønt problemet og solgte vinterhjul med klonesensorer. Hjulskift har fungert problemfritt for meg, er faktisk mer styr med Toyotaen som jeg må fortelle at jeg har byttet hjul på en svært ulogisk  måte (trykke tre ganger på en knapp i hanskerommet!).

Må innrømme at dette har jeg ikke engang tenkt på som et mulig problem. Jeg fikk bilen med to sett hjul påsken i fjor, aner ikke om forhandler har brukt klonesensorer, men jeg skifter hjul selv uten annet enn garasjejekk, hjulvinne og latmannsarm, og det eneste jeg trenger å gjøre er å trykke "Learning tyre pressure" når varsellampa i dashbordet lyser etter hjulskifte og jeg er litt på avstand fra det andre hjulsettet (som regel mens jeg er på vei til bensinstasjonen for å sjekke lufttrykket på første turen etter hjulskiftet).

Jeg vet ikke hvordan disse klonesensorene funker (dette er også min første bil med dekktrykksensorer), så godt mulig det er noe jeg ikke har fått med meg...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

HCO

Klone-sensorer er "vanlige" dekktrykksensorer (TPMS), med det unntaket at adressene kan programmeres.

Dersom du kan skifte hjul på "gamle" Zoe slik du beskriver, betyr det at du har klone-sensorer på vinterhjulene, og at disse har blitt programmert med de samme adressene som sommerhjulene.

Bra at noen forhandlere har tatt tak i dette. Enkelte forhandlere velger å ta opptil 400 kroner to ganger i året for å "hjelpe" med dette "problemet".
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Svein_H

OK, takk for info, dette med dekktrykksensorer er som sagt nytt for meg.

Mulig et dumt spørsmål, og kanskje litt off topic, men: Hvorfor må jeg trykke "Learning tyre pressure" etter å ha skiftet hjul hvis adressene på sensorene er lik de jeg akkurat har tatt av? Da burde jo ikke bilen vite forskjellen på klon og original? Eller er det fordi jeg roterer hjulplasseringen ved hvert skifte, og sensorene merker at de har byttet plass?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

HCO

Jeg har aldri måttet trykke "Learning" på mine to Zoe'r med klone-sensorer. Heller ikke ved rotasjon av hjul. Men jeg justerer alltid dekktrykk samtidig med skifte, så det kan jo være at bilen din reagerer på at det er litt lavere trykk i de "nye" hjulene etter at de har ligget lagret noen måneder.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Svein_H

Det er mulig, jeg sjekker alltid dekktrykk rett etter hjulskift og må som regel fylle på litt, vet ikke hvor nøye den sensoren er. Men hvis det er dekktrykket den reagerer på burde jo ikke varsellampa slukke bare jeg trykker "Learning" -før- jeg fyller på luft, så det er jo litt merkelig i så fall... Men det er uansett off topic for denne tråden! :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hsa77

Pleier ikke å bruke "learning" når jeg bytter hjul, får ikke noen feilmeldinger. Har samme trykk i sommer og vinterhjul, så bilen merker ganske enkelt ikke at jeg har byttet!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Øystein Fjelldal

I følge forhandler (Motorforum Kristiansand) er det bare å trykke noen sekunder på OK tasten mens dekksensorbildet vises, så vil de nye sensorene registreres automatisk og dekktrykket vises for alle 4 dekkene. Ingen grunn til hverken kloning av sensorer eller å stikke innom verkstedet ved bytte av dekk.
Gjenstår selvsagt å teste når jeg legger om til sommerdekk om noen måneder, men ser ingen grunn til å betvile forhandlers informasjon.

minibiti

Sitat fra: Øystein Fjelldal på torsdag 02. januar 2020, klokken 21:21
I følge forhandler (Motorforum Kristiansand) er det bare å trykke noen sekunder på OK tasten mens dekksensorbildet vises, så vil de nye sensorene registreres automatisk og dekktrykket vises for alle 4 dekkene. Ingen grunn til hverken kloning av sensorer eller å stikke innom verkstedet ved bytte av dekk.
Gjenstår selvsagt å teste når jeg legger om til sommerdekk om noen måneder, men ser ingen grunn til å betvile forhandlers informasjon.

With the new Zoe ZE50 maybe, but not with previous models...
I can attest that if the sensor IDs are different than the ones registered in the on board computer, then you are screwed.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Øystein Fjelldal

My answer was of course regarding new Zoe 2020, as was the question in this thread

minibiti

Sitat fra: Øystein Fjelldal på fredag 03. januar 2020, klokken 00:21
My answer was of course regarding new Zoe 2020, as was the question in this thread

My bad sorry. The previous posts took my eyes off the ball ;)

Did you get it confirm that the new Zoe can hold 2 sets of sensor IDs and can then seamlessly go from the one to the other when you change tires?
My guess is also that when you get new rims/sensors/tires after a few years (not sure if they change the sensors when you buy new tires), they then have to be programmed in so the car recognizes them.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Øystein Fjelldal

Selgeren hos Motorforum fortalte at det ikke var nødvendig å huske noen sett med sensorer.
Det holdt å holde inne OK knappen mens dekktrykkbildet vises så vil sensorene registreres automatisk på nytt, uten at de trenger å ha vært registrert på noen som helst måte fra før.
Høres ut som en smart måte å gjøre det på etter min mening.

minibiti

I got mine ZE50 now and the dealer indeed also told me that the TPMS IDs are not stored in the on board computer anymore.
The car just reads whatever is there :)
And you can see the values on a nice display on the screen behind the steering wheel if you know which menu to go to...
But I will have to wait till the spring to test all this!
Trust but verify! :D
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA