E tron hjemmelader

Startet av Scoob98, tir 26. nov 2019, kl. 14:56

« forrige - neste »

Scoob98

Hei,
Vurderer å kjøpe easee hjemmelader men anbefaler dere kanskje noe annet ovenfor easee? Vil gjerne ha noe anbefalinger. Og hvis noe er på tilbud akkurat nå så tar vi jo selvfølgelig det.
Takk

Torbjoern Laundal

Hei :)

Av det jeg har sett så kommer Easee laderen veldig gunstig ut. Mange har det da i kombinasjon med Tibber og Tibber Pulse. Da sparer man noen kroner på strømforbruk til lading av bil (20% iflg Tibber) og man får automatisk last balansering mot hovedsikringen.

Billigste måte å få seg en Easee lader på tror jeg da blir:

1. Bli medlem av Norsk Elbilforening.
2. Bytte til Tibber.
3. Gå til https://tibber.com/no/produkt/easee-elbilsforeningen    . Her ligger laderen til 6495.

Ha en videre nydelig dag :)

mvh
Torbjørn

Scoob98

Sitat fra: Torbjoern Laundal på tir 26. nov 2019, kl. 15:01

Av det jeg har sett så kommer Easee laderen veldig gunstig ut. Mange har det da i kombinasjon med Tibber og Tibber Pulse. Da sparer man noen kroner på strømforbruk til lading av bil (20% iflg Tibber) og man får automatisk last balansering mot hovedsikringen.

Billigste måte å få seg en Easee lader på tror jeg da blir:

1. Bli medlem av Norsk Elbilforening.
2. Bytte til Tibber.
3. Gå til https://tibber.com/no/produkt/easee-elbilsforeningen    . Her ligger laderen til 6495.

Ha en videre nydelig dag :)

mvh
Torbjørn
Tusen takk. Skal selvfølgelig bruke koden din da jeg handler! Tror du at Easee har noe black friday deals?

Torbjoern Laundal

Bare hyggelig!

Ikke sett noe annet bedre tilbud enda selv. Nå ligger boksen allerede ganske mye lavere enn hos
f.eks elbilgrossisten.no - de tar 7995.

En annen positiv "bieffekt" av å bytte til Tibber har ihvertfall for meg vært å få en meget god
oversikt på hva man egentlig bruker av strøm. Tibber Pulse gir meg live statistikk i en app - og jeg har brukt dette til å få ganske gode besparelser her hjemme. Du sammenlignes også mot andre boliger av samme størrelse, og alltid morsomt å se om man er bedre enn snittet på å spare strøm ;)

Torbjørn

Counterpointer

Scoob98

Sitat fra: Torbjoern Laundal på tir 26. nov 2019, kl. 15:31

Bare hyggelig!

Ikke sett noe annet bedre tilbud enda selv. Nå ligger boksen allerede ganske mye lavere enn hos
f.eks elbilgrossisten.no - de tar 7995.

En annen positiv "bieffekt" av å bytte til Tibber har ihvertfall for meg vært å få en meget god
oversikt på hva man egentlig bruker av strøm. Tibber Pulse gir meg live statistikk i en app - og jeg har brukt dette til å få ganske gode besparelser her hjemme. Du sammenlignes også mot andre boliger av samme størrelse, og alltid morsomt å se om man er bedre enn snittet på å spare strøm ;)

Torbjørn
Skjønner, tibber pulse virker som en ganske smart løsning. Hvem er den billigste montøren akkurat nå? Bor i stavanger. Vet ikke om du skjenner til noen som monterer billigt?

Torbjoern Laundal

Hei igjen :)

Ja Tibber Pulse fungerer meget bra! Nå er de siste to uplightene byttet ut med LED her - og forbruket gått ganske mye ned. Passer jo bra nå som vi går inn i en periode med normalt ganske mye høyere strømpriser.

Ang installasjon i Stavanger så ser jeg det finnes flere installatører listet opp på hjemmesiden til Easee:

https://easee.no/installatorer/

Ville ha ringt rundt til disse, hørt på pris - og ikke minst få en gratis befaring. Ved en slik befaring kan man få et konkret pristilbud ut fra hva som må gjøres hos deg. En såkalt "standard" installasjon ligger på ca 6000 kr. Her er hva en slik installasjon typisk kan inneholde:

Oppmøte og inntil 4 timer arbeid.
32A 3f automatsikring.
Opp til 10 meter dobbelisolert 4x6mm2 kabling fra sikringsskap til ladepunkt.
Reiseavstand 30 km tur/retur fra installatør.
Montering og tilkobling – boring gjennom 1 vegg.
Vi tar forbehold om plass til ny kurs i sikringsskap.
Lovpålagt dokumentasjon.
For tilpasset installasjon blir det fakturert ytterligere kostnader.

(hentet fra en annen leverandør som et eksempel)

Men jeg tenker om du innhenter tilbud fra flere - og får bekreftet tilbud etter befaring,
så får du en feeling på hva det burde koste.

Det første jeg ville ha gjort er å bytte til Tibber - siden det er ca 14 dg behandlingstid på slikt.
Så har man dette klart til man skal få selve ladestasjonen installert.

Ha en videre flott kveld :)

Torbjørn

Scoob98

Sitat fra: Torbjoern Laundal på tir 26. nov 2019, kl. 21:23
Hei igjen :)

Ja Tibber Pulse fungerer meget bra! Nå er de siste to uplightene byttet ut med LED her - og forbruket gått ganske mye ned. Passer jo bra nå som vi går inn i en periode med normalt ganske mye høyere strømpriser.

Ang installasjon i Stavanger så ser jeg det finnes flere installatører listet opp på hjemmesiden til Easee:

https://easee.no/installatorer/

Ville ha ringt rundt til disse, hørt på pris - og ikke minst få en gratis befaring. Ved en slik befaring kan man få et konkret pristilbud ut fra hva som må gjøres hos deg. En såkalt "standard" installasjon ligger på ca 6000 kr. Her er hva en slik installasjon typisk kan inneholde:

Oppmøte og inntil 4 timer arbeid.
32A 3f automatsikring.
Opp til 10 meter dobbelisolert 4x6mm2 kabling fra sikringsskap til ladepunkt.
Reiseavstand 30 km tur/retur fra installatør.
Montering og tilkobling – boring gjennom 1 vegg.
Vi tar forbehold om plass til ny kurs i sikringsskap.
Lovpålagt dokumentasjon.
For tilpasset installasjon blir det fakturert ytterligere kostnader.

(hentet fra en annen leverandør som et eksempel)

Men jeg tenker om du innhenter tilbud fra flere - og får bekreftet tilbud etter befaring,
så får du en feeling på hva det burde koste.

Det første jeg ville ha gjort er å bytte til Tibber - siden det er ca 14 dg behandlingstid på slikt.
Så har man dette klart til man skal få selve ladestasjonen installert.

Ha en videre flott kveld :)

Torbjørn

Tusen takk for en detaljert svar. Skal se gjennom det når det nærmer seg levering for e tron

tromsø

Jeg skal installere en Easee i frittstående garasje på en ekisterende separat 16A kurs. Kursen skal kun benyttes til Easee, noen lys og stikk samt en portåpner. Dette skal være lov som jeg skjønner det. Trenger heller ikke mer enn 3.7kW.

Easee har inebygget jordfeilvern og i sikkringsskapet har jeg et overbelastningsvern koblet til hovedsikkringen. Trenger jeg i tillegg et overspenningsvern?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

janbanan

Sitat fra: tromsø på fre 13. des 2019, kl. 14:36
Easee har inebygget jordfeilvern og i sikkringsskapet har jeg et overbelastningsvern koblet til hovedsikkringen. Trenger jeg i tillegg et overspenningsvern?
Jeg har akkurat montert inn Easee, og overspenningsvern kommer på nyåret. Det måtte til i følge elektriker.
Det var 3 elbil-kurser i skapet fra før (felles parkeringsanlegg), ingen hadde overspenningsvern. Det monteres da felles overspenningsvern for hele tavlen.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Hårek

... i sikkringsskapet har jeg et overbelastningsvern koblet til hovedsikkringen.
Blander du her? "Overbelastningsvern" er det samme som sikring.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

tromsø

Sitat fra: Hårek på fre 13. des 2019, kl. 16:33
... i sikkringsskapet har jeg et overbelastningsvern koblet til hovedsikkringen.
Blander du her? "Overbelastningsvern" er det samme som sikring.

Godt å lære seg ny terminologi, takk. Det står notert overbelastningsvern på beskrivelsen av hovedsikringen.

Tolker det som at jeg må ha et overspenningsvern i tillegg da. Hvor skal en slik plasseres?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Hårek

Sitat fra: tromsø på fre 13. des 2019, kl. 19:57
Tolker det som at jeg må ha et overspenningsvern i tillegg da. Hvor skal en slik plasseres?
Det blir rett i nærheten av hovedsikringen.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

tromsø

Sitat fra: Hårek på fre 13. des 2019, kl. 20:23
Sitat fra: tromsø på fre 13. des 2019, kl. 19:57
Det blir rett i nærheten av hovedsikringen.

Greit, takk for info
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

Jeg fikk installert hjemmelader for snart 5 år siden. Min vurdering da var at det med 230V IT anlegg med 50A 3-fas inntak, ikke var noe stort poeng å legge opp til mer enn 16A kurs for lading. Jeg benyttet derfor eksisterende kurs til garasjen og fikk installert en hjemmelader fra ABL (Salto/Defa), som er juster ned til 13A. Den har fungert problemfritt hittil.

Med 3kW får jeg ladet 30 kWh i løpet av natten om jeg setter bilen til lading kl. 21:00 og starter kl. 07:00 dagen etter. Det holder til å fullade e-golfen over natta og vil gi godt over 100 km daglig kjøring for etron. I ekstraordinære tilfeller har jeg mindre enn 10 minutter  kjøretur til nærmeste hurtiglader med 50kW.

Å lade med 32A enfase vil belaste anlegget så mye at det blir lite kapasitet igjen til annet forbruk. Siden man bruker opp 32A på to faser vil det i mitt tilfelle bare være igjen 18A til andre forbrukere, selv om den tredje fasen ikke er benyttet til lading. Det innebærer at man uansett må sette ned effekten på laderen, spesielt vinterstid som er den tiden man trenger mest strøm både til bil og hjem. Skal man legge inn ny kurs er det sikkert fornuftig å legge inn 32A, men tror ikke man skal basere seg på at man kan utnytte maks tilgjengelig effekt.

Er også verdt å tenke over muligheten for økt nettleie hvis nettselskapene går over til å beregne nettleie basert på peak effekt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA