Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har det noen hensikt å bygge nye, større veier?

Startet av Vesel, tirsdag 26. november 2019, klokken 02:20

« forrige - neste »

1317142119

#30
Løsningen rundt at alle sluses gjennom Oslo finnes. Problemet er at ingen vil betale - inkludert Oslo som sliter med dette. Oslo må selvfølgelig være med på å betale for å bli kvitt et selvforskyldt problem, mtp at alle som reiser gjennom der subsidierer Oslofolkets busskort med tusenvis av kroner i året.

Oslo Nord - Svenskegrensen:
Ny motorvei mellom ca Sykehuset Østfold og like nord for Lillestrøm. Trasé er planlagt, men det har vel stoppet der. Mye på bakkeplan som går ut over utmark, men lite matjord.

Svenskegrensen - Vestfold:
Her kunne vi planlagt for fremtiden og byttet ut dødstunellen med hengebro. "Ingeniørene" i SVV eller NV mener et nytt løp i dødstunellen er bedre, slik at vi løser akkurat 0 problemer (ja, null, nada, ingenting). Lastebilene får tross alt ikke lov å kjøre der fordi det er for bratt, noe et nytt løp ikke løser ...

Oslo Nord - ca Asker:
Motorveien Ring 4 er et privat(?) initiativ hvor mye går i tunell for å minimere skade på den hellige markagrensen (for vi har jo ikke nok skogsområder i Norge fra før av). Siden å samarbeide med det private er som å gjøre avtaler med Satan selv for sosialistene som jobber i offentlige etater, så kommer vel dette _aldri_ til å skje.

En annen kjempeutfordring som ingen i SVV tør å nevne enda, er den dokumenterte forventede trafikkveksten på hovedveiene til Oslo (mellom Svenskegrensen - Oslo og Vestfold - Oslo) som spås å ha stillestående kø innen 2040 i rushtiden og saktegående kø mellom rushtiden på morgenen og langt på kvelden innen 2050 (men er jeg å huske det var).

Men for all del, vi løser dette selvsagt med en Østfoldbane som nå har blitt delvis stanset utbyggingen i fordi det er for dyrt og å bygge høyere hus i en hovedstad som nekter både høyhus og å flytte markagrensen.

Det må være fullstendig slukket i toppetasjen til de som tror vi løser dette på noen annen måte enn å leie inn kinesere for å bygge vei.

Edit: jeg glemte MDG-løsningen som selvsagt vil være det mest effektive for å bli kvitt køer: forby biler. Samtidig kan vi takke pent for det samfunnet vi har i dag og kose oss med slik de hadde det 60 år tilbake.

SveinJ

Skulle ønske det i alle fall ble gul midtstripe på alle Fylkesveier!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på torsdag 02. januar 2020, klokken 07:59
Sitat fra: KjellG på mandag 16. desember 2019, klokken 15:09
Vi må bo på mindre flate. I gamle dager bodde en hel familie på ett rom. Dersom vi går for to, vil de fleste som pendler, f.eks. inn til Oslo, kunne bo i Oslo. Mao innen gå, sykle og buss-avstand til jobben. Behovet for store veier reduseres til varetransport.
Med halvering av vareforbruket vil varetransporten kunne halveres. Med drastisk reduksjon i eneboligproduksjonen vil mer matjord kunne reddes.

Mao, skal en virkelig tak, så vil det «koste».

Riv ned vestkanten i Oslo og bygg masse boligblokker. På tide at rikingene også tar sin del av støyten.

Dette er jo noe dagens byråd er i full gang med på Smestad, Lysaker, Skøyen etc. Så da blir det plass til enda flere pensjonister og unge, barnløse mens barnefamilier tvinges ut av Oslo og blir nye pendlere inn til sentrum i allerede overfylte tog eller på overfylte veier  :+1:

Burger

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 04. januar 2020, klokken 18:43
En annen kjempeutfordring som ingen i SVV tør å nevne enda, er den dokumenterte forventede trafikkveksten på hovedveiene til Oslo (mellom Svenskegrensen - Oslo og Vestfold - Oslo) som spås å ha stillestående kø innen 2040 i rushtiden og saktegående kø mellom rushtiden på morgenen og langt på kvelden innen 2050 (men er jeg å huske det var).
Oisann, hvem kan dokumentere fremtiden? :-)

Slik jeg forstår trafikkutvikling, så vil det ikke bli stillestående kø. Når det blir for kjipt å kjøre, så gjør man andre ting. Flytter, bytter jobb, kollektivtransport. Det blir også motsatt, når man bygger ut kollektivtransporten så går ikke trafikkmengden ned fordi flere tar kollektivt. Det blir rett og slett flere som reiser.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

1317142119

Sitat fra: Burger på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:05
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 04. januar 2020, klokken 18:43
En annen kjempeutfordring som ingen i SVV tør å nevne enda, er den dokumenterte forventede trafikkveksten på hovedveiene til Oslo (mellom Svenskegrensen - Oslo og Vestfold - Oslo) som spås å ha stillestående kø innen 2040 i rushtiden og saktegående kø mellom rushtiden på morgenen og langt på kvelden innen 2050 (men er jeg å huske det var).
Oisann, hvem kan dokumentere fremtiden? :-)

Slik jeg forstår trafikkutvikling, så vil det ikke bli stillestående kø. Når det blir for kjipt å kjøre, så gjør man andre ting. Flytter, bytter jobb, kollektivtransport. Det blir også motsatt, når man bygger ut kollektivtransporten så går ikke trafikkmengden ned fordi flere tar kollektivt. Det blir rett og slett flere som reiser.
Man kan dokumentere de forventede estimatene.

Første treff på Google er en 8 år gammel artikkel som tar opp problemene:
https://www.nrk.no/ostfold/_-e6-kan-bli-for-liten-innen-14-ar-1.7281516

Hvis det er slik at folk hadde sluttet å kjøre hvis det var for kjipt å kjøre, så hadde ikke folk stått i kø i Oslo for å bruke lenger tid enn togene i dag.

La meg bare understreke for sikkerhets skyld: kollektivtransport er viktig og må også bygges ut. Det er ikke slik at ny vei løser alle problemer. Men vi ikke være dårligst i Europa på rushtid når vi er et av de rikeste landene med nesten færrest innbyggere.

Rævedilter

Sitat fra: 1317142119 på søndag 05. januar 2020, klokken 09:34Man kan dokumentere de forventede estimatene.
Å dokumentere er å føre bevis for noko, det einaste ein kan dokumentere for et estimat er å beskrive hvilke forutsetninger det er gjort, estimatet(tallene) som sådan kan aldri dokumenteres.

Og folk tilpasser seg; og står gjere litt i kø for å slippe å ta kollektivt, men når ein sparer nok tid går dei over til kollektivt, vert det for mykje tid i kø skifer dei jobb eller flytter.

Gardin

Sitat fra: 1317142119 på søndag 05. januar 2020, klokken 09:34
Hvis det er slik at folk hadde sluttet å kjøre hvis det var for kjipt å kjøre, så hadde ikke folk stått i kø i Oslo for å bruke lenger tid enn togene i dag.
Ganske mange av de som står i køene rundt Oslo bruker faktisk kortere tid med bil enn med kollektivt til tross for køen. Så klart går det mye fortere med toget mellom Billingstad og Lysaker, men resten av reisen kan fort bli veldig tidkrevende med kollektivtransport dersom man bor og jobber et stykke unna skinnegangen.

emurof

#37
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 08:59
Sitat fra: emurof på torsdag 02. januar 2020, klokken 07:59
Sitat fra: KjellG på mandag 16. desember 2019, klokken 15:09
Vi må bo på mindre flate. I gamle dager bodde en hel familie på ett rom. Dersom vi går for to, vil de fleste som pendler, f.eks. inn til Oslo, kunne bo i Oslo. Mao innen gå, sykle og buss-avstand til jobben. Behovet for store veier reduseres til varetransport.
Med halvering av vareforbruket vil varetransporten kunne halveres. Med drastisk reduksjon i eneboligproduksjonen vil mer matjord kunne reddes.

Mao, skal en virkelig tak, så vil det «koste».

Riv ned vestkanten i Oslo og bygg masse boligblokker. På tide at rikingene også tar sin del av støyten.

Jamen et flott og veloverveid innlegg gitt. Imponert! :+1:

Er det noen grunn til at rikingene på vestkanten skal få slippe unna fortettingen? At det kun er de med vanlig inntekt og fattige som skal måtte bo som sild i tønne?

På vestkanten har man bedre plass, bedre offentlige tilbud (mer penger), osv.

Hvis rikingene ønsker god plass kan de flytte ut av Oslo. På tide å fortette vestkanten i Oslo. Fjern småbyggene og bygg boligblokker som i for eksempel Groruddalen.

emurof

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 04. januar 2020, klokken 18:43Svenskegrensen - Vestfold:
Her kunne vi planlagt for fremtiden og byttet ut dødstunellen med hengebro. "Ingeniørene" i SVV eller NV mener et nytt løp i dødstunellen er bedre, slik at vi løser akkurat 0 problemer (ja, null, nada, ingenting). Lastebilene får tross alt ikke lov å kjøre der fordi det er for bratt, noe et nytt løp ikke løser ...
En annen kjempeutfordring som ingen i SVV tør å nevne enda, er den dokumenterte forventede trafikkveksten på hovedveiene til Oslo (mellom Svenskegrensen - Oslo og Vestfold - Oslo) som spås å ha stillestående kø innen 2040 i rushtiden og saktegående kø mellom rushtiden på morgenen og langt på kvelden innen 2050 (men er jeg å huske det var).

Vegvesenet har vel foreslått bro her, og ikke nytt tunnelløp?

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 04. januar 2020, klokken 20:13
Sitat fra: emurof på torsdag 02. januar 2020, klokken 07:59
Sitat fra: KjellG på mandag 16. desember 2019, klokken 15:09
Vi må bo på mindre flate. I gamle dager bodde en hel familie på ett rom. Dersom vi går for to, vil de fleste som pendler, f.eks. inn til Oslo, kunne bo i Oslo. Mao innen gå, sykle og buss-avstand til jobben. Behovet for store veier reduseres til varetransport.
Med halvering av vareforbruket vil varetransporten kunne halveres. Med drastisk reduksjon i eneboligproduksjonen vil mer matjord kunne reddes.

Mao, skal en virkelig tak, så vil det «koste».

Riv ned vestkanten i Oslo og bygg masse boligblokker. På tide at rikingene også tar sin del av støyten.

Dette er jo noe dagens byråd er i full gang med på Smestad, Lysaker, Skøyen etc. Så da blir det plass til enda flere pensjonister og unge, barnløse mens barnefamilier tvinges ut av Oslo og blir nye pendlere inn til sentrum i allerede overfylte tog eller på overfylte veier  :+1:

Hvorfor blir det ikke plass til barnefamilier? Barnefamilier bor da utmerket i boligblokker. Det gjør de på østkanten. Så de Fine Vestkantfruer med sine Au-Pairs kan fint flytte inn i blokk, de også. Ellers så kan de flytte ut av Oslo hvis de vil ha bedre plass og ikke vil menge seg med bermen.

Amoss

Sitat fra: emurof på mandag 06. januar 2020, klokken 07:52
Hvis rikingene ønsker god plass kan de flytte ut av Oslo. På tide å fortette vestkanten i Oslo. Fjern småbyggene og bygg boligblokker som i for eksempel Groruddalen.

... og hva du beskriver har vært Oslo's politikk siden i alle fall sent på 70-tallet. Skjønt kanskje ikke "boligblokker som i for eksempel Groruddalen", da man dog lærer av sine feil, også i politikken. Men jo, de har fortettet med boligblokker også i Holmenkollåsen, bare ikke like tett og høyt som i Groruddalen.
Model S 85D

emurof

Sitat fra: Amoss på mandag 06. januar 2020, klokken 08:31
Sitat fra: emurof på mandag 06. januar 2020, klokken 07:52
Hvis rikingene ønsker god plass kan de flytte ut av Oslo. På tide å fortette vestkanten i Oslo. Fjern småbyggene og bygg boligblokker som i for eksempel Groruddalen.

... og hva du beskriver har vært Oslo's politikk siden i alle fall sent på 70-tallet. Skjønt kanskje ikke "boligblokker som i for eksempel Groruddalen", da man dog lærer av sine feil, også i politikken. Men jo, de har fortettet med boligblokker også i Holmenkollåsen, bare ikke like tett og høyt som i Groruddalen.

Og likevel skriker vestkantfiffen opp hver gang ordet "boligblokk" bare nevnes. Overkjør dem. Bygg boligblokker. Oslo har ikke plass til masse småbygg.

hgs

Sitat fra: emurof på mandag 06. januar 2020, klokken 08:49
Sitat fra: Amoss på mandag 06. januar 2020, klokken 08:31
Sitat fra: emurof på mandag 06. januar 2020, klokken 07:52
Hvis rikingene ønsker god plass kan de flytte ut av Oslo. På tide å fortette vestkanten i Oslo. Fjern småbyggene og bygg boligblokker som i for eksempel Groruddalen.

... og hva du beskriver har vært Oslo's politikk siden i alle fall sent på 70-tallet. Skjønt kanskje ikke "boligblokker som i for eksempel Groruddalen", da man dog lærer av sine feil, også i politikken. Men jo, de har fortettet med boligblokker også i Holmenkollåsen, bare ikke like tett og høyt som i Groruddalen.

Og likevel skriker vestkantfiffen opp hver gang ordet "boligblokk" bare nevnes. Overkjør dem. Bygg boligblokker. Oslo har ikke plass til masse småbygg.

Det var da voldsomt. Tross alt har vi privat eiendomsrett i Norge og folk kan selge eiendommene sine til eplehageutbyggere hvis de vil. Småhusplanen er også mer likt fordelt mellom øst og vest enn mange tror. At det åpnes opp for fortetting nær kollektivknutepunkter må man tåle selv om det er forståelig at mange føler seg berørt, men småhusområdene i Oslo har mange kvaliteter som er verdt å ta vare på, på samme måte som andre reguleringsplaner setter krav andre steder. Hva mener du man skulle gjort? Ekspropiert alle eiendommer i småhusplanen?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

ryback

Jeg tror man må prøve nye løsninger for å utnytte eksisterende infrastruktur bedre. Det nytter ikke å bygge seg ut av køproblemene. Man må få flere over på kollektiv. Problemet er at kollektivtilbudet også er sprengt på visse tidspunkter. Jeg tror mye kunne vært gjort med forholdsvis enkle grep når det gjelder innfartsparkering.
Hvis innfartsparkeringen har automatisk registrering av skilt ved inn og utkjøring slik man har på mange parkeringshus så kan man feks si at de som kommer før kl 6:30 får redusert parkeringsavgift i 8 timer som kanskje vil føre til at flere vil benytte kollektivtilbudet utenfor den verste rushen.

Man kan bruke diverse kjøpesentere som innfartsparkering. Hvis vi tar Liertoppen som eksempel så vil jeg tro parkeringsplassen deres står ganske tom mellom 06-18 på hverdager. Folk kan parkere der gratis for så å bli busset inn til Oslo. På slutten av arbeidsdagen så busses de tilbake og Liertoppen senter har X antall potensielle kunder som kan handle middag og annet før de kjører hjem.

emurof

Sitat fra: hgs på mandag 06. januar 2020, klokken 22:01
Sitat fra: emurof på mandag 06. januar 2020, klokken 08:49
Sitat fra: Amoss på mandag 06. januar 2020, klokken 08:31
Sitat fra: emurof på mandag 06. januar 2020, klokken 07:52
Hvis rikingene ønsker god plass kan de flytte ut av Oslo. På tide å fortette vestkanten i Oslo. Fjern småbyggene og bygg boligblokker som i for eksempel Groruddalen.

... og hva du beskriver har vært Oslo's politikk siden i alle fall sent på 70-tallet. Skjønt kanskje ikke "boligblokker som i for eksempel Groruddalen", da man dog lærer av sine feil, også i politikken. Men jo, de har fortettet med boligblokker også i Holmenkollåsen, bare ikke like tett og høyt som i Groruddalen.

Og likevel skriker vestkantfiffen opp hver gang ordet "boligblokk" bare nevnes. Overkjør dem. Bygg boligblokker. Oslo har ikke plass til masse småbygg.

Det var da voldsomt. Tross alt har vi privat eiendomsrett i Norge og folk kan selge eiendommene sine til eplehageutbyggere hvis de vil. Småhusplanen er også mer likt fordelt mellom øst og vest enn mange tror. At det åpnes opp for fortetting nær kollektivknutepunkter må man tåle selv om det er forståelig at mange føler seg berørt, men småhusområdene i Oslo har mange kvaliteter som er verdt å ta vare på, på samme måte som andre reguleringsplaner setter krav andre steder. Hva mener du man skulle gjort? Ekspropiert alle eiendommer i småhusplanen?

Man bør gjøre så det blir en rettferdig fordeling av byrder mellom øst og vest. Husk at de velstående på vestkanten med all sannsynlighet har arvet eiendom, eller har kjøpt eiendom med arvede midler. De har altså privilegier i alle bauger og kanter bare fordi de tilfeldigvis er født inn i en velstående familie. Bare fordi noen har vært heldige i livets lotteri så betyr ikke det at de skal kunne påtvinge alle andre byrdene de selv burde ta del i.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA