Er Tesla AP i en egen klasse - eller er enkelte Teslaeiere i en egen boble?

Startet av Sulle, ons 25. des 2019, kl. 17:25

« forrige - neste »

Motorwatt

Det er jo egentlig et EU-krav at bilen skal starte filskifte tidligst 3 sekunder etter aktivering av retningsviser, og senest 5 sekunder. Dette blir målt fra det øyeblikk venstre forhjul passerer filmarkeringen. Hvis man overskrider disse tidene, blir man brutalt slengt tilbake til filen man forlot. Skikkelig ubehagelig. Skjer det samme med tyskerne?

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tor 10. feb 2022, kl. 12:23
Det er jo egentlig et EU-krav at bilen skal starte filskifte tidligst 3 sekunder etter aktivering av retningsviser, og senest 5 sekunder. Dette blir målt fra det øyeblikk venstre forhjul passerer filmarkeringen. Hvis man overskrider disse tidene, blir man brutalt slengt tilbake til filen man forlot. Skikkelig ubehagelig. Skjer det samme med tyskerne?
Det er nok korrekt. Jeg kan bare svare for over 52kkm i TM3 og Y, "hver dag" med flittig bruk av automatisk filskifte. Avbrutt filskifte var et problem for svært lenge siden, og jeg har ikke opplevd det de to siste årene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tor 10. feb 2022, kl. 13:48
Så hva gjør din bil hvis den ikke rekker tidsintervallene?
Den avbryter vel som den skal, men siden den ikke avbryter, så antar jeg at den holder seg til disse tidskravene.

Motorwatt

Neppe. Den avbryter vel som den skal, men siden den ikke avbryter, så antar jeg at DU holder deg til disse tidskravene. Det er ikke helt det samme.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tor 10. feb 2022, kl. 14:44
Neppe. Den avbryter vel som den skal, men siden den ikke avbryter, så antar jeg at DU holder deg til disse tidskravene. Det er ikke helt det samme.
Nå skjønner jeg ikke hva du tenker på. Jeg slår bare på blinkeren når det er klart til å skifte felt, et lite moment på rattet, og den gjør resten uten å avbryte. Jeg forholder meg ikke til tid her.

Tuxedo

Hvorfor skulle den ikke rekke tidsintervallene?

geear

Sitat fra: Handyman på tor 10. feb 2022, kl. 11:47
Sitat fra: Øyvind.h på tor 10. feb 2022, kl. 11:40
...muligheten til selv å initiere feltskift når jeg ser det passer med trafikken uten å måtte deaktivere og reaktivere autopilot....
Enhanced Autopilot har jo denne egenskapen, jeg bruker den stadig, og den skifter fil mykt og sikkert.
Bare på gitte veier, og kan være litt lite smidig med tanke på forankjørende bil og hastighetstilpasning. På resten av veiene må man avbryte og reaktivere, fordi den ikke tillater en samspillsfunksjon. Dessverre.

Forøvrig helt enig med turfsurf angående avbryting av selvkjøring på alle andre enn Tesla. Helt uforutsigbart når de gjør det, og på ingen måte noe man kan stole på. Jeg har ingen som helst problemer med å se en helt annen vei selv i svinger med Tesla. Kan se før svingen om den kan få utfordringer eller om den vil ta den helt trygt. Og også helt enig om det med avbrytelse, den varsler, men lar du den bare være så kjører den gjennom svingen på tross av varsel.

Jeg ville hatt Tesla sin autopilot, med mulighet for manuelt filskifte uten å avbryte, som Mobileye sine løsninger, og også mulighet til helt manuell cruise control uten avstandsholder.

daktari

Sjekket nå, "puppene på rattet" (fritt etter Autofil-Larsen) på ID.4 sitter på 2 og 10. Man hekter tomlene på tverrstanga kl 3 og 9. Siden jeg skrev "ca" er jeg kanskje ikke helt utdatert...

Jeg kjørte jo noen tusen km med Model 3. Det er mer enn med iXen foreløpig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Sitat fra: Tuxedo på tor 10. feb 2022, kl. 16:49
Ett av flere eksempler: Hvis du ligger i høyre fil, og ser at det er mer en nok åpning i venstre fil til å bytte fil, tar du ut retningsviseren. Den begynner manøveren, men finner plutselig ut at det tar for lang tid i forhold til tidsintervallet, så den avbryter filskifte, og slenger bilen tilbake selv om det fremdeles er stor nok åpning i venstre fil.

daktari

Sitat fra: Handyman på tor 10. feb 2022, kl. 11:47
Sitat fra: Øyvind.h på tor 10. feb 2022, kl. 11:40
...muligheten til selv å initiere feltskift når jeg ser det passer med trafikken uten å måtte deaktivere og reaktivere autopilot....
Enhanced Autopilot har jo denne egenskapen, jeg bruker den stadig, og den skifter fil mykt og sikkert.
Jeg synes iXen sin filskift var bedre. På den tar man kun et touch på blinkeren (3-blink), så starter den prosessen og er ganske raskt over. Siden det er touchsensor  så vil den stort sett sette igang umiddelbart. Den beholder bli blinkeren på i prosessen.

Jeg likte ikke at man måtte nappe i rattet på Teslaen og likte heller ikke at man måtte sette på blinkeren eller holde den nede i hele prosessen. Likte heller ikke at den avbrøt halveis i skiftet og styrte tilbake.

Men, egentlig behøver man ikke auto filskift på disse bilene, da det er så smidig å blinke 3gangern, styre over i eget tempo og vipps er selvstyring på automatisk uten en lyd.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tor 10. feb 2022, kl. 17:35
Ett av flere eksempler: Hvis du ligger i høyre fil, og ser at det er mer en nok åpning i venstre fil til å bytte fil, tar du ut retningsviseren. Den begynner manøveren, men finner plutselig ut at det tar for lang tid i forhold til tidsintervallet, så den avbryter filskifte, og slenger bilen tilbake selv om det fremdeles er stor nok åpning i venstre fil.
Det er dette jeg ikke forstår. Jeg har opplevd at bilen ikke vil starte filskiftet på grunn av liten luke, tildekket kamera el. Hvis den først begynner avbryter den "aldri" lenger.

Tuxedo

Sitat fra: Motorwatt på tor 10. feb 2022, kl. 17:35
Sitat fra: Tuxedo på tor 10. feb 2022, kl. 16:49
OK, men det har jeg aldri opplevd. Den har alltid fullført når den først har begynt.

Handyman

Sitat fra: daktari på tor 10. feb 2022, kl. 17:42
Jeg synes iXen sin filskift var bedre. På den tar man kun et touch på blinkeren (3-blink), så starter den prosessen og er ganske raskt over. Siden det er touchsensor  så vil den stort sett sette igang umiddelbart. Den beholder blinkeren på i prosessen.
Jeg likte ikke at man måtte nappe i rattet på Teslaen og likte heller ikke at man måtte sette på blinkeren eller holde den nede i hele prosessen. Likte heller ikke at den avbrøt halveis i skiftet og styrte tilbake.
Teslas NOA fungerer jo nøyaktig likt. Det du beskriver får meg til å tro at du har misforstått bruken/brukt den feil. 
Jeg napper ikke i ratter men lar bare vekta av hånda fortelle at jeg holder i rattet, og filskiftet starter med en gang 3-blink er aktivert, og blinklyset beholdes på.Dersom man selv vil starte filskiftet må man derimot dra blinkeren helt til endes, eller helt likt. Bilen slår selv av blinkeren når den er ferdig.  Touchsensor derimot viker som en god løsning. Men i praksis fungerer filskift svært likt, etter det jeg kan skjønne.

Sitat fra: daktari på tor 10. feb 2022, kl. 17:42
Men, egentlig behøver man ikke auto filskift på disse bilene, da det er så smidig å blinke 3gangern, styre over i eget tempo og vipps er selvstyring på automatisk uten en lyd.
På Tesla drar jeg bare blinkeren helt over, hviler hånda i ratter og bilen skifter fil.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA