Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er en pansret Cybertruck lovlig i Norge

Startet av foe, torsdag 12. desember 2019, klokken 11:51

« forrige - neste »

foe

I et selskap forleden kom jeg i prat med en politimann. Han kunne fortelle at CT kunne få problemer med å bli lovlig i Norge grunnet pansringen med rustfritt stål og ruter som tåler skudd. Bekymringen gjaldt vel miljøer som Ikke burde hatt denne som et verktøy... Noen som vet mer om dette? Ser jo at pansrede bruktbiler fins....

Espen Hugaas Andersen

#1
Den er jo ikke pansret. Den har bare litt tykke stålplater i karosseriet, og ekstra sterkt glass. Tviler altså på at Tesla vil få bilen klassifisert i henhold til en eller annen standard for skuddsikkerhet, og da er den papirarbeidsmessig ikke pansret.

Kan ikke helt se at det skulle være særlig problem, uansett. Rutene vil knuse tvert om man skyter de. Dørene trenger de litt grovere kaliber enn 9 mm for å komme seg gjennom, men beredskapstroppen har jo eksempelvis 5.56 mm våpen, som burde fint komme seg gjennom. Og så har de skarpskytterrifler i tillegg, som er enda grovere. Så det er jo åpenbart muligheter for å kunne løse situasjoner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AndreasRingdal

Har vi lover som forhindrer privatpersoner å ha kjøretøy som er skuddsikre?
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Espen Hugaas Andersen

Tror ikke det.

Men et mer relevant spørsmål er om en bilprodusent er pålagt å bevise at et kjøretøy de skal selge i Europa ikke er skuddsikkert? Her tror jeg svaret er definitivt nei.

Skulle man ta med seg en 9 mm pistol og skyte på forskjellige kjøretøy, så ville det ikke overraske meg om det er flere kjøretøy som stopper en slik kule. 9 mm har ganske dårlig penetreringsevne. Om f.eks noen informerte meg om at karbonfiberkompositten til en i3 stoppet en 9 mm kule, så ville jeg akseptere det uten å tenke spesielt over det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Belse

Sitat fra: foe på torsdag 12. desember 2019, klokken 11:51
I et selskap forleden kom jeg i prat med en politimann. Han kunne fortelle at CT kunne få problemer med å bli lovlig i Norge grunnet pansringen med rustfritt stål og ruter som tåler skudd. Bekymringen gjaldt vel miljøer som Ikke burde hatt denne som et verktøy... Noen som vet mer om dette? Ser jo at pansrede bruktbiler fins....

Vis det er noen yrkesgrupper som har liten forståelse for juss, er vel kansje politiet i en særstilling. Har hørt mye pjatt og vas fra politifolk som skråsikkert utaler seg om juss.

emurof

Sitat fra: Belse på søndag 29. desember 2019, klokken 15:54
Sitat fra: foe på torsdag 12. desember 2019, klokken 11:51I et selskap forleden kom jeg i prat med en politimann. Han kunne fortelle at CT kunne få problemer med å bli lovlig i Norge grunnet pansringen med rustfritt stål og ruter som tåler skudd. Bekymringen gjaldt vel miljøer som Ikke burde hatt denne som et verktøy... Noen som vet mer om dette? Ser jo at pansrede bruktbiler fins....

Vis det er noen yrkesgrupper som har liten forståelse for juss, er vel kansje politiet i en særstilling. Har hørt mye pjatt og vas fra politifolk som skråsikkert utaler seg om juss.

Som for eksempel hva da?

foe

Tror CT og pansringen/oppbyggingen med stålplater vil møte flere hindringer på sin vei mot godkjenning i Norge. Leste følgende i "Der Spiegel" forleden:

Tesla CT er forhåndsbestilt i store kvanta i USA . Når det elektriske terrengkjøretøyet kommer på markedet i Tyskland, er fremdeles uklart. Imidlertid forklarer en TÜV-ekspert nå at godkjenning i Tyskland ikke ville være mulig for øyeblikket.
Først må "sterke modifikasjoner av grunnstrukturen" være nødvendig, sier Stefan Teller, ekspert hos SGS-TÜV Saar GmbH, " Automobilwoche ". "Det grunnleggende konseptet til Tesla er i strid med den felles europeiske sikkerhetsfilosofien". Når det gjelder CT, ser eksperten store mangler: Passasjerene føler seg trygge, men er det ikke," sier Teller. For mellom USA og Europa er det stor forskjell i typegodkjenningen av kjøretøyer.
I USA har bilprodusenter muligheten til å selvsertifisere at kjøretøyene deres er trafikksikker. I Tyskland er det derimot en typegodkjenningsprosedyre der både produsent, men også myndigheter og uavhengige tekniske tjenester som TÜV er involvert. "50 til 60 forskrifter må overholdes for å kunne godkjenne et kjøretøy," sier Teller.
I tillegg er cyberbilen en av de såkalte lette lastebilene i USA. Kjøretøyer i denne klassen er unntatt fra mange forskrifter om passasjerer/førers sikkerhet . I Europa er derimot passiv sikkerhet og fotgjengerbeskyttelse svært viktig. "Fronten på kjøretøyet må ikke være stivt," sier Teller. "Støtfangeren og panseret må kunne absorbere energi for å beskytte fotgjengere." Dette betyr at kroppen er utformet på en slik måte at den bevisst deformeres i en ulykke og absorberer energi, for å minimere skadene.
Denne målrettede deformasjonen er ikke mulig på Tesla, siden såkalte svært stive plater er installert i cyberbilen. "Ingenting blir deformert, i tilfelle en kollisjon . I stedet virker enorme krefter på passasjerer/fører. Kollisjonsputer hjelper da ikke lenger," sier Teller. Hvis Tesla Cybertruck skal få godkjenning i Europa, må den fortsatt modifiseres kraftig.
Som Tesla Cybertruck for øyeblikket er designet , gir eksperten CT ikke en sjanse. I sin nåværende design vil det ikke være mulig å selge den som et masseproduksjonsbil i Tyskland, basert på typegodkjenning, sier Teller.

Espen Hugaas Andersen

Eksperten har nok ikke peiling. Antar Cybertruck blir designet for 5 stjerner i Euro NCAP.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA