Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har det noen hensikt å bygge nye, større veier?

Startet av Vesel, tirsdag 26. november 2019, klokken 02:20

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: ryback på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:40Jeg tror man må prøve nye løsninger for å utnytte eksisterende infrastruktur bedre. Det nytter ikke å bygge seg ut av køproblemene. Man må få flere over på kollektiv.

Vil ikke kollektivtransport også lide av samme problem som utbygging av bilveier? Jo bedre kollektivtilbudet blir, desto flere vil benytte seg av det, og dermed blir kapasiteten sprengt.

Se bare på Japan, der de visst har egne folk som har som oppgave å presse folk inn i vognene fordi de blir så fulle og det er så mange som skal på.

Hvorfor kritiserer man utbygging av trafikkapasitet for bil, men ikke utbygging av kollektivkapasitet?

ryback

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:42
Sitat fra: ryback på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:40Jeg tror man må prøve nye løsninger for å utnytte eksisterende infrastruktur bedre. Det nytter ikke å bygge seg ut av køproblemene. Man må få flere over på kollektiv.

Vil ikke kollektivtransport også lide av samme problem som utbygging av bilveier? Jo bedre kollektivtilbudet blir, desto flere vil benytte seg av det, og dermed blir kapasiteten sprengt.

Se bare på Japan, der de visst har egne folk som har som oppgave å presse folk inn i vognene fordi de blir så fulle og det er så mange som skal på.

Hvorfor kritiserer man utbygging av trafikkapasitet for bil, men ikke utbygging av kollektivkapasitet?

Det kan være lurt å lese hele innlegget før du svarer.

emurof

Sitat fra: ryback på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:47
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:42
Sitat fra: ryback på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:40Jeg tror man må prøve nye løsninger for å utnytte eksisterende infrastruktur bedre. Det nytter ikke å bygge seg ut av køproblemene. Man må få flere over på kollektiv.

Vil ikke kollektivtransport også lide av samme problem som utbygging av bilveier? Jo bedre kollektivtilbudet blir, desto flere vil benytte seg av det, og dermed blir kapasiteten sprengt.

Se bare på Japan, der de visst har egne folk som har som oppgave å presse folk inn i vognene fordi de blir så fulle og det er så mange som skal på.

Hvorfor kritiserer man utbygging av trafikkapasitet for bil, men ikke utbygging av kollektivkapasitet?

Det kan være lurt å lese hele innlegget før du svarer.

Jeg gjorde det. Det jeg skrev var ikke rettet direkte mot deg som sådan, mer en generell tanke om hvordan man hele tiden snakker om at det ikke nytter å bygge ut veiene fordi trafikken bare vil ta seg opp slik at kapasiteten blir sprengt igjen, men ingen snakker om at man jo vil få det samme problemet med kollektivtransport.

ryback

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:50
Jeg gjorde det. Det jeg skrev var ikke rettet direkte mot deg som sådan, mer en generell tanke om hvordan man hele tiden snakker om at det ikke nytter å bygge ut veiene fordi trafikken bare vil ta seg opp slik at kapasiteten blir sprengt igjen, men ingen snakker om at man jo vil få det samme problemet med kollektivtransport.
Ser jaggu ut som om Tokyo har tenkt det samme som meg. https://www.japantimes.co.jp/news/2019/01/18/national/tokyo-metro-aims-ease-morning-rush-hour-overcrowding-free-soba-tempura/#.XhQ_aWT0laQ

Nå er det nok noen år til vi får Tokyo-tilstander i Oslogryta, men ja i et hypotetisk scenario så vil E18 bli fyllt med busser som stamper i kø.

En annen måte å "utsette" problemet på er pekt på i denne tråden allerede - at folk bor tettere. At folk på død og liv skal bo på 200kvm med hage og jobbe i sentrum gjør at man får transportutfordringer.
https://jalopnik.com/its-time-to-let-go-of-commuter-culture-1840630621

emurof

Det de gjør i Tokyo virker mer som et desperat forsøk. Det ville kanskje gitt mer mening å legge opp samfunnet annerledes. Må alle virkelig starte på jobb/skole/studier på ca. samme tid? Det er velkjent at ungdom trenger mer søvn og sover lenge om morgenen, så hvorfor må ungdomsskoleelever og elever på videregående møte så tidlig? La dem starte senere på skolen.

Det er nok noe slikt som må til, for det er åpenbart at bare det å bygge ut kapasitet - enten det er biltrafikk eller kollektivtransport - ikke har noen hensikt.

Gardin

Klart det har en hensikt å bygge ut infrastruktur. Hovedpoenget med å bygge bilveier er naturligvis at biler skal kjøre på dem.

Bedre veier fører til at flere får muligheten til å forflytte seg mer effektivt. Dette er i utgangspunktet en bra ting.

emurof

Det viser seg at det å bygge ut veikapasitet bare løser problemet på kort sikt, og at tilbud også øker etterspørsel, så etter kort tid så er det full kø igjen.

Det samme gjelder tydeligvis kollektivtilbudet.

1000kwh

Sitat fra: emurof på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:54
Det viser seg at det å bygge ut veikapasitet bare løser problemet på kort sikt, og at tilbud også øker etterspørsel, så etter kort tid så er det full kø igjen.

Det samme gjelder tydeligvis kollektivtilbudet.
Det er en sannhet uten rot i virkeligheten. E18 har vært beheftet med kø gjennom Vestfold i flere tiår. Nå er det veldig god kapasitet og jeg har aldri opplevd kø utenom utfartsdager.

hgs

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:57
Sitat fra: emurof på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:54
Det viser seg at det å bygge ut veikapasitet bare løser problemet på kort sikt, og at tilbud også øker etterspørsel, så etter kort tid så er det full kø igjen.

Det samme gjelder tydeligvis kollektivtilbudet.
Det er en sannhet uten rot i virkeligheten. E18 har vært beheftet med kø gjennom Vestfold i flere tiår. Nå er det veldig god kapasitet og jeg har aldri opplevd kø utenom utfartsdager.

Nettopp. Her nå man virkelig presisere om man snakker om å bygge seg ut av rushtidskøer i storbyer eller bygge velfungerende infrastruktur i landet forøvrig. Det siste går veldig fint å bygge seg ut av.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Burger

hgs og 1000kwh: Dere har rett angående E18. Diskusjonen har stort sett dreid seg om rushtidstrafikk, men innser at jeg og andre har vært dårlig på å presisere. Jeg kikket litt på wikipedia angående E18 i går for å finne ut hvor lenge siden de største utbyggingene har vært, men siden jeg ikke er kjent så ble det litt stor jobb å se hva som har blitt bygd ut de siste fire årene, hvor mye trafikken har økt pga det etc.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: Burger på onsdag 08. januar 2020, klokken 23:47
Jeg kikket litt på wikipedia angående E18 i går for å finne ut hvor lenge siden de største utbyggingene har vært, men siden jeg ikke er kjent så ble det litt stor jobb å se hva som har blitt bygd ut de siste fire årene, hvor mye trafikken har økt pga det etc.
Vel, E18 Drammen - Nykirke ble vel ferdigstilt tidlig på 2000 tallet (2005?), og der har det fremdeles ikke blitt køproblemer. Siste bit forbi Larvik ble vel ferdigstilt i fjor.

E18 Vestfold er ellers ett prakteksempel på hvor sent det går og hvor dyrt det blir når man prosjekterer slike veier bit for bit. Det tok vel noe sånt som 24 år fra oppstart til ferdigstilling. Det ble gjort en analyse på det og konkludert med at det kunne blitt gjennomført på fem år hadde det blitt kjørt som ett enhetlig prosjekt, og til en kostnad som da var en brøkdel av det det endte opp med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Det mest lønnsomme veiprosjektet i Norge noensinne er vel E6 biten med seks felt fra Karihaugen. Den hadde ekstrem overkapasitet når den ble bygget og det holdt vel i nesten 20 år og er fremdeles tilstrekkelig.

Falsum

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:42
Sitat fra: ryback på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:40Jeg tror man må prøve nye løsninger for å utnytte eksisterende infrastruktur bedre. Det nytter ikke å bygge seg ut av køproblemene. Man må få flere over på kollektiv.

Vil ikke kollektivtransport også lide av samme problem som utbygging av bilveier? Jo bedre kollektivtilbudet blir, desto flere vil benytte seg av det, og dermed blir kapasiteten sprengt.

Se bare på Japan, der de visst har egne folk som har som oppgave å presse folk inn i vognene fordi de blir så fulle og det er så mange som skal på.

Hvorfor kritiserer man utbygging av trafikkapasitet for bil, men ikke utbygging av kollektivkapasitet?

Stikkordet her er arealeffektivitet. Eller hvor mye mobilitet (målt i antall personkilometer) man kan oppnå per arealenhet som må utbygges til formålet (og altså vil være tapt areal for annen utnyttelse, som bolig, næring, park/grøntarealer, skoler og andre nødvendige samfunnsfunksjoner).

Her vil alltid transport med privatbil komme desidert dårligst ut, med en helt hårreisende lav arealeffektivitet. Resultatet blir kø og manglende fremkommelighet, som hemmer hele samfunnet.

Så selv om du i prinsippet har et poeng, ved at økt andel kollektivbrukere vil gi press og trengsel også på dette transportsystemet, så vil man kunne flytte et hav av folk frem og tilbake inntil man når den grensen. Det er jo mye bedre å bygge ut et transportsystem med høy arealutnyttelse enn et system med lav utnyttelse. Bygger man ut en ny stor motorvei økes kapasiteten for biler relativt marginalt, og erfaringsmessig velger da såpass mange flere å ta bilen inntil den nye veien også er sprengt. Folk har nemlig en tendens til å overvurdere effekten av en ny veistump, og dessuten flyttes ofte problemet bare til en annen flaskehals i veisystemet.

emurof

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:57
Sitat fra: emurof på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:54
Det viser seg at det å bygge ut veikapasitet bare løser problemet på kort sikt, og at tilbud også øker etterspørsel, så etter kort tid så er det full kø igjen.

Det samme gjelder tydeligvis kollektivtilbudet.
Det er en sannhet uten rot i virkeligheten. E18 har vært beheftet med kø gjennom Vestfold i flere tiår. Nå er det veldig god kapasitet og jeg har aldri opplevd kø utenom utfartsdager.

Konteksten her er vel trafikken rundt og i storbyene i rushtiden, og om kollektivtransport vil kunne løse problemet eller ikke.

emurof

Jeg lurer på om ikke den kommende Follobanen der det bare vil ta en 10-12 minutter fra Ski til Oslo vil kunne redusere trafikken noe på E6 og E18 inn og ut av Oslo.

Men da må de bygge ut nok innfartsparkeringsplasser slik at folk faktisk har et sted å sette bilen i umiddelbar nærhet av stasjonen. Håper de har tenkt på dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA