Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig salg av Li-FePO4 batterier, med bms løsning

Startet av Bly, tirsdag 28. februar 2012, klokken 22:29

« forrige - neste »

Bly

Vi i Alternativ Energi AS vurderer nå å begynne å selge våre batteribytte løsninger til dem som ønsker å gjøre dette selv. De gamle el-bilene har falt så mye i pris at markedet for batteribytte til Li ikke er til stede for oss lengre. Vår løsning er bygd opp rundt 115Ah Heter celler som er spesialbygd på mål for å passe inn i PSA, og Think kassene. BMS systemet er bygd opp av oss hvor hovedingrediensen er EV-Power sitt grunnsystem. systemet kan brukes på alle eldre EL-biler, og på alle konverteringer uansett driftsspenning. Bilens originale lader kan brukes, eller man kan sette inn en ny Li-lader. Vi har nå ca 60 biler på veien i Norge med dette systemet. Det kunne vært interessant å høre om det er noen interesse for et slikt komplett og utprøvd system blant "selvbyggerne"
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

bjodnes

iOn 2012 modell
2013 model S 85

elektrolux

Etter å ha kjørt mange forskjellige Elbiler, forblir Classic Think den jeg liker best. Ombygget til Lithium blir den enda bedre enn original, kjappere enn NyThinken, og mer brukervennlig enn alle andre biler jeg har prøvt.

Faktisk nær opp til idealbilen min; nemlig en omtrent verdiløs bil, som tåler både veisalt og parkering på handlesenter.

Lurer bare på hvor mange celler Bly bruker. Selv bruker jeg 43-44 celler, og får en fantastisk bil.

Og hvordan ordnes interface mot bilens egen kapasitetsmeter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Kan du si noe mere om hva man da får levert ?

Hovedspørsmålet mitt er om batteriene leveres enkeltvis eller i pakker/moduler,
for den kanskje mest kritiske operasjonen er vel sammenkoblingen av batteriene inni kassen(e). De skal vel ha spesifikt moment, sågar ulikt på pluss og minus ??

Og så er det garantier. Antar at dere tar dere av support mot leverandør av batterier og og annet. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

El rayo

Ja, det er absolutt interessant. Trenger lader også, da jeg ikke har originalladeren til "Blu". PM meg gjerne med info.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Bly

I Think har vi brukt 42celler, eller 44celler. Med 44 celler så må varmeapparatet gå 1minutt før kjøring hvis man starter rett etter fullladning. Ved bruk av std-lader vil kapasitetsmeteret virke, men med noen svakheter siden Litium lades mye mer effektivt enn Ni-Cd. ved bruk av ekstern lader vil det ikke virke.

Tanken er at vi kan levere alt som skal til.
Batterier som på forhånd sjekkes og avbalanseres hos oss.
BMS moduler til hvert batteri (kan loddes sammen i ferdig system hos oss)
Releboks med BMS master og alle nødvendige releer / kontaktorer
Alle nødvendige kabler
Voltmeter 100-160Volt med lyd-lys alarm
steg for steg bruksanvisning

Største proplemet med å selge dette tror jeg kan være kjøpere som ikke er nøye med å følge bruksanvisningen. selve batterisammenkoblingen er enkel med samme moment på polene som er helt likt oppbygd. sammenkoblingen krever allikevel nøyaktighet, og "øye for sikkerhet"

Garanti: Vi vil i tilfelle gi 1års garanti. Forutsatt at anlegget er montert riktig, og brukt riktig. Batteriene er meget stabile. feil på batterier har ikke vært noe problem.

Skal se om jeg kan få beregnet pris til uka.
Send meg gjerne forespørsel på s.teiste@online.no
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Rio

Bly:
Vet du hvordan praksis er hos Vegvesenet for å godkjenne batteribytte?
(I mitt tilfelle fra bly til LiFeYPO4.)

Jeg tenker at det vesentlige er at det monteres trygt, og at resten av plassen i batterikassen fylles med sterkt og ikke-brennbart materiale?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bly

Det går nå ca 60biler på veiene i Norge med vår løsning. Disse batteribyttene er enten gjort av oss, eller av Grønn Bevegelse. Vi har ved flere anledninger tatt opp problemstillingen med forskjellige biltilsyn stasjoner. Svarene vi har fått går på at de ikke ser på det som en ombygging, men et batteribytte. det er da viktig at de originale batterikassene, sikringer og sikkerhetssystemer brukes og er i orden. I tillegg må det selvsagt inn et nytt BMS system hvis de nye batteriene trenger det for å ivareta batteriene, og sikkerheten.  Det er ellers viktig i de fleste tilfeller å bruke noe fleksible koblinger. Batteriene må stå stødig. Mange batterikasser er i seg selv brennbare, og vil kunne ta fyr ved en brann. det er derfor ikke krav til at alt materiale i en batterikasse skal være ikke brennbart. Med et godt BMS system skal det ikke være mulig at en brann skal starte i selve batteriene. En brann kan imidlertid teoretisk starte pga, en dårlig festet kobling. Det har ikke vært noe branntilløp i biler med dette BMS systemet. verken i Norge eller i andre land såvidt vi kjenner til. (alle biler med tidligere modeller av BMS systemer har vi kalt inn for ombygging til det nye systemet.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Rio

Hei,

Takk for svar.

I CityStromeren er batterikassene metall, bortsett fra lokket på den fremre batterikassen, men da er jo panseret rett over.

Er det noen som har sagt noe om vekten/vektfordelingen?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Bly på fredag 02. mars 2012, klokken 22:44
Ved bruk av std-lader vil kapasitetsmeteret virke, men med noen svakheter siden Litium lades mye mer effektivt enn Ni-Cd. ved bruk av ekstern lader vil det ikke virke.
:
Voltmeter 100-160Volt med lyd-lys alarm

Er det med noe SOC display eller liknende ??? 
tatt i betraktning at bilens SOC ikke er helt til å stole på verken med std. eller ekstern lader?

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

En bekjent vurderer en løsning for P106, og jeg lurer på hvordan dette fungerer.

Brukes original lader. etc?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bly

normalt blir en ombygging bare 100 kg lettere, og det har biltilsynet godtatt.
Trippteller brukes flittig, i tillegg monterer vi inn et 100-160V voltmeter.

Siste nytt nå er at vi har fått produsert et 12Volt 30Ah batteri med en innebygd BMS og kontaktor som fint klarer 100A To eller tre slike i paralell kan da monteres direkte inn i steden for originalbatteriene. Batteriene er foreløpig kun testet i benk, og i el-moped etc. Resultatene er foreløpig meget lovende. Pris kr 2000,- pr stk. Bruker slike som 12V batteri nå både i Geoèn og i Toyota Tacomaen min. vekt pr 12V-30Ah batteri er 4,4kg. Kontaktoren slår av batteriet ved over-under spenning. der er også avbalansering innebygd.

Vi kommer nå også til å ta inn Amerikanske El-bil /båt motorer på 9-75kW dette er effektive vekselstrømsmotorer med controller. De er vedlikeholdsfrie, og har regen
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA