Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E.ON /clever med lynladere i Norge

Startet av andre1980, lørdag 28. desember 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

ID4

Sitat fra: gr på onsdag 01. januar 2020, klokken 21:52
Hmm, mener jeg har et svensk clever ladekort som baserer seg på etterskuddsfakturering? Har aldri brukt det, men bestilte før første elbiltur gjennom Danmark og Sverige.

Det kortet fungerer ikke lenger i Danmark. Fungerte i 2018. Fra ca våren 2019 sluttet de å fungere av den grunnen andre her nevner at Clever Sverige og Danmark skilte lag. Ikke mulig å bestille tilsvarende kort fra Clever Danmark. Plugsurfing fungerer på det meste, men koster skjorta.

Magnus Hansen

Prising offentliggjøres i løpet av måneden står det. Det samme gjelder Ionity ifølge samme artikkel. Disse aktørene må jo forholde seg til lokalt prisnivå. Legger de seg skyhøyt over Fortum mfl, så blir de jo valgt bort. Evnt blir kun brukt de få, store utfartsdagene.

Ellers begynner det å bli seriøst mange aktører å forholde seg til ...


geear

Strømmen har vel historisk vært omtrent dobbelt så dyr som i Norge, så det vil være rart om de har samme priser i Norge..

ID4

Sitat fra: gr på torsdag 02. januar 2020, klokken 11:23
Strømmen har vel historisk vært omtrent dobbelt så dyr som i Norge, så det vil være rart om de har samme priser i Norge..

Hvis det er Danmark du refererer til så har prisen på strømmen vært omtrent den samme i Damark som i Norge de 3 siste årene, ref Nord Pool.

geear

#19
Kanskje det er stor forskjell på privathusholdninger og bedrifter, det er iallfall ikke noen hemmelighet at danske husholdninger betaler nesten dobbelt av oss i strøm, selv om prisene varierer noe voldsomt, mye mer enn her.

Edit - fant et par linker:

I følge EU sin statistikkmyndighet (ala SSB), Eurostat, så har danske husoholdninger betalt 0,2984 EUR per kWh i første halvdel av 2019, mens vi har betalt 0,1867 EUR per kWh, det utrolige er at det også står der at danske ikke-husholdninger har lavest strømpris i hele europa, med 0,07 EUR per kWh. :o

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics
https://enerwe.no/hva-koster-strommen-i-resten-av-europa/144508

ID4

Sitat fra: gr på torsdag 02. januar 2020, klokken 15:39
Kanskje det er stor forskjell på privathusholdninger og bedrifter, det er iallfall ikke noen hemmelighet at danske husholdninger betaler nesten dobbelt av oss i strøm, selv om prisene varierer noe voldsomt, mye mer enn her.

Edit - fant et par linker:

I følge EU sin statistikkmyndighet (ala SSB), Eurostat, så har danske husoholdninger betalt 0,2984 EUR per kWh i første halvdel av 2019, mens vi har betalt 0,1867 EUR per kWh, det utrolige er at det også står der at danske ikke-husholdninger har lavest strømpris i hele europa, med 0,07 EUR per kWh. :o

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics
https://enerwe.no/hva-koster-strommen-i-resten-av-europa/144508

Er vi da enige at de overpriser strømmen på hurtigladere i Danmark?

Øyvind.h

Sikkert kun basis som regnes der uten linje, avgifter osv. Strømpris i DK er vel normalt rundt 2,50.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

evtronDK

Korrekt, Clever refunderer ca. DKK 2,10 Per kWh ved flatrate abonnement i forbindelse med hjemmeladning. Jeg ved ikke hvad de betaler for strømmen selv.

Flatrate kunder har gratis ladning på alle Clever 50kWh DC ladere og alle Powered by E.On Drive & Clever UFC (UFC er p.t. gratis for alle).

E.On har også flatrate abonnement i DK men med Max forbrug.

Er man ikke flatrate kunde, så er Ionity eneste fornuftige alternativ, men der er prisen også høj hvis man betaler pr. kWh (som man vist kan på de nye Tritium standere). Ellers er det stadig DKK 80,- pr. opladning.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Marius Kotsbak

Det positive med E.ON. sine hurtigladere er at de snart skal fungere med 75kW på Chademo.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Sitat fra: Panduck på torsdag 02. januar 2020, klokken 10:14
Sitat fra: gr på onsdag 01. januar 2020, klokken 21:52
Hmm, mener jeg har et svensk clever ladekort som baserer seg på etterskuddsfakturering? Har aldri brukt det, men bestilte før første elbiltur gjennom Danmark og Sverige.

Har blitt fortalt at dette ikke lengre fungerer i Danmark. Svenske Clever har blitt eget firma, Bee. Så da må jeg eventuelt benytte plugsurfing på Clever i Danmark, noe som er svindyrt, så antar det blir mest e-on / ionity på neste Danmarkstur.

Spørs om det frister så mye lengre med Ionity. De har nye priser, med 8,40 NOK fra 31.01.20 og til samme tid 6,20 DKK. Så kommer tillegget til Plugsurfing oppå der igjen.

Ionity priser seg dermed ut nå.

https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Nå er det vel stort sett kundene av samarbeidspartnerne til Ionity (som får egne priser) som har særlig nytte av de hastighetene de har og ønsker vel å reservere laderne noe ala Tesla, men det slår jo selvfølgelig tilbake på Tesla selv der de ikke har ladere selv eller ikke tilbyr like høy hastighet. Bryr meg ikke om hva de driver med så lenge de diskriminerer elbiler med chademo.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Panduck

Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:43
Spørs om det frister så mye lengre med Ionity. De har nye priser, med 8,40 NOK fra 31.01.20 og til samme tid 6,20 DKK. Så kommer tillegget til Plugsurfing oppå der igjen.

Ionity priser seg dermed ut nå.

Dette er jo omtrent samme pris pr kWh som det er på Clever / Eon i danmark med deres egne kort, og LANGT under det plugsurfingpris med Clever i Danmark er, så jeg forstår ikke hvordan dette er "å prise seg ut". Ja, det er "å prise seg ut" i Norge, men ikke i Danmark.

RJK

Sitat fra: Panduck på lørdag 18. januar 2020, klokken 22:54
Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:43
Spørs om det frister så mye lengre med Ionity. De har nye priser, med 8,40 NOK fra 31.01.20 og til samme tid 6,20 DKK. Så kommer tillegget til Plugsurfing oppå der igjen.

Ionity priser seg dermed ut nå.

Dette er jo omtrent samme pris pr kWh som det er på Clever / Eon i danmark med deres egne kort, og LANGT under det plugsurfingpris med Clever i Danmark er, så jeg forstår ikke hvordan dette er "å prise seg ut". Ja, det er "å prise seg ut" i Norge, men ikke i Danmark.

Da må jeg i tilfelle beklage for min manglende kunnskap om priser for å lade i Danmark. Synes uansett det er ganske heftige priser, men da er det kun for Norge de virkelig bommer kraftig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ID4

Sitat fra: RJK på søndag 19. januar 2020, klokken 01:55
Sitat fra: Panduck på lørdag 18. januar 2020, klokken 22:54
Sitat fra: RJK på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:43
Spørs om det frister så mye lengre med Ionity. De har nye priser, med 8,40 NOK fra 31.01.20 og til samme tid 6,20 DKK. Så kommer tillegget til Plugsurfing oppå der igjen.

Ionity priser seg dermed ut nå.

Dette er jo omtrent samme pris pr kWh som det er på Clever / Eon i danmark med deres egne kort, og LANGT under det plugsurfingpris med Clever i Danmark er, så jeg forstår ikke hvordan dette er "å prise seg ut". Ja, det er "å prise seg ut" i Norge, men ikke i Danmark.

Da må jeg i tilfelle beklage for min manglende kunnskap om priser for å lade i Danmark. Synes uansett det er ganske heftige priser, men da er det kun for Norge de virkelig bommer kraftig.

De bommer i flere land enn Norge. Sverige har ganske like priser som Norge. I Tyskland og Nederland er det også mulig å finne hurtigladere til tilnærmet prisene her hjemme. Og sammenlignet med Tesla så er det en voldsom forskjell. Mange vil lande ned på en Tesla hvis de også vurdere ladenettverket, og det er synd. Det bør være andre ting som en legger vekt på.

Krokan

Noen som vet hva det koster å bruke denne laderen på Dombås?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA