Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vedlikeholdsguide på vinteren for dummies

Startet av andersbj, tirsdag 03. desember 2019, klokken 16:38

« forrige - neste »

andersbj

Jeg er helt nylig blitt ny Leaf-eier (30 kwh) og (el)bileier for første gang, og er skikkelig fornøyd med det. Selv om bilen er bruktbil, er jeg opptatt av å ta ålreit vare på den. F.eks. mtp. rust. I dag, da jeg tok med bilen til en selv-vaskehall, innså jeg at det var masse jeg ikke visste svaret på.

Jeg ser for meg at flere enn meg har behov for info rundt dette!

1. Kan man vaske understellet uten problem, uten å skade batteriet? Hva med høytrykksspyling? Vil gjerne unngå rust om mulig.

2. Er det noe -problem- å vaske bilen om vinteren? Innså etter jeg var igang at det var noen få minusgrader, og at det kanskje var dumt. Hele bilen var fra før dekket av et tynt islag etter at det hadde regnet og frøset på igjen.

3. Hvor ofte vasker dere bilen, mtp. å minimere rust?

4. Noen gode/essensielle tips for generelt vedlikehold, basert på erfaring?

Sjalabais

Du kan ikke vaske bilen når det er frost. Vent til det er plussgrader. :) Nissan generelt har dårlige biler mtp. metallkvalitet og rustprevensjon, så her er det ekstra viktig å polere og vokse minst én gang i året.

Til gjengjeld er det jo lite vedlikehold ellers. Skift kupéfilteret, smør silikon på alle lister, og pass på å ha gode dekk.

Understellet skal tåle vann, men kanskje noen andre kan svare på rustprevensjon her - det er vel ikke lov med fett, olje eller tectyl?

Sjekk ut om bilen din faller innenfor tilbakekalling av batteriplatefester. Dette gjør Nissan gratis, og du kan be de om å ta en ekstra titt på understellet ellers ift. rust.
2012 Leaf Tekna

andersbj

Sitat fra: Sjalabais på onsdag 04. desember 2019, klokken 11:31
Du kan ikke vaske bilen når det er frost. Vent til det er plussgrader. :) Nissan generelt har dårlige biler mtp. metallkvalitet og rustprevensjon, så her er det ekstra viktig å polere og vokse minst én gang i året.

Til gjengjeld er det jo lite vedlikehold ellers. Skift kupéfilteret, smør silikon på alle lister, og pass på å ha gode dekk.

Understellet skal tåle vann, men kanskje noen andre kan svare på rustprevensjon her - det er vel ikke lov med fett, olje eller tectyl?

Sjekk ut om bilen din faller innenfor tilbakekalling av batteriplatefester. Dette gjør Nissan gratis, og du kan be de om å ta en ekstra titt på understellet ellers ift. rust.

Wow, takk for dette. Det siste poenget ditt var jeg ikke klar over overhodet. Får høre med Nissan om det, mtp. at jeg har kjøpt en 2017 mod som oppr. er fra Sverige.

Silikon på alle lister - noen spesiell type man bør kjøpe? Er det bare å smøre det på over hele lista? Vi snakker gummilister/tetningslister her?

Var faktisk ikke klar over at polering og voksing i seg selv var rustbeskyttelse. Trodde det var mer en "estetisk" sak

Beklager - er veldig nybegynner med bil :-)

Sjalabais

Ingenting å beklage - det er jo slikt forum er til. :) Du får kjøpt 'silikonpenner' på Biltema. Da smører du det på gummilister via en svamp - lettvint, greit, fort gjort. Det forlenger gummiens levetid vesentlig, og du unngår gjenfrosne dører. Også dette må gjøres i plussgrader.

Polering jevner ut lakken og tetter småskader. I tillegg gjør voksemidlene lakken mer vannavstøtende. Én ting du kan skaffe deg med er en form for 'clay bar' - dette hjelper med å få av de små svarte asfaltflekkene. De må vekk før polering. Jeg bor i Bergensregionen og vasker stort sett når det regner. Det er sjeldent med det kosmetiske i bakhodet, men stort sett for å få av salt. Bruker denne:



Det er en hel verden dette med "hvordan vaske bilen riktig", men det er uansett en fordel om bilen holdes noenlunde rent. :)
2012 Leaf Tekna

andersbj

Igjen, takk, supert!

Noen andre som vet om jeg kan føle meg trygg ved å vaske/spyle understellet i selvvaskehallen? Redd for å gjøre noe.som plutselig bryter garantien

Bigdrago

Sitat fra: andersbj på torsdag 05. desember 2019, klokken 22:41
Igjen, takk, supert!

Noen andre som vet om jeg kan føle meg trygg ved å vaske/spyle understellet i selvvaskehallen? Redd for å gjøre noe.som plutselig bryter garantien

Om vinteren vasker jeg bilen en gang i uken + understell.
Før vinteren sprayer jeg hele understellet med rustbeskyttelsesmasse fra biltema.
Alle bilene mine har vært rustfrie. Bor i oslo.
Og de får selvsagt noen runder med voks hvert år. Rubbing og polish tas ved behovm
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

andersbj

Sitat fra: Bigdrago på fredag 06. desember 2019, klokken 00:03
Sitat fra: andersbj på torsdag 05. desember 2019, klokken 22:41
Igjen, takk, supert!

Noen andre som vet om jeg kan føle meg trygg ved å vaske/spyle understellet i selvvaskehallen? Redd for å gjøre noe.som plutselig bryter garantien

Om vinteren vasker jeg bilen en gang i uken + understell.
Før vinteren sprayer jeg hele understellet med rustbeskyttelsesmasse fra biltema.
Alle bilene mine har vært rustfrie. Bor i oslo.
Og de får selvsagt noen runder med voks hvert år. Rubbing og polish tas ved behovm

Ok, supert. Og man kan føle seg sikker på at ingenting av dette går utover garantien?

Jeg har kun tilgang på selvvaskeanlegg på bensinstasjon akkurat nå, så blir fort dyrt, men skal prøve å gjøre det med grei regelmessighet, i hvert fall

Bigdrago

Sitat fra: andersbj på fredag 06. desember 2019, klokken 19:16
Sitat fra: Bigdrago på fredag 06. desember 2019, klokken 00:03
Sitat fra: andersbj på torsdag 05. desember 2019, klokken 22:41
Igjen, takk, supert!

Noen andre som vet om jeg kan føle meg trygg ved å vaske/spyle understellet i selvvaskehallen? Redd for å gjøre noe.som plutselig bryter garantien

Om vinteren vasker jeg bilen en gang i uken + understell.
Før vinteren sprayer jeg hele understellet med rustbeskyttelsesmasse fra biltema.
Alle bilene mine har vært rustfrie. Bor i oslo.
Og de får selvsagt noen runder med voks hvert år. Rubbing og polish tas ved behovm

Ok, supert. Og man kan føle seg sikker på at ingenting av dette går utover garantien?

Jeg har kun tilgang på selvvaskeanlegg på bensinstasjon akkurat nå, så blir fort dyrt, men skal prøve å gjøre det med grei regelmessighet, i hvert fall

Hva står i betingelsene? Tror at rustunderstellgarantien ryker om man gjør det selv på en tesla da de vil at du skal betale de for å gjøre den samme jobben.
Bruker selvvask selv. For 90kr rekker jeg over hele bilen.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA