Er Tesla AP i en egen klasse - eller er enkelte Teslaeiere i en egen boble?

Startet av Sulle, ons 25. des 2019, kl. 17:25

« forrige - neste »

Motorwatt

Som man ser på videoen, er det nok å berøre rattet for å oppheve nag. Det samme har VAG-bilene.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på ons 09. feb 2022, kl. 10:15

Og jeg kan gi deg et svar: ja, travel assist på Audi, VW og Skoda fungerer like bra som Tesla sin autopilot. Tesla sin holder nok fila litt bedre på krappere svinger, mens VAG-bilene unngår du fantombrems på. Tesla har policy at enten kjører du, eller så kjører bilen. Med brått og distinkt skille derimellom (med rykking og plinging). Mens VAG har dette som førerstøttesystemer, hvor du slipper at passasjerene (og du selv) plages av plinging når systemet settes i gang eller avsluttes. Videre slipper du reaktivering ved filskifte.
Stort sett enig i det som skrives her. Men min opplevelse er at Tesla fremdeles kjører mere naturlig, så litt mere behagelig. Så er jo fantombremsingene desto mere ubehagelig, hvis man er plaget med det. Tesla tillater og bruk av autostyring på dårligere merkede veier enn andre.

Ellers er det en ting med de fleste andre som jeg misliker sterkt, og det er at det ikke varsles godt nok når autostyring kobler ut. Så man kan kjøre og tro at autostyring er på og så kjører bilen ut i første sving.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på ons 09. feb 2022, kl. 10:42

Ellers er det en ting med de fleste andre som jeg misliker sterkt, og det er at det ikke varsles godt nok når autostyring kobler ut. Så man kan kjøre og tro at autostyring er på og så kjører bilen ut i første sving.
Men egentlig bruker man da systemet feil. Det er SAE level 2 assistanse, der man kjører MED bilen.
Tesla derimot er designet for level 3/4 der bilen kjører for deg. Man tror man kan slippe ratte og kikke vekk.

Det er en vanesak, etter 1,5 år med Tesla likte jeg det ikke først. Nå er VAG/BMW-metoden mye bedre.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: Redgarden på ons 09. feb 2022, kl. 09:28
Sitat fra: Sulle på ons 25. des 2019, kl. 17:25
Tar utgangspunkt i sitat fra @Motorwatt i et annet emne:
"Flere tyske bilmerker er allerede på linje med Teslas level 2, og vel så det."

Stemmer dette og hva er status? Mest interessert i erfaringer med norske forhold.

Jeg har bare erfaring fra Tesla MS og M3, begge med HW2.5 og FSD, og er i den kategorien som er mektig imponert over hva AP faktisk håndterer. Kjører med ujevne mellomrom fra Sandnes til Førde i Sogn. Utenom veikryss og rundkjøringer har AP utfordringer på noen få svinger litt før Bergen, og på noen av de trangeste/mest svingete veiene mellom Bergen og Førde.

Trenger jeg en realitetsorientering?

Blåser liv i gammel tråd, i håp om å belyse spørsmålet trådstarter egentlig stilte (og ikke alle avsporingene tråden endte med...). Jeg har blitt helt "avhengig" av Teslas automatiske styring, og vurderer egentlig ikke andre merker ene og alene pga at jeg innbiller meg at ingen andre er i nærheten med sine versjoner av "lane assist". Men ekkokammeret har begynt å slå litt sprekker i det siste, og jeg har fått en ubehagelig mistanke om at systemene til Audi , Skoda osv kanskje kan fungere like bra? I hvertfall hvis man sammenligner basic "holde fila og avpasse fart"-funksjonalitet? Men jeg har aldri hatt et annet merke med lane assist, så jeg håper noen andre har erfaringer å dele. Kan man sette seg i en VAG-bil, kjøre ut på motorveien, sette på lane assist og så ikke røre en finger (bortsett fra den man må ha på rattet da) før man ankommer destinasjonen og tar av motorveien et par timer senere?
Jeg vil si JA for ID.4 og iX med rette ekstrautstyret.

iX har også auto lane change som er enda raskere og diggere å bruke enn Tesla sin. iX ligger litt bedre i fila enn ID.4. iX har også en veldig smart knapp for "ta over fartsgrense" både opp og ned i fart. I manualen til iX beskrives Travel Assistant Plus som beskrives som level 3. Da skal man slippe å holde rattet i max 60 km/t, kø og på motorvei. Men må ha øyne på veien. Den har øyesensorer. iX virker også mer stabil med slaps/dårlig veimerking der ID.4 kan slite endel.

Men ID.4 har noe bra Tesla mangler (hvertfall tidligere?) og som BMW har deaktivert i Norge;, den gjenkjenner krappe svinger og rundkjøringer etc og holder farten nede selv om du er på Travel Assist. De andre merkene vil stort se gi klampen i bånn midt i rundkjøringen for å komme opp i 80 igjen når bilen foran kommer ut av radarstrålen.

Jeg vil anbefale deg å teste selv. Jeg liker bedre de tyske merkene sitt brukergrensesnitt enn Tesla, altså touch ikke torquesensor.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på ons 09. feb 2022, kl. 12:45
Det er en vanesak, etter 1,5 år med Tesla likte jeg det ikke først. Nå er VAG/BMW-metoden mye bedre.
Nå har jeg kjørt begge typer biler i flere år, og liker ikke ikke-Tesla metoden fremdeles.

Det jeg  liker er auto-engage etter filskift...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Redgarden

Takk for interessante svar! Kan man anta at travel assist på Skoda Enyaq, ID4 og e-tron oppfører seg likt?
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

daktari

Sitat fra: Redgarden på ons 09. feb 2022, kl. 13:14
Takk for interessante svar! Kan man anta at travel assist på Skoda Enyaq, ID4 og e-tron oppfører seg likt?
Nja, Enyaq og id.4 og Q4 tror jeg vil være lik. Etron er jeg usikker på. Synes I'd.4 er bedre enn etron 2019.
Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: turfsurf på ons 09. feb 2022, kl. 12:55
Nå har jeg kjørt begge typer biler i flere år, og liker ikke ikke-Tesla metoden fremdeles.

Det jeg  liker er auto-engage etter filskift...
auto engage etter filskift har id.4, etron og iX hvertfall?
Mine I-Pace videoer

Redgarden

Sitat fra: daktari på ons 09. feb 2022, kl. 14:32
Sitat fra: Redgarden på ons 09. feb 2022, kl. 13:14
Nja, Enyaq og id.4 og Q4 tror jeg vil være lik. Etron er jeg usikker på. Synes I'd.4 er bedre enn etron 2019.

Mener jeg har lest noe om at det er forskjell på etron fra 2019 vs 2020 (eller var det 2021...)

o.b.lix

Prøvde helt ny Volvo V90 for et par dager siden, og følgende ble observert:

Volvo tar ikke svinger like godt som min X med mindre de er veldig slakke. Volvo forteller ikke når den ikke greier svingene, den bare lar være å svinge. X derimot, piper og hyler, men da kan jeg lett ta over. Volvo bremser ikke ned i bakker (var hybrid så den kan regenerere den også), så i nedoverbakker, bryter den fartsgrensene.

Foretrekker definitivt X.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

turfsurf

Sitat fra: daktari på ons 09. feb 2022, kl. 14:33
auto engage etter filskift har id.4, etron og iX hvertfall?
Jepp, det er det jeg liker bedre med ikke-Teslaer :)

turfsurf

Sitat fra: o.b.lix på ons 09. feb 2022, kl. 15:43
Volvo tar ikke svinger like godt som min X med mindre de er veldig slakke. Volvo forteller ikke når den ikke greier svingene, den bare lar være å svinge.
Dette ser ut til å være standardoppførsel for alle unntatt Tesla. Det er en no-go for min del.

Da kan de like godt ha veikantregistrering og la det være med det.

Ikke det at Tesla er perfekt, den piper og bråker noe det går for fort inn i svingene, men kjører helt fint igjennom. Hvorfor kan den ikke bare slakke av på farten og kjøre uten å bråke sånn. Joe mode+ hadde vært noe.

Redgarden

Sitat fra: turfsurf på ons 09. feb 2022, kl. 10:42

Men egentlig bruker man da systemet feil. Det er SAE level 2 assistanse, der man kjører MED bilen.
Tesla derimot er designet for level 3/4 der bilen kjører for deg. Man tror man kan slippe ratte og kikke vekk.

Men... det er jo helt krise om bilen slutter å styre midt i en sving uten å si fra. Hvis man uansett alltid må styre «sammen» med bilen, så kan man jo like gjerne bare styre helt selv. Jeg sitter selvfølgelig og følger med i en Tesla også, med en hånd hvilende på rattet, klar til å ta over. Men jeg styrer jo ikke aktivt, og slapper dermed helt av i armene og skuldrene. Blir mye mindre sliten på langkjøring, og det er jo hele gevinsten (for meg hvertfall).

daktari

Sitat fra: turfsurf på ons 09. feb 2022, kl. 16:02
Sitat fra: o.b.lix på ons 09. feb 2022, kl. 15:43
Volvo tar ikke svinger like godt som min X med mindre de er veldig slakke. Volvo forteller ikke når den ikke greier svingene, den bare lar være å svinge.
Dette ser ut til å være standardoppførsel for alle unntatt Tesla. Det er en no-go for min del.

Da kan de like godt ha veikantregistrering og la det være med det.

Ikke det at Tesla er perfekt, den piper og bråker noe det går for fort inn i svingene, men kjører helt fint igjennom. Hvorfor kan den ikke bare slakke av på farten og kjøre uten å bråke sånn. Joe mode+ hadde vært noe.
Problemet til Tesla er jo at det er ikke alltid den heller kommer gjennom svingen. Men den ekstrapolerer på en måte og så går det oftest bra, men andre ganger gjør den et kast på rattet eller "take over" varsel. Det jeg opplevde meste var at den gled ut på linja - men den holder det gående!

Med de andre merkene så faller selvstyring ut et sekund og aktiveres igjen - følger man med, med henda på rattet går det strålende. Det er bare å holde vinkelen. Det er lett å korrigere en kurve også hvis man ikke er fornøyd med posisjonen. Man kjører MED, men med Tesla slåss man MOT.

Min referanse er Ring 3 i Oslo. Krappe svinger, litt smale kjørefelt. litt bakkete, gjerde og bruer som hindrer sikt. ID.4 og iX posisjonerer seg bedre i feltet enn 2021 hw3 AP. Men en sjelden gang taper de siktet et lite sekund i de krappeste svingene, men ikke alltid. Teslaen drifter ut av sporet ganske konsekvent. Har prøvd Nissan Leaf 60 kWh på Ring 3, funket ikke. Nio i fjor vår/sommer, funket ikke. Kia e-Niro funket ikke. I-pace klarte ikke de krappeste svingene - men funket i de slakere. E-tron 2019 var ganske ok men slet ofte i de krappeste svingene.

Jeg vil si at ID.4/iX autosteer er mer avslappende enn AP. Mer harmonisk og naturlig. Med Tesla er man på en måte tvunget til å la bilen ha kontrollen. Touchsensor også er sjukt mye bedre.

Mine I-Pace videoer

JorEl

-Volvo forteller ikke når den ikke greier svingene, den bare lar være å svinge. (?!)

Her vil jeg si meg enig med Redgarden, som skriver godt, presist og konsist. :+1:

Edit; Teslaen lager lyd i svingene, når G-kreftene slår inn. Men når jeg har henda på rattet og lager motstand, så har den ikke sluppet på det jeg kan huske.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA